A_M_A Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Kan noen forklare meg hva skjærhstaigheten går ut på? Og åssen man finner ut skjærhastigheten?! hvis jeg for eksampel skal dreie ned en aksel som er 80 mm ned til 75 mm, hva blir skjærhastighet her?! Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Feilpost, men jeg svare alikavel Skjærhastigheten ved dreiing er det antall meter spon som passerer dreiestålet per minutt. Formelen for skjærhastigheten til dreiiing er V = Pi*d*n : 1000 V= Skjærhastigheten Pi= 3,14 d= arbeidstykkets diameter n= omdreiningstaller i r/min 1000= vi ganger med tusen for å få det i meter. Det er anderledes med skjærhastighet når det kommer til borring og fresing. EDIT: Skal du dreie en aksling som er 80mm og den spinner med 300r/min så blir skjærhastigheten 75 m/min. Endret 3. mai 2007 av Hellemyr Lenke til kommentar
mattjin Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Det er anderledes med skjærhastighet når det kommer til borring og fresing. 8527396[/snapback] Eneste forskjellen er at ''D'' er diametern på boret. Lenke til kommentar
A_M_A Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 takk for hjelp! formelen til skjærhastigheten er jo v=Pi*d*n:1000 hva hvis jeg skal dreie en støpejern som er 40mm med hurtigstål og jeg vil regne ut skærhastighten åssen skal jeg regne ut skjærhastighten uten omdreiningstallet? Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 takk for hjelp! formelen til skjærhastigheten er jo v=Pi*d*n:1000 hva hvis jeg skal dreie en støpejern som er 40mm med hurtigstål og jeg vil regne ut skærhastighten åssen skal jeg regne ut skjærhastighten uten omdreiningstallet? 8529464[/snapback] Du må jo ha et omdreiningstall for å regne ut skjærhastigheten, jo høyere omdreiningstallet jo større skjærhastighet. Med hurtigstål så vil jeg anbefale en skjærhastighet på rund 25 m/min, med hardmetall, så kan skjærhastigheten være langt over 100 m/min. Lenke til kommentar
A_M_A Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 Ja men er dt ikke sånt at skjærhatsighetn er noe som er fast satt i tabller `?! så hvis jeg ikke ha omdreiningstall så kan jeg finne utskjørhatsigheten på tabellen?!?! Lenke til kommentar
Naomiosopolar Skrevet 13. februar 2010 Del Skrevet 13. februar 2010 Jo, tabellen finnes foreksempel i verksted håndboka. Den er foresten et must å ha Og skjærhastighet kommer også an på hvilket dreistål du bruker : ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå