Illus Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Hei! Kjøpte noen komponenter for selvbygg fra en nettbutikk. Ved sammenskruing av PC viste det seg at PSU var defekt (22. Mars). I går (2. Mai) fikk jeg endelig ny PSU og alt fungerte fint og flott. Det tok etter min mening alt for lang tid å få returnert og byttet et ødelagt produkt. Men det er ikke hovedpoenget med denne tråden. I perioden de andre komponentene har ligget ubrukt har de falt i ny-pris med 600 kroner. Er det riktig av meg å kreve dette kompensert av nettbutikken ? Takker for innspill Endret 3. mai 2007 av Illus Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Såvidt jeg kan se så er det utført avhjelp innen rimelig tid. (Under 3 uker). så ville ikke tro du kom noen vei med og kreve dette av nettbutikken. Det er jo bare og prøve. Eventuelt gir de deg kanskje rabatt på et annet produkt. Lenke til kommentar
Pibbz Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Du kunne evt fått PSU til en rimeligere penge, forutsatt at den hadde falt i pris, men ikke på de andre komponentene. Det har jeg liten tro på Lenke til kommentar
meankanin Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Sier som de andre - du kan kanskje kjefte på dem fordi de brukte for lang tid på å returnere produktet, men hmm, nei, kan ikke se noen grunn til at de skal gi noen kompensasjon fordi komponentene går ned i pris? Komponenter går jo altid ned i pris. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Såvidt jeg kan se så er det utført avhjelp innen rimelig tid. (Under 3 uker). 8526329[/snapback] Hvor får du under 3 uker fra ? Lenke til kommentar
P0nduz Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Såvidt jeg kan se så er det utført avhjelp innen rimelig tid. (Under 3 uker). 8526329[/snapback] Hvor får du under 3 uker fra ? 8526572[/snapback] så feil på datoen. derfor under 3 uker. beklager. ville vel prøvd og få noe tilbake fra de hvertfall men du har såvidt jeg vet ikke rett på noe Lenke til kommentar
Illus Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Sier som de andre - du kan kanskje kjefte på dem fordi de brukte for lang tid på å returnere produktet, men hmm, nei, kan ikke se noen grunn til at de skal gi noen kompensasjon fordi komponentene går ned i pris? Komponenter går jo altid ned i pris. 8526499[/snapback] Komponenter går alltid ned i pris ja. Og det er noe man må leve med. Men når man ikke får brukt en ny pc fordi psu er doa så mener jeg at det er rimelig å stille spørsmålet om hvem som skal ta verditapet. Jeg kunne jo bare ha returnert alt sammen på angrerett og kjøpt produktene på nytt. Dette vil jeg vurdere neste gang jeg får doa produkter siden jeg da kan forvente at jeg ikke får benyttet produktet i løpet av en måned eller to. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 så feil på datoen. derfor under 3 uker. beklager. ville vel prøvd og få noe tilbake fra de hvertfall men du har såvidt jeg vet ikke rett på noe 8526586[/snapback] Ok.. takker for svar.. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Du burde ha vært strengere med dem synes jeg. Og om varen ikke var på lager, burde du ha bedt om tilsvarende vare av annet merke eller det nærmeste ett hakk opp. Såpass service bør de påkoste kundene sine. Endret 3. mai 2007 av Smirnoff Lenke til kommentar
Illus Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Du burde ha vært strengere med dem synes jeg. Og om varen ikke var på lager, burde du ha bedt om tilsvarende vare av annet merke eller det nærmeste ett hakk opp. Såpass service bør de påkoste kundene sine. 8527214[/snapback] Prøver å holde en god tone med butikker. Dette for at det skal bli enklere for dem å eventuelt svelge kameler når de måtte dukke opp Mail til nettbutikk: Hei igjen! Mottok PSU'en i dag og nå fungerer alt fint og flott! Takk for servicen! Det kostet meg 120 kroner å sende den defekte PSU'en tilbake til dere. I tillegg har prisen på komponentene (som jeg ikke har kunnet bruke uten PSU) gått ned 585 kroner. Håper jeg får kompenser dette. svar fra nettbutikk: Hei Utlegg for frat har blitt refundert til ditt Mastercard. Når det gjelder kompensasjon for at varene har sunket i pris kan vi selvsagt ikke gi noen kompensasjon for dette. Vi har også betalt tilsvarende mere for varene, akkurat som deg:) Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Hva de har betalt er revnende likegyldig for deg. Det er de selv som setter utsalgsprisen. Totalt latterlig forsøk på å "forklare" at du ikke skal få prisavslag. Ved reklamasjonssaker har de refusjonsavtaler med levereandørene som gir dem penger tilbake uansett. Tror neppe de har reparert denne PSU'en selv. De har brukt lengre tid enn man kunne håpe, men tror ikke du skal håpe på å få noe igjen. Neste gang kan du jo si at du ønsker å benytte deg av returretten så kanskje de er litt mer velvillige til å hjelpe deg. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Jeg klør meg litt i hodet over denne situasjonen, men jeg kan faktisk ikke se en eneste rimelig årsak til erstatning i denne saken. Slik jeg ser det så vitner denne tråden om to situasjoner; 1. Du bygde pc'en for å selge videre. Svar; du har dermed ikke noe rettigheter annet enn kjøpsavtalen mellom deg og butikken i form av næringskjøp, fordi den ikke er antatt å ha blitt kjøpt for privat bruk. 2. Du har virkelig kjøpt pc'en for privat bruk. Svar; da forstår ikke jeg helt hvorfor verditapet er et problem. Avhjelp har dog ikke skjedd helt innen rimelig tid, om jeg tar påsken med i regningen. men det kvalifiserer ikke til noe erstatning, for det du beskriver er ikke noe reelt tap, men snarer et teoretisk tap. Jeg kan virkelig ikke se at "tapet i verdi" har noen som helst praktisk betydelse for deg, eller at mangelen gir deg adgang til å kreve erstatning. Endret 3. mai 2007 av Christian86 Lenke til kommentar
Illus Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Christian86: Jeg bare lufter tanken. Og det spesielle er at jeg har hatt komponenter liggende og støve ned i en og en halv måned uten å nyttiggjøre meg dems verdi. Og tapet er så reelt som det går ann å få det. Både i hard valutta og i tapt nytteverdi. Ett tankeeksperiment: Gi meg 20.000 så skal jeg kjøpe noen komponenter til deg som jeg skal lagre under sofaen i ett år før jeg sender videre til deg. Deal ? Du har jo ikke noe reelt tap i følge dine utsagn ? Det er nok som flere sier kanskje ikke noe hjemmel for å kreve en slik kompensasjon. Men de burde gi en kompensasjon for treg service. De skal i hvertfall få en mail om spørsmål om litt rabatt på grunn av dette ved neste kjøp. Ellers er veien til neste nettbutikk veldig kort. PS: PC'en skulle benyttes av meg selv privat. Skulle bygge om pc-parken i påsken noe som gikk i vasken. Endret 3. mai 2007 av Illus Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Christian86: Jeg bare lufter tanken. Og det spesielle er at jeg har hatt komponenter liggende og støve ned i en og en halv måned uten å nyttiggjøre meg dems verdi. Og tapet er så reelt som det går ann å få det. Både i hard valutta og i tapt nytteverdi. Ett tankeeksperiment: Gi meg 20.000 så skal jeg kjøpe noen komponenter til deg som jeg skal lagre under sofaen i ett år før jeg sender videre til deg. Deal ? Du har jo ikke noe reelt tap i følge dine utsagn ? Det er nok som flere sier kanskje ikke noe hjemmel for å kreve en slik kompensasjon. Men de burde gi en kompensasjon for treg service. De skal i hvertfall få en mail om spørsmål om litt rabatt på grunn av dette ved neste kjøp. Ellers er veien til neste nettbutikk veldig kort. PS: PC'en skulle benyttes av meg selv privat. Skulle bygge om pc-parken i påsken noe som gikk i vasken. 8529227[/snapback] Alltid like moro dette La oss nå se på tankegangen din; Jeg kan faktisk ikke kjøpe argumentet ditt hvor mye jeg enn vender på det. Du har ikke hatt noe faktisk utgift, du har i verste fall hatt et teoretisk verditap, men du kunne ha angret kjøpet og returnert det, således begrenset tapet ditt til 120 kr i frakt, men det gjorde du ikke. Ergo fattet du et valg. Du kunne ha sendt mail og bedt dem sende deg en annen modell, noe det ikke virker som du gjorde. Du kunne ha krevd dekningskjøp, noe du ikke gjorde og du kunne som sagt ha brukt angrerett om internett kjøp, noe du ikke! gjorde. Alt munner tilslutt ut til at du selv! valgte denne veien, men så vil klage over et teoretisk verditap som jeg ikke anser som relevant i denne sammenhengen da varene uansett ville ha tapt seg med en gang du åpnet pakningen, og for å legge til; verditapet ville ikke ha oppstått om du ventet med kjøpet, men det er nå den gang slik at disse varene svinger en del i pris, noe du visste, så dette burde ikke være noe sjokk sånn sett. Hva angår forslaget ditt; hadde jeg nå vært så naiv og stolt på deg sånn, så kanskje, men jeg er ikke pc avhengig i den grad at jeg legger 20 000 ned i en pc, og heller ikke interessert i å inngå en avtale med en vilt fremmed på slike premisser. (for min del skal de 20 000 brukes på fotoutstyr) Hva angår analogien din; så faller den i vann ettersom den ikke er på noen måte lik situasjonen din og din manglende interesse på løsning. Slik jeg ser det ut i fra det du skriver fantes det flere alternativer og mange butikker ville etter 2-3 uker ha funnet en løsning om dere prøvde, men dette virker for dumt og slapt!. Hadde det vært så nødvendig å ha dette i påsken, så kunne du ha argumentert med dekningskjøp eller omlevering til annen modell, men det virker ikke som du gjorde det, og uansett burde du ha innsett at situasjonen var døfødt når det er snakk om påsken. Det er maks 3 dager i den ferien noen kan gjøre noe, ergo ville jo dette være døfødt om det så tok dem 3 dager å sende ut for pakken ville i teorien ikke greie å komme frem om du var heldig da. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 enig.. alltid like moro Men jeg ikke bruke tid på dine innlegg da du ikke er villig til å se problemstillingen. Og i tillegg er ganske nedlatende. Men skal ta med meg støttekjøp, omlevering og alt det andre som du tydeligvis tar for gitt at folk skal kunne. Jeg er vant til at ting kan skje og pleier gjøre opp for meg i etterkant eller på eget initiativ ta kontakt med eventuelt folk jeg har lovet ting/voldt bry og ting drøyer. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 enig.. alltid like moro Men jeg ikke bruke tid på dine innlegg da du ikke er villig til å se problemstillingen. Og i tillegg er ganske nedlatende. Men skal ta med meg støttekjøp, omlevering og alt det andre som du tydeligvis tar for gitt at folk skal kunne. Jeg er vant til at ting kan skje og pleier gjøre opp for meg i etterkant eller på eget initiativ ta kontakt med eventuelt folk jeg har lovet ting/voldt bry og ting drøyer. 8529455[/snapback] Igjen; det fantes flere løsninger i denne situasjonen, og når du først går til steget om å kreve/be om kompensasjon for dette, så må jeg anta at du har en viss grad av anelse på hva du kan forvente. Og det er ikke noe hokuspokus å lese reglene rundt dette. Hva angår situasjonen; det fantes som sagt flere løsninger og det å ta kontakt selv fremfor å vente og så be om kompensasjon for dette, anser jeg for min del som noe uvanlig. Om du føler at jeg er nedlatende med deg eller nekter å se problemstillingen, så får jeg beklage det, men det er interessant hvilke forventninger noen knytter til situasjoner en selv ikke har prøvd å løse før etterpå. Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) enig.. alltid like moro Men jeg ikke bruke tid på dine innlegg da du ikke er villig til å se problemstillingen. Og i tillegg er ganske nedlatende. Men skal ta med meg støttekjøp, omlevering og alt det andre som du tydeligvis tar for gitt at folk skal kunne. Jeg er vant til at ting kan skje og pleier gjøre opp for meg i etterkant eller på eget initiativ ta kontakt med eventuelt folk jeg har lovet ting/voldt bry og ting drøyer. 8529455[/snapback] Igjen; det fantes flere løsninger i denne situasjonen, og når du først går til steget om å kreve/be om kompensasjon for dette, så må jeg anta at du har en viss grad av anelse på hva du kan forvente. Og det er ikke noe hokuspokus å lese reglene rundt dette. Hva angår situasjonen; det fantes som sagt flere løsninger og det å ta kontakt selv fremfor å vente og så be om kompensasjon for dette, anser jeg for min del som noe uvanlig. Om du føler at jeg er nedlatende med deg eller nekter å se problemstillingen, så får jeg beklage det, men det er interessant hvilke forventninger noen knytter til situasjoner en selv ikke har prøvd å løse før etterpå. 8529661[/snapback] Han har vel strengt-tatt hatt kontakt med butikken for å si ifra at en vare var DOA. At butikken ikke klarer å behandle den saken raskt nok er jo meget ubeleilig for kjøper som kunne ha ventet 1.5 måned, spart 600kr, og hatt akkuratt den samme datamaskinen i bruk til samme dato. Kommunikasjonen kunne nok vert bedre mellom kjøper og selger, men slik jeg ser det så er det selgers ansvar å tilby erstatning eller reperasjon innen rimelighetens tid når de er blitt gjort oppmerksom på en feil. Jeg synes trådstarter stiller et fornuftig spørsmål, og jeg er tilbøyelig til å si han har et godt poeng. Endret 3. mai 2007 av un0kai Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 *snipp* 8529800[/snapback] For å pirke så er det snakk om 1 måned og ikke 1,5. denne tiden er i krysningspunktet mellom urimelig og rimelig avhjelp. Om du mener annet så kan du jo redgjøre for det Normalt vil en kunde da ta kontakt innen den tid for å diskutere en annen løsning om det er problematisk. Per i dag kjenner jeg ikke til noen butikk, fysisk eller virituelt som aktivt oppsøker kunder og tilbyr løsninger før det normalt er snakk om urimelig avhjelpstid. Det er godt mulig noen forventer at butikker skal gjøre dette, men jeg mener det fremstår som rimelig at dersom det var et så stort behov så kunne en ha diskutert løsning allerde ved innsendelse eller 2 uker, og ikke nå etter 1 måned slik det fremstår her. Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 *snipp* 8529800[/snapback] For å pirke så er det snakk om 1 måned og ikke 1,5. denne tiden er i krysningspunktet mellom urimelig og rimelig avhjelp. Om du mener annet så kan du jo redgjøre for det Normalt vil en kunde da ta kontakt innen den tid for å diskutere en annen løsning om det er problematisk. Per i dag kjenner jeg ikke til noen butikk, fysisk eller virituelt som aktivt oppsøker kunder og tilbyr løsninger før det normalt er snakk om urimelig avhjelpstid. Det er godt mulig noen forventer at butikker skal gjøre dette, men jeg mener det fremstår som rimelig at dersom det var et så stort behov så kunne en ha diskutert løsning allerde ved innsendelse eller 2 uker, og ikke nå etter 1 måned slik det fremstår her. 8529871[/snapback] Jeg mener personlig at 2uker er mer enn lenge nok for å få bekreftet at en komponent ikke virker og sende ut en ny tilsvarende. Og 1måned og 10 dager er vel nermere 1.5måned enn 1 måned Hehe, jeg er litt enig med dere begge her egentlig, synes bare du hadde en litt nedlatende holdning i sted så valgte å støtte trådstarter litt. I en perfekt verden så hadde ikke dette vert noe problem, men desverre så er life a bitch.. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 *snipp* 8529800[/snapback] For å pirke så er det snakk om 1 måned og ikke 1,5. denne tiden er i krysningspunktet mellom urimelig og rimelig avhjelp. Om du mener annet så kan du jo redgjøre for det Normalt vil en kunde da ta kontakt innen den tid for å diskutere en annen løsning om det er problematisk. Per i dag kjenner jeg ikke til noen butikk, fysisk eller virituelt som aktivt oppsøker kunder og tilbyr løsninger før det normalt er snakk om urimelig avhjelpstid. Det er godt mulig noen forventer at butikker skal gjøre dette, men jeg mener det fremstår som rimelig at dersom det var et så stort behov så kunne en ha diskutert løsning allerde ved innsendelse eller 2 uker, og ikke nå etter 1 måned slik det fremstår her. 8529871[/snapback] Jeg mener personlig at 2uker er mer enn lenge nok for å få bekreftet at en komponent ikke virker og sende ut en ny tilsvarende. Og 1måned og 10 dager er vel nermere 1.5måned enn 1 måned Hehe, jeg er litt enig med dere begge her egentlig, synes bare du hadde en litt nedlatende holdning i sted så valgte å støtte trådstarter litt. I en perfekt verden så hadde ikke dette vert noe problem, men desverre så er life a bitch.. 8529963[/snapback] Muligens det, men det kan jo også tenkes at de tenkte at han ville ha den. Og når han ikke tok kontakt så gikk det som det gikk. Nja, jeg ser bort i fra offentlig fridager i denne situasjonen og det taler for ca 1 uke. Uansett, det som jeg skrev ovenfor står jeg for. I denne situasjonen så fantes det andre løsninger og kravet om å få et teoretisk tap kompansert når det ikke kan realiseres anser jeg som noe søkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå