Gå til innhold

Problemer med NVidia og TV-ut


Gjest Slettet+891234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+891234

Hei.

 

Har koblet TV-en til med S-video, og kjører klon av skrivebordet på TV-en med full screen-videovisning (Samsung Syncmaster på DVI er primærskjerm). Men når jeg viser video på TV, er videoen litt zoomet inn, akkurat nok til at logoene til TV-kanalene ligger inntil kanten av skjermen. Kan ikke finne en innstilling til å få zoomen til å bli riktig.

 

Har dere noen tips?

 

Kjører et Go7700 (86.02) på Windows XP.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
Prøv å endre oppløsningen på den eksterne skjermen.

8525418[/snapback]

Dette har jeg gjort, men til liten nytte.

 

Bruker for øvrig VLC som videoavspiller.

 

Edit: Bruker TV-en kun til å se video på, så klone m/ fullskjerm video-visning er perfekt hvis jeg bare kunne fått riktig zoom/"aspect ratio"/elns. TV-en er 4:3.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Min erfaring er at hvis man kjører bildet ut på en eldre CRT-TV blir størrelsen på bildet alltid litt "feil". Jeg tror de sentrerer bildet og bare viser det "as is" uten å bry seg mye om hvor langt sidene havner utenfor skjermbildet...

 

Har ikke tuklet mye med laptop-skjermkortene, men se om det finnes en view-funksjon som heter DualView (der du velger clone). Kanskje det vil hjelpe litt på bildet. (Vet det finnes på AGP/PCI-E kort til stasjonære PCer). Greia er at så fort du spiller av en film på pri skjermen dukker den opp i fullskjerm på sec skjermen. Ikke at jeg har noe tro i at bildeplasseringen blir bedre, men du kan jo prøve... ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Min erfaring er at hvis man kjører bildet ut på en eldre CRT-TV blir størrelsen på bildet alltid litt "feil". Jeg tror de sentrerer bildet og bare viser det "as is" uten å bry seg mye om hvor langt sidene havner utenfor skjermbildet...

 

Har ikke tuklet mye med laptop-skjermkortene, men se om det finnes en view-funksjon som heter DualView (der du velger clone). Kanskje det vil hjelpe litt på bildet. (Vet det finnes på AGP/PCI-E kort til stasjonære PCer). Greia er at så fort du spiller av en film på pri skjermen dukker den opp i fullskjerm på sec skjermen. Ikke at jeg har noe tro i at bildeplasseringen blir bedre, men du kan jo prøve... ;)

8525463[/snapback]

Har prøvd DualView uten hell, dessverre. Dessuten kan jeg kun velge "Skjerm for bærbar PC + SyncMaster" eller "Skjerm for bærbar PC + TV", ikke SyncMaster-en og TV-en (merkelig, egentlig).

 

Takk for forslag, dog, noen flere? :)

Lenke til kommentar

Har du prøvd å leke deg i VLC...? Jeg har ikke brukt VLC på en stund nå, men mener man skal kunne strekke/krympe til bildet ved hjelp av num-pad tastene på samme måte som i Media Player Classic. Det burde hvertfall hjelpe litt.

 

Det skal også være mulig å "zoome" skjermbildet (ikke bare video-bildet) som vises på TVen via nVidias kontrollpanel. Hos meg (GF6800GT) finner man det under "Video og TV" --> "Juster skjermstørrelse og posisjon".

 

Dessuten kan jeg kun velge "Skjerm for bærbar PC + SyncMaster" eller "Skjerm for bærbar PC + TV", ikke SyncMaster-en og TV-en (merkelig, egentlig).

 

Jeg vet ikke hvorfor det er (fortsatt) sånn... Jeg tror det er laget sånn for at håndtering av skjermbildet skal være idiotsikkert. Hvis det hadde vært mulig å sende bilde ut på 2 eksterne skjermer ville det blitt fort tull for mange hvis man f.eks satte en for høy oppløsning eller oppdateringsfrekvens og kanskje koblet ifra begge to... :nei: (når jeg tenker meg nærmere om teorien min så er jo det bare tull, man kunne jo bare bytta skjermkilde til laptop-skjerm...) bare glem at jeg uttalte meg... :!:

Endret av Peat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Det skal også være mulig å "zoome" skjermbildet (ikke bare video-bildet) som vises på TVen via nVidias kontrollpanel. Hos meg (GF6800GT) finner man det under "Video og TV" --> "Juster skjermstørrelse og posisjon".

Det er det som er snodig, i den menyen er det ingen er zoomen så langt ut som den kan gå, allikavel er bildet som vises på TV-en zoomet inn. :dontgetit:

 

(På min VLC regulerer pluss- og minustastene avspillingshastigheten. Har forsøkt å endre aspect ratio m.m. uten hell. Problemet finner også i Windows Media Player.)

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Fant en meny som heter "TV-utsignal" der man kan zoome inn og ut etter eget ønske (over- eller underscan elns). Ikke helt perfekt, men det fungerer sånn tålelig. Takk for hjelpen i alle tilfelle. :)

 

Innstillingen resettes dog hele tiden, hvilket er irriterende.

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...