cossac Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Forrige uke var jeg foto/filmmann da Forsvaret hadde en demonstrasjonsøvelse. Der var det noen "demonstranter" som hadde med seg brannslukningsapparat. Det ble sprutet vanvittig mye pulver på "opprørspolitiet" og vinden blåste selvsagt mot meg. Altså havnet speilreflekskameraet mitt, en Pentax k100d, midt oppi en tett sky av pulver, og det ble et tynt lag av pulver over hele kameraet. Jeg fikk tørket bort det verste på linsen med en gang med linsepapir, og pulveret er ikke særlig synlig på kameraet lenger nå. Jeg fikk fortsatt helt fint til å ta bilder, og kan ikke se noe dårligere bildekvalitet på bildene jeg har tatt etterpå. Det eneste jeg merker er at å skru på zoomen på objektivet går noe tregere. Likevel er jeg ganske urolig for om jeg har fått mye dritt inni kameraet på noen måte, og om det over tid kan bli skadet. Noen som har noen mening om dette?? Jeg er ganske fersk på speilrefleks, så jeg er ikke så inn på rensing av kameraet og det som foregår inne i det. På forhånd takk for svar. Lenke til kommentar
mrbard Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Du nevner at det er tyngre å skru på objektivet, så det kan jo hende at det også har blitt tyngre å flippe opp speilet (for mekanismen, altså), og at dette over tid kan føre til slitasje. Nå må vi dog regne med at de indre delene av kameraet er mindre utsatt for støv enn de ytre delene på objektivet, da. Du kan jo ta av objektivet og kikke inn om det ligger noe pulver på/rundt speilet? Lenke til kommentar
cossac Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Du nevner at det er tyngre å skru på objektivet, så det kan jo hende at det også har blitt tyngre å flippe opp speilet (for mekanismen, altså), og at dette over tid kan føre til slitasje. Nå må vi dog regne med at de indre delene av kameraet er mindre utsatt for støv enn de ytre delene på objektivet, da. Du kan jo ta av objektivet og kikke inn om det ligger noe pulver på/rundt speilet? 8521403[/snapback] Takk for svar. Jeg skal ta en titt, og får vel vurdere om jeg skal sende det inn på service. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Fotomann ? Hvis du er engasjert av forsvaret synes jeg det miste du kan forlange er at de betaler er skikkelig rens og vurdering av eksperter på kameraet. Slikt pulver trenger seg inn over alt og kan i tillegg være korrosivt spesielt på lettmetaller som du finner mye av i et kamera. Det kan funger greit nå men om litt fungerer det ikke så bra lenger...... Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Skal vel litt til at det kommer inn i selve huset sånn uten videre, prøv med litt teknisk sprit rundt på zoomringen på objektivet og på selve den bevegelige delen. Fordamper kjapt og tar bort det meste. Lenke til kommentar
mrbard Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Jeg tror at brannslukningspulver er slik at det begynner å etse (altså blir korrosivt, som bengh nevner) når det kommer i kontakt med vann, men at det er ufarlig i tørr form. Jeg vet dog ikke om det blir noen reaksjon når det kommer i kontakt med teknisk sprit. Lenke til kommentar
cossac Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Fotomann ? Hvis du er engasjert av forsvaret synes jeg det miste du kan forlange er at de betaler er skikkelig rens og vurdering av eksperter på kameraet. Slikt pulver trenger seg inn over alt og kan i tillegg være korrosivt spesielt på lettmetaller som du finner mye av i et kamera. Det kan funger greit nå men om litt fungerer det ikke så bra lenger...... 8522155[/snapback] Du har nok rett. Det fungerte helt fint dagen etter, som var torsdag forrige uke. Jeg tok av objektivet og så på speilet og brikken nå nettop, og det så bra ut der. Men jeg prøvde det etterpå, og det begynte å streike når jeg tok bilde. Er usikker på om det var pga. objektivet eller kameraet. Det som også skjedde var at det hang seg opp, altså fikk jeg ingen respons når jeg slo det av. Jeg får høre med forsvaret og undersøke om de kan dekke noe av en service, selv om jeg tviler når det er mitt private. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå