daruu Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) jeg bare kopierer inn ifra noe jeg har skrevet før: Hei! Jeg er en gutt på 17 år som lider av en uforklarelig sykdom...Det hele begynte(tror jeg) med at jeg ble dårlig på en klassetur jeg var på i Polen i mars i fjor. Jeg ble veldig forkjøla, å hadde en mild lungebettenelse. Dette skjedde den 2 dagen av turen, å siden det var en 8 dagers tur, så ble det mye buss-sitting de neste dagene... Jeg fikk også ikke sovet noe omtrent noen av nettene pga at de andre bråkte ganske mye... Det resultterte i at jeg var totalt utslitt under hele turen. Når jeg enderlig kom hjem lå jeg bare å sov, nesten 2 døgn i strekk! Så etter en stund begynte jeg å føle meg normal igjen, å gikk tilbake til skolen, å det funka vel greit ut året. Men jeg merka at jeg ikke orka så mye innimellom på fotballtreningene som jeg gjorde før, dvs noen ganger var jeg helt normal, mens andre ganger var jeg helt utslått etter å ha løpt 10 meter! Men de virkelige problemene begynte i høst, når jeg begynte på vgs... Allerede første dagen ble jeg dårlig å spydde på skolen... Jeg trodde det bare var at jeg var vanlig sjuk elns så jeg fortsatte som vanlig... Men ett par dager etterpå skjedde det samme igjen, jeg tenkte ikke så mye mere over det da enn første gangen. Jeg merket også at jeg var sliten hele tiden, å at jeg ikke orka å tenke noe skole overhode. Noen dager var værre enn andre, å det var de dagene jeg spydde... Dette begynte også å skje når jeg ikke var på skolen også i høstferien, å når jeg kom tilbake på skolen etter ferien gikk jeg på en skikkelig smell igjen, med spying osv... Den eneste forskjellen var at jeg nå var totalt utslitt... Jeg orka ikke å gå ut av senga omtrent før ved juletider, da jeg ble litt bedre. Fortsatt er jeg ikke bra, hvis jeg ikke får sove de timene jeg trenger, så spyr jeg. jeg har ikke vært på skolen siden høstferien, å må helt sikkert gå opp igjen det året her Men det jeg er redd for er at jeg ikke skal bli bra til neste år heller... Jeg har hatt kontakt med lege, å har vært innlagt på nevrologisk avdeling på sykehus hvor de tok en haug med prøver av meg, men de fant ikke ut noe galt Jeg er drittlei å gå hjemme å ikke orke noenting sosial kontakt har jeg heller ikke lengre, bortsett ifra kjæresten min, som guskjelov har holdt ut med meg! Har hørt snakk om ME og utmattelsesyndrom osv men legene jeg har snakka med sier at dette ikke er en sykdom osv... Det er så utrolig slitsomt å gå rundt å være syk uten at du vet hva som feiler deg Noen som har noen innspill til hva jeg kan gjøre? evt noe jeg kan bedrive om dagen? Edit: er møkklei alt som heter pc, tv og film egentlig, men det er alt jeg orker å gjøre... Endret 2. mai 2007 av daruu Lenke til kommentar
nets Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Jeg vil nesten anbefale WoW hvis du ikke har noe å bedrive. Vet mange kommer til å si masse negativt om dette, men hvis du klarer å begrense spillbruken så skal det gå helt fint. (Ikke la det ta over livet ditt!) Alle andre MMO spill er også å anbefale da. EDIT: Har du sjekket om du har forsinket søvn syndrom? Det er et resultat av at den biologiske klokka i kroppen din (som styres av hormonene dine) blir stillt feil, og alt som heter døgnrytme osv. blir forskyvet og helt fucke up. Er mulig dette var triggeren , altså grunnen til at du har er helt utslitt. - Eneste som hjelper mot dette syndromet er å legge seg tidligere, og komme inn i en FAST døgnrytme, altså å legge seg kl 10 - 11 hver eneste dag - inkl. i helgene. - Jeg tror jeg lider av dette, men prøver nå å legge meg til faste tider og ikke sitte for lenge oppe om nettene - selv om jeg alltid skeier ut i helgene, noe som da viser seg i hverdagen, på skole osv. Endret 2. mai 2007 av Nets Lenke til kommentar
daruu Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Jeg vil nesten anbefale WoW hvis du ikke har noe å bedrive. Vet mange kommer til å si masse negativt om dette, men hvis du klarer å begrense spillbruken så skal det gå helt fint. (Ikke la det ta over livet ditt!) Alle andre MMO spill er også å anbefale da. 8525041[/snapback] Spiller vel forsåvidt wow, men begynner å bli drittlei.... Må vel gå til innkjøp av noen nye spill snart Edit: takker for svar Endret 2. mai 2007 av daruu Lenke til kommentar
nets Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Hvis du er ute etter noen nye spill så er Age of Conan verdt å prøve. Også CS Promod. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Hvordan sjekker jeg om jeg har sånn forsinket søvn syndrom da? Har vel egentlig tatt det meste av tester uten å finne ut noe Lenke til kommentar
nets Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Gå til fastlegen din, han vil sende deg videre til spesialist. Men har du problemer med å sove, eller var det at du sov for mye ? EDIT: Med problemere med å sove mener jeg at du ikke klarer å sovne til normale tider, altså kl 10 - 12. Endret 2. mai 2007 av Nets Lenke til kommentar
daruu Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Gå til fastlegen din, han vil sende deg videre til spesialist. Men har du problemer med å sove, eller var det at du sov for mye ? EDIT: Med problemere med å sove mener jeg at du ikke klarer å sovne til normale tider, altså kl 10 - 12. 8525071[/snapback] Altså jeg pleier å legge meg rundt 12 -1 tida, men jeg sover som regel til kl 12-1 dagen etter også da, om det har noen betydning. Får jeg ikke sove, eller står jeg opp for fort, så er det garantert at jeg spyr som faen, for så å bli helt utslitt.... Men jeg er fortsatt ikke bra om jeg får sove det jeg trenger.... Hva slags spesialist er det jeg skal til isåfall da? Jeg har vært på nevrologisk avdeling å tatt div undersøkelser der... Takk igje for svar Lenke til kommentar
nets Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Bare koselig å prøve å hjelpe noen Men det er vertfall verdt forsøket. Men den spesialisten du blir henvist til er en søvnspesialist uten at jeg vet spesifikt hva det heter. Så på nrk i programmet schrødingers katt om dette syndromet. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Bare koselig å prøve å hjelpe noen Men det er vertfall verdt forsøket. Men den spesialisten du blir henvist til er en søvnspesialist uten at jeg vet spesifikt hva det heter. Så på nrk i programmet schrødingers katt om dette syndromet. 8525111[/snapback] Skal snakke med legen igjen i morgen elns! Men hvilke symptomer er det du har da? er du generelt sliten eller trøtt? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Hei! Kronisk trøtthet har mangen grunner; De mest vanligste er p.g.a muggsopp allergi (soppinfeksjon), kronisk infeksjon (staphylococcus) og leversvikt... De 2 første er de vanligste hos yngre... Du må presisere mer om symptomene og gjerne "når" dette skjer. Sjekk om du er subfebrilsk (37.5grader), om du har utslett, gjerne historie om allergi og astma. Alt andre plager er godt å får med seg; Eventuelt hull i tennene, medisinering og "når akkurat" du føler trøttheten (etter og har spydd, spydd dagenfør). Føler du hjertebank.. Svimmelhet osv... Bare skriv det "du husker og føler." Hvis du kan være mer konkret angående sykdomsperioden, kan jeg kanskje peke ut noe. Hvis dette er snakk om kroniske sykdommer kan ikke en nervolog være så mye til hjelp. vaio edit: Fastlegen din må være en idiot... Man sender ikke en som spyr til nervolog..uansett hvor psyko en ser ut... Han trodde kanskje du hadde anorexia nervosa Endret 2. mai 2007 av Vaio Lenke til kommentar
daruu Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Hei! Kronisk trøtthet har mangen grunner; De mest vanligste er p.g.a muggsopp allergi (soppinfeksjon), kronisk infeksjon (staphylococcus) og leversvikt... De 2 første er de vanligste hos yngre... Du må presisere mer om symptomene og gjerne "når" dette skjer. Sjekk om du er subfebrilsk (37.5grader), om du har utslett, gjerne historie om allergi og astma. Alt andre plager er godt å får med seg.. Hvis du kan være mer konkret angående sykdomsperioden, kan jeg kanskje peke ut noe. Hvis dette er snakk om kroniske sykdommer kan ikke en nervolog være så mye hjelp. vaio edit: Eventuelt hull i tennene også... 8525212[/snapback] Ville de ikke funnet det på blodprøver? eller ihvertfall på ryggmargsprøver? Jeg er generelt sett utslitt Det er nok derfor jeg kaster opp hvis jeg ikke sover nok/ står opp for tidlig... Min kroppstemperatur ligger på ca 36.5 grader(har alltid hatt lav kroppstemperatur), noen utslett har jeg ikke. Jeg er allergisk mot gress, katter og burot. Jeg har vært slik ihvertfall siden i fjor høst, kanskje avogtil i tiden før også, men altså ifra i fjor høst har det vært sammenhengende. Jeg vet ikke hva hull i tennene har å si på saken, men jeg har vel hatt ett par (sikkert pga av at jeg aldri har vært noen stor fan av melk) I tillegg skal det sies at jeg var særs aktiv før jeg ble syk, trente nesten hver dag osv... Hjalp det deg noe? Takk for svar ihvertfall Lenke til kommentar
araziel Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Har du vært hos psykolog? Leger er ikke alltid like flinke med psykiske plager, og det du beskriver kan vel godt være noe sånt. Skader jo uansett ikke å snakke med en og høre hva de mener. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Hei. Ville de ikke funnet det på blodprøver? eller ihvertfall på ryggmargsprøver? Enkelte sykdommer kan ikke diagonisere med "disse prøvene" Dette startet etter turen til polen? Har du vært i kontakt med uteliggere, eventuelt spist noe rått? HAr du spist mye fisk? Eventuelt vit mangel? edit: Du svarte litt for fort... før jeg greide og redigere innlegget mitt... vaio Endret 2. mai 2007 av Vaio Lenke til kommentar
daruu Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Har du vært hos psykolog? Leger er ikke alltid like flinke med psykiske plager, og det du beskriver kan vel godt være noe sånt.Skader jo uansett ikke å snakke med en og høre hva de mener. 8525254[/snapback] Hmm... Kan jo være, men jeg har lite tro på at det kan være noe sånt egentlig... Jeg har det jo helt topp(eller hadde hatt det ihvertfall, om det ikke var for at jeg ikke orka noe....) Bra familie, verdens beste kjæreste, bra med venner osv Men takk for svar ihvertfall Lenke til kommentar
nets Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Bare koselig å prøve å hjelpe noen Men det er vertfall verdt forsøket. Men den spesialisten du blir henvist til er en søvnspesialist uten at jeg vet spesifikt hva det heter. Så på nrk i programmet schrødingers katt om dette syndromet. 8525111[/snapback] Skal snakke med legen igjen i morgen elns! Men hvilke symptomer er det du har da? er du generelt sliten eller trøtt? 8525143[/snapback] Jeg har en tendens til å være ute av døgnrytmen min i flere uker , så er vel det at jeg blir trøtt og generelt utmatta på helt merkelige tider av døgnet. Avogtil har jeg tilogmed døgnet for å komme meg inn i rytmen (i hverdagen). Dramatiske men nødvendige tilltak Lenke til kommentar
daruu Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Hei. Ville de ikke funnet det på blodprøver? eller ihvertfall på ryggmargsprøver? Enkelte sykdommer kan ikke diagonisere med "disse prøvene" Dette startet etter turen til polen? Har du vært i kontakt med uteliggere, eventuelt spist noe rått? HAr du spist mye fisk? Eventuelt vit mangel? edit: Du svarte litt for fort... før jeg greide å redigere innlegget mitt... vaio 8525256[/snapback] Altså, jeg var ikke hos legen før like før jul, å det som egentlig var problemet var att da orka jeg ikke å gå ut av senga engang.... Men det startet i polen ja, var ikke i kontakt med uteligger, spiste ikke noe rått(tror jeg), spiser vel endel fisk ja, aner ikke ang vit mangel men tar vitamin tabletter. Det med at jeg kaster opp kommer ikk før jeg blir så sliten at jeg nesten ikke står på beina... Edit: fikk lungebetennelse/halsbetennelse i polen, er ikke helt sikker på hva, skjønte ikke all tysken so legen snakke på syekhuset i berlin på tur opp igjen Endret 2. mai 2007 av daruu Lenke til kommentar
daruu Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Bare koselig å prøve å hjelpe noen Men det er vertfall verdt forsøket. Men den spesialisten du blir henvist til er en søvnspesialist uten at jeg vet spesifikt hva det heter. Så på nrk i programmet schrødingers katt om dette syndromet. 8525111[/snapback] Skal snakke med legen igjen i morgen elns! Men hvilke symptomer er det du har da? er du generelt sliten eller trøtt? 8525143[/snapback] Jeg har en tendens til å være ute av døgnrytmen min i flere uker , så er vel det at jeg blir trøtt og generelt utmatta på helt merkelige tider av døgnet. Avogtil har jeg tilogmed døgnet for å komme meg inn i rytmen (i hverdagen). Dramatiske men nødvendige tilltak 8525284[/snapback] Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver her, før jul så var døgnet mitt litt snudd oppned det også, men jeg ble bedre av en eller anna grunn.... Da hendte det at jeg gjorde som du sier å døgna fordi jeg ikke fikk sove, for så å prøve å komme inn i døgnrytmen igjen (som endte med at jeg spydde) Men er du slik at du må bruke ei stund om morgenen før du fungerer helt? eller kan du bare sprette opp når du har våkna? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Det med at jeg kaster opp kommer ikk før jeg blir så sliten at jeg nesten ikke står på beina... Oppkast er ikke et typisk symptom for kronisk trøtthet.. Derimot er en infeksjon. Oppkast med kronisk trøtthet og influensa lignede symptomer... Smerter... det har du ikke? Ømt i mage regionen?... Jeg stikker til tenkeboksen (sengen), så jeg svare deg imorgen rundt 6pm... vaio edit: leif.. Endret 3. mai 2007 av Vaio Lenke til kommentar
daruu Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Det med at jeg kaster opp kommer ikk før jeg blir så sliten at jeg nesten ikke står på beina... Oppkast er ikke en typisk symptom for kronisk trøtthet.. Derimot er en infeksjon. Oppkast med kronisk trøtthet og influensa lignede symptomer... Smerter... det har du ikke? Ømt i mage regionen?... Jeg stikker til tenkeboksen (sengen), har en eksamen i indremedisin imorgen.. så jeg svare deg imorgen rundt 6pm... vaio 8525313[/snapback] Har ikke noen spesielle smerter nei.... Får vel kanskje litt vondt i hodet etterhvert som jeg blir sliten, men ikkenoe spesielt anna... Men noe anna som kanskje er av betydning, er at jeg blir mye oftere sulten enn før.... Jeg kan liksom spise middag med flere porsjoner for så å bli sulten igjen en time etterpå (selv om magen kjennes mett ut, men sulthetsfølelsen er der) Takk for alle svarene dine ihvertfall Edit: dårlig formulert det siste svaret her Endret 2. mai 2007 av daruu Lenke til kommentar
nets Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Hvis du blir fort mett så vil jeg anbefale å spise saktere. Da rekker maten å synke gradvis mens du spiser, istedet for at alt hoper seg opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå