Paasan Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Skal opp i 2FY muntlig om noen dager, og driver å skriver sammendrag for alle mulige emner jeg kan komme opp i. Sliter litt med Termofysikkens første lov. Lurte på om noen kunne forklart meg litt simpelt, gjerne med noe regning hva som skjer når man tømmer gassen ut av en gassbeholder (under trykk) veldig fort, slik at den blir iskald på utsiden. Endret 2. mai 2007 av Paasan Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Når trykket synker, går stoffet fra væske til gass. Reaksjonen fra væske til gass er en endoterm reaksjon som krever energi for at molekylene skal bli "revet" fra hverandre. Dermed tar den energi fra omgivelsene og det blir kaldt. Lenke til kommentar
Paasan Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Når trykket synker, går stoffet fra væske til gass. Reaksjonen fra væske til gass er en endoterm reaksjon som krever energi for at molekylene skal bli "revet" fra hverandre. Dermed tar den energi fra omgivelsene og det blir kaldt. 8523090[/snapback] takker og bukker Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Låner tråden litt jeg: Kan noen forklare meg hva entropi i termofysikk går ut på? Altså varmedød. Var innom dette i forelesninger om klimaprosesser. Er det ganske enkelt at alle temperaturforskjeller i et lukket system er utlignet? Endret 3. mai 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Entropi er en viktig parameter i termodynamikken som er synonymt med uorden. JO større entropi, jo mer uorden. Når is smelter til vann vil entropien øke: H_2O(s) --> H_2O (l) , Delta S > 0 http://no.wikipedia.org/wiki/Entropi http://en.wikipedia.org/wiki/Entropy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå