mushkin Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Hei, jeg har en del 100 CDplater jeg gjerne skulle hatt i digital form. Nå kan jeg jo gjøre dette i itunes, men ejg vil gjerne ha et format som er litt mindre proprietært. Finnes det noen gode freewareprogrammer for å rippe til egnede formater? Hva anbefales forøvrig av formater - jeg har ambisjoner om å laste noe av dette over på iPoden min.. thx. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 CD-er er digitale de også Men du kan bruke CDex, det er gratis på sourceforge.net. Personlig liker jeg Ogg Vorbis som musikkformat, men det er ikke støttet av iPod (som bare støtter MP3, WAV, AAC og WMA) Og av de, er mp3 "best" dvs. at det ikke er noe DRM tull med mp3, men det er et underlegent format fordi: - Mp3 kan bare være mono eller stereo - Mp3 filer lager en "glitch", et lite tomrom før sangen begynner, derfor må man ha en crossfader hvis du ripper en CD hvor alle tracks går i hverandre. - Mp3 sitt ID3 format ble lagt til etter Mp3 standarden, og er derfor ganske håpløs. - Mp3 gir dårligere lydkvalitet en andre formater på samme bitrate. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Støtter forrige taler, kan også anbefale EAC med Lame. Men vil anbefale deg å rippe alt til FLAC. Det tar større plass og kan ikke spilles av ipod eller itunes, men da har du en eksakt backup av CD-ene dine i et fritt og lossless format. Disse kan du så encode til mp3, aac, vorbis eller hva du måtte ønske etter behov. Veldig hendig om du har ei relativt stor platesamling og det gir deg mye større frihet enn hva et lossy format som mp3 gir med tanke på re-encoding. Men det krever diskplass. Lenke til kommentar
mushkin Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Støtter forrige taler, kan også anbefale EAC med Lame. Men vil anbefale deg å rippe alt til FLAC. Det tar større plass og kan ikke spilles av ipod eller itunes, men da har du en eksakt backup av CD-ene dine i et fritt og lossless format. Disse kan du så encode til mp3, aac, vorbis eller hva du måtte ønske etter behov. Veldig hendig om du har ei relativt stor platesamling og det gir deg mye større frihet enn hva et lossy format som mp3 gir med tanke på re-encoding. Men det krever diskplass. 8526711[/snapback] Diskplass er ikke en utfordring, hva kan jeg bruke for å rippe til FLAC? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå