ddd-king Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Vi har et nettverk med domene. Nettverket vårt går gjennom Aberdeen og alle maskiner må godkjennes før de blir akseptert av nettverket. Vi ønsker å opprette et lokalt nettverk for noen få maskiner. Vi ønsker å ha en servermaskin som skal kjøre apache webserver med PHP og MySQL database. Denne webserveren skal kunne aksesseres fra begge nettverkene, men maskinene i det lokale nettverket skal ikke kobles til jobbnettverket. Oppsummert: En server med to nettverkskort. Et kobles til et lite lokal nettverk med switch. Et kobles til jobbnettverket. Filer kan kopieres til serveren fra alle maskiner i det lokale nettverket. Filer på serveren skal også kunne aksesseres fra alle maskiner i jobbnettverket. INGEN kommunikasjon mellom maskiner fra jobbnettverket og maskiner i det lokale nettverket. Jobbnettverket har domene. Spørsmål 1: Er dette mulig? Spørsmål 2: Hvordan få til dette? Takk for svar på forhånd! Lenke til kommentar
Kurume Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Dette er veldig enkelt, bare sett inn to nettverkskort i serveren med foskjellige subnet så funker det. "out of the box" Da kan ikke de to forskjellige nettverkene nå hverandre, mens serverren har tilgang til begge. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Nettverkskort 1: Får ipadresse av DCHP serveren fra Aberdeen. La oss si at dette kortet får 180.133.101.21. Innlogging til domenet skjer helt vanlig med brukernavn og passord. Nettverkskort 2: Setter manuell ipadresse lik. 192.168.0.1. Andre PCer i et lokalt nettverk bestående av <10 PCer får ipadressene sine satt manuelt mellom 192.168.0.2 - 192.168.0.255. Resultat: Alle andre PCer med ip=192.168.0.XXX ser kun serveren og andre PCer i samme subnet. Serveren ser både PCer i subnettet med ip=192.168.0.XXX og de andre PCene i domenenettverket, med sentral i Aberdeen. Stemmer mine antagelser? Lenke til kommentar
Drittsekken Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Noen spørsmål: 1. Sett i fra serveren sin side, den som har begge nettverkene, hvordan velger man hvilket nett den skal bruke? Jeg har problemer med en maskin med to nettverkskort på to nett som bare klarer å kommunisere med ett nett om gangen. Må da deaktivere det kortet som man ikke skal bruke der og da. 2. Jeg har et nettverk hvor en server og den maskinen jeg bruker er koplet fysisk til en router. Andre trådløse maskiner kopler seg til routeren og skal også ha tilgang til serveren. Siden dette nettverket er 100Mbps og jeg ønsker raskere nette mellom den maskinen jeg jobber på og server har jeg kjøpt to 1000Mbps kort og satt ett i serveren og ett i bruksmaskinen, satt disse opp på et helt annet nett. Nå er disse maskinene koplet sammen på to måter, gjennom routeren og direkte på 1000Mbps nettet. Når jeg nå skal overføre noe mellom maskinene ser det fortsatt ut som om trafikken går gjennom routeren. Jeg henviser til spesifikk ip adresse når jeg skal overføre, ikke datamaskinnavn. Hvordan kan jeg sikre meg at trafikken går gjennom 1000Mbps? En løsning er å ikke bruke 100Mbps nettet på bruksmaskinen og gå gjennom serveren, men dette er noe jeg helst vil unngå. En annen løsning er å kjøpe en 1000Mbps switch og kople disse to maskinene inn på den. Noe som fordyrer prosjektet. Noen som har tips? Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 (endret) hvis du skal ha 2 separate net så er beste med 2 kort og 2 forsjlige subnet. eks: 10.10.10.XX og 10.10.20.XX , du kan slå på routing mode så du får inet på begge netverka hvis du skal ha nett på begge 2 mellom den server. eller bruk vpn fra den enne siden til server som står på andre siden. hvis du vil at alle clienten skal KUN ha tilgang server må du ha litt dyrer switch eks cisco. som støtter : "lan Isolation" for wlan har du "AP Isolation" eller sette opp egent tag vlan. da bør du ikke ha så dyr switch og du må bare sjekke at switchen og lan kort på server støtter tag vlan. så kan vær pc ha egent subnet. og alt må mellom server for og komme noe vei. men har du liksom 100clienter får du 100vlan og 100vlan kort og vær kort må da ha : 10.10.1.X og neste vlan ha 10.10.2.X osv... Endret 16. juni 2007 av ranvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå