Lock-Aze Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Usikker på om dette er riktig plass, men etter å ha sett FBI så føler jeg meg noe usikker: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/250202 I kveld sender NRK et innslag i programmet FBI omkring diskriminering av Mac og Linux-brukere på Internett. Programmet tar opp problemene Mac og Linux-brukere ofte opplever når de prøver å bruke nett-tjenestene til TV2, Norsk Tipping etc. FBI var tilstede ved forrige MacPizza og intervjuet flere Mac1-brukere til kveldens program. FBIs innslag følger Ken Åstrøm fra Kristiandsand som byttet ut PCen sin med en Mac og dermed har blitt låst ute fra TV2s nett-tv. Ken var tidligere abonnent på TV2s nett-tv, men nå får han ikke lenger sett bortekampene til favorittlaget sitt Start via TV2s tjenester. TV2s nett-tv-løsninger baserer seg på en properitær og lukket standard utviklet av Microsoft. TV2s valg av denne Microsoft-baserte løsningen gjør det svært vanskelig for Mac og Linux-brukere å benytte seg av TV2s nett-tv. Resten av teksten står her : http://linux1.no/node/2561 Jeg mener det er kjipt at jeg skal utelukkes fra tjenester fordi jeg ikke har "riktig" nettleser/OS Lenke til kommentar
t_k Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Enig. Alle sider burde blitt tilpasset de forskjellige OS'ene og browsere! Lenke til kommentar
nets Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Helt enig, bra de tar opp dette! Bruker ikke Linux som min hovedplatform, men er fortsatt kjipt når jeg på visse sider blir avist pga. jeg ikke har riktig nettleser. Dette inkluderer jo også Windows, er mange sider som krever IE for å fungere Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Synes det er helt greit at markedet bestemmer... så fremt det er dette som faktisk skjer. EDIT: Leste litt nøyere - og dette er ikke markedstyrt (som lock-aze poengterer), og trekker uttalelsen i denne sammenheng. Endret 2. mai 2007 av Spragleknas Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Synes det er helt greit at markedet bestemmer... så fremt det er dette som faktisk skjer. 8524134[/snapback] Det synes jeg også, men det er ikke det som har skjedd. Microsoft nekter å lisensiere ut sine bibliotek (codecer) til andre platformer en de de selv støtter aktivt. Dvs at brukere på de aller fleste systemer (kvalitativt, ikke kvantitativt) må bryte med loven ved kopiere disse biblioteken (bryte lisensen) og omgå sperringene (bryte åndsverkloven/EU-loven). Endret 2. mai 2007 av CAT0 Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Det synes jeg også, men det er ikke det som har skjedd. Microsoft nekter å lisensiere ut sine bibliotek (codecer) til andre platformer en de de selv støtter aktivt. Dvs at brukere på de aller fleste systemer (kvalitativt, ikke kvantitativt) må bryte med loven ved kopiere disse biblioteken (bryte lisensen) og omgå sperringene (bryte åndsverkloven/EU-loven). 8524184[/snapback] Høres også ut som Apple også... Så det er ikke store forskjeller om en skal være pirkete ;-) Og TV2 som et privat selskap har lov til å eksludere de brukergrupper de vil, spesielt på web'en siden der har de ikke noe regelverk eller avtaler med det offentlige. Om det er økonomisk fordelaktig er noe annet, men hadde markedet vært 95+% Mac'er og 5 % Windows/Linux så hadde sannsynligvis vi som hadde Windows/Linux klaget vår nød. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Synes det er helt greit at markedet bestemmer... så fremt det er dette som faktisk skjer. 8524134[/snapback] Så du synes det er "helt greit" at markedet skal bestemme når det er snakk om store statlige biblioteker, som "alle" har betalt skattepenger for å ha tilgang til... Såfremst jeg faktisk har betalt penger (skatt) så ønsker jeg også å ha tilgang til det. Uavhengig av om jeg kjører Linux eller Windows, dette er ikke markedsstyrt, dette er styrt av at markedsleder (som i dette tilfellet har tilnærmet monopol) dumper prisen på ett produkt innet sitt sortiment som igjen gjør det tilnærmet umulig for andre konkurenter å komme inn på markedet. Dette er ikke markedet som bestemmer, dette er en monopolist sitt forsøk på å få de resterende prosenter av markedet over på sin(e) løsning(er). Desverre ser det ut til at flere sluker dette ganske rått fordi "markedet bestemmer" Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Markedet bestemte nemlig at Microsoft skulle få tilnærmet monopol i OS'et markedet. Når det gjelder video avspilling så har de ikke monopol, selv om de er godt hjulpet av OS-dominansen og uduglige konkurenter (blant annet RealPlayer) Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Det er jo ikke bare OS som er begrensning heller. Flere store nettsteder har problemer med f.eks Firefox og Windows. Man burde slippe å ha IE eller en FF utvidelse i bakhånd for å komme seg igjennom. Vi må kreve åpne standarder! Webdesignere som lager sider med funksjoner som kun fungerer med IE6/7 burde vært kastrert og sperret ute fra nettet. :!: Lenke til kommentar
Supervisor Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Hos meg virker ikke www.nissan.no selv om jeg har Windows XP med Opera. Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) TV2 for MacTV2 for Linux 8524439[/snapback] Gjør man det bryter man Microsoft-lisensen og omgår sperringene i DRM noe som forårsaker at man bryter åndsverkloven/"EU-loven". Det er en oppfordring til å bli kriminell. Hos meg virker ikke www.nissan.no selv om jeg har Windows XP med Opera. 8524839[/snapback] Den er skikkelig OT. Den siden bruker flash. Endret 3. mai 2007 av CAT0 Lenke til kommentar
covah Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 TV2 for MacTV2 for Linux 8524439[/snapback] Gjør man det bryter man Microsoft-lisensen og omgår sperringene i DRM noe som forårsaker at man bryter åndsverkloven/"EU-loven". Det er en oppfordring til å bli kriminell. Vel, det er TV2 selv som linker til de to sidene... Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 TV2 for MacTV2 for Linux 8524439[/snapback] Gjør man det bryter man Microsoft-lisensen og omgår sperringene i DRM noe som forårsaker at man bryter åndsverkloven/"EU-loven". Det er en oppfordring til å bli kriminell. Vel, det er TV2 selv som linker til de to sidene... 8526663[/snapback] Ja, og det sier jo litt om løsningen de har valgt. De vil gjerne at du som bruker skal kunne se på programmene de leverer, men da må det være du som bryter loven, og ikke de som faktisk lager en god tjeneste. De opplyser faktisk om hvordan man kan omgå TV2s egen DRM på sin egen side for systemer de egentlig ikke støtter ... Logisk er det ikke. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Det er nå bra at vi har forbrukermakt ivertfall. Selv om løsningen til TV2 for å fikse "problemet" virker noe ulogisk i seg selv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå