Gå til innhold

Det nye digital bakkenettet

Anbefalte innlegg

http://forbruker.no/digital/nyheter/article1767807.ece

Har egentlig flere spørsmål ang det nye forestående tv-nettet som kommer.

1. Om man ikke anskaffer seg digital dekoder, og dermed mister muligheten til å se på tv, vil man måtte betale tv-lisensen da? Hvis det er tilfelle så er det helt tullerusk.

2. Må man betale abb til hver av kanalene man vil ha tilgang til? Slik at hvis jeg vil ha inn tvnorge og tv3 f.eks så må jeg betale et separat abb til de for tilgangen til kanalen?

Skjønner meg ikke på hva som skjer, eneste jeg kan tenke meg er at det blir mange mange færre som kommer til å se på tv/anskaffe seg dekoder. Og at folk er ikke vant med å betale sånn for tv-tilgangen. Spesielt NRK og TV2 kommer til å lide.

Nei, tror man kan ha det like greit med bare internett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Om man ikke anskaffer seg digital dekoder, og dermed mister muligheten til å se på tv, vil man måtte betale tv-lisensen da? Hvis det er tilfelle så er det helt tullerusk.

2. Må man betale abb til hver av kanalene man vil ha tilgang til? Slik at hvis jeg vil ha inn tvnorge og tv3 f.eks så må jeg betale et separat abb til de for tilgangen til kanalen?

Skjønner meg ikke på hva som skjer, eneste jeg kan tenke meg er at det blir mange mange færre som kommer til å se på tv/anskaffe seg dekoder. Og at folk er ikke vant med å betale sånn for tv-tilgangen. Spesielt NRK og TV2 kommer til å lide.

Nei, tror man kan ha det like greit med bare internett.

8525940[/snapback]

1. Ja, du må betale. Som nå, om du kun har en takmontert antenne, og den blåser ned, så driter jo lisenskontoreti om du ikke retter den opp igjen....

2. Det blir sansynligvis solgt programpakker. Nrk bli "gratis"

TV2 blir gratis noen få år.

Lenke til kommentar

1. Ja, du må betale. Som nå, om du kun har en takmontert antenne, og den blåser ned, så driter jo lisenskontoreti om du ikke retter den opp igjen....

Men er det ikke slik at analoge signaler skal kuttes ut helt? Da er det vel ingen grunn til at man må betale lisens.

Lenke til kommentar

Uansett hvor teit det høres ut, så er dette svaret:

Du betaler nrk-lisens for å ha tv-mottaker. Ikke få å få inn NRK.

Det har ingen ting å si om du i hele tatt får inn NRK.

Tenkte jeg skulle starte en ny kanal, som bare en brøkdel vil få tilgang til, også begynne med tvangslisens jeg og. Men det går ikke. Det er bare staten selv som har lov til å straffe alle med tv.

Tenk heller på hvor mange millioner NRK ville tapt, om det kun var de som fikk brukte NRK, som skulle betale.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg, men de har ikke valgt å endre loven.

Har du TV, uansett om du får tilgang til NRK eller ikke, så må du betale.

Eller så kan du kjøpe TV uten tuner.

Hadde de endret på loven, om at NRK ble kodet, og kun de som får tilgang til NRK, må betale lisens, så ville inntjeningen blitt sterkt redusert.

Det er nok den store grunnen for at de ikke vil endre loven.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hvis man kjøper abonnementpakker (mer enn de gratis kanalene) så må man faktisk betale en abbonetpakke for hver TV (eller mottagerboks da) man har.

Vanvittig.

8841212[/snapback]

Ja, men sånn er det på både parabol og kabel TV i dag så det er ikke noe uvanelig. Enig med at det burde koste per husstand og ikke per TV da.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Uansett hvor teit det høres ut, så er dette svaret:

Du betaler nrk-lisens for å ha tv-mottaker. Ikke få å få inn NRK.

Det har ingen ting å si om du i hele tatt får inn NRK.

Tenkte jeg skulle starte en ny kanal, som bare en brøkdel vil få tilgang til, også begynne med tvangslisens jeg og. Men det går ikke. Det er bare staten selv som har lov til å straffe alle med tv.

Tenk heller på hvor mange millioner NRK ville tapt, om det kun var de som fikk brukte NRK, som skulle betale.

8578005[/snapback]

Hvor har du det fra.... skal vedde på at ringer du lisensavdelingen etter de legger ned det analoge nettet og forklarer at du kun har vanlig tuner altså ikke digital så slipper man lisensen.

Noen her som faktisk har grunnlag for å si noe annet?

Lenke til kommentar

i dag slipper man ikke unna lisens ved å ikke kjøpe tuner. Men det er jo fordi det analoget nettet fortsatt er oppe. Etter at det analoge nettet er stengt, skal man selvfølgelig ikke betale for tv'n. Men det kan være man må krangle litt med lisenskontoter for å få dette igjennom - idag er det nemlig tv-apperatet (altså ikke tv-antenna) som er lisenspålagt.

Er fullt mulig lovteksten i lisensreglene blir endret, slik at det ikke blir noen tvil om hvem som skal betale ;)

Lenke til kommentar
idag er det nemlig tv-apperatet (altså ikke tv-antenna) som er lisenspålagt.

9640415[/snapback]

Nei, det er ikke TV-en (skjermen), det er tuneren :yes:

Tuneren er kun en del av TV-en og når den ikke kan ta inn noe signal er TV-en i realiteten kun en skjerm og skjermer betales ikke lisens for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...