ballfesklina Skrevet 25. desember 2002 Del Skrevet 25. desember 2002 Har oppfaget at viften på hovedkortet mitt slurer når jeg starter opp pcen?? Det skjer bare dersom pcen har vært avslått i et døgn og når det er veldig kaldt på rommet. Det varer bare en liten stund og etterpå er det ingen sluring dersom jeg tar en reboot eller har maskinen avslått noen timer for så å slå den på igjen. Dersom det ikke er spesiellt kaldt på rommet skjer ikke dette uansett hvor lenge pcen har vært avslått. Lurer på om det er noen slitte deler i viften. Hovedkortet var nytt i høst så det skulle jo kanske ikke være så stor slitasje på delene enda. Hovedkortet er av typen ABIT...resten av spesifikasjonene husker jeg ikke. Er det noen som har noen tanker om hvorfor dette skjer? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 25. desember 2002 Del Skrevet 25. desember 2002 Det er "oljen" i vifta. Enkelte vifter i pcæen din som for eksempel Chipset viften din kan inneholde olje og den onlja trenger varme for å vå full effekt, så derfor bråker nokk pc'en litt i oppstart. Lenke til kommentar
ballfesklina Skrevet 25. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2002 oki...så da er det ikke fare for at vifta tar kvelden i nærmeste fremtid? Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 25. desember 2002 Del Skrevet 25. desember 2002 sjekk microplex.no de har chipsett vifter og slikt. eller 3dfxcool.no Lenke til kommentar
b-real Skrevet 25. desember 2002 Del Skrevet 25. desember 2002 oki...så da er det ikke fare for at vifta tar kvelden i nærmeste fremtid? Du burde nokk ta å skjekke hvilken vifte det er som lager lyd og så vurdere om det er fare på ferde. Er det CPU-vifta som bråker så er det nokk kanskje kjekt med ei i bakhånda ja. Lenke til kommentar
Konge Skrevet 25. desember 2002 Del Skrevet 25. desember 2002 Ja dette er en plage og jeg har slitt ut to stk chipset vifter på under ett år på et Abit KT7A-Raid kort , kjøpte faktisk inn to nye for å ha reserve men så fant jeg ut at systemtempen gikk bare opp 1 grad uten og systemet er stabilt uten så jeg bare tok vekk hele greien . Nå vet jeg at 1 grad kan være mye om den allerede er høy men så lenge det er stabilt som det er så for temperaturen heller være som den er for jo mindre viftestøy jo bedre . Lenke til kommentar
Reanicus Skrevet 25. desember 2002 Del Skrevet 25. desember 2002 Um, kan høre stupid ut for dem som er efaren, men hvordan vet man hva vifte lager lyd? Lenke til kommentar
muffe Skrevet 25. desember 2002 Del Skrevet 25. desember 2002 Um, kan høre stupid ut for dem som er efaren, men hvordan vet man hva vifte lager lyd? Du bruker de to utspringene du har på hver side av hodet som kalles ører. Lenke til kommentar
Reanicus Skrevet 26. desember 2002 Del Skrevet 26. desember 2002 Hvor får jeg kjøpt disse "ørene" då? Og jeg har ikke mye penger, så jeg treng noen billige? Er Komplett.no bra? Lenke til kommentar
ballfesklina Skrevet 26. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2002 takk for all hjelp folkens.. jeg vet at det er viften på hovedkortet da jeg har sjekket dette under en "kald" oppstart, en kan se at den går tregere og "hakkete" rundt til å begynne med og når slurelyden gir seg så går vifta på HK helt fint:) vifta på cpu har jeg forresten aldri hatt problemer med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå