Gå til innhold

Alvorlig lei av sabotasje i spillet i toppfotball.

Anbefalte innlegg

Jeg lufter bare min frustrasjon etter dagens kamp mot Milan. Dette er ikke en reaksjon av hvordan Milan spilte eller hvordan spillerene oppførte seg, men dette var dråpen som måtte til.

Jeg er så utrolig lei av å se på hvor lite konsekvente dommerene er på sabotasje av spillet i internasjonal fotball. Jeg har ergret meg over dette i mange, mange år og synes dommerene bare lar mer og mer sabotasje forekomme.

Etter min mening er sabotasje av spillet noe av det som skal slå hardest ned på. Alt som ikke har noe som helst med fotballen å gjøre bør belønnes med gult kort fort som f. Man kan sikkert finne mellom 5 og 20 eksempler i hver eneste kamp som skulle vært soleklare gule kort, og det er ALLTID ALLTID ALLTID de samme situasjonene som går igjen:

- Hver eneste gang det blåses frispark til lag A blir spilleren på lag B som taklet han stående igjen RETT FORAN ballen for å forhindre at frisparket blir tatt fort. Dette skjer på absolutt alle frispark som blåses i farlige posisjoner og det er helt latterlig at dommere ikke slår ned på dette. Spilleren har absolutt ingen grunn til å stå der og dette er grov sabotasje av spillet. Her skal det være gult kort med en gang.

- Noen spillere plukker opp ballen når det blir blåst frispark mot og jogger noen skritt med den mot eget mål før de kaster den tilbake til motstanderen som dermed mister anledningen til å ta et raskt frispark. Dette skal være et soleklart gult kort.

Jeg synes internasjonale toppdommere er så utrolig lite konsekvente på dette og jeg kan knapt huske forrige gang jeg fikk se en dommer gi gult kort for ren sabotasje av spillet. Det er ikke noe mer frustrerende enn å se en på en spiller på motstanderlaget til det man heier på drive med ekstremt grov sabotasje av spillet uten at dommeren engang gir tilsnakk.

Jeg skjønner ikke at det ikke blir reagert mer på dette i både media, blant dommere, blant publikum og ikke minst i FIFA/UEFA. Det er et vanvittig irriterende problem og jeg skjønner ikke at dette ikke har skapt mer frustrasjon hos f eks managere som gjør at dette blir tatt opp og får dommerene mer konsekvente på dette.

Agreed?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du mange fine poeng, trådstarter! Jeg kunne ikke blitt mer enig!

Jeg trekker frem ett eksempel ut i fra dagens kamp, hvor Kaká setter seg ned for å tøye ut en mulig krampe. Hvorfor ikke foreta dette utenfor banen? Motstanderlaget forventer at det andre laget spiller ballen ut over sidelinjen. Dette mener jeg er totalt feil. Da vedkommede selv har satt seg ned pga noe slikt, kan man ikke forvente mye tilbake. Det artige som skjedde i etterkant var at Milanspillerne og supporterne reagerte på at United ikke spilte ballen tilbake til Milan. Hvorfor skulle de det? Jeg så absolutt INGEN grunn til å gjøre dette!

Det var flere soleklare situasjoner som trådstarter påpeker i denne tråden, som kom til syne under kveldens kamp, dessverre. Jeg synes dette har blitt en lei tendens når det gjelder toppfotball. Det er dommerne og spillerne i sammen som må endre dette!

Lenke til kommentar

Flott tråd som tar opp et emne som irriterer oss alle.

Men hva skal man gjøre? I VM sist slo man knallhardt ned på det meste. Bare man tok ballen bort fra frisparkstedet så var det sabotasje og gult kort. Kjempeflott synes jeg. Problemet var jo at alle hylte over så mange gule kort og hvordan det ødela spillet. Spillere stod i større fare for å måtte stå over kamper.

Vi hadde sjansen å følge opp da seriene startet, men pga all motstanden kunne ikke dommerne følge dette opp videre. Resultatet er at man enda får sabotere så mye som man vil.

Et pluss er jo at det i engelsk fotball er kommet en presisering at man skal ikke spille ballen ut av banen for å være sportslig da dette utnyttes for mye negativt. Det er opp til dommeren om kampen skal stoppes. En fin regel synes jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...