Gå til innhold

viften på hovedkortet slurer

ballfesklina

Anbefalte innlegg

Har oppfaget at viften på hovedkortet mitt slurer når jeg starter opp pcen??

Det skjer bare dersom pcen har vært avslått i et døgn og når det er veldig kaldt på rommet. Det varer bare en liten stund og etterpå er det ingen sluring dersom jeg tar en reboot eller har maskinen avslått noen timer for så å slå den på igjen. Dersom det ikke er spesiellt kaldt på rommet skjer ikke dette uansett hvor lenge pcen har vært avslått.

Lurer på om det er noen slitte deler i viften. Hovedkortet var nytt i høst så det skulle jo kanske ikke være så stor slitasje på delene enda. Hovedkortet er av typen ABIT...resten av spesifikasjonene husker jeg ikke.

Er det noen som har noen tanker om hvorfor dette skjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja dette er en plage og jeg har slitt ut to stk chipset vifter på under ett år på et Abit KT7A-Raid kort , kjøpte faktisk inn to nye for å ha reserve men så fant jeg ut at systemtempen gikk bare opp 1 grad uten og systemet er stabilt uten så jeg bare tok vekk hele greien .

Nå vet jeg at 1 grad kan være mye om den allerede er høy men så lenge det er stabilt som det er så for temperaturen heller være som den er for jo mindre viftestøy jo bedre .

Lenke til kommentar

takk for all hjelp folkens.. jeg vet at det er viften på hovedkortet da jeg har sjekket dette under en "kald" oppstart, en kan se at den går tregere og "hakkete" rundt til å begynne med og når slurelyden gir seg så går vifta på HK helt fint:)

vifta på cpu har jeg forresten aldri hatt problemer med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...