anderslien Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Min første post på dette forumet, og tenkte derfor at jeg kunne begynne med et bilde Har akkurat kjøpt meg et Nikon D40 med standard objektiv for å lære meg speilrefleks, og har i den anledning nå prøvd meg på litt macro. Hva syntes dere om dette? Endret 3. mai 2007 av anderslien Lenke til kommentar
ttd Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 1. Det er ikke et makrobilde, men et nærbilde. 2. Det er et kjedelig blomsterbilde som ikke skiller seg ut fra den grå mengden. Dette tatt i betraktning, så kan jeg videre si: Det virker ikke spesielt skarpt, en runde med unsharp mask eller annen oppskarpingsmetode hadde vært på sin plass. Ganske mange kjedelige pixler på begge sider av blomsten, hvorfor ikke et tettere utsnitt? Bakgrunnen er vel og merke likevel slørete og pen. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Bildet er akkurat symmetrisk nok til at jeg synes det ikke blir nok et tilfeldig blomsterbilde. Bakgrunnen er litt for rotete selv om du har fått den fint ute av fokus. Jeg tror du var litt heldig på dette bildet, når du midtstiller blomsten på den måten så har det veldig lett for å bli kjedelig. Lenke til kommentar
anderslien Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Kan noen da gi meg definisjonen på et macro bilde? Som sagt så er jeg inne i en læreprosess, så kritikk tåler jeg! Hva mener du med kjedelige pixler? Hva syntes dere om dette da? Endret 3. mai 2007 av anderslien Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Den klassiske definisjonen er 1:1 forstørrelse eller høyere. Det vil si at motivet ikke kan være større enn bildebrikken som i ditt tilfelle er ca 22x16 mm. Dette bildet er ikke midtstilt sånn at det oppleves mere dynamisk men du har et annet problem. Prøv å sammenlign med det første bildet, der vil øyet søke mot blomsten uansett hvor du ser i bildet. Dette bildet har flere linjer som leder mot bakgrunnen og bort fra motivet. Øyet tenderer til å følge linjer og kontraster og her har du minst 3 linjer som leder øyet bort fra blomsten og til bakgrunnen. Det er også flere detaljer i bakgrunnen som forstyrrer, så sånn sett synes jeg det første bildet er best. Når det gjelder kritikk så er det viktig å prøve å forstå hva folk mener men det viktigste er at du er fornøyd selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå