TheOddy Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Mulig jeg bare er dum nå, eller at feilen ligger hos DVD-ROMen min. Men her er altså saken: Jeg kjøpte ny PC uten harddisk, kjøpte derfor en ny SATA-harddisk fra komplett, putta den inn og starta maskinen. Men nå får jeg bare feilmeldinga "no boot disk" og "insert boot disk and press enter". Jeg har ingen floppy på maskina, bare en DVD som ikke vil åpne seg (fordi den ikke er initialisert enda (?), eller burde den egentlig åpne seg så snart den har strøm?). Jeg har WinXP på CD, men får da ikke putta den i maskina. Så hva gjør jeg nå? Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) DVD-en skal kunne åpnes når den får strøm. Den skal også kunne brukes til å installere et OS på en maskin uten OS. Endret 2. mai 2007 av HolgerLudvigsen Lenke til kommentar
TheOddy Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) DVD-en skal kunne åpnes når den får strøm. 8525241[/snapback] Balle... men da er det hele problemet? Hvis jeg får DVD-en til å funke kan jeg sette i WinXP-CDen og jeg er good to go?' Okay, redigeringa di besvarte det spørsmålet. Takk for hjelpa. (Stikke og skrive sint mail til en viss selger...) Endret 2. mai 2007 av TheOddy Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Først og fremst ville jeg testet DVD-romen i en annen maskin for å være sikker på at det den som er problemet. Har du forsøkt å koble vekk kabelen til hovedkortet? Slik at den bare får strøm når strømforsyningen er på? Vidre bør du være sikker på at maskinen (BIOS) er satt opp til å boote fra DVD'en, og at CD'en du har satt inn er bootable. Lenke til kommentar
kevinvo Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Du kan sette CD/DVD-rom til første boot sektor, dette definerer du i BIOS'en. Men for å innstallere en OS så må du ha en Primær harddisk likevel. Du konfigurerer dette oxo i BIOS'en din. Men når det gjelder SATA harddisker, når du kople til strøm og kabel til den så blir den automatisk valgt som Primær hvis du ikke har noe andre HD i PC'en... Lenke til kommentar
TheOddy Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2007 Du kan sette CD/DVD-rom til første boot sektor, dette definerer du i BIOS'en. Men for å innstallere en OS så må du ha en Primær harddisk likevel. Du konfigurerer dette oxo i BIOS'en din. Men når det gjelder SATA harddisker, når du kople til strøm og kabel til den så blir den automatisk valgt som Primær hvis du ikke har noe andre HD i PC'en... 8526467[/snapback] Fikk løst dette ved å bruke IDE-disk istedet.. det funka fint frem til den disken kræsja en måned senere. Nå har jeg masse nye problemer ( https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=779197&hl= ). lol. Neste gang blir det en ferdigbygd PC fra komplett på meg, det her er bare ikke verd det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå