Gå til innhold

Krig i verden pga. mangel på religion?


Anbefalte innlegg

I en diskusjon som dette, må man gå ut ifra hva religion er NÅ, og ikke for 3000 år siden, og da hjelper det ikke å si at "i koranen står det at man skal steine homser" eller "bibelen er ond fordi man steinet kvinner for 4000 år siden".

 

Husk at religon, som alt annet, er noe som er i konstant utvikling.

8535294[/snapback]

 

Så det du sier er at kristendommen, jødedommen og islams lover -- gitt av gud -- har forandret seg over de siste 2000 årene uten at profeter eller gud har oppdatert hva gud mener?

 

Evige sannheter og evige lover som gud har fortalt skal holdes fram til dommedag har blitt usanne og uholdbare lover i gud sine øyne fordi menneskene som skal følge lovene ikke lengre ønsker å følge dem...

Hvem bestemmer de religiøse lovene; mennesket eller gud?

 

Når de religiøse forsaker hele grunnlaget for sin tro, og til og med ignorerer hva gud sa og hva gud gjorde, og hva gud har lovet å gjøre med dem som ikke følger lovene -- så er vel de ikke lengre religiøse da de forkaster mesteparten av religionen, og unnskylder seg med at den evig vise og allmektige guden har skiftet mening og svelgt sine egne ord og spist hatten sin -- morderguden med millioner av hodeskaller under beltet har plutselig gått fra å kreve andres død til å bli god?

 

Unnskyld meg -- men som ateist så virker det rart at religioner, som har regler som bokstavelig talt er hogget ut i stein, *plutselig* forandrer seg fordi menneskeheten finner lovene deres rettferdige gud har gitt dem for strenge og straffene deres gode gud har fortalt at de skal bruke for onde...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror, som jeg har hørt, at grunnen til så mye krig og elendighet i verden er pga. mangel på religion.

Nei. Religion er derimot en av hovedgrunnene til krig. Det som skjer i midtøsten nå er basert på religiøst hat som har foregått i hundrevis av år.

 

De fleste, om ikke alle, religioner bygger på noen grunnprinsipper. I disse er det noen bud, som de ti bud i kristendommen, jødedommen og islam. Disse tre religionene er alle tufta på jødedommen, da Jesus var jøde og Mohammed var jøde. Disse tre har de ti bud som grunnlag, hvor det står:" du skal ikke stjele, du skal ikke drepe, du skal ikke begjære" osv. Om alle hadde fulgt disse budene ville ingen kriget som hadde disse religionene.

Nå motsier disse religionene seg selv, da. I Bibelen står det at en mann som ligger med en annen mann skal dø (2. mosebok). I Koranen står det at man skal krige mot de vantro.

 

I følge Bibelen dreper jo Gud selv mennesker for fote. Sodoma&Gomorra og syndefloden, anyway?

 

"Du skal ikke drepe" er tydeligvis ganske så valgfritt. Man trenger bare å drepe for en "god sak".

 

Mener dere at krig kommer av mangel på religion, eller pga. for mye religion??

8526738[/snapback]

Det blir ikke krig på grunn av mangel på religion (hvor mange steder i verden er det mangel på religion?), men religion er en stor grunn til krig.

Lenke til kommentar

Årsaker til at gud drepte noen mennesker:

 

1 person så den hellige ark, med de ti bud inne i seg, falle fra okseryggen -- og forsøkte å redde den fra å falle.

1. drap.

 

Arken ble liggende i sanden akkurat der den da falt, fordi ingen turde å røre den.

 

Senere ble noen nysgjerrige...

Som straff for at noen få ønsket å åpne arken drepte gud 50070 menn, kvinner og barn blant dem.

I de norske oversettelsene står det 70; men i de fleste tidlige hebraiske oversettelser står det 50000 og 70; hvor 50000 og 70 referete til hver av folkegruppene "Israelere" og "Philistines".

De fleste oversettelser anser de tidligste bibelske kildene vi har for feilaktige...

og omskriver helt fritt 50070 til bare 70?

Det var tydeligvis idiotisk å oversette biblene til alle språk...

Nå vet tydligvis ikke engang oversetterene hva kilden, de hebraiske biblene, sier og hva man har funnet på selv.

1. Samuelsbok 6.19

 

50071 drap.

 

(Dersom jeg var allmektig og ønsket at arken skulle forsvinne i ørkensanden ville jeg heller valgt å gjøre arken uåpnelig eller tatt den opp i himmelen -- og heller valgt å ikke drepe alle som var nysgjerrige.)

 

Akasja ble drept fordi han ikke fikk de svarene han ønsket fra den rettferdige og gode guden, og gikk til en konkurent for å få vite råd.

2. kongebok kapittel 1:

15 Herrens engel sa til Elia: «Gå ned med ham og vær ikke redd ham!» Da stod han opp, fulgte med føreren til kongen 16 og sa til ham: «Så sier Herren: Fordi du sendte bud for å rådspørre Ba’al-Sebub, guden i Ekron, som om det ikke var noen Gud å spørre i Israel, skal du ikke stå opp fra den sengen du har lagt deg i; du skal dø.» 17 Og det ordet fra Herren som Elia hadde talt, gikk i oppfyllelse. Akasja døde, og hans bror Joram ble konge etter ham; for han hadde ingen sønn. Dette skjedde i det andre året Joram, sønn av Josjafat, var konge i Juda.

 

50072 drap.

 

Gud sender en flokk bjørner som river i stykker 42 guttebarn fordi disse ertet profeten Elisha.

Kanskje vi burde lære vekk dette til alle i barneskolen; hva gud gjør med mennesker som ikke behager ham?

 

50114 drap, hvorav 50072 drap er utført av den gode gud.

 

Etter ordre fra gud blir 42 av Akasjas brødre drept.

 

50256 drap; hvorav 50072 drap er utført av gud i egen person.

 

Sytti tusen israelere blir drept, av ukjente årsaker.

Samuelsbok 24:

15 Så lot Herren en pest komme over Israel fra morgenen og til den tiden han hadde fastsatt. Det døde sytti tusen mann av folket, fra Dan til Be’er-Sjeba. 16 Men da engelen rakte hånden ut mot Jerusalem for å ødelegge byen, endret Herren sin plan og stanset ulykken. Han sa til engelen som herjet blant folket: «Det er nok! Ta nå hånden tilbake!» Herrens engel stod da på treskevollen til jebusitten Aravna. 17 Da David fikk se engelen som slo ned folket, sa han til Herren: «Det er jeg som har syndet; jeg har båret meg ille at. Men disse, som er min hjord, hva har de gjort? La heller din hånd ramme meg og min ætt.»

 

120256 hvor englene har drept 70000 og gud 50072.

 

Skal jeg gi meg nå, eller skal vi telle opp til det andre har kommet fram til: 2 270 365?

 

Gud har drept to og en kvart million mennesker; menn, kvinner, barn, syke og døende -- mesteparten for noe kongene eller profetene har gjort.

De fleste er slått i hjel eller brent, eller druknet -- og ingenting tyder på at alle ble brent fort eller druknet momentant.

 

Han ga liv til *ett* barn, som han senere fikk korsfestet på tross av at barnet ba til gud, sin far, om å få slippe.

 

Dreper to og en kvart million mennesker, hvor mesteparten er uskyldige (ut fra FN sin definisjon), og lar sin eneste sønn dø en langsom død på et kors på tross av at han kan gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

vet ikke om noen har skrevet dette før i denne posten, men grunnen til krig er religion, bare se på mange av krigene som har skjedd i menneskets histore, for ikke å glemme det som skjer mellom den vestelige verden og midtøsten( terrorismen) det skjer fordi de terroristene mener at den vestelige verden er uren.

Endret av Cyridan
Lenke til kommentar

Så det du sier er at kristendommen, jødedommen og islams lover -- gitt av gud -- har forandret seg over de siste 2000 årene uten at profeter eller gud har oppdatert hva gud mener?

 

Evige sannheter og evige lover som gud har fortalt skal holdes fram til dommedag har blitt usanne og uholdbare lover i gud sine øyne fordi menneskene som skal følge lovene ikke lengre ønsker å følge dem...

Hvem bestemmer de religiøse lovene; mennesket eller gud?

 

Når de religiøse forsaker hele grunnlaget for sin tro, og til og med ignorerer hva gud sa og hva gud gjorde, og hva gud har lovet å gjøre med dem som ikke følger lovene -- så er vel de ikke lengre religiøse da de forkaster mesteparten av religionen, og unnskylder seg med at den evig vise og allmektige guden har skiftet mening og svelgt sine egne ord og spist hatten sin -- morderguden med millioner av hodeskaller under beltet har plutselig gått fra å kreve andres død til å bli god?

 

Unnskyld meg -- men som ateist så virker det rart at religioner, som har regler som bokstavelig talt er hogget ut i stein, *plutselig* forandrer seg fordi menneskeheten finner lovene deres rettferdige gud har gitt dem for strenge og straffene deres gode gud har fortalt at de skal bruke for onde...

8536044[/snapback]

 

huh? :ermm:

 

Sjønner egentlig ikke hva du røler om, men ja, religionen er i utvikling. Om du ikke vet hva som har hent fra middelalderen og fram til lutheranske reformen, bør du sette deg på skolebenken igjen.

Nå vet jeg ikke helt hva slags religiøse lover du snakker om, men eneste lovene som du sier som er "hogget i stein" er vel de 10 bud, som så vidt jeg vet ikke har forandret seg :)

Endret av likferd
Lenke til kommentar
huh?  :ermm:

 

Sjønner egentlig ikke hva du røler om, men ja, religionen er i utvikling. Om du ikke vet hva som har hent fra middelalderen og fram til lutheranske reformen, bør du sette deg på skolebenken igjen.

Nå vet jeg ikke helt hva slags religiøse lover du snakker om, men eneste lovene som du sier som er "hogget i stein" er vel de 10 bud, som så vidt jeg vet ikke har forandret seg :)

8553480[/snapback]

 

Så.

 

Guds ord blir dømt ugyldige av mennesker, på grunn av at guden ikke opprettholder lovene sine selv.

 

Hvor mange av de ti bud overholdes i dag?

Hvor mange blir steinet for å bryte ekteskapet?

Steining er straffen gud har gitt for dem som bryter ekteskapet -- og hvem er noen prester til å tvile på guds vilje?

 

Når katten er ute danser musene på bordet.

Her snakker vi om en gud som utsletter hele byer fordi de tillater homofili, eller hele folk fordi de har en annen religion og andre lover

Titusener av jøder fordi David gjorde noe galt.

 

Og bare fordi denne guden ikke har vist baken sin på jorden på 2000 år, så sletter de kristne lovene de ikke liker?

 

Det kan ikke være noen tvil om at kristendommen jamfør det nye testamentet har lover som sier at man skal steine mennesker til døde -- samtidig som man skal steine dem som vanærer gud -- samtidig som at alle som ikke tror på hele bibelen skal brenne i ildsjøen fordi de fornekter gud i hans herlighet; de velger selv hva de skal tro.

 

Referer fremdeles til "Er den kristne gud god eller ond?"

Lenke til kommentar
Hvor mange av de ti bud overholdes i dag?

Hvor mange blir steinet for å bryte ekteskapet?

Steining er straffen gud har gitt for dem som bryter ekteskapet -- og hvem er noen prester til å tvile på guds vilje?

 

Lukas kapittel 6: vers 35 og utover:

36 En av fariseerne innbød Jesus til å spise hos seg, og han gikk inn i fariseerens hus og tok plass ved bordet. 37 Nå var det en kvinne der i byen som levde et syndefullt liv. Da hun fikk vite at Jesus lå til bords i fariseerens hus, kom hun dit med en alabastkrukke med fin salve. 38 Hun stilte seg bak Jesus, nede ved føttene, og gråt. Så begynte hun å væte føttene hans med tårene, og tørket dem med håret sitt. Hun kysset føttene hans og smurte dem med salven. 39 Da fariseeren som hadde innbudt ham, så det, tenkte han med seg selv: «Var denne mannen en profet, ville han vite hva slags kvinne det er som rører ved ham, at hun fører et syndefullt liv.»

40 Da tok Jesus til orde. «Simon,» sa han til fariseeren, «jeg har noe å si deg.» «Si det, mester,» svarte han. 41 Jesus sa: «To menn hadde gjeld hos en pengeutlåner. Den ene skyldte fem hundre denarer, den andre femti. 42 Men da de ikke hadde noe å betale med, etterga han dem begge gjelden. Hvem av dem vil da holde mest av ham?» 43 Simon svarte: «Den han etterga mest, tenker jeg.» «Du har rett,» sa Jesus. 44 Så vendte han seg mot kvinnen og sa til Simon: «Ser du denne kvinnen? Jeg kom inn i ditt hus; du ga meg ikke vann til føttene, men hun vætte føttene mine med tårene sine og tørket dem med håret sitt. 45 Du ga meg ikke noe velkomstkyss, men helt fra jeg kom, har hun ikke holdt opp med å kysse føttene mine. 46 Du salvet ikke hodet mitt med olje, men hun smurte føttene mine med den fineste salve. 47 Derfor sier jeg deg: Hennes mange synder er tilgitt, derfor har hun vist stor kjærlighet. Men den som får lite tilgitt, elsker lite.» 48 Så sa han til kvinnen: «Dine synder er tilgitt.» 49 Da begynte de andre gjestene å spørre seg selv: «Hvem er han, som til og med tilgir synder?» 50 Men Jesus sa til kvinnen: «Din tro har frelst deg. Gå i fred!»

johannes kapittel 4:

Da kommer en samaritansk kvinne for å hente vann. Jesus sier til henne: «La meg få drikke.» 8 Disiplene hans var nå gått inn i byen for å kjøpe mat. 9 Hun sier: «Hvordan kan du som er jøde, be meg, en samaritansk kvinne, om å få drikke?» For jødene omgås ikke samaritanene. 10 Jesus svarte: «Om du hadde kjent Guds gave og visst hvem det er som ber deg om drikke, da hadde du bedt ham, og han hadde gitt deg levende vann.» 11 «Herre,» sa kvinnen, «du har ikke noe å dra opp vann med, og brønnen er dyp. Hvor får du så det levende vannet fra? 12 Du er vel ikke større enn vår stamfar Jakob? Han ga oss brønnen, og både han selv, sønnene hans og buskapen drakk av den.» 13 Jesus svarte: «Den som drikker av dette vannet, blir tørst igjen. 14 Men den som drikker av det vannet jeg vil gi, skal aldri mer tørste. For det vannet jeg vil gi, blir i ham en kilde med vann som veller fram og gir evig liv.» 15 Kvinnen sier til ham: «Herre, gi meg dette vannet, så jeg ikke blir tørst igjen, og slipper å gå hit og hente opp vann.»

16 Da sa Jesus til henne: «Gå og hent mannen din, og kom så hit.» 17 «Jeg har ingen mann,» svarte kvinnen. «Du har rett når du sier at du ikke har noen mann,» sa Jesus, 18 «For du har hatt fem menn, og han du nå har, er ikke din mann. Det du sier, er sant.» 19 «Herre, jeg ser at du er en profet,» sa kvinnen. 20 «Våre fedre tilba Gud på dette fjellet, men dere sier at Jerusalem er stedet der en skal tilbe.» 21 Jesus sier til henne: «Tro meg, kvinne, den time kommer da det verken er på dette fjellet eller i Jerusalem dere skal tilbe Far. 22 Dere tilber det dere ikke kjenner, men vi tilber det vi kjenner, for frelsen kommer fra jødene. 23 Men den time kommer, ja, den er nå, da de sanne tilbedere skal tilbe Far i ånd og sannhet. For slike tilbedere vil Far ha. 24 Gud er ånd, og den som tilber ham, må tilbe i ånd og sannhet.» 25 «Jeg vet at Messias kommer,» sier kvinnen – Messias er det samme som Kristus – «og når han kommer, skal han fortelle oss alt.» 26 Jesus sier til henne: «Det er jeg, jeg som snakker med deg.»

 

Når katten er ute danser musene på bordet.

Her snakker vi om en gud som utsletter hele byer fordi de tillater homofili, eller hele folk fordi de har en annen religion og andre lover

Titusener av jøder fordi David gjorde noe galt.

 

Og bare fordi denne guden ikke har vist baken sin på jorden på 2000 år, så sletter de kristne lovene de ikke liker?

 

Ja, vi kristne følger ikke de jødiske lovene nei. Det er ikke krevd av oss å gjøre det. Du angriper feil religion mann!

 

 

Det kan ikke være noen tvil om at kristendommen jamfør det nye testamentet har lover som sier at man skal steine mennesker til døde -- samtidig som man skal steine dem som vanærer gud -- samtidig som at alle som ikke tror på hele bibelen skal brenne i ildsjøen fordi de fornekter gud i hans herlighet; de velger selv hva de skal tro.

 

Referer fremdeles til "Er den kristne gud god eller ond?"

8555400[/snapback]

 

Dokumetansjon på at man skal steine mennesker til døde takk?

 

Motdokumentasjon:

Johannes kapittel 8:

Jesus gikk ut til Oljeberget. 2 Tidlig neste morgen kom han til tempelet igjen. Hele folkemengden samlet seg om ham, og han satte seg og begynte å undervise dem. 3 Da kom de skriftlærde og fariseerne med en kvinne som var grepet i ekteskapsbrudd. De førte henne fram 4 og sa: «Mester, denne kvinnen er grepet på fersk gjerning i ekteskapsbrudd. 5 I loven har Moses påbudt oss å steine slike kvinner. Men hva sier du?» 6 Dette sa de for å sette ham på prøve, så de kunne få noe å anklage ham for. Jesus bøyde seg ned og skrev på jorden med fingeren. 7 Men da de fortsatte å spørre, rettet han seg opp og sa: «Den av dere som er uten synd, kan kaste den første steinen på henne.» 8 Så bøyde han seg ned igjen og skrev på jorden. 9 Da de hørte dette, gikk de bort, én etter én, de eldste først. Til slutt var Jesus alene igjen, og kvinnen sto foran ham. 10 Da rettet han seg opp og spurte: «Kvinne, hvor er de? Har ingen fordømt deg?» 11 Hun svarte: «Nei, Herre, ingen.» Da sa Jesus: «Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer fra nå av!»†

 

 

-------------------------------

 

Kjære Andre.

Hvis du skal fortsette kampen mot jødedommen, og dens lære må du gjerne gjøre det. Men kall det ikke kristendom - for det er det ikke. Kristendom = etterfølgere av kristus. Dvs. At man holder Kristi (jesus) ord høyest. Ikke moselovene slik Jødene gjør.

 

Jeg er ikke helt sikker på hvor bevandret du er i kirkehistorie, men ett par kontrollspørsmål:

 

Hva er egentlig forskjellen på en katolikk og en protestant?

Hva er forskjellen på en lutheraner og en protestant?

Hvem var luther?

hva var reformasjonen?

 

Det virker som om du kritiserer en religion du vet fint lite om...

Lenke til kommentar

Hovedpoenget mitt ligger i det at det gamle testamentet gjør seg gjeldene for alltid helt til alt som er beskrevet har hendt.

 

At jesus "har kommet for å oppfylle" hjelper lite... da han trodde dommedag og oppfyllelsen av alle profetier var rett rundt hjørnet.

 

Markus 9

9:1 And he said unto them, Verily I say unto you, That there be some of them that stand here, which shall not taste of death, till they have seen the kingdom of God come with power.

 

Nå 2000 år etter vet vi at det er mange profetier som gjenstår, og at oppfyllelsen av profetiene ikke kom med Jesus.

 

Videre er ikke forskjellen mellom protestanter og andre retninger viktig, da ingen av dem følger bibelen, og velger vekk passasjer som er uønsket.

 

Slik som at kvinnen ikke skal spørre i kirken, men heller spørre mannen sin hjemme.

Slik som at alle ikke-troende kommer til ildsjøen...

 

Matteus 5:

5:17 Think not that I am come to destroy the law, or the prophets: I am not come to destroy, but to fulfil.

5:18 For verily I say unto you, Till heaven and earth pass, one jot or one tittle shall in no wise pass from the law, till all be fulfilled.

 

Hvilke profetier har enda ikke kommet?

Er ikke dommedag en profeti fra det gamle testamentet?

 

Matteus 15:

15:1 Then came to Jesus scribes and Pharisees, which were of Jerusalem, saying,

15:2 Why do thy disciples transgress the tradition of the elders? for they wash not their hands when they eat bread.

15:3 But he answered and said unto them, Why do ye also transgress the commandment of God by your tradition?

15:4 For God commanded, saying, Honour thy father and mother: and, He that curseth father or mother, let him die the death.

 

Si hva du vil, men her påpeker Jesus at jødene ikke følger guds lover, da de ikke steiner sine barn for å forbanne dem.

 

Hva med slaveri?

I følge Jesus er det helt greit.

Lenke til kommentar
Hovedpoenget mitt ligger i det at det gamle testamentet gjør seg gjeldene for alltid helt til alt som er beskrevet har hendt.

 

At jesus "har kommet for å oppfylle" hjelper lite... da han trodde dommedag og oppfyllelsen av alle profetier var rett rundt hjørnet.

 

Jesus var oppfyllelsen til alle profetier, derav "det er fullbragt", ordene Jesus sa før han døde på korset.

 

Markus 9 

9:1 And he said unto them, Verily I say unto you, That there be some of them that stand here, which shall not taste of death, till they have seen the kingdom of God come with power.

Vel, igjen "the kingdom of God come with power" var jo nettopp fullbyrdelsen av profetiene - hvor profetien om hvordan Guds sønn skulle dø (i jesajas) var kronen på verket. De fleste av disiplene (med untak av Judas) levde til de så at Jesus stod opp igjen og sånn sett hadde fullbyrdet profetien.

Nå 2000 år etter vet vi at det er mange profetier som gjenstår, og at oppfyllelsen av profetiene ikke kom med Jesus.

 

Hvilke profetier?

 

Videre er ikke forskjellen mellom protestanter og andre retninger viktig, da ingen av dem følger bibelen, og velger vekk passasjer som er uønsket.

Så forksjellen mellom folk som kjører for fort i trafikken, snyter på skatten og drapsmenn og voldtektsmenn er ikke viktig, da ingen av dem følger norsk lov. Men gjør akkurat som det passer dem?

 

Hvilke profetier har enda ikke kommet?

Er ikke dommedag en profeti fra det gamle testamentet?

Dommedag er ikke en profeti fra gamle testamentet nei.

 

Matteus 15:

15:1 Then came to Jesus scribes and Pharisees, which were of Jerusalem, saying,

15:2 Why do thy disciples transgress the tradition of the elders? for they wash not their hands when they eat bread. 

15:3 But he answered and said unto them, Why do ye also transgress the commandment of God by your tradition? 

15:4 For God commanded, saying, Honour thy father and mother: and, He that curseth father or mother, let him die the death.

 

Si hva du vil, men her påpeker Jesus at jødene ikke følger guds lover, da de ikke steiner sine barn for å forbanne dem.

"Die the death" er ikke ensbetyende med å bli steinet, på lik linje med at de som dør av kreft ikke dør av at sykepleierene hiver grus på dem.

 

"Døden" i bibelsk forstand er fortapelsen, videre i 15:3 stiller jo Jesus nettopp spørsmålstegn ved hvorfor de oppretholder de tradisjonelle "lovene" slik de gjør.

Den som ikke hedrer sin mor og far skal ikke arve Guds rike. Ferdig med det, han skal dø for alltid og fortapes. Det har ingenting med steining å gjøre. Er det så vanskelig å forstå?

 

Hva med slaveri?

I følge Jesus er det helt greit.

8556198[/snapback]

 

Kilder takk?

 

Jesus brukte ofte utrykket "sette slaver fri" fordi mennesket er slaver under synden. Men Jesus kom jo for å fri mennesket fra synden, for å fri de ut i fra slaveriet.

Johannes kapittel 8:

Jesus sa da til de jødene som var kommet til tro på ham: «Hvis dere blir i mitt ord, er dere virkelig mine disipler. 32 Da skal dere kjenne sannheten, og sannheten skal gjøre dere fri.» 33 De sa til ham: «Vi er Abrahams ætt og har aldri vært slaver for noen. Hvordan kan du da si at vi skal bli fri?» 34 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som gjør synd, er slave under synden. 35 En slave blir ikke i huset for alltid, men en sønn blir der for alltid. 36 Får Sønnen frigjort dere, da blir dere virkelig fri.

 

------

Det er ingen grunn til å bruke engelsk bibel på ett norsk forum. Bibelen på norsk finner du på www.bibelen.no

Lenke til kommentar

"Shall surely be put to death" er ensbetydende med steining i det gamle testamentet.

Eksempler..:

 

Exodus:

21:15 And he that smiteth his father, or his mother, shall be surely put to death.

 

Exodus:

21:17 And he that curseth his father, or his mother, shall surely be put to death.

 

Utdypende:

Leviticus:

20:9 For every one that curseth his father or his mother shall be surely put to death: he hath cursed his father or his mother; his blood shall be upon him.

 

Leviticus:

20:16 And if a woman approach unto any beast, and lie down thereto, thou shalt kill the woman, and the beast: they shall surely be put to death; their blood shall be upon them.

 

Leviticus:

20:27 A man also or woman that hath a familiar spirit, or that is a wizard, shall surely be put to death: they shall stone them with stones: their blood shall be upon them.

 

Leviticus:

24:16 And he that blasphemeth the name of the LORD, he shall surely be put to death, and all the congregation shall certainly stone him: as well the stranger, as he that is born in the land, when he blasphemeth the name of the Lord, shall be put to death.

 

Slaveri:

 

Ephesians 6

6:1 Children, obey your parents in the Lord: for this is right.

6:2 Honour thy father and mother; which is the first commandment with promise;

6:3 That it may be well with thee, and thou mayest live long on the earth.

6:4 And, ye fathers, provoke not your children to wrath: but bring them up in the nurture and admonition of the Lord.

6:5 Servants, be obedient to them that are your masters according to the flesh, with fear and trembling, in singleness of your heart, as unto Christ;6:6 Not with eyeservice, as menpleasers; but as the servants of Christ, doing the will of God from the heart;

6:7 With good will doing service, as to the Lord, and not to men:

6:8 Knowing that whatsoever good thing any man doeth, the same shall he receive of the Lord, whether he be bond or free.

6:9 And, ye masters, do the same things unto them, forbearing threatening: knowing that your Master also is in heaven; neither is there respect of persons with him.

6:10 Finally, my brethren, be strong in the Lord, and in the power of his might.

 

Colossians 3

3:18 Wives, submit yourselves unto your own husbands, as it is fit in the Lord.

3:19 Husbands, love your wives, and be not bitter against them.

3:20 Children, obey your parents in all things: for this is well pleasing unto the Lord.

3:21 Fathers, provoke not your children to anger, lest they be discouraged.

3:22 Servants, obey in all things your masters according to the flesh; not with eyeservice, as menpleasers; but in singleness of heart, fearing God;

 

(Kvinnefiendtlighet og slave-regler...)

 

Timothy 6: (Paulus' brev til Timoteus)

6:1 Let as many servants as are under the yoke count their own masters worthy of all honour, that the name of God and his doctrine be not blasphemed.

6:2 And they that have believing masters, let them not despise them, because they are brethren; but rather do them service, because they are faithful and beloved, partakers of the benefit. These things teach and exhort.

 

Luke 7:

7:1 Now when he had ended all his sayings in the audience of the people, he entered into Capernaum.

7:2 And a certain centurion's servant, who was dear unto him, was sick, and ready to die.

7:3 And when he heard of Jesus, he sent unto him the elders of the Jews, beseeching him that he would come and heal his servant.

7:4 And when they came to Jesus, they besought him instantly, saying, That he was worthy for whom he should do this:

7:5 For he loveth our nation, and he hath built us a synagogue.

7:6 Then Jesus went with them. And when he was now not far from the house, the centurion sent friends to him, saying unto him, Lord, trouble not thyself: for I am not worthy that thou shouldest enter under my roof:

7:7 Wherefore neither thought I myself worthy to come unto thee: but say in a word, and my servant shall be healed.

7:8 For I also am a man set under authority, having under me soldiers, and I say unto one, Go, and he goeth; and to another, Come, and he cometh; and to my servant, Do this, and he doeth it.

7:9 When Jesus heard these things, he marvelled at him, and turned him about, and said unto the people that followed him, I say unto you, I have not found so great faith, no, not in Israel.

7:10 And they that were sent, returning to the house, found the servant whole that had been sick.

 

Han helbredet slaven fordi slaveeieren bygget en synagoge...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
"Shall surely be put to death" er ensbetydende med steining i det gamle testamentet.

Eksempler..:

Og det er sikkert jødene lei seg for. Men vi kristne baserer oss på det nye testamentet. Og du blir pent nødt til å dokumentere denne sammenheng av "put to death" og steining lingvistisk i hebraisk. For det gjør ikke versene du siterer.

 

Slaveri:

Ephesians 6

6:1 Children, obey your parents in the Lord: for this is right. 

6:2 Honour thy father and mother; which is the first commandment with promise;

6:3 That it may be well with thee, and thou mayest live long on the earth. 

6:4 And, ye fathers, provoke not your children to wrath: but bring them up in the nurture and admonition of the Lord.

6:5 Servants, be obedient to them that are your masters according to the flesh, with fear and trembling, in singleness of your heart, as unto Christ;6:6 Not with eyeservice, as menpleasers; but as the servants of Christ, doing the will of God from the heart;

6:7 With good will doing service, as to the Lord, and not to men: 

6:8 Knowing that whatsoever good thing any man doeth, the same shall he receive of the Lord, whether he be bond or free. 

6:9 And, ye masters, do the same things unto them, forbearing threatening: knowing that your Master also is in heaven; neither is there respect of persons with him.

6:10 Finally, my brethren, be strong in the Lord, and in the power of his might.

Dere slaver, vær lydige mot deres jordiske herrer som mot Kristus selv, med frykt og respekt og av et oppriktig hjerte. 6 Vær ikke øyentjenere som bare vil gjøre mennesker til lags, men Kristi tjenere som helhjertet gjør Guds vilje. 7 Gjør tjeneste med et villig sinn; det er Herren og ikke mennesker dere tjener. 8 Og dere vet at Herren skal gi hver enkelt igjen for det gode han gjør, enten han er slave eller fri. 9 Dere herrer, gjør det samme mot slavene deres. Bruk ikke trusler! Dere vet at både de og dere har samme Herre i himmelen, og han gjør ikke forskjell på folk.

 

I guds øyne er tjenere og slaver like mye verdt som andre. Verset du siterer er ett brev Paulus skriver til Efeserene - han konstanterer at det finnes tjenere og slaver - men tar ikke noen politisk stilling til hvorvidt det er evangelisk å ha tjenere eller ikke.

 

Er det nå så sikkert at de var slaver - og ikke lønnet arbeidskraft?

 

Jmfr wiki om "servants" http://en.wikipedia.org/wiki/Servant_(domestic)

Servants are distinguishable from serfs or slaves in that they are compensated, that is, they must receive payment

 

Altså i britisk terminologi er "servant" lønnet arbeid.

 

Språkforvirring er ett problem som oppstår når du nekter å bruke norsk bibel.

 

Colossians 3

3:18 Wives, submit yourselves unto your own husbands, as it is fit in the Lord.

3:19 Husbands, love your wives, and be not bitter against them.

3:20 Children, obey your parents in all things: for this is well pleasing unto the Lord.

3:21 Fathers, provoke not your children to anger, lest they be discouraged.

3:22 Servants, obey in all things your masters according to the flesh; not with eyeservice, as menpleasers; but in singleness of heart, fearing God;

Oversettelse:

18 Dere kvinner, underordne dere ektemennene deres, som det sømmer seg i Herren. 19 Dere menn, elsk konene deres og vær ikke harde mot dem. 20 Dere barn, vær lydige mot foreldrene deres i alt, det er Herrens gode vilje. 21 Dere fedre, vær ikke så strenge mot barna deres at de mister motet. 22 Dere slaver, adlyd deres jordiske herrer i alt. Vær ikke øyentjenere som bare vil gjøre mennesker til lags, men adlyd dem av et oppriktig hjerte og i ærefrykt for Herren. 23 Alt arbeid skal dere gjøre helhjertet, for det er Herren og ikke mennesker dere tjener. 24 Og dere vet at Herren skal gi dere sin arv som lønn. Tjen Herren Kristus! 25 Men den som gjør urett, skal få lønn som fortjent. Her er det ikke forskjell på folk.

 

Øvrig argumentasjon blir den samme som forrige quote...

Timothy 6: (Paulus' brev til Timoteus)

6:1 Let as many servants as are under the yoke count their own masters worthy of all honour, that the name of God and his doctrine be not blasphemed.

6:2 And they that have believing masters, let them not despise them, because they are brethren; but rather do them service, because they are faithful and beloved, partakers of the benefit. These things teach and exhort.

 

Argumentasjonen blir den samme som forrige quote...

 

Luke 7:

7:1 Now when he had ended all his sayings in the audience of the people, he entered into Capernaum. 

7:2 And a certain centurion's servant, who was dear unto him, was sick, and ready to die. 

7:3 And when he heard of Jesus, he sent unto him the elders of the Jews, beseeching him that he would come and heal his servant.

7:4 And when they came to Jesus, they besought him instantly, saying, That he was worthy for whom he should do this: 

7:5 For he loveth our nation, and he hath built us a synagogue. 

7:6 Then Jesus went with them. And when he was now not far from the house, the centurion sent friends to him, saying unto him, Lord, trouble not thyself: for I am not worthy that thou shouldest enter under my roof: 

7:7 Wherefore neither thought I myself worthy to come unto thee: but say in a word, and my servant shall be healed. 

7:8 For I also am a man set under authority, having under me soldiers, and I say unto one, Go, and he goeth; and to another, Come, and he cometh; and to my servant, Do this, and he doeth it. 

7:9 When Jesus heard these things, he marvelled at him, and turned him about, and said unto the people that followed him, I say unto you, I have not found so great faith, no, not in Israel.

7:10 And they that were sent, returning to the house, found the servant whole that had been sick.

 

Han helbredet slaven fordi slaveeieren bygget en synagoge...

Da Jesus hadde holdt denne talen til folket, gikk han inn i Kapernaum. 2 En offiser der hadde en tjener som var så syk at det sto om livet. Han satte stor pris på denne tjeneren. 3 Da han fikk høre om Jesus, sendte han noen av jødenes eldste til ham for å be ham komme og redde tjenerens liv. 4 De kom til Jesus og ba ham inntrengende: «Han fortjener at du gjør dette for ham,» sa de, 5 «for han elsker folket vårt, og det er han som har bygd synagogen for oss.» 6 Jesus gikk da med dem.

Men da han ikke var langt fra huset, sendte offiseren noen venner til ham med bud: «Herre, gjør deg ikke mer bry! Jeg er ikke verdig til at du kommer inn under mitt tak 7 – derfor våget jeg heller ikke selv å komme til deg. Men si bare et ord, så vil tjenestegutten min bli frisk. 8 For jeg står selv under kommando, og jeg har soldater under meg. Sier jeg til én: 'Gå!' så går han, og til en annen: 'Kom!' så kommer han, og til min tjener: 'Gjør dette!' så gjør han det.» 9 Jesus undret seg da han hørte dette. Han vendte seg til mengden som fulgte ham, og sa: «Det sier jeg dere: Ikke engang i Israel har jeg funnet en slik tro.» 10 Og da utsendingene kom tilbake til huset, fant de tjeneren frisk.

 

 

han helbredet ikke tjeneren fordi han bygget synagogen, det var noe offiseren sa for å "blidgjøre" Jesus. Det gis ikke noe svar på hvorvidt det var avgjørende for Jesu avgjørelse om å helbrede tjeneren.

 

Stiller igjen spørsmålstegn ved hvorvidt du kan være så sikker på at denne tjeneren var pr.definisjon slave og ikke lønnet arbeidstager?

 

----

Igjen - dette er ett norsk forum. Bibelen finner du på norsk på www.bibelen.no

Endret av KRZT
Lenke til kommentar

Jeg bruker king James...

 

Jesus is recorded as mentioning slaves in one of his parables. It is important to realize that the term "servant" in the King James Version of the Bible refers to slaves, not employees like a butler, cook, or maid. Here, a slave which did not follow his owner's will would be beaten with many lashes of a whip. A slave who was unaware of his owner's will, but who did not behave properly, would also be beaten, but with fewer stripes.

 

I king James er "Servant" på engelsk det samme som Slave på hebraisk.

Det ser ut til at den norske følger King James...

 

http://www.religioustolerance.org/sla_bibl2.htm

Lenke til kommentar

Den norske følger ikke King James nei.

 

Og bare så det er sagt tror jeg overhodet ikke på at det er du som bruker King James Bible. Snarere er det kildene dine, og du gidder ikke ta deg bryet med å finne norske oversettelser.

 

Men for all del.. Dersom du vil oversette "servants" til slave i alle sammenhenger i bibelen så kan jeg jo "copy paste" dette som tilsvar:

The original writings of the Bible uses the word "SLAVE", and not "SERVANT".

The King James version and many other translations translated the word "SLAVE" as "SERVANT." Strong's Concordance at 1401 gives the definition as a slave (lit. Or fig., invol. Or vol.; frequently therefore in a qualified sense of subjection or subserviency); - bond (-man), servant. . The disciples understood the meaning of the word slave because there were provisions in the Mosaic law for treatment of SLAVES.

 

We must not look at this word "SLAVE" in the way we know of slavery, such as the treatment of SLAVES prior to the Civil War.

 

The apostles called themselves SLAVES of JESUS CHRIST. Romans 1:1 "From Paul, a bond SLAVE of JESUS CHRIST (the Messiah)..." 2 Peter 1:1"...a SLAVE and apostle of JESUS CHRIST...". James 1:1 "...a SLAVE of God and of the Lord JESUS CHRIST...".

Lenke til kommentar

Skjerp deg!

 

Der hvor det står Slave i den hebraiske bibelen står det Servant i King James -- Der hvor det passer.

 

Jeg ga deg kilden min på at "Servant" skal være "Slave", og jeg liker å trekke ut en orginaltekst fra siden siden de færreste gidder å klikke linker.

http://www.religioustolerance.org/sla_bibl2.htm

 

Den der siden du hentet den teksten der fra er lite seriøs...

http://www.demonbuster.com/slaves.html

 

Sammenlignet med religioustolerance.org

 

Den internasjonale bibelen; da også den norske, sier:

New International Version: "If you buy a Hebrew servant..."

21st Century King James Version "If thou buy a Hebrew servant..."

King James Version "If thou buy a Hebrew servant..."

Living Bible: "If you buy a Hebrew slave..."

Modern Language "When you buy a Hebrew slave..."

New Living Translation: "If you buy a Hebrew slave..."

Revised Standard Version "When you buy a Hebrew slave..."

 

Hvorfor sier standardoversettelsene som religionsvitenskapsmenn (personer med grad i religionsvitenskap) leser "NÅR du kjøper en hebraisk SLAVE" -- mens den vi andre leser lyder "Hvis du kjøper en hebraisk tjener"?

 

Det er meget villedende med tanke på gud sitt opprinnelige budskap.

Dessuten har det en kaskade-effekt når det oppdages så mye tulleball.

 

Før jeg begynte å diskutere religion og lese forskjellige bibler og virkelig gå etter religioner i sømmene ante jeg ikke at de kristne har ødelagt tre fundamentale ord fra hebraisk:

 

Ildsjøen har blitt til norrøne Hel's Rike; helvete.

Slave har blitt til Tjener.

Pust har blitt til norrøne/germanske og/eller antikkens religiøse psyche; sjel.

 

Hvor mange fler ekstreme språklige glipper tåler bibelen?

Har jeg funnet alle fullstendige utskrivinger av orginalord enda, eller er det fler slike "sjokk" i vente?

Mange millioner bibler i norge sier noe helt annet enn hva Moses, profetene, og mange andre bibelske forfattere skrev.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
snipp

 

Hebraisk:

Man finner 9 forskjellige ord for subsnantivet tjener i den hebraiske grunnteksten. (GT)

 

Man finner 18 forskjellige ord som kan oversettes med verbet "tjene". (GT)

 

Gresk;

 

Subsnantivet "tjener" har 11 forskjellige ord i det greske nytestamentet.

 

Verbet "tjene" har 12 forskjellige ord i det greske nytestamentet.

 

Kilde: illustrert bibelleksikon bind 3.

------

 

Når da bibeloversettere skal oversette grunntekstene til fattigere språk - og gjerne være konsekvente i sin oversettelse - ender man opp med "samlebegreper". Disse samlebegrepene blir da veldig vage, fordi de ofte inneholder opptil 18 synonymer i grunnteksten.

 

Lingvistikk er ikke så enkelt, og denne debatten blir særdeles langdryg dersom både du og jeg skal sette oss inn i grunnteksten (og ikke minst språket) før vi kommer videre.

Lenke til kommentar
krig i verden, forde relgion har tatt av livets tre!

 

www.bibelguiden.no

 

Ett folk en Gud. Guder = Gud.

 

Det stemmer med bibelen.

Ugudelige og Gudelige.

Jeg er du er.

Nå er det på tide, og gjennomborre løgnen!

8571785[/snapback]

 

Dette forstår jeg ikke. Guder er på ingen måte lik en gud i de aller fleste religioner i verden. Bibelen stemmer ikke med seg selv engang.

Lenke til kommentar

De aller, aller fleste religioner er jo selvmotsigende...De lærde bortforklarer dette med "dualismen".

 

I koranen står det for eksempel "Lytt tålmodig til hva de vantro har og si, og forlat dem med respekt". Det står også " Kutt fingertuppene og hodet av de vantro".

 

Dualismen er at man skal følge det verset som er aktuelt for den situasjonen du befinner deg i. En muslim i Norge følger nok det første verset ettersom islam ikke står så sterkt. (Enda..)

 

GT er forresten minst like ille som koranen. Men av en eller annen grunn er det ikke så mange kristne som vet om alle de blodige versene som sier at du skal drepe de vantro, homofile, hekser. Eller det berømte bibelverset: "den man elsker tukter man".

Lenke til kommentar
"den man elsker tukter man".

8577543[/snapback]

 

Er det noe galt i det da? :cool:

 

Jeg ble sendt på rommet mitt når jeg var liten dersom jeg gjorde (farlige) ting jeg ikke hadde lov til (klatring i trær/lyktestolper/leke med stikksag uten tilsyn etc. Var overtrampet fra min side riktig ille, kunne det vanke en smekk og to. I ettertid har jeg innsett at det ikke var av ondskap mine foreldre gjorde det. Det var heller ikke for å nekte meg den gleden en stikksag kan gi, men for å unngå amputasjoner og andre medisinske komplikasjoner... Jeg opplevde det som å bli tuktet - men er ganske viss på at det var av kjærlighet.... :love:

 

Nåde bære den lille rakkeren som prøver å stikke fingrene i stikk-kontakten mens jeg ser på... Med vondt skal vondt fordrives.. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...