Gå til innhold

Anbefaling av "beste" 19-21" Gaming skjerm

RamGuy

Anbefalte innlegg

Det at folk flest får hodepine av 60Hz CRT nesten uansett størrelse under forskjellige avstander (14", ...21"...32"...), samt at vanlige dødelige kan trene seg til å se forskjellen mellom 72Hz og 85Hz, i tillegg til regnbueeffekten på DLP projektorer, er godt nok bevis på at øyet oppfatter litt av hvert.

Regnbueeffekten spesielt er litt interessant, personlig har jeg ingen problemer med å observere effekten på "nusselige" 5x fargehjul og dette skremte meg såpass mye at jeg rett og slett måtte velge en LCD projektor. 1x tilsvarer 60 fargeendringer per sekund (fargehjulet spinner rundt på 1/60 sekund). Passer fint for 60Hz. 5x skulle i praksis tilsvare over 240 fargeendringer i sekundet, i teorien 300 men jeg vet ikke hvordan 5x fargehjul er satt sammen med tanke på mønster og farger? Likevel oppfatter jeg regnbueskyggene øyeblikkelig ved rett og slett å flytte blikket eller blunke øyene. Min far kjøpte et 52" Samsung DLP sett og er kjempefornøyd, og har ingen problemer. Også her observerte jeg effekten like tydelig som tidligere, da i et belyst rom 5 meter unna.

Første gangen jeg så effekten (takker HiFi Klubben for demonstrasjon, veldig behjelpelige og kundevennlig akkurat der og da) hadde jeg bare lest om effekten. Men å se det med egne øyne var skremmende med tanke på hvor heftig endringene skjer. I teorien skulle en ikke se det, og ikke alle blir plaget av regnbueskyggene, meen...noen blir det om de vil eller ikke :)

Regnbueeffekten på DLP projektorer: RBE

On topic: Trådstarter, har du vurdert om du ønsker "kontrastoverflate" eller ikke? Gir økt kontrast, "sortere" sort, men kan gi refleksproblemer hvis en sitter med lys bak. Er absolutt verdt en titt i butikk :)

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...