Gå til innhold

Sparing etter Husbankmodellen

Anbefalte innlegg

Hadde forleden besøk av noen fra Norspar som driver rådgivning for oss småsparere. De tilbyr en sparing etter husbanken hvor man sparer avdragene istedet for å betale ned på lånet. Tanken er at når man en gang selger huset så kan man da betale ned lånet pluss at man har gjort en god deal på rentene av de oppsamlete avdragene. De plasseres i ulike fond hvor det skal kunne forventes mer avkastning enn ved å ha de på bok, eller ved å spare de i "husveggen" ved å betale lånet ned. De gjør samtidig en gjennomgang av den totale økonomien og tilbyr blant annet ulike forsikringer som inntektssikring, ulykke, innbo osv. Tanken er også at man samler alle lån under ett, slik som studielån m.v.

Er det noen som har gjort lignende sparing tildigere og som har noen erfaringer å dele? :ermm: Det som gjør meg mest usikker er at dette vil øke det totale lånet jeg har. Det er fordi en del penger må investeres i sparing for å sikre fremtidig avkastning slik at man også skal ha noe på bok når man blir gammel. I tillegg kartla de drømmer hvor sparingen også kunne sørge for at man fikk penger å bruke til alt fra reising til ny bil uten at man tok av kaken som skulle sikre fremtiden. En annen ting var at fremgangsmetoden deres var litt for salgsstyrt slik at man nesten fikk følelsen av å bli dradd inn i noe og da kom umiddelbart tvilen om dette faktisk var noe.

Jeg håper dere har noen tanker å dele med meg på dette.

Hilsen småsparer :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De var helt klart selgere, ikke rådgivere. Det kan selvsagt lønne seg å spare i fond i stedet for å betale ned gjeld, men du kan også tape mye på det hvis aksjeprisene går nedover.

Du må selv vurdere hvor mye risiko du har råd til å utsette deg for, men uansett er det neppe de beste fondene de prøver å prakke på deg. Hvis du vil satse på fondssparing bør du derfor finne ut hva du vil satse på selv.

Ang. samling av lån kan det være lurt. Fordelen med studielån er at det er personlig. Hvis du dør blir det slettet i stedet for å gå inn i arven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...