Gå til innhold

Handle synth fra utlandet


Gjest Slettet-pJI1Oyc6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-pJI1Oyc6

Jeg har tenkt å kjøpe en Korg Triton Extreme 61 fra statene (nærmere bestemt www.music123.com). Jeg er imidlertid usikker på utgifter som blir lagt til. Har noen erfaringer fra handel herfra, og kan sette opp et fullendt regnestykke.

 

Instrumentet koster: $1699.00 (*5,97=ca 10150,-)

+Frakt (Worldwide Express - International) : $69.95 (*5,97= ca 420,-)

=Total: ca 10570,-

+MVA av det hele (25%): 10570*1,25=ca 13215,-

 

Av det jeg har skjønt er det ikke tollavgift på musikkinstrumenter. Men undrer på om det kan bli lagt til andre avgifter, som f.eks ekstra fraktavgifter. Hvor vil så pakke ende opp; på døra mi? Eller nærmeste postkontor? I tillegg, hvis ikke MVA er forhåndsbetalt, vil varen bli på grensen til noen løser den ut, eller vil jeg få det i postoppkrav?

 

På forhånd takk

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regnestykket ditt er riktig nok det. Det er ikke toll på musikkinstrumenter, men du må betale moms. Det kommer normalt et mindre fortollingsgebyr på toppen, men det er ikke store beløpet.

 

Om du får pakken på døra avhenger av hvilken fraktmetode du velger. Er det posten, risikerer du å få oppkrav på momsen ja. Det skjedde meg sist (enda jeg egentlig er registrert som tollkunde hos dem og skal slippe.)

 

Det har skjedd meg en gang (med FedEx) at pakken ble stående på tollageret i Oslo i påvente av at jeg skulle betale momsen. Med UPS har jeg alltid fått pakken på døra og faktura i ettertid. Worldwide Express har jeg ikke prøvet.

 

Hvilken transportør du velger avgjør selvsagt også hvor mye frakten kommer på. Merk at du som regel ikke kan velge dette selv, siden butikkene har avtaler med faste transportører og ikke bruker andre. Music123 bruker UPS, så vidt jeg vet. Be butikken om å beregne frakten før du bestiller.

 

Har du snakket med Music123 og fåt bekreftet at de selger Korg til Norge? Noen produsenter har regler mot dette for ikke å utkonkurrere sin egne distributører i Europa.

 

Og sist men ikke minst: Har du sjekket at synthen har en strømforsyning som takler 220 Volt?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-pJI1Oyc6

Takk for raske svar. Jeg vil tro at Worldwide Express er en fraktmulig under UPS. Jeg får kun valg mellom Worldwide Express og Worldwide Standard; disse har heller ei stor prisforskjell.

 

Så du tror ikke frakten som er oppgitt er den endelige? Ved andre produkter som jeg har lagt til i handlekurven, f.eks Yamaha, har det kommet opp en notis om at produktet ikke kan bli sendt til destinasjonen (Norge). Dermed antar jeg at det ikke vil være noen problemer med Extremen.

Er det en viss mulighet for at hele affæren kan komme på over 15000?

 

Og sist, men ikke mist: Ja jeg har sjekket at synthen har en strømforsyning som takler 220 Volt :) Men takker uansett for påminnelsen!

 

Det virker nok som jeg er nødt til å sende dem en mail, da de helt sikkert har grundig erfaring innenfor dette området.

Endret av Slettet-pJI1Oyc6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-pJI1Oyc6

Det finnes en genial løsning for folk som vil handle musikkinstrumenter, så vel som andre varer, fra USA. På www.magnum.no kan du lage din egen personlig mail-box i USA, gratis. Når du bestiller en vare, oppgir du denne adressen, herfra går du inn på nettsiden deres og spesifiserer om du vil sende med fly eller båt. Veldig god informasjon på sidene deres. Det skal sies at jeg ikke har prøvet ennå, men så tidlig som i morgen skal jeg bestille varer til min adresse. Tenkte kanskje noen var interessert.

 

Mvh Bjørn

Endret av Slettet-pJI1Oyc6
Lenke til kommentar

Har heller ikke prøvd Magnum, men ser folk rundt på forumet her skryter av dem. Uten at jeg vet om de faktisk har prøvet det alle sammen. Merk at noen butikker krever en amerikansk betalingsadresse også, det vil si at adressen på kredittkortet du betaler med må være amerikansk. Eller i det minste at adressen er den samme som leveringsadressen. Du kan selvsagt oppgi postboksadressen hos Magnum som bi-adresse for kredittkortet (i tillegg til din egen) om kredittkortselskapet godtar dette. Men jeg ville vært litt forsiktig med det. Da kan kontoinformasjon fort komme på avveie.

 

Når det gjelder å ringe til Music123 og andre slike butikker er det noe jeg alltid anbefaler. Av den enkle grunn at i USA går det an å prute. Mange produsenter opererer med en MAP, minimum advertised price, altså en minstepris som butikkene får lov å reklamere med. Dette for at småbutikkene skal ha en sjanse mot webshoppene. Det betyr ikke at de ikke har lov å selge billigere, det ville vært prisfiksing og det er i strid med konkurranselovene.

 

Ringer du dem og pruter kan de altså ha betydelige marginer å gå på. Jeg tviler på at det er tilfelle for denne synthen, prisen ser ut til å ligge så lavt som man kommer, men det kan være greit å være klar over.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-pJI1Oyc6
Merk at noen butikker krever en amerikansk betalingsadresse også, det vil si at adressen på kredittkortet du betaler med må være amerikansk. Eller i det minste at adressen er den samme som leveringsadressen.

 

Interessant, så når jeg skal oppgi adresse og informasjon kan det ikke være annen informasjon enn VISA-kortet det blir betalt med? Er dette særpraksis eller finner det ofte sted?

 

Liten digresjon; hva betyr dubito? ;)

Lenke til kommentar

Om det skjer ofte, vet jeg ikke, fordi jeg sjelden har har problemstillingen. Men det har skjedd meg et par ganger. Egentlig er det en bra ting, fordi det betyr at det ikke kan sitte noen i Romania eller Nigeria med ditt VISA-nummer og bestille varer hjem til seg...

 

Dubito betyr "Jeg tviler", hele sitatet er altså "Jeg tviler, defor tenker jeg, jeg tenker, derfor er jeg."

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-pJI1Oyc6
Can I have my order shipped to a different address other than my billing address?

Yes, but you will need to call your credit card company and have them put your alternate address on file before placing your order.

 

Dette var virkelig ikke det jeg hadde håpet på. Er dette en lett prosedyre eller tar det en måned? I tillegg lurer jeg på om dette er en engangsgreie, eller om jeg kan/må forandre/slette den alternative adressen. Rett og slett.. Er det noe jeg kan gjøre galt?

 

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-pJI1Oyc6
Ring banken din og spør. Om du stoler på Magnum som mellommann må du selv avgjøre. Men hvis Music123 skiper til Norge i alle fall, hvorfor benytte Magnum i det hele tatt?

8527084[/snapback]

 

Fikk svar fra Music123 at de til tross for manglende advarsel ikke skiper dette produket til Norge. I dertilhørende sammenheng har jeg bestemt å bruke Magnum til å handle fra SamAsh. Uansett er slikt kjekt å vite :) Jeg er kun 16 år, så blir nok nødt til å forhøre meg med min far om dette, men tror det skal gå bra. Har sendt en mail til banken.

 

Mvh Bjørn

Endret av Slettet-pJI1Oyc6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-pJI1Oyc6

Banken sier: "Vi har ikke mulighet til å gå inn og legge en alternativ adresse. Vi

henter adresse direkte fra folkeregisteret og kan derfor ikke gjøre

noen endringer."

 

Dette virker noe rart på meg, men men... Er det mulig å gjøre noe lurt med f.eks PayPal?

 

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å kjøpe en Korg Triton Extreme 61 fra statene (nærmere bestemt www.music123.com). Jeg er imidlertid usikker på utgifter som blir lagt til. Har noen erfaringer fra handel herfra, og kan sette opp et fullendt regnestykke.

 

Instrumentet koster:                                  $1699.00 (*5,97=ca 10150,-)

+Frakt (Worldwide Express - International) :    $69.95 (*5,97=  ca 420,-)

=Total:                                                                                ca 10570,-

+MVA av det hele (25%):                                  10570*1,25=ca 13215,-

 

Av det jeg har skjønt er det ikke tollavgift på musikkinstrumenter. Men undrer på om det kan bli lagt til andre avgifter, som f.eks ekstra fraktavgifter. Hvor vil så pakke ende opp; på døra mi? Eller nærmeste postkontor? I tillegg, hvis ikke MVA er forhåndsbetalt, vil varen bli på grensen til noen løser den ut, eller vil jeg få det i postoppkrav?

 

På forhånd takk

Mvh Bjørn

8521629[/snapback]

 

Har det keyboardet selv =D Veldig godt.

Lenke til kommentar
Banken sier: "Vi har ikke mulighet til å gå inn og legge en alternativ adresse. Vi

henter adresse direkte fra folkeregisteret og kan derfor ikke gjøre

noen endringer."

 

Dette virker noe rart på meg, men men... Er det mulig å gjøre noe lurt med f.eks PayPal?

 

Mvh Bjørn

8527880[/snapback]

Det betyr jo at de er sikret mot at svindlere hijacker kontoen og endrer adressen. Så det er ikke så rart.

 

Du kan tilsynelatende ha flere adresser på PayPal, men jeg har aldri prøvet det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-pJI1Oyc6

Er jo i så måte enig med deg, og banken, at det er tryggest å ikke gjøre det, men dette taler ikke til min fordel med tanke på kjøpet. Med PayPal har jeg kun mulighet til å legge til adresser innad i Norge. Hvile muligheter står jeg igjen med da? Lete til jeg finner en butikk som ikke brukes denne praksisen?

 

Det er vel ikke samme problemstilling på e-bay? Jeg er uansett noe skeptisk til bruker-bruker-kjøp.

 

-Bjørn

Endret av Slettet-pJI1Oyc6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-pJI1Oyc6
Vel, det er mange selgere på eBay som heller ikke vil selge utenfor USA. Ikke fordi de ikke får lov, men fordi de er redd for å bli svindlet.

8531781[/snapback]

 

Det vet jo ikke de, så lenge en bruker Magnum.

Et siste spørsmål: Jeg har nå en mail-adresse i New Jersey, men vet ikke hvor jeg skal plassere alle "parametrene"

 

Xport-XXXXX*

Att:Navn

601 W. Linden Av, suite XXXXX*

Linden, NJ 07036

*X'ene er kundenummeret

Hva er gateadressen, postnummeret, by, osv? Jeg har selvfølgelig gode ideer vedrørende plasseringen av disse, men better safe than sorry.

Hvorfor står det "suite <kundenummer>"?

 

Takk for alle nyttige svar, har lært en del som er verdt å vite om netthandel.

 

-Bjørn

Lenke til kommentar
Et siste spørsmål: Jeg har nå en mail-adresse i New Jersey, men vet ikke hvor jeg skal plassere alle "parametrene"

 

Xport-XXXXX*

Att:Navn

601 W. Linden Av, suite XXXXX*

Linden, NJ 07036

*X'ene er kundenummeret

Hva er gateadressen, postnummeret, by, osv? Jeg har selvfølgelig gode ideer vedrørende plasseringen av disse, men better safe than sorry.

Hvorfor står det "suite <kundenummer>"?

"601 W. Linden Av" er gateadressen. Amerikanerne setter gatenummeret foran navnet, ikke etter.

 

"suite XXXXX" angir et (i dette tilfellet fiktivt) "leilighetsnummer" eller "kontornummer" på den adressen, og angir at dette er en adresse med flere leietagere. Det bruker man ikke oppgi så ofte lenger i Norge, selv om alle boenheter strengt tatt har et nummer her også. Den kan du oppgi sammen med gateadressen, slik det står.

 

"Linden" er poststedet/byen

 

"NJ" er delstaten (New Jersey) og "07036" er postnummeret ("zip code")

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Strømforsyning på 220v? Er det ikke 230v som må være i norge da? =P

 

Menne, jeg er også veldig interessert i dette her. Skal handle samme greia jeg og ! Hvor bor du hen? Kanskje vi kunne bestillt sammen?

 

Edit: Ser at Korg Triton Studio ikke selges lenger? :ohmy: doh. . den jeg vil ha :roll:

Endret av Zuckron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...