PHdZ Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Det er mange her på diskusjon.no som slenger ut drit om iPhone som for eksempel at den er udatert, har gammal teknologi, ingen bra program, null funksjonalitet osv. For meg virke det som dei som slenger ut dette er naive tullingar som faktisk ikkje har sett keynoten der Steve Jons presenterer iPhone. På papiret kan den samanliknast med for eksempel LG Prada, men forskjellen er veldig stor. Eg likte nemleg heller ikkje iPhone, men så hadde eg lite å gjera på ein dag og fant keynoten på YouTube, no elskar eg den og skal kjøpe den når den kjem til Norge . Så alle som ikkje har peiling på kva dei snakkar om og vil sjå meir av iPhone, her er linkane til Apple's Steve Jobs presentasjon av iPhone (Dette er underhaldning av beste slag om du er Apple fan eller ikkje) : 1 (frå 06:00), 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 10. Og pleas sjå den før du i det heile tatt nemner noko om iPhone . Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Takk! Ser imponerende ut ja! Morsomt å se på Lurer på hva den kommer til å koste i Norge.. Lenke til kommentar
SUPERJANNE Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 helt enig! folk vrenger itor seg bare svada uten att de vet hva de snakker om, de fleste windowsbrukere har så og si null peil på hvor genialt OS x er! og derav iPhone! skulle bare ønske den hadde 3G, videotelefoni og et 5 Mp kamera. perfekt hadde den vert da. Men siden den mangler det så er den desverre ikke noe for meg. Men så har jo spekulasjonen gått i at iPhone2 kommer 2008 med 3G og VT! Lenke til kommentar
molna Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 OS X genialt? Ikke for alle. Kjøpte MacBook i fjor, men ble så skuffet at vi kjøpte en Vista-laptop nå for et par uker siden (har begge nå) OS X mangler skikkelig fil-utforsker og lar deg ikke engang bla til neste bilde når man åpner et bilde i en mappe (uten å først martkere alle). "Småting" som dette er ting vi bruker hver dag, så derfor blir det nok mange år til neste gang vi kjøper ny Mac. Noe kan sikkert fikses med 3rd party software, men vi liker å holde data'n 'clean'. I tillegg restarter den ofte når vi klapper sammen skjermen, noe som er FRYKTELIG irriterende. Vista fungerer, rett og slett. For å unngå videre diskusjon om OS X vs Vista, så JA, Mac passer sikkert bedre for DEG, og jeg forstår det. Slik er det med alt. We KNOW Lenke til kommentar
SUPERJANNE Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) sant det du skriver om bildene i Finder , det er jo derfor man har iPhoto. Men den mac/win diskusjonen tar uansett ingen ende... så vi får være enig i at vi er uenig! Endret 3. mai 2007 av SUPERJANNE Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 OK. Nå har jeg sløst 1 1/2 time av livet mitt på å se på dette, så nå kan du ikke klage når jeg prater negativt om iPhone. iPhone mangler masse teknologi som er vanlig i dag. Den henger etter på en del områder. Den er et svært lukket og proporitært system, når resten av markedet beveger seg mer og mer i retning av open source. De fleste systemer er svært enkle å utvikle på, og enda bedre blir det etterhvert som linux kommer på banen. iPhone derimot kan man ikke utvikle på i det hele tatt, man kan bare kjøre programmene Apple sier at man kan. Så. Det iPhone faktisk gjør er å revolusjonere selve brukergrensesnittet på telefoner. Det skal de har. Brukergrensesnittmessig virker denne telefonen helt fantastisk, og vi kommer helt sikkert til å se mer av dette i fremtiden. Men dette er og blir en "cool" telefon med høy "flash" faktor, uten å ha særlig mye å komme med når det gjelder teknologi. Som jeg har sagt mange ganger, dette er noe for de som vil ha noe som ser kult ut, har en høy "wow" faktor, men det er ikke noe for de som faktisk trenger et verktøy. Jeg gjorde meg litt notater mens jeg så på filmene, og her er de: Til å begynne med lirer Steve Jobs av seg masse piss: iPod didn't just change the way we listen to music, it changed the whole industry Det er tull, og det vet de selv også. Apple snappet opp noe som var godt i gang, brukte masse PR for å gjøre det mer populært, og brukte sin markedsmakt for å prøve å skvise de orgniale aktørene ut av markedet. Deretter tar jeg påstand for påstand: breakthrough internet communication device med bare edge og wifi? Han sammenligner iPhone med smartphone, og sier at den er så mye "smartere". iPhone kan jo ikke sammenlignes med en smartphone. Den har ikke samme mulighetene. iPhone er faktisk mye "dummere" enn en smartphone. Det at iPhone er enklere å bruke er nok helt sant, men å si at den er smartere enn en smartphone er pur bullshit. software thats 5 years ahead of any phone on the marked braketrough software its 5 years ahead of anything on any phone Det er bare tull. Brukergrensesnittet ligger et par år forann, men ikke programvaren. Mesteparten av programvaren ligger likt med det som finnes, noe ligger ørlittegrann forann. reenvended the phone Igjen bullshit. De har absolutt ikke på noen som helst måte gjenoppfunnet telefonen. Det de har gjort er å ta brukergrensesnittet et skritt lenger. Man kan muligens under tvil kalle dette å gjenoppfinne telefoners brukergrensesnitt, men ikke å gjenoppfinne telefonen. Free pushmail via imap Not impressed. Jeg har dette allerede widgets på telefonen Not impressed. Jeg har dette allerede google maps Dette får man jo også på telefoner i dag, selv om det er beta. Selvsagt gir ikke google enerett på noe slikt til Apple. google search Det har jeg allerede på telefonen, og det fungerer glimrende. yahoo search Det har jeg allerede integrert på telefonen (alle typer), og det fungerer glimrende. I tillegg har jeg Live search integrert, noe Apple aldri kommer til å ha. multitasking Alle disse multitasking eksemplene har jeg da allerede. Ingen stor wow effekt. voicemail you don't through all the messages, just click on the one you want to hear Har jeg allerede i dag. threaded sms Har jeg muligheten for å installere, men det er ikke interessert. we filed 200+ patents. "Applause" Hva kan man si annet enn *grøss* full rich html email Dette er noe nytt. Men det spørs hvor nyttig det er. Er jeg på wlan så har jeg som regel uansett pc med tilgang til mail. Pushmail får jeg jo på telefonen, så om det er noe rikt format jeg vil se drar jeg bare opp pc etter å ha lest på telefonen. Dog kunne dette vært aktualt via 3G (oi den har jo ikke 3G) evt. EDGE, men kostnadene blir altfor store pga datatrafikk. Okey. Så konlusjonen er at det eneste iPhone kan tilby meg som jeg ikke allerede har i dag er: - Et sinnsykt bra brukergrensesnitt - Full rich email - En veldig bra mp3 spiller Det iPhone ikke har som jeg har i dag: - 3G - Mulighet for å kjøre og utvikle egne applikasjoner. Dette gir mulighet for flåtestyring, msn, irc, enkel office bruk, og egentlig hva som helst, det er bare fantasien som setter grenser. - Mulighet for open source programvare - Høyoppløselig kamera - Utskiftbart batteri Ut fra dette ser jeg absolutt ikke noe behov for en iPhone. Ulempene veier mye tyngre enn fordelene, og jeg inngår ikke et kompromiss. Så lenge telefonen min er et verktøy vil iPhone aldri kunne erstatte den. Hadde jeg derimot ville ha noe som jeg kunne "briefe" med på byen, kunne den kanskje vært noe. Lenke til kommentar
genser Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Slettet noen poster. Fint om vi kan holde oss til temaet, nemlig iPhone, om den fortjener kritikk eller ikke, er smarttelefon eller ikke, er noe nytt eller ikke osv osv.. Lenke til kommentar
Chataqua Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 (endret) Jeg gleder meg til å se hvilke ringvirkninger iPhone får for utviklingen av mobiler til den store andelen av forbrukere. I forhold til smartphones (som jeg btw ikke har), så kan det nok være at iPhone har store mangler, men i forhold til vanlige mobiler, så tror jeg nok det er et steg i riktig retning. Men rett skal være rett; ut i fra de anmeldelser som er kommet, så har iPhone en del mangler. Den største mangelen for oss her borte er nok mangelen på MMS. Slik jeg har skjønt det er ikke mms brukt i USA (jeg kan imidlertid ikke svare på om dette stemmer...), og i så tilfelle så er det ikke noen stor mangel, siden 1. generasjon kun er ment for USA. Mangelen på høyoppløsningskamera er nok også en ting som kan gjøres bedre fra Apple. Det at iPhone ikke kan brukes med andre operatører enn AT&T, og sannsynligvis blir lisensiert gjennom mobilselskaper også her borte, er en stor ulempe. Kjøper jeg en telefon, så vil jeg ha muligheten til å benytte den operatør som er billigst for meg, og ikke låse meg til en operatør i all evighet. Selv om iPhone ikke presenterer det nyeste av det nye, og en del tullete lisensregler, så tror jeg likevel utviklingen av den kommer til å få en del følger for resten av mobilbransjen. Jeg såg en video der de testet hvor mye den tålte (av normalt bruk). Jeg ble imponert over at den kom fra alle testene, bortsett fra en, uten synlig skade. Den synlige skaden kom da journalisten slapp mobilen ned på asfalt fra 1,5 meter. Det kom en liten ripe i kromen, men ingenting mer. Uheldig som jeg er, så er en mobil som tåler mye en fordel. Jeg kommer nok, selv om jeg ikke er Apple-tilhenger, til å vurdere iPhone g2 eller g3 om denne blir tilgjengelig i Norge. Men dette avhenger selvsagt av at Apple ikke låser iPhone til én operatør, noe som høyst sannsynlig kommer til å skje. Endret 9. juli 2007 av Chataqua Lenke til kommentar
ksvens1 Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Man ser ihvertfall at andre mobil produsenter lager mobiler og kommer komme med mobiler som ser like ut. Tipper om noen år at det nesten bare er touch screen mobiler Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Men dette avhenger selvsagt av at Apple ikke låser iPhone til én operatør, noe som høyst sannsynlig ikke kommer til å skje. 9033120[/snapback] Hvor har du denne informasjonen fra? Siste Europaplaner jeg har hørt er at telefonen kommer til å bli låst til en operatør i hvert land... Lenke til kommentar
Chataqua Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Nettopp det jeg mener. Det er høyst usannsynlig at iPhone ikke blir låst til én operatør. I Norge (dersom iPhone kommer hit) vil nok det sannsynligvis bety et av de to store, Telenor eller Netcom. I så fall vil jeg nok ikke kjøpe den. Derimot hvis Apple finner ut at operatørlåsing på den måten hemmer salget, og gir kunden valget hvilken operatør han skal ha, så kommer jeg til å vurdere den. Lenke til kommentar
PHdZ Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 Telenor er visst i forhandlingar med Apple om iPhone . Lenke til kommentar
Chataqua Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Jeg må innrømme at jeg i mitt første innlegg hadde tenkt riktig og mente jeg hadde skrevet riktig også. Det skal nå være rettet til å bli riktig. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Jeg må innrømme at jeg i mitt første innlegg hadde tenkt riktig og mente jeg hadde skrevet riktig også. Det skal nå være rettet til å bli riktig. 9035296[/snapback] Men dette avhenger selvsagt av at Apple ikke låser iPhone til én operatør, noe som høyst sannsynlig ikke kommer til å skje. 9033120[/snapback] Hvor har du denne informasjonen fra? Siste Europaplaner jeg har hørt er at telefonen kommer til å bli låst til en operatør i hvert land... 9035115[/snapback] Jeg tror du hadde tenkt riktig. Det er nok jeg som har vært litt for kjapp med å svare tror jeg. Dobbelt-negativet forvirret meg. Dog er setningen ganske kjip å forstå i begge tilfeller, men jeg tror orginalsetningen din var rett. Bare jeg som missforstod. Lenke til kommentar
Chataqua Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Vel, den er i hvertfall riktig i mitt hode nå, så tror jeg forlater den slik;) Dobbelt negativitet kan være forvirrende, også for forfatteren;) Lenke til kommentar
AtotheK Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Cyclo du glemte noe i lista di over iphone mangler *Ikke utvidbart minne ^^ *Ikke mulighet til å bruke stylus (som betyr at når du sitter på burger king og knasker cips og burger og får en inkommende samtale, vil få store svære ekle fettflekker på skjermen, som den etterhvert vil bli full av uanset.) Det er jo ikke noen positiv ting at det ikke følger med pekepenn og at den i det hele tatt ikke kan bruke det...det er jo svært negativt. Fatter ikke at noen prøver å vri det til noe positivt. En annen mangel ved telefonen er jo muligheten til å sette en mp3 fil som ringetone. Dette går altså heller ikke ann. Man kan heller ikke sette en mp3 sang til alarmtone om man vil våkne til en godsang som gir deg knallstart på dagen. Lenke til kommentar
PHdZ Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) 1. Du kan kanskje sette i ny HDD akkurat som du kan med iPod . 2. Du kan jo utvikle ein stylus med korpstemperatur så fungerer det . 3. Eg leste at ein hack for MP3 som ringetoner osv er under utvikling og snart mogleg å lasta ned, BTW, dette er da ein uoffisiell hack. Endret 14. juli 2007 av PHdZ2 Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Men altså, det jo mer enn litt dårlig av produsenten av man må ty til uoffisielle hacks på en splitter ny telefon til mange tusen kroner for å få til funskjoner som de aller fleste mobiler har i dag. Jeg vil ikke måtte "hacke" den nye telefonen min bare for å kunne bruke en sang som ringetone. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå