Gå til innhold

Gud er allmektig - eller ikke

Anbefalte innlegg

Uheldigvis er ikke religionen så diskre og ubetydelig at man kan knytte den til

fascinasjon over naturen alene. Religionen utgjør en plage for verden som vi ville vært bedre foruten.

8838730[/snapback]

ja, mange misbruker religionen og gjør vondt mot andre. Det man må passe på er å ikke "skylde" på Gud for all den elendigheten som er menneskeskapt. Er mennesker som velger mellom rett og galt. Vi er født med fri vilje hele gjengen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du finner fascinasjon i naturen, ja, det er vakkert og uforståelig. Det forutsetter imidlertid ikke at det står en Gud bak. Men oppfatningen om gudommelighet rydder nok unna mange ubehagelige/"overflødige" spørsmål.

Kontrastene mellom å omfavne tilfeldighetsspiren og søke svar i noe gudommelig er svært stor. Avstanden er meget merkbar.

8838694[/snapback]

å tro at det ligger noe gudommelig bak denne fantastiske naturen som omgir oss, kommer ann på øyet som ser, det er ihvertfall det jeg tenker da :)

men er det noen som har ett vitenskapelig svar på feks frukt?

8838731[/snapback]

Naturen er praktfull, det er sikkert. Vitenskapen kan gi svar på mye, men mye ligger nok også utenfor vår evne til å forklare og forstå. Hovedforskjellen blir at vitenskapen omfavner det ubesvarte med stor entusiasme, mens religion etterlater begrensninger og endelige sannheter (uriktige som sådan).

http://en.wikipedia.org/wiki/Fruit

Endret av wan
Lenke til kommentar
Vi er født med fri vilje hele gjengen :)

8838743[/snapback]

Den allmektige Gud har skapt oss (allmektighet i den korrekte betydning forutsetter total viten og feilfrihet). Bør ikke dette da stå på gudens egen regning, han ville visst

om disse menneskene kom ut feilfrie eller ei?

Endret av wan
Lenke til kommentar
Den allmektige Gud har skapt oss (allmektighet i den korrekte betydning forutsetter total viten og feilfrihet). Bør ikke dette da stå på gudens egen regning, han ville visst

om disse menneskene kom ut feilfrie eller ei?

8838792[/snapback]

For meg så er Gud allmektig, vi er ikke det.. Vi vet at vi blir født med fri vilje og vi vet også at vi ikke er feilfrie.. Jeg tror at Gud har skapt oss med fri vilje for at vi skal kunne ta våre egne valg her i livet og finne ut hvilken vei man vil gå... Han kan ikke skyldes for ondskapen her i verden.. vi er jo barna Han`s!

Lenke til kommentar

Hva har du røyket, wan? Hvor i all verden er allmektig synonymt med feilfri, eller allvitende for den del? dette er tre -forskjellige- egenskaper som ofte tilskrives mono-teisike gudommer, som oftest alle tre på en gang, men de er alikevel ikke det samme.

Lenke til kommentar
For meg så er Gud allmektig, vi er ikke det..  Vi vet at vi blir født med fri vilje og vi vet også at vi ikke er feilfrie.. Jeg tror at Gud har skapt oss med fri vilje for at vi skal kunne ta våre egne valg her i livet og finne ut hvilken vei man vil gå...  Han kan ikke skyldes for ondskapen her i verden.. vi er jo barna Han`s!

8838929[/snapback]

Men da ligger vel problemet i skapelsen, det er tross alt han som har skapt oss?

Lenke til kommentar
Hva har du røyket, wan? Hvor i all verden er allmektig synonymt med feilfri, eller allvitende for den del? dette er tre -forskjellige- egenskaper som ofte tilskrives mono-teisike gudommer, som oftest alle tre på en gang, men de er alikevel ikke det samme.

8838936[/snapback]

Helt unødvendig å være frekk.

Fra dokpro.uio.no:

allvitende a3 som vet alt (på ett el. flere felter) hun tror hun er a-

Skal du fraskrive ham som allvitende?

Endret av wan
Lenke til kommentar
Men da ligger vel problemet i skapelsen, det er tross alt han som har skapt oss?

8838952[/snapback]

hva mener du, kan du utdype litt mer? :) Han skapte oss for at vi skal leve godt og være gode mot hverandre og leve i harmoni.. Ikke Gud`s feil da noen mennesker velger å gå bort ifra Han`s hensikt og ødelegge..

Kan kunnskapsdepartementet skyldes for en elev sine handlinger?

Lenke til kommentar
hva mener du, kan du utdype litt mer? :) Han skapte oss for at vi skal leve godt og være gode mot hverandre og leve i harmoni.. Ikke Gud`s feil da noen mennesker velger å gå bort ifra Han`s hensikt og ødelegge..

Kan kunnskapsdepartementet skyldes for en elev sine handlinger?

8838983[/snapback]

Hvis Gud har skapt oss, er han også ansvarlig for utfallet.

Lenke til kommentar

Kjære wan, når du setter likhetstegn mellom allmektig og allvitende er det noe som er galt. Det er ingenting i veien for at en allvitende 'person' er ute i stand til å gjøre noe med det h*n vet, eller for at en allmektig 'person' ikke ser rekkevidden av sine handlinger. Dette var det jeg svarte på, ikke hvorvidt gu er allvitende.

Videre vitner det om en enorm arroganse å påtvinge dine meddebattanter det som er -din- forståelse av et så diffust begrep som 'allmektig, eller 'allvitende' for den del.

Lenke til kommentar
Hvis Gud har skapt oss, er han også ansvarlig for utfallet.

8838987[/snapback]

Ikke ifølge min tro ihvertfall.. Hvis det hadde vært tilfellet så hadde det ikke ondskap og lidelse funnets sted... vår frie vilje, vårt valg...

8839021[/snapback]

Ikke i følge din tro, kan noen andre være ansvarlige når det er Gud alene som har stått for skapelsen? Hum..

Lenke til kommentar
Ikke i følge din tro, kan noen andre være ansvarlige når det er Gud alene som har stått for skapelsen? Hum..

8839030[/snapback]

som sagt så er Gud skaperen, men det er vi som er ansvarlige for våre egne handlinger.. det er jo noe vi opplever hele tiden! vi må ta konsekvensene for det vi gjør, gode eller onde..

kan jo sammenligne det med foreldre og barn,, en mor/far skaper barnet, veileder det til å leve best mulig,, men til syvende og sist så er det barnet selv som må velge gjennom hele livet.

Bibelen er på en måte Gud`s veiledning til oss,, selvom bibelen er menneskeskrevet, så er det mange gode leveregler der,, noe av det tror jeg faktisk er Gud`s ord ja :) sikter da til det gode som står, og ikke de "hevngjerrige" hendelsene som har blitt beskrevet.. men de 10 bud feks :)

Lenke til kommentar
Kjære wan, når du setter likhetstegn mellom allmektig og allvitende er det noe som er galt. Det er ingenting i veien for at en allvitende 'person' er ute i stand til å gjøre noe med det h*n vet, eller for at en allmektig 'person' ikke ser rekkevidden av sine handlinger. Dette var det jeg svarte på, ikke hvorvidt gu er allvitende.

Videre vitner det om en enorm arroganse å påtvinge dine meddebattanter det som er -din- forståelse av et så diffust begrep som 'allmektig, eller 'allvitende' for den del.

8839029[/snapback]

Legg bort denne sleskete arrogansen din. Slikt vil jeg ha meg frabedt.

Vil du virkelig gjøre deg til fant over begrepsbetydningen av "allmektig" og "allvitende"?

allmektig a2 (også utt -ek>ti) som har all makt den a-e Gud / du a-e tid du store tid

allvitende a3 som vet alt (på ett el. flere felter) hun tror hun er a-

al·might·y /ɔlˈmaɪti/ Pronunciation Key - Show Spelled Pronunciation[awl-mahy-tee] Pronunciation Key - Show IPA Pronunciation

–adjective

1. having unlimited power; omnipotent, as God.

om·nis·cient /ɒmˈnɪʃənt/ Pronunciation Key - Show Spelled Pronunciation[om-nish-uhnt] Pronunciation Key - Show IPA Pronunciation

–adjective

1. having complete or unlimited knowledge, awareness, or understanding; perceiving all things.

Her er du helt ute å kjører. Vil du virkelig frata Gud hans allmektighet ved å påstå at den er begrenset, du ser ikke motsetningen i det du sier?

Endret av wan
Lenke til kommentar
som sagt så er Gud skaperen, men det er vi som er ansvarlige for våre egne handlinger.. det er jo noe vi opplever hele tiden! vi må ta konsekvensene for det vi gjør, gode eller onde.. 

kan jo sammenligne det med foreldre og barn,, en mor/far skaper barnet, veileder det til å leve best mulig,, men til syvende og sist så er det barnet selv som må velge gjennom hele livet. 

Bibelen er på en måte Gud`s veiledning til oss,, selvom bibelen er menneskeskrevet, så er det mange gode leveregler der,, noe av det tror jeg faktisk er Gud`s ord ja :) sikter da til det gode som står, og ikke de "hevngjerrige" hendelsene som har blitt beskrevet.. men de 10 bud feks :)

8839050[/snapback]

Det er forskjell på å bære fram et barn og skape hele menneskeheten. Hadde du i det minste sett konteksten i det jeg forfekter her, kunne vi kanskje vært nærmere en forståelse, men det virker forgjeves.

Så du antyder at Gud ikke er ansvarlig for hele sitt skaperverk, bare deler av det?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt noe om hvilke egenskaper en eventuell guddom innnehar, det er det du som gjør. Du har ennå til gode å vise at disse to egenskapene er avhengige av hverandre. 'Allmektig' er et begrep det kan skrives bøker om, det er også 'allvitende'. Jeg kan hoppe i nermeste ordbok, lese et par linjer, og deretter tro at jeg vet alt som er å vite om et begrep, men da ville jeg vært ute å kjøre.

Lenke til kommentar
Uheldigvis er ikke religionen så diskre og ubetydelig at man kan knytte den til

fascinasjon over naturen alene. Religionen utgjør en plage for verden som vi ville vært bedre foruten.

8838730[/snapback]

ja, mange misbruker religionen og gjør vondt mot andre.

Det blir umulig for deg å nekte for at bibelen f.eks har et svært negativt syn på homofile, hvilket medfører at disse blir fryst ut eller sett ned på av de som følger bibelens lover. Dette er bare ett eksempel på hvordan religiøst hjernevask skaper vondt mot andre, uten at religionen "misbrukes".

Det man må passe på er å ikke "skylde" på Gud for all den elendigheten som er menneskeskapt. Er mennesker som velger mellom rett og galt.

Her er det underforstått at rett og galt er definert av bibelens vers, ettersom det er dette kristne holder for etikk. Dette forutsetter for det første at alle mennesker som skal skille mellom rett og galt, gitt en situasjon, har giddet å lese bibelen, for det andre at bibelen er utbredt til alle verdens kroker, for det tredje at vi lever etter at bibelen ble laget (før bibelen ble laget kan det ikke ha vært noe rett og galt), for det fjerde at man er bortimot blottet for logisk sans som aksepterer en bok`s påstander uten holdbar argumentasjon. Videre vil dette forutsette at mennesket ikke ble gitt et overordnet mål om forplantning og ønske om makt: noe som nødvendigvis vil sette artens individer opp imot hverandre på brutalt vis. Dette fordi selv om man er gitt fri vilje, så er man også gitt en "vilje/ønske", som sterkt vil trekke en i en gitt retning, også på bekostning av andre fordi ønsket er av overordnet betydning. At vi er blitt gitt en slik drift er mao. det samme som å bli gitt en beveggrunn for å handlre urett mot andre. Spesielt når det settes i lys av at de mennesker som er plassert her på jorden ikke har mulighet for å flykte ifra kloden når en blir forfulgt, samt at den som forfølger en ikke vil bli staffet av en universell guddommelig domstol hvis han handler urett. Vi er altså plassert i et anarki hvor den sterkeste kan bruke din kropp til hva han ønsker uten at du kan rømme nevneverdig langt, eller at gjerningsmannen blir straffet gitt han er sterkest. Dette er klørne som guden til Melisma har plassert oss i, og forsøker å forsvare det med påstand om "fri vilje". Jeg har nu forklart deg hvorfor "fri vilje" ikke er et holdbart argument, Melisma. I mine øyne er denne guden ond, slikt som hans disipler.

Vi er født med fri vilje hele gjengen :)

8838743[/snapback]

Dette er et spørsmål jeg har i tankene flere ganger i uken, men kommer aldri noen gang til det å konkludere noe (selvsagt). Melisma, derimot, har hørt påstand om dette i kirken, og jeg tipper at presten glemte å legge frem premissene som ledet til denne slutningen, og nu ser det ut til at det er godtatt - uten tvil.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt noe om hvilke egenskaper en eventuell guddom innnehar, det er det du som gjør. Du har ennå til gode å vise at disse to egenskapene er avhengige av hverandre. 'Allmektig' er et begrep det kan skrives bøker om, det er også 'allvitende'. Jeg kan hoppe i nermeste ordbok, lese et par linjer, og deretter tro at jeg vet alt som er å vite om et begrep, men da ville jeg vært ute å kjøre.

8839122[/snapback]

Hvilke egenskaper en guddommelig skaper har er rivende likegyldig. Er man allmektig har man utelukkende forståelse for alt. Dersom du ikke kjøper definisjonen av ordene, slik de er gitt, får det bli en sak mellom deg og språkets disipliner. Du tillegger meg uriktige meninger ved å påstå at jeg har trukket entydig likhet mellom allmektighet og allvitenhet. Det er ikke bra.

Dette er for øvrig en avsporing av dimensjoner. :hrm:

Lenke til kommentar

8839050[/snapback]

Jeg jobber selv på psykiatrisk; mine tanker går til dem som er kastet ut i livet, ute av stand til å innrette seg etter lover eller regelsett, ganske enkelt fordi de ikke har de biologiske forutsetningene som vi har. Hva med dem som ikke er i stand til å følge Guds ord pg.a. av disse begrensingene - gjelder den frie vilje også her?

Vil det virke veldig fjernt å tro at det er skapelsen som bærer med seg uheldige feil?

Endret av wan
Lenke til kommentar

8839050[/snapback]

Jeg jobber selv på psykiatrisk; mine tanker går til dem som er kastet ut i livet, ute av stand til å innrette seg etter lover eller regelsett, ganske enkelt fordi de ikke har de biologiske forutsetningene som vi har. Hva med dem som ikke er i stand til å følge Guds ord pg.a. av disse begrensingene - gjelder den frie vilje også her?

Vil det virke veldig fjernt å tro at det er skapelsen som bærer med seg uheldige feil?

8839219[/snapback]

Jeg ser debatten har dreid mot fri vilje og ikke minst "onskapens problem". Mange ateister virker å kose seg med at en god Gud er den opprinnelige årsaken til all elendigheta i verden. Her må jo en gudstroende ha et problem?

Men om man gidder løfte på skylappene så kan man se verden i et annet lys:

Det er vel rimelig å anta at en perfekt god Gud også må ha hatt en perfekt plan for skaperverket. Da følger det at vi ikke behøver lure på hva vi burde gjøre her i livet, men at vi faktisk gjør det som var ment.

Ideen om at "ondskap" og elendighet er mindreverdig i forhold til "godhet" og lykke er menneskeskapt. Elendighet er selvsagt like viktig som lykke for at vi skal kunne oppnå en forståelse av livet. Om vi levde i en statisk perfekt lykkerus ville vi ikke ant hvor godt vi hadde det, fordi vi ikke har opplevd noe annet.

Ideen om at noe er feil fordi en god Gud er årsaken til den verden vi lever i må være noe ateister har lært på skola og tatt for god fisk uten å tenke seg om :D

Hva gjelder fri vilje er dette noe vi i likhet med selve gudstroen ikke kan bevise eller motbevise. Man kan ha en ide om at valget i utgangspunktet er fritt (dvs kun påvirkes av/har sin opprinnelse i en selv/sjelen/det guddommelige i menneske), men at arv og miljø også påvirker det.

wan setter spørsmålstegn ved fri vilje i forhold til biologiske begrensninger, men man kan argumentere at dette mer er et spørsmål om frihet og ikke fri vilje. Mennesker kan ha begrenset frihet, f.eks i form av å sitte i fengsel eller av genetisk art (arv). Fri vilje kan man ha like fult.

Jeg snakker her kun prinipielt om de nevnte tema. Sitater fra bibelen eller refferanser til ulike religioner ønsker jeg ikke å argumentere mot. Min påstand er bare at det ikke er noe motstning mellom en god Gud og den verden vi lever i. Om denne guden finnes får være opp til den enkelte å finne ut av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...