jammi Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Hei! Jeg tenker å gå over til Linux snart, på min eldre laptop (ThinkPad x22). Jeg har to spørsmål: 1) Hvilken linuxdistro velger jeg av de ovennevnte? 2) Hva er forskjellene på dem? Bruk: Jeg vil ha noe som gjør at maskinen kan jobbe litt raskere, rett og slett. Bruker maskinen for det meste til chatting, surfing, tekstbehandlig, mail, powerpoint, overfører sanger til iPod (går dette med Linux i det hele tatt?), hører musikk, laster ned podcasts, ser litt på nett-tv (som går utrolig tregt og hakkete ) og slike basic-ting. Så følger min maskinvare: CPU: Intel Mobile III 800 mhz RAM: 256 MB Trenger dere vite mer, så si ifra. Hjertelig takk for svar! -Jammi, teh linux n00b. :] Lenke til kommentar
snarius Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Det som skil dei nemnde distribusjonane er grensesnittet. Ubuntu brukar Gnome, Kubuntu brukar KDE, og Xubuntu køyrer XFCE. Du kan enkelt bytte til eit anna grensesnitt om du vil. Av dei tre distribusjonane ville eg ha anbefalt Xubuntu for maskina di. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Stemmer i Xbuntu forslaget. Du kan lese litt mer om forskjellen på første side av denne tråden her; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=749874 Alt du nevner kan utføres på Linux. iPod støtte(overføring, podcast osv) finner du bla. i programmet Amarok. Ang. powerpoint kan du se på OpenOffice Impress eller Kpresenter. Hvordan det vil gå med nett-tv vet jeg ikke. Ang chatting så merk at det finnes flere "msn" programmer, men foreløpig støtter ikke disse "voice" enda, men Gaim får snart. En løsning er å bruke skype hvis det er viktig. Endret 2. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
jammi Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Takker for svar Blir sikkert xubuntu på meg da Når jeg installerer, blir alt på maskina slettet, sant? Endret 2. mai 2007 av jammi Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Takker for svar Blir sikkert xubuntu på meg da Når jeg installerer, blir alt på maskina slettet, sant? 8521936[/snapback] Du kan velge hvordan du velger å partisjonere når du installerer. Om du ønsker å beholde en evt. windowsinstallasjon, kan du enkelt lage en egen partisjon hvor du installerer xubuntu Du kan også selvfølgelig velge å formatere alt og deretter installere xubuntu Mvh Christian Lenke til kommentar
jammi Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Jeg tenker å laste ned en image-fil og installere fra denne (altså ikke fra cd). Velger jeg formatering under selve installasjonen? (hvis ikke, hvordan formaterer jeg?) Hadde vel vært nice å slette alt drittet som ligger på pcen ^^ Blir kanskje vanskeligere å selge videre uten Win 2000? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Du tenkte å bare laste ned .iso-fila (ca 700 MB) for Xubuntu og så montere den med et disk-image-emulator-verktøy à la DAEMON Tools eller Alcohol 120 % i Windows og så installere derfra uten å brenne CD? Dessverre må jeg nok skuffe deg med at dette ikke vil fungere siden du er nødt til å boote maskinen fra installasjonsmediet (CD-en eller DVD-en eller hva du nå brenner/skriver .iso-fila til). Var grunnen til denne tankegangen at maskinen din mangler CD-ROM-leser ? Det finnes i så fall alternative installasjonsteknikker, f.eks installere fra USB-minnepinne (dersom BIOS-en din støtter å boote fra USB-enheter) eller gjennom nettverket (f.eks. PXE-installasjon, er litt knot pga krever en annen maskin). Om dette skulle være et problem, så kan du kanskje teste den rimelig ferske installasjonsmetoden av *buntu som kjøres direkte fra Windows (beta). Men nå foregriper jeg ting litt unødvendig kanskje, dette er jo bare basert på spekulasjon. Lenke til kommentar
jammi Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Jeg fikk høre at det gikk an å installere uten cd.. ^^ Hvis det ikke går an, hvorfor kan man da laste det ned fra ubuntu.com? :\ Ja, jeg mangler cd-rom-leser på pcen. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Grunnen til at man kan laste ned fra ubuntu.com er fordi det er raskere en å bestille cdn.. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Hvis det ikke går an, hvorfor kan man da laste det ned fra ubuntu.com? :\ Se linken jeg postet ovenfor, der finner du info hvor du kan laste ned samt bestille Xbuntu. Lenke til kommentar
jammi Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Grunnen til at man kan laste ned fra ubuntu.com er fordi det er raskere en å bestille cdn.. 8528833[/snapback] Nettopp. Derfor bude det da være mulig å installere uten å bestille cden? Eller må man laste ned for så å brenne til cd? Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Grunnen til at man kan laste ned fra ubuntu.com er fordi det er raskere en å bestille cdn.. 8528833[/snapback] Nettopp. Derfor bude det da være mulig å installere uten å bestille cden? Eller må man laste ned for så å brenne til cd? 8530451[/snapback] Du trenger ikke å bestille cd hvis du ikke vil(!), det er helt frivillig Det enkleste er å laste ned Ubuntu(altså iso filen) brenn den ut på en cdplate så er du klar til å installere(men du må brenne den ut). Distroen Debian kan installeres direkte via internett, og du vil få denne muligheten med Ubuntu senere - men det prosjektet er ikke ferdig enda. Så du får gå til ubuntu.com hvor du finner linken for å laste ned Xbuntu. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
jammi Skrevet 3. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2007 Okay, så det er så enkelt som dette?: 1: Last ned .iso-fila. 2:Brenn den på en cd-r plate. 3: sett inn igjen platen og installer. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Helt riktig På denne siden finner du en utmerket guide for installasjon av Ubuntu(du kan følge den også for Xbuntu). http://linux1.no/install_feisty Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Du må sette inn platen og starte maskinen på nytt. - Da vil den starte fra CD'n, hvis CD står forran alle andre tilgjengelige boot-enheter (som harddisker o.l.) i rekkefølgen i bios. Endret 3. mai 2007 av HavarN Lenke til kommentar
jammi Skrevet 4. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2007 Tusen takk alle sammen Dere har rekruttert et medlem til "de som bruker linux"-gjengen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå