Gå til innhold

Krig i verden pga. mangel på religion?


Anbefalte innlegg

Jeg tror, som jeg har hørt, at grunnen til så mye krig og elendighet i verden er pga. mangel på religion.

 

De fleste, om ikke alle, religioner bygger på noen grunnprinsipper. I disse er det noen bud, som de ti bud i kristendommen, jødedommen og islam. Disse tre religionene er alle tufta på jødedommen, da Jesus var jøde og Mohammed var jøde. Disse tre har de ti bud som grunnlag, hvor det står:" du skal ikke stjele, du skal ikke drepe, du skal ikke begjære" osv. Om alle hadde fulgt disse budene ville ingen kriget som hadde disse religionene. Hinduismen og budhismen er tuftet på reinkarnasjon, gjenfødelse, hvor man blir et dårlig vesen om man gjør noe ondt. Derav drap, tyveri, løgn osv.

 

 

Mener dere at krig kommer av mangel på religion, eller pga. for mye religion??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror, som jeg har hørt, at grunnen til så mye krig og elendighet i verden er pga. mangel på religion.

 

De fleste, om ikke alle, religioner bygger på noen grunnprinsipper.

8526738[/snapback]

 

Problemet er at religion omfatter så utrolig mye mer enn bare de "grunnprinsippene". Og "grunnprinsippene" er så generelle at det eneste logiske er at de ligger nedfelt i menneskets natur snarere enn i religionen.

 

Religion, slik vi kjenner den i dag, er mer en kilde til splid og ufred enn mangel på religion er det. Daniel Dennett er en filosof som mener verden kan leve med religion, men da må religiøse ledere være sitt ansvar bevisst, og virkelig fremme de "grunnprinsippene" du snakker om her.

Lenke til kommentar

"Religionskrig" er ikke så mye religionens feil, som "åndelige ledere" som får banket nok propaganda inn i sine undersåtter til at de tror på hva som helst.

 

Et godt eksempel på dette er jihad, og antallet jomfruer i himmelen som bare vokser til flere nyttige idioter de trenger.

 

Eneste som kan hjelpe, er å opplyse folk slik de ikke blir så lett mottagelig for sprøytet de blir servert fra krigshissende og kvinneundertrykkende "eldsteråd", imamer og whatnot.

 

Propagada og hjernevasking på dette viset forekommer jo selvfølgelig i andre religoner enn islam, men det er tydeligvis betydelig vanskeligere å gjennomføre i vestlige og andre opplyste land

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Jeg tror, som jeg har hørt, at grunnen til så mye krig og elendighet i verden er pga. mangel på religion.

 

De fleste, om ikke alle, religioner bygger på noen grunnprinsipper. I disse er det noen bud, som de ti bud i kristendommen, jødedommen og islam. Disse tre religionene er alle tufta på jødedommen, da Jesus var jøde og Mohammed var jøde. Disse tre har de ti bud som grunnlag, hvor det står:" du skal ikke stjele, du skal ikke drepe, du skal ikke begjære" osv. Om alle hadde fulgt disse budene ville ingen kriget som hadde disse religionene.

 

Mener dere at krig kommer av mangel på religion, eller pga. for mye religion??

8526738[/snapback]

 

Tror ikke de kristne bryr seg så mye om de ti bud.

Lenke til kommentar
Jeg tror, som jeg har hørt, at grunnen til så mye krig og elendighet i verden er pga. mangel på religion.

 

De fleste, om ikke alle, religioner bygger på noen grunnprinsipper. I disse er det noen bud, som de ti bud i kristendommen, jødedommen og islam. Disse tre religionene er alle tufta på jødedommen, da Jesus var jøde og Mohammed var jøde. Disse tre har de ti bud som grunnlag, hvor det står:" du skal ikke stjele, du skal ikke drepe, du skal ikke begjære" osv. Om alle hadde fulgt disse budene ville ingen kriget som hadde disse religionene. Hinduismen og budhismen er tuftet på reinkarnasjon, gjenfødelse, hvor man blir et dårlig vesen om man gjør noe ondt.  Derav drap, tyveri, løgn osv.

 

 

Mener dere at krig kommer av mangel på religion, eller pga. for mye religion??

8526738[/snapback]

Det heller vel mere mot for mye religion.

 

Tror heller ikke du har satt deg så mye inn i ting...

Du må også huske på, at i bibelen, til den "snille" religionen din kaldt kristendommen, så står det at hvsi du ikke er kristen, eller jøde, så skal du dø.

osv...

Vil ikke akkurat si at gud følger de ti bud...

Lenke til kommentar

Vel...

 

Kristendommen, jødedommen og islam inviterer ikke akkurat til gjensidig forståelse.

 

Kristendommen (en populær og misjonærende dommedagsreligion):

-Kvinner som taler i kirken skal steines.

-Homofile skal steines.

-Alle som ikke tror på Jesus som Guds sønn skal bli plukket opp av englene og brennes i ildsjøen i evig tid ved dommedag.

 

Kristendommen er en dommedagsreligion og inviterer ikke akkurat til samarbeid, da mer enn halvparten av alle ekte kristne i verden tror dommedag vil komme innen 50-100 år.

 

Jødedommen (en populær og 4-5000 år gammel religion som ikke misjonerer):

-Barn som forbanner sin far eller mor skal steines.

-Barn som slår sin far eller mor skal steines.

-Homofile skal steines.

 

Jødene er gud sitt utvalgte og spesielle og misforståtte folk, som har et gudegitt krav til landet Israel, og venter på Messias.

Da jødene anser seg som "gud sine utvalgte" så bidrar ikke det til samtale.

 

Islam (en populær ikke-misjonærende religion)

-Koranen er angivelig skrevet av guden Allah selv.

-De som ikke tror at koranen er skrevet av guden Allah skal brenne i ildsjøen.

-Man skal ikke diskutere med ikke-troende, da guden Allah har gjort dem blinde.

-Guden Allah har blindet alle ikketroende og disse skal brenne i evighet fordi guden Allah har blindet dem.

(Det sistnevnte er nevnt over 200 ganger i koranen, så det holder fra den kanten.)

 

Dersom muslimene tror på hele koranen og at alle ikke-troende er mindreverdige så bidrar det lite.

 

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

 

Dersom mange trodde på alt som sto i hele eller halve bibelen eller koranen og fulgte alle bud, påbud og forbud så ville ikke verden stått til neste påske.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

..og om alle uttalte seg på like snevert grunnlag som noen her, hadde ikke verden stått til sommer engang..

 

Hvor mange prosent av befolkningen som dør i krig har gått ned i samme takt som land blir sekularisert. Det er i dag mindre anndel av befolkningen som dør i krig enn noen gang i nyere tid av menneskets historie.

 

Og grunnen er selvfølgelig at land blir sekularisert, og har ingenting med moderne krigføring, avskrekking pga atomvåpen og haugevis av andre påvirkende faktorer. Du har helt rett.

 

Tror heller ikke du har satt deg så mye inn i ting...

Du må også huske på, at i bibelen, til den "snille" religionen din kaldt kristendommen, så står det at hvsi du ikke er kristen, eller jøde, så skal du dø.

osv...

Vil ikke akkurat si at gud følger de ti bud...

 

Virker heller ikke som du har satt deg så godt inn i ting.. "kristendommen, den misjonerende religionen, fast bestemt på å drepe alle ikke-kristne". Klinger ikke helt bra i mine ører.

 

 

Kristendommen (en populær og misjonærende dommedagsreligion):

-Kvinner som taler i kirken skal steines.

-Homofile skal steines.

-Alle som ikke tror på Jesus som Guds sønn skal bli plukket opp av englene og brennes i ildsjøen i evig tid ved dommedag.

 

Kristendommen er en dommedagsreligion og inviterer ikke akkurat til samarbeid, da mer enn halvparten av alle ekte kristne i verden tror dommedag vil komme innen 50-100 år.

 

Jepp, senest på søndag ble 13 kvinner og homser steinet i den lokale kirken angående den årlige dommedagsfesten, hvor man satte veddemål på datoen. Jeg vet ikke hvor du finner statistikken din, men jeg tipper du sitter på fasiten på "ekte kristen" også, bare for å være sikker? :p

 

Jødedommen (en populær og 4-5000 år gammel religion som ikke misjonerer):

-Barn som forbanner sin far eller mor skal steines.

-Barn som slår sin far eller mor skal steines.

-Homofile skal steines.

 

Jødene er gud sitt utvalgte og spesielle og misforståtte folk, som har et gudegitt krav til landet Israel, og venter på Messias.

Da jødene anser seg som "gud sine utvalgte" så bidrar ikke det til samtale.

 

Tror israel hadde fått problemer med visse instanser om de steinet barna sine :)

Hvilke samtaler er det du ikke mener jøder bidrar til egentlig? Politisk? religiøse?

Israel, et fritt demokratisk land, befolket av jøder, er med i flere internasjonale politiske organisajoner som blant annet FN og WTrO, enn norge.

 

Israel er også befolket av mennesker med både jødisk, islamsk og kristen religon, uten å diskriminere av den grunn.

 

Islam (en populær ikke-misjonærende religion)

-Koranen er angivelig skrevet av guden Allah selv.

-De som ikke tror at koranen er skrevet av guden Allah skal brenne i ildsjøen.

-Man skal ikke diskutere med ikke-troende, da guden Allah har gjort dem blinde.

-Guden Allah har blindet alle ikketroende og disse skal brenne i evighet fordi guden Allah har blindet dem.

(Det sistnevnte er nevnt over 200 ganger i koranen, så det holder fra den kanten.)

 

Dersom muslimene tror på hele koranen og at alle ikke-troende er mindreverdige så bidrar det lite.

 

Islam vet jeg fint lite om, men med trenden du har satt skal du ikke se helt bort ifra at du tar feil her også.

Lenke til kommentar
..og om alle uttalte seg på like snevert grunnlag som noen her, hadde ikke verden stått til sommer engang..

 

Les bibelen.

 

Bare les den.

Alt jeg sier har jeg hold for å si.

 

At kristne ikke er ondskapsfulle jævler har mer med mennesket å gjøre enn kristendommen, for alt jeg sa har bakgrunn i bibelen og koranen.

 

Dermed kan vi være glad for at nesten ingen følger bibelen og koranen *helt* slik som den er ment å følges.

Uten å stille spørsmål og gjennom blind tro.

 

Referer til et annet emnet da det meste av referanser til bibelen jeg husker står der Er den kristne gud god eller ond? .

Husk at folk fulgte bibelen helt etter skriften i middelalderen.

Hekser ble brent (sorceresses shall not live), ikke-troende ble drept, jamfør kristningen av norge og korstogene.

Heldigvis tok de til fornuften etter hvert -- men det har mer med observasjon, frykt for eget liv og medmennesklighet å gjøre, da gud ikke beskyttet dem og de så mye grusomheter bli gjort i deres gode gud sitt navn.

 

Det at vi i dag ignorerer mesteparten av bibelen og gir fanden i lovene gud ga oss gjør oss mindre religiøse enn dem som levde da.

 

Grunnen til at vi lever i dag er at *ingen* følger bibelen til punkt og prikke.

Lenke til kommentar
Jonathan Swift sa jo følgende om dette:

Vi har akkurat nok religion til å hate, men ikke nok til å få oss til å elske hverandre.

 

(henger meg litt på hans teori)

8527637[/snapback]

Jeg sier:

Vi har akkurat nok religion til å hate, men alt for mye til å elske hverandre.

Lenke til kommentar
..og om alle uttalte seg på like snevert grunnlag som noen her, hadde ikke verden stått til sommer engang..

 

Les bibelen.

 

Bare les den.

Alt jeg sier har jeg hold for å si.

 

At kristne ikke er ondskapsfulle jævler har mer med mennesket å gjøre enn kristendommen, for alt jeg sa har bakgrunn i bibelen og koranen.

 

Dermed kan vi være glad for at nesten ingen følger bibelen og koranen *helt* slik som den er ment å følges.

Uten å stille spørsmål og gjennom blind tro.

 

Referer til et annet emnet da det meste av referanser til bibelen jeg husker står der Er den kristne gud god eller ond? .

Husk at folk fulgte bibelen helt etter skriften i middelalderen.

Hekser ble brent (sorceresses shall not live), ikke-troende ble drept, jamfør kristningen av norge og korstogene.

Heldigvis tok de til fornuften etter hvert -- men det har mer med observasjon, frykt for eget liv og medmennesklighet å gjøre, da gud ikke beskyttet dem og de så mye grusomheter bli gjort i deres gode gud sitt navn.

 

Det at vi i dag ignorerer mesteparten av bibelen og gir fanden i lovene gud ga oss gjør oss mindre religiøse enn dem som levde da.

 

Grunnen til at vi lever i dag er at *ingen* følger bibelen til punkt og prikke.

8534104[/snapback]

 

Lest nytestamentet? For min del følger jeg først og fremst NT, ikke de gamle moselovene. GT blir mest sett på som historie.

Lenke til kommentar
Lest nytestamentet? For min del følger jeg først og fremst  NT, ikke de gamle moselovene. GT blir mest sett på som historie.

8534643[/snapback]

 

Selvfølgelig har jeg lest det nye testamentet; det er kun det jeg følger når jeg lister opp hva kristendommen innebærer.

 

Sitatene som er gitt til grunn ligger i:

Er den kristne gud god eller ond?

 

Det nye testamentet om det gamle testamentet...

Vi har har her ett eksempel fra hvert evangelium:

a) Lukas: *Verden* går lettere til grunne enn ett eneste av guds skrevne ord.

"It is easier for Heaven and Earth to pass away than for the smallest part of the letter of the law to become invalid." (Luke 16:17 NAB)

b) Matteus: "Do not think that I have come to abolish the law or the prophets. I have come not to abolish but to fulfill. Amen, I say to you, until heaven and earth pass away, not the smallest part or the smallest part of a letter will pass from the law, until all things have taken place." (Matthew 5:17)

c) Johannes: “Did not Moses give you the law, and yet none of you keepeth the law" (John7:19)

d) Markus nøyer seg med å bekrefte den gamle loven: "Whoever curses father or mother shall die" (Mark 7:10).

 

Helvete; Ildsjøen og det ytre mørket:

Matteus 25:

25:29 For unto every one that hath shall be given, and he shall have abundance: but from him that hath not shall be taken away even that which he hath.

25:30 And cast ye the unprofitable servant into outer darkness: there shall be weeping and gnashing of teeth.

(...)

25:46 And these shall go away into everlasting punishment: but the righteous into life eternal.

 

Matteus 8:

8:11 And I say unto you, That many shall come from the east and west, and shall sit down with Abraham, and Isaac, and Jacob, in the kingdom of heaven.

8:12 But the children of the kingdom shall be cast out into outer darkness: there shall be weeping and gnashing of teeth.

 

Markus 9:

9:43 And if thy hand offend thee, cut it off: it is better for thee to enter into life maimed, than having two hands to go into hell, into the fire that never shall be quenched:

9:44 Where their worm dieth not, and the fire is not quenched.

9:45 And if thy foot offend thee, cut it off: it is better for thee to enter halt into life, than having two feet to be cast into hell, into the fire that never shall be quenched:

9:46 Where their worm dieth not, and the fire is not quenched.

9:47 And if thine eye offend thee, pluck it out: it is better for thee to enter into the kingdom of God with one eye, than having two eyes to be cast into hell fire:

9:48 Where their worm dieth not, and the fire is not quenched.

 

Matteus 25:

25:41 Then shall he say also unto them on the left hand, Depart from me, ye cursed, into everlasting fire, prepared for the devil and his angels:

25:42 For I was an hungred, and ye gave me no meat: I was thirsty, and ye gave me no drink(...)

 

Koblinger mellom ildsjøen og det ytre mørket:

 

Matteus 13:

13:41 The Son of man shall send forth his angels, and they shall gather out of his kingdom all things that offend, and them which do iniquity;

13:42 And shall cast them into a furnace of fire: there shall be wailing and gnashing of teeth.

 

Matteus 13:

13:49 So shall it be at the end of the world: the angels shall come forth, and sever the wicked from among the just,

13:50 And shall cast them into the furnace of fire: there shall be wailing and gnashing of teeth

 

Kristne som ikke følger loven kommer til helvete:

"Many will say to Me on that day, 'Lord, Lord, did we not prophesy in Your name, and in Your name cast out demons, and in Your name perform many miracles?' And then I will declare to them, 'I never knew you; DEPART FROM ME, YOU WHO PRACTICE LAWLESSNESS.'" (Matthew 7:22-23)

 

Den eneste veien til gud er gjennom Jesus; ikke-troende kommer til 'helvete':

"14:5 Thomas saith unto him, Lord, we know not whither thou goest; and how can we know the way?

14:6 Jesus saith unto him, I am the way, the truth, and the life: no man cometh unto the Father, but by me. "I am the way, the truth, and the life: no man cometh unto the Father, but by me."

14:7 If ye had known me, ye should have known my Father also: and from henceforth ye know him, and have seen him.

14:8 Philip saith unto him, Lord, shew us the Father, and it sufficeth us.

14:9 Jesus saith unto him, Have I been so long time with you, and yet hast thou not known me, Philip? he that hath seen me hath seen the Father; and how sayest thou then, Shew us the Father?

14:10 Believest thou not that I am in the Father, and the Father in me? the words that I speak unto you I speak not of myself: but the Father that dwelleth in me, he doeth the works.

14:11 Believe me that I am in the Father, and the Father in me: or else believe me for the very works' sake" --John 14:5-11

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
..og om alle uttalte seg på like snevert grunnlag som noen her, hadde ikke verden stått til sommer engang..

 

*snip*

 

Grunnen til at vi lever i dag er at *ingen* følger bibelen til punkt og prikke.

8534104[/snapback]

 

Diskusjonen var såvidt jeg vet ikke om religiøse skulle følge bibelen til punkt og prikke eller ikke (noe som er en diskusjon for seg selv).

 

Beklager jeg ble litt sint, men jeg er bare lei av å se gode diskusjoner, relevante for vårt århundre, ødelagt av at folk drar opp ting som hendte for tusenvis av år siden, eventuelt hva som hadde skjedd om folk levde som de gjorde for tusenvis av år siden, osv osv osv.

 

I en diskusjon som dette, må man gå ut ifra hva religion er NÅ, og ikke for 3000 år siden, og da hjelper det ikke å si at "i koranen står det at man skal steine homser" eller "bibelen er ond fordi man steinet kvinner for 4000 år siden".

 

Husk at religon, som alt annet, er noe som er i konstant utvikling.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...