Minus Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Moderator edit: Denne tråden er splittet ut fra en annen tråd. Førsteposten med premissene mangler. Spørsmålet lyder som følger: Annen ting jeg lurer på, hvorfor har vi militære?Om ingen land hadde hatt det, hadde vi jo ikke trengt å beskytte oss? Men om våpenproduksjon forbys og alle får f.eks 1000kr fra staten for å levere inn våpenet sitt slik at det smeltes, så blir det jo etter hvert færre våpen. Ellers kan man jo også slutte med militære handlinger, og heller kalle de for hjelpeorganisasjoner eller liknende. Endret 2. mai 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Men om våpenproduksjon forbys og alle får f.eks 1000kr fra staten for å levere inn våpenet sitt slik at det smeltes, så blir det jo etter hvert færre våpen. Ellers kan man jo også slutte med militære handlinger, og heller kalle de for hjelpeorganisasjoner eller liknende. 8518328[/snapback] Det vil aldri skje, vil markedet ha noe, vil det bli produsert. Dessuten å forby våpenproduksjon på verdensbasis er ureelt. Kalle militære handlinger for hjelpeorganisasjoner? Lenke til kommentar
Minus Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Nei, det jeg mener er å slutte å hoppe inn i land med massevis av våpen, men heller bruke hendene for å hjelpe til å bygge opp krigsherjede land. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Nei, det jeg mener er å slutte å hoppe inn i land med massevis av våpen, men heller bruke hendene for å hjelpe til å bygge opp krigsherjede land. 8518366[/snapback] Selvfølgelig er det mye bedere. Men man kan aldri slutte å tenke sikkerhet. Norge (Som et eksempel) har vel ikke direkte hoppet inn i noen land med massevis av våpen før som jeg kommer på i farten. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Norge (Som et eksempel) har vel ikke direkte hoppet inn i noen land med massevis av våpen før som jeg kommer på i farten. 8518373[/snapback] Ikke? Libanon, Irak, Kosovo, afganistan er pene eksempler på dette IMO. Greit at det var "fredsbevarende" operasjoner men like fullt er det massevis av våpen der Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Norge (Som et eksempel) har vel ikke direkte hoppet inn i noen land med massevis av våpen før som jeg kommer på i farten. 8518373[/snapback] Ikke? Libanon, Irak, Kosovo, afganistan er pene eksempler på dette IMO. Greit at det var "fredsbevarende" operasjoner men like fullt er det massevis av våpen der 8518384[/snapback] Når startet Norge sist en krig var vel mer tanken jeg hadde. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Nei, men tenk hvor mye bedre verden hadde kommet til å blitt uten våpen. Hva er egentlig poenget med våpen? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Når startet Norge sist en krig var vel mer tanken jeg hadde. 8518402[/snapback] Da har du nok rett Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Nei, men tenk hvor mye bedre verden hadde kommet til å blitt uten våpen.Hva er egentlig poenget med våpen? 8518404[/snapback] Poenget med våpen? Folk ønsker å føle seg trygge. Folk ønsker å føle de har makt. Folk er grådige. Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Folk ønsker å føle seg trygge.Folk ønsker å føle de har makt. Folk er grådige. 8518420[/snapback] Pluss innsanking av mat. Skytevåpen brukes i veldig stor grad når det kommer til matproduksjon (bortsett fra gris som blir gasset). Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Folk ønsker å føle seg trygge.Folk ønsker å føle de har makt. Folk er grådige. 8518420[/snapback] Pluss innsanking av mat. Skytevåpen brukes i veldig stor grad når det kommer til matproduksjon (bortsett fra gris som blir gasset). 8518439[/snapback] Absolutt. Og høner blir lagt i et strømbad for human avliving. Glemte selvfølgelig den "praktiske" bruken ved det hele. Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Og høner blir lagt i et strømbad for human avliving.Glemte selvfølgelig den "praktiske" bruken ved det hele. 8518448[/snapback] Jepp, virkelig sjarmerende. Men fra spøk til revolverer. Er det noe skytevåpen fikser bra så er det å ta liv, på godt og vondt. Vil vel tro at det er grunnen til populariteten. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Ja, la oss forby strøm, fordi høner blir lagt i strømbad. Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Og høner blir lagt i et strømbad for human avliving.Glemte selvfølgelig den "praktiske" bruken ved det hele. 8518448[/snapback] Jepp, virkelig sjarmerende. Men fra spøk til revolverer. Er det noe skytevåpen fikser bra så er det å ta liv, på godt og vondt. Vil vel tro at det er grunnen til populariteten. 