Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pc-høytalere i scooter'n

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter å funderer på om jeg skal putte et par gamle pc høytalere i scootern min (Peugeot Buxy). Dette blir et lavbudsjetts prosjekt, og det skal kunne gjøres i garasjen på kort tid uten noe mas og tjas. Trenger ikke no bilstereo ellerno i den rettningen. Håper på forslag fra dere :D jeg har høyttalerene, så de er det bare å smekke inn. Mangler bare forsterker.

Krav:

- må koste under 600kr

- må få plass i det lille rommet foran (plass til halv hjelm)

- må ha mulighet for å koble på mp3 spiller'n min

Utsyr jeg har:

- et par gamle pc høyttalere, men vet ikke om de går på 12 volt. Den ene ser ut til å være 9 volt veksels strøm og den andre vet jeg ikke. Skal ta en titt på det senere

- treplater

- bryter

Har dere noen forslag eller tips? Er på leting etter billig 12-volts forsterker. :D

Tusen takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg sitter å funderer på om jeg skal putte et par gamle pc høytalere i scootern min (Peugeot Buxy). Dette blir et lavbudsjetts prosjekt, og det skal kunne gjøres i garasjen på kort tid uten noe mas og tjas. Trenger ikke no bilstereo ellerno i den rettningen. Håper på forslag fra dere  :D jeg har høyttalerene, så de er det bare å smekke inn. Mangler bare forsterker.

Krav:

- må koste under 600kr

- må få plass i det lille rommet foran (plass til halv hjelm)

- må ha mulighet for å koble på mp3 spiller'n min

Utsyr jeg har:

- et par gamle pc høyttalere, men vet ikke om de går på 12 volt. Den ene ser ut til å være 9 volt veksels strøm og den andre vet jeg ikke. Skal ta en titt på det senere

- treplater

- bryter

Har dere noen forslag eller tips? Er på leting etter billig 12-volts forsterker.  :D

Tusen takk  :D

8524871[/snapback]

hehe. dette må vel være et kødde prosjekt, men jeg ville iallefall brukt aktive pc høytalerer slik at du ikke trenger å legge nye kabler (som sikkert ville sett veeldig stygt ut) Med aktive pc høytalerer kan du bare feste høytalerene på best mulig måte og plugge i mp3'n. :yes:

Lenke til kommentar
....

8524871[/snapback]

Kanskje ikke hlet hva du er ute etter. Men kan du ikke kjøpe et par aktive datahøyttalere med mulighet for batteridrift da? Disse får du billigere enn 600 kr og ;)

Dermed sparer du masse arbeid med å koble deg inn på scooterens el-system og slikt. :)

Men, en ting må jeg spørre om. Hva i all verden skal du med detta? :!:

Lenke til kommentar
....

8524871[/snapback]

Kanskje ikke hlet hva du er ute etter. Men kan du ikke kjøpe et par aktive datahøyttalere med mulighet for batteridrift da? Disse får du billigere enn 600 kr og ;)

Dermed sparer du masse arbeid med å koble deg inn på scooterens el-system og slikt. :)

Men, en ting må jeg spørre om. Hva i all verden skal du med detta? :!:

8525184[/snapback]

Vel det er ikke godt å si. Nei jeg har lyst til å gjøre det ordntlig og greier slik at det ser fint ut. Skal ha det til det blir sommer, så kan jeg høre på musikk mens jeg står parkert ellerno. En chill dag på ei gressmatte med scootern stående å spille musikk høyt. Det er mest for show da. Skal gjøre dette sammen med en kompis, men det har også en praktisk årsak.

Tenk deg hvor chill det er å ligge i gresset en varm sommerdag, sola steiker og du er sammen med dama di og masse kompiser med den fete prisen under leppa mens du hører på musikk fra scooteren.

Vurderer å øke budsjettet litt. Har to stk 100w høyttalere jeg ikke bruker. Finner jeg en kraftig nok forsterker til en billig penge kan jeg jo bruke den samt to diskanter. Det blir jo mye fetere lyd fra. Eller hva?

Er det mulig å robbe forsteren fra en aktiv pc høyttaler å smekke inn en 50w? eller blir det for lite futt i strømforsyninga. Er ikke helt go på elektronikk. Den ene strømforsyninga her på pc høyttalerene er på 1 ampere og 9volt. Hakke peiling på hvor mange watt det er, men jeg vet at en trafo fra 12 til 9 volt er lett å fikse.

Er ikke formelen W=V*A? Da er det jo W=9*1..... 9 watt.... må gå for noe kraftigere...

Endret av huleboer14
Lenke til kommentar

Hvordan har du tenkt til å drive dette da? Da må du jo bytte ut hele det elektriske anlegget da, og få tak i et mye større batteri. Grunnen til at du må bytte ut det elektriske anlegget, er jo fordi at dersom du får tak i et mye større batteri som du må ha, krever dette større lading under kjøring, og de øvrige elektriske komponentene må tilpasses etter dette igjen. Du må nok legge opp en egen kurs til musikkanlegget ditt.

Og uansett, batteriet vil jo tappes nokså fort.. Så hvis du ikke har så mye peiling på elektronikk, så brøk heller aktive datahøyttalere som kan drives med vanlige batterier du! ;) Disse spiller vel høyt nok også. Du behøver jo ikke å plage resten av folka rundt deg med musikken din? :p

Lenke til kommentar

Å? Såklart må man plage alle rundt seg med musikk ;)

Du tror det er best å bruke PC høyttalere? Du har vel helt sikkert rett. Det lille scooter batteriet er ikke laga for å drive noe stort anlegg...

Da var det bare å finne de rette høyttalerene da :D

Endret av huleboer14
Lenke til kommentar
Å? Såklart må man plage alle rundt seg med musikk  ;) 

Du tror det er best å bruke PC høyttalere? Du har vel helt sikkert rett. Det lille scooter batteriet er ikke laga for å drive noe stort anlegg...

Da var det bare å finne de rette høyttalerene da  :D

8531413[/snapback]

Har du tenkt til å bare oppbavare disse i hanskeromme ditt, eller skjære hull i plasten og montere de der?

Uansett, du får ha lykke til! ;)

Selv driver jeg og prøver å få tak i et ekstralys, som jeg kan montere mellom lyktekåpa og skjermen på Derbien min, men finner ikke noe annet enn 55W halogen.. Burde ikke vært mer enn 40W..

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Tenkte å borre minst mulig hull i plassen, og ja de sku være i hanskerommet. Har ferdig elektrisk system. Har faktisk lagt inn et 12-volts uttak i hanskerommet som jeg bruker til å lade mobilen mens jeg kjører. Kjører en god del så. Blir vel et par PC-høyttalere tenker jeg :)

Lenke til kommentar

får man det da? i såfall, hvor mange watt er den på? 400kr hørtes jo greit ut i og med at jeg har høyttalere og alt fra før av. Mangler bare forsterker. Har lest litt rundt på nettet, og det er mange som har anlegg i scootern, og enkelte har store forsterkere uten å ha bytta batteri, så det burde vel kunne gå. Må kanskje bruke kick for å starte den da men :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...