Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Speedtouch 546 prob. etter firmware upg. - bluecom

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et lite problem med et speedtouch 546 v. 6 modem/router.

Jeg har Bluecom ADSL. Stort sett alt som trengs for å koble til Bluecom sitt nett, er å ha en DHCP-klient. Altså må routeren være konfigurert for å ta imot en IP-adresse igjennom DHCP, uten noe som helst brukernavn og passord.

På grunn av noen problemer med modemet (av en eller annen grunn slapp det ikke igjennom mail), bestemte jeg meg for å oppgradere firmware til nyeste versjon. Alt gikk helt fint, helt til jeg skulle sette opp igjen modemet. Da viste det seg at muligheten for å sette opp routeren til å fungere som en DHCP-klient var borte vekk(!). Routeren var i et telenor-nett før, og kom med templates fra Telenor, hvor DHCP var et av dem. Disse templatene ble altså borte vekk når firmwaren ble oppgradert.

Så... jeg har prøvd å finne templates som fungerer til mitt bruk, men til ingen lykke. Så... Først og fremst - er det noen som har noen ANNEN løsning enn å finne nye templates til modemet?

Eller er det noen som kunne tenke seg å gå inn på sitt modem via FTP (ftp://ip.adr.es.se/dl) og laste ned alle .tpl-filene og sende til meg? ELLER er det noen som vet om et sted hvor jeg kan enten laste ned telenor sine templates, eller andre templates som fungerer til bluecom?

Jeg er deg evig takknemlig om noen kan hjelpe meg her.

Takk på forhånd, alle gode tips/templates til dette modemet mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, takk for svar.

Nå fungerer internett. Men det er fremdeles ett problem: Nå når routeren fungerer som en bridge, så får hver av mine to PCer IP-addresser i helt forskjellige subnett, som igjen betyr at de ikke finner hverandre i lokalnettet. Dette var hovedgrunnen til at jeg bruker en router også. Jeg tror ikke bridge funker så greit på akkurat det jeg trenger routeren til :( Jeg trenger NAT...

Takk uansett, jeg kom ihvertfall LITT videre. :)

All videre hjelp mottas med takk.

Edit: OPPDATERING:

Jeg fikk lastet ned et eller annet template som ga meg deg jeg ville ha.. men med noen problemer. Modemet fikk IP adresse, jeg fikk IP-adresse... men så prøvde jeg

> ping vg.no

Pinging vg.no [198.18.1.1] with 32 bytes of data:

Der fikk jeg selvfølgelig ikke svar, fordi IPen til VG er 193.69.165.21.. om jeg pinger den IP-en direkte så får jeg svar, men ikke når jeg pinger hostname... altså må det være noe tull med DNS-en på modemet. Jeg sjekka litt for å se om jeg fant noe om dette. Jeg gikk inn på user.ini, og fant dette:

[ dnss.ini ]

config domain=lan timeout=15 suppress=0 state=enabled trace=disabled syslog=disabled WANDownSpoofing=enabled WDSpoofedIP=198.18.1.0

Jeg forandret WANDownSpoofing til "disabled", og restarta routeren. Dette hjalp ikke.

Edit2: OPPDATERING igjen

Jeg kan bekrefte at routeren IKKE får DNS igjennom DHCP, som forårsaket problemet nevnt over. Hvordan jeg skal fikse det er jeg ikke sikker på...

Connection Settings

PVC Info (VPI.VCI): 8.35

Type: ETHoA

TCP/IP Settings

IP Address: 193.69.36.115/24

Default Gateway: -

Primary DNS: -

Secondary DNS: -

Jeg mistenker at templaten jeg la inn ikke er helt 100%. Uten at jeg kan bekrefte det. Så igjen - om noen ville sende telenors originale templates, hadde det vært helt perfekt.

Jeg er fortsatt i nød.. all hjelp mottas med takk. :)

Men på den lyse siden... så ser mailen ut til å funke om jeg har på statisk DNS : :!:

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...