Gå til innhold

En gammel slager: Bilder av månen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først vil jeg si at det er utrolig spennende med slike bilder av månen, og som Nets påpeker, så er det detaljert nok til å se kratere o.l.

Selve bildet, sånn komposisjonsmessig, er vel ikke så veldig spennende, dog.

Hvs slags optikk må man ha for å ta slike bilder?

Lenke til kommentar
Flott bilde, særlig nr. 1. ;)

 

 

Exif + hva slags utstyr som er brukt hadde vært supert ;)

8527826[/snapback]

 

EXIF sier Nikon D200, 35mm f/1.4

 

Er det i det hele tatt mulig å få såpass forstørret bilde av månen med slike detaler med 35mm alene? Har du tatt bilde igjennom stjernekikkert eller noe slikt?

 

Hadde vært litt fint med hvordan bildet ble tatt. :)

Lenke til kommentar

Dultet bort i månen med 500 mm?Jeg har selv tatt bilder med 430 mm panasonic fz30/50,kommer ikke så nært da engang,som på bildene som er i denne tråden,her kan dere se et på 430 mm,og et nederst med 430mm + 4 ganger digital zoom.det ene bildet kom 2 ganger uten at jeg kjønner hvorfor

 

 

post-53203-1178267552_thumb.jpg430mm

 

 

 

post-53203-1178267552_thumb.jpg

 

430mm +4 ganger digitalzoom

post-53203-1178267662_thumb.jpg

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på,når jeg sjekker exif data i photoshop elements 5 på bilder jeg vet 100 prosent er tatt på 430mm og 430 mm + 4 ganger optisk zoom så stor det i exif data at focal length er 88,8 ,hva er feil?er det riktig eller?skulle det ikke stått focal lengt 430 mm hvis jeg tok bildet på panasonic fz50 på full optisk zoom?

Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på,når jeg sjekker exif data i photoshop elements 5 på bilder jeg vet 100 prosent er tatt på 430mm og 430 mm + 4 ganger optisk zoom så stor det i exif data at focal length er 88,8 ,hva er feil?er det riktig eller?skulle det ikke stått focal lengt 430 mm hvis jeg tok bildet på panasonic fz50 på full optisk zoom?

8534122[/snapback]

 

Pga crop-faktoren.

På kompaktkamera har en tendens til å oppgi brennviddene i 35mm ekvivalent for å gjøre det lettere for folk flest å forholde seg til størrelsene.

Objektivet på kameraet du refererer til er egentlig en 7-89mm men pga av den lille sensorens cropfaktor for den et bildeutsnitt som tilsvarer 35-420mm på et 35mm kamera (film eller fullformat med andre ord).

 

På speilrefleks(objektiv) opererer man alltid med reell brennvidde og ikke 35mm ekv. siden objektivet jo ikke vet hvilket kamera det sitter på (fullformat, 1.3, 1.5, 1.5, 2). Gjelder også objektiv som kun passer et format bestemt (f.eks Canons EF-s) har reell brennvidde oppgitt slik som EF-S 10-22.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...