Rebel-Rider Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 (endret) Dieselmotoren regulerer turtallet ved å variere timing og mengden drivstoff i forhold til luften. Bensinmotoren regulerer turtallet ved å variere fortenningen via en fordeleren/ECU og mengden luft i forhold til drivstoff via et spjeld i innsuget. Mao når du trykker på gasspedalen i en dieselbil så er det drivstoffmengde og timingen på denne som sørger for turtallsøkning og ikke som på bensinbiler via fortenning og et gasspjeld. Edit: Som jeg har sagt mange ganger før så har det ingenting for seg å montere dumpventil på en dieselbil, du får kun lyden og en masse sort røyk med på kjøpet. Endret 4. mai 2007 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Så man kan da like godt montere en elektronisk dump-ventil? (høyttaler-opplegg). Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Nei, nei, det er ulovlig og juks iflg bilnerdene. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Nei, nei, det er ulovlig og juks iflg bilnerdene. 8539920[/snapback] Er det mindre juks om man får det til mekanisk, selv om det har absolutt ingen nyttefunksjon? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Stemmer. Ingen nyttefunksjon, kun en ekstra potensiell feilkilde. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Jeg byttet til trimfilter på en vitara tdi motor og fikk slik "dump ventil" lyd (men uten den flapringen). Du hører turbotrykket når turtallet stiger og en "pffft" lyd ved girskift f.eks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå