Gå til innhold

Hva er forskjellen på 32 og 64 bits?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322633

64-bits databehandling Ja

Kjop 64-bit du ;)

Men tror 32bit ogsa vil virke, men da altsa ikke tar ibruk CPUen hva den er god for.

8524225[/snapback]

Veeel, ikkje heilt riktig. Er berre spesialiserte spel og programmer som tek i bruk 64bits strukturen, og desse er det få av enda. Du vil fint kunne ta ibruk CPU'n for kva den er god for sjølv om du kjører vanleg windows 32bit. 64bits er endo berre ein "gimmick" imo, men vonar vi vil få sjå større forskjellar på 32 vs 64 applikasjonar seinare utpå året.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Men du kan ikke bruke 64-bit drivere eller OS på en 32-bit maskin, så posten hans er helt riktig den.

64-bit er ikke bare en "gimmick", det er det neste logiske steget, pluss at en 64-bit prosessor har mange fordeler framfor en 32-bit prosessor.

Java og .NET programmer vil ta i bruk 64-bit instruksjonssettet med én gang, mens eldre C/C++ programmer må kompileres på nytt.

Forskjellen er at 64-bit prosessorer kan gjøre dobbelt så mye arbeid av gangen, den største fordelen her, får man ved et eksponensielt høyere mengde RAM tilgjengelig, og dobbelt så rask memcpy.

Pluss at all behandling av 64-bit integer instruksjoner går i en runde, istedet for å måtte behandle to registre, og sjekke etter overflow.

fremtiden er 64-bit

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Jepp, framtida er 64-bit, men å påstå at cpu'n ikkje vil yte for kva den er god for om prosessoren kjører under windows 32-bit er feil. Var berre det eg ville påpeike. Og eg vil stå på påstanden min om at 64-bit fram til 2007 berre har vore ein gimmick. Er ikkje utvikla noko skikkeleg programvare endo som utnyttar potensiale, men det kjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...