Gå til innhold

Forskjell på RAM?

hYLeAPe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fant ut at DIMM var "Dual in-line memory module" som vil si at man kun trenger 1 RAM brikke for å få 64-bit støtte...men siden dette er et sett med 2 har vel det ikke noe å si?

8523975[/snapback]

Du misforstår. Minnet har ingen ting med om du kan kjøre 64bits OS eller ikke. Men en minnekanal har en bredde på 64bits. Alle hovedkort i dag, uansett om det er Intel eller AMD har to minnekanaler. minnet, hver på 64bit. Med andre ord bruker man 128bits minnebuss. Derfor trenger man to minnebrikker, og det er derfor man kan kjøpe sett med to matchede minnebrikker. Det er også dette som er anbefalt å kjøpe når man skal sette sammen en ny maskin, for å være sikker på at brikkene fungerer optimalt sammen.

Lenke til kommentar
Ingen ser det :p

Den ene er 2GB x 2 og den andre er 1GB x 2

8524151[/snapback]

Nei, feil. Begge settene som trådstarter linket til er på 2x2GB. Og all DDR2 er av typen DIMM, uansett om det står eller ikke.

Edit: og nei, prisforskjellen på disse settene kan ikke forsvares da begge er sertifisert for DDR2-800 MHz og har samme timings (5-5-5-15).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Begge er 4GB kits..

Mulig det er timings som skiller dem...

Fant bare den dyreste modellen på sidene til Kingston, og der hadde den lavere timings enn det komplett oppgir. Den billigste fant jeg ikke.. men alle D2K2 brikker hadde timings som var oppgitt på Netshop (5-5-5-15), mens D2LLK2 brikka hadde 4-4-4-12 i følge kingston..

Er de to LL som skiller varenkoden hos netshop også, så det kan være mulig at den egentlige timingsen på de dyreste brikkene skal være 4-4-4-12, mens de er 5-5-5-15 på de andre.

Lenke til kommentar

men skal bygge meg pc strax og står nå på 4 x 1 GB GeiL 800mhz RAM, men tenker det hadde vært bedre med 2 x 2 GB RAM med tanke på oppgradering eterhvert...noen som har et forslag på 2 x 2 GB RAM med minimum 800 mhz??

Lenke til kommentar
fant ut at DIMM var "Dual in-line memory module" som vil si at man kun trenger 1 RAM brikke for å få 64-bit støtte...men siden dette er et sett med 2 har vel det ikke noe å si?

8523975[/snapback]

Du misforstår. Minnet har ingen ting med om du kan kjøre 64bits OS eller ikke. Men en minnekanal har en bredde på 64bits. Alle hovedkort i dag, uansett om det er Intel eller AMD har to minnekanaler. minnet, hver på 64bit. Med andre ord bruker man 128bits minnebuss. Derfor trenger man to minnebrikker, og det er derfor man kan kjøpe sett med to matchede minnebrikker. Det er også dette som er anbefalt å kjøpe når man skal sette sammen en ny maskin, for å være sikker på at brikkene fungerer optimalt sammen.

8524136[/snapback]

Hvem har sagt noe om hva som kreves for å kunne bruke 64-bits OS? :hmm:

hYLeAPe har på sett og vis rett i det han sier, men forsåvidt kan det diskuteres hvorvidt minnets databredde har med noen form for "støtte" å gjøre. Men:

Den grunnleggende forskjellen mellom 72-pins SIMMs og fom 168-pins DIMMs er at I/O-bredden pr CS-rank er hhv 32 og 64 bits.

At systemet støtter dualchannel betyr jo heller ikke at man *trenger* mer enn en brikke (som du selvsagt vet, ville bare presisere).

Lenke til kommentar
Når man sier "64bits-støtte" så er det nærliggende å tenke 64bits OS.

8524607[/snapback]

Greit, jeg ser at det igrunnen er nærliggende å tolke det dithen. Men det jeg utdypet var trolig roten til misforståelsen :)

8524652[/snapback]

SIMM (32bits minnebus) var en minnestandard som begynte å forsvinne allerede for 10 år siden. DIMM begynte å overta for SIMM allerede i '96-'97. Til og med EDO-RAM ble produsert på 168pins DIMM formfaktor, altså for 64bits minnebuss. Tror heller det er en misforståelse mellom størrelsen på minnebussen og 32bits/64bits OS.

Edit: selv har jeg hatt en maskin som benyttet 168pins DIMM EDO-RAM.

Edit edit: når det kommer til topic ville jeg heller sett på et 2GB minnesett, da prisene på disse er ganske gunstige for tiden. Og så spørs det da om man virkelig trenger 4GB RAM i maskinen, i hvert fall hvis man ikke skal ha Windows.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...