8518466[/snapback] Det er mulig det er der det startet, men tror og noe ligger i makt. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Nei, men tenk hvor mye bedre verden hadde kommet til å blitt uten våpen.Hva er egentlig poenget med våpen? 8518404[/snapback] Så lenge menneskene har eierfohold til noe som helst, eks landområder/ressurser/kvinnfolk vil det alltid være noen andre som også vil ha det. Våpen har blitt brukt i uminnelige tider til jakt og krig. Tusenvis av år før geværet ble funnet opp slo man hverandre i hue med stein og trekubber, så våpen er så mangt. Noen våpen ternger vi til f.eks jakt, men det er helt klart mange tusenvis av våpentyper vi kune klart oss foruten. Men folk hadde fint klart å denge hverandre ihjæl uansett. Desverre. Vi er dyr vi også. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Nei, men tenk hvor mye bedre verden hadde kommet til å blitt uten våpen.Hva er egentlig poenget med våpen? 8518404[/snapback] Så lenge menneskene har eierfohold til noe som helst, eks landområder/ressurser/kvinnfolk vil det alltid være noen andre som også vil ha det. Våpen har blitt brukt i uminnelige tider til jakt og krig. Tusenvis av år før geværet ble funnet opp slo man hverandre i hue med stein og trekubber, så våpen er så mangt. Noen våpen ternger vi til f.eks jakt, men det er helt klart mange tusenvis av våpentyper vi kune klart oss foruten. Men folk hadde fint klart å denge hverandre ihjæl uansett. Desverre. Vi er dyr vi også. 8518798[/snapback] Selvfølgelig. Men en god del våpen har kun ett formål, og det er å drepe andre mennesker. Hva skal man med en maskinpistol for å skyte en hjort i skogen? Nei, jeg syns FN eller noe burde lage en slags regel for våpenproduksjon. Raketter og missiler trengs jo heller ikke, så dette er ting man kan slutte å produsere: Automatgevær, maskinpistoler og vanlige pistoler. Såvidt jeg vet, er det bare rifler og hagler som brukes under jakt. Automatgevær, maskinpistoler og vanlige pistoler. Såvidt jeg vet, er det bare rifler og hagler som brukes under jakt. Tanks - Har ikke kommet noen invasjon fra rommet enda, der disse trengs. Ellers er det jo ganske klart hva de brukes til. Missiler og raketter med stridshoder. Brukes for å sprenge ymse i lufta. Null mening i å ha det, såfremt det ikke hjelper samfunnet på noen måte, og det gjør det jo ikke. Men såklart, er jo sikkert en del stakkarer som mister jobben sin da. Endret 2. mai 2007 av Minus Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 ..snip... Og du tror at alle vil følge disse reglene (les: nasjoner)? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Nei, jeg syns FN eller noe burde lage en slags regel for våpenproduksjon. Raketter og missiler trengs jo heller ikke, så dette er ting man kan slutte å produsere:.... 8520188[/snapback] Hvordan skulle FN håndhevet reglene, dersom FN ikke hadde våpen? Lenke til kommentar
Minus Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 ..snip... Og du tror at alle vil følge disse reglene (les: nasjoner)? 8520312[/snapback] Nei, selfvølgelig ikke. Men en gang må man vel statuere et eksempel? Men den største feilen er jo allerede begått, og det er at det er lovlig å produsere våpen, til hvilken som helst formening. Nei, jeg syns FN eller noe burde lage en slags regel for våpenproduksjon. Raketter og missiler trengs jo heller ikke, så dette er ting man kan slutte å produsere:.... 8520188[/snapback] Hvordan skulle FN håndhevet reglene, dersom FN ikke hadde våpen? 8520815[/snapback] Det har jeg ikke tenkt over. Men om man, som jeg skrev tidligere, får penger for å levere inn våpen, vil det ikke da være gunstig å levere inn? Jeg tviler på at det er mange som elsker å skyte ned folk uten grunn, og mye heller kunne tenkt seg å ha en jordlapp og dyrke noe der istede. Som sagt, har jeg egentlig ikke tenkt særlig mye over dette, men var bare noe som falt meg inn å spørre om tidligere i dag. Men jeg er veldig interessert i å høre om hva dere tenker. Nå aner jeg heller ikke hvor mange våpen det fins i verden p.d.d, men jeg vil tro det er en hel del. Mange fler enn det vi har bruk for, og arbeidskraften som blir lagt i å produsere våpen kunne heller gjort noe annet, som faktisk hjelper samfunnet. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Men om man, som jeg skrev tidligere, får penger for å levere inn våpen, vil det ikke da være gunstig å levere inn? 8520941[/snapback] Nå er det stort sett land/stater/nasjoner/større grupperinger som har det vesentligste våpenarsenalet, og jeg tror ikke de er spesielt interesserte i å betale seg selv for destruksjon av egne våpen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå