fireofawakening Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Da kan du heller ikke legge ansvaret for lidelsen på meg når jeg kidnapper en pedofiliforbryter og en unge, og låser disse inne i samme rom. 8696431[/snapback] alle blir skapt med fri vilje... 8696505[/snapback] Så når guden din stapper en hel planet full av dyre- og menneskeliv, og gir dem fri vilje, altså mulighet til å skape lidelse for andre, og også et underliggende biologisk ønske om makt, og glemmer å høre med deltakerne om de ønsker å delta, så er det ikke guds-, men derimot "fri viljes"`s skyld, at der forekommer lidelse? Det kan ses på slik: jeg stenger en slange og en hund, begge uten tenner, inne i hagen min. Plutselig gir jeg tennene tilbake, og skylder på disse hvis det skulle forekommer lidelse. Ta å gi opp det religiøse pjattet ditt, heller, og forhold deg til virkeligheten slik den nå er. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Synes du det er rettferdig at foreldre må *be* skolen om mer rettferdig behandling av sin kultur, samtidig som barna til oss ikke-kristne mister undervisningstimer hvor man i teorien kunne hatt et skikkelig etikk og filosofi fag -- eller for oss vitenskapelig-anlagte ateister, mer naturfag? Fornærmelsen er tredelt: 1: Vi må *be* om å bli respektert; respekt er ikke noe vi får, det er noe vi må kjøpe av skolen. Enten ved telefon, et håndskrevet notat, eller ved oppmøte. 2: Vi *kan* måtte godta undervisningen; skolen kan nekte oss fritak. 3: Barna våre mister undervisning som vi har betalt for i like stor grad som alle andre. 8696827[/snapback] De barna som ikke skal ha kristendomslære får jo alternativ undervisning, i noe som gagner dem selvsagt være seg læring i deres egen religion eller annet nyttig.. og når flertallet har barna sine i kristendomslære timene, så må feks. ikke-troende foreldre si ifra.. det er vel ikke ett stort problem da skulle jeg tro.. eller hva mener du, skal man fjerne kristendomslære da eller? det kommer jo ikke til å skje.. og ingen kan nekte foreldre i å frita barnet sitt fra kristendomlæring.. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Hvordan kan gud skape noen med fri vilje? Gud vet likevel hva folk gjør -- og siden alle er skapt av gud velger gud hvem som skapes og hva disse kommer til å gjøre -- siden gud vet hva vi gjør før vi blir født; eller så kan han ikke ha en plan for oss. Uansett må man konkludere: A) at gud har en plan og at vi ikke har fri vilje. eller B) at vi har fri vilje men at gud ikke har noen plan. A) innebærer at gud ikke er noen gud. B) innebærer at gud ikke er noen gud. Det tar meg for øvrig mindre enn ett minutt å finne ut eksakt hva man kunne gjort for å skape en bedre verden enn den gud skapte. 8696846[/snapback] Plan = mening med livet.. for meg ihvertfall... at vi har en " forutbestemt mening med at hvert enkelt av oss eksisterer,, men noen misbruker denne frie viljen til å feks drepe,, altså mulig Gud tilrettelegger muligheter og sjanser for oss, og opptil oss og gripe dem,, Gjør vi ikke det så får vi prøve å gripe neste sjanse til å gjøre godt og lære av våre feil.. tror nok ikke vi er "roboter" som blir styrt av Han, men barna Han`s som Han prøver å gjøre godt for,, akkurat som alle andre foreldre Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Så når guden din stapper en hel planet full av dyre- og menneskeliv, og gir dem fri vilje, altså mulighet til å skape lidelse for andre, og også et underliggende biologisk ønske om makt, og glemmer å høre med deltakerne om de ønsker å delta, så er det ikke guds-, men derimot "fri viljes"`s skyld, at der forekommer lidelse? Det kan ses på slik: jeg stenger en slange og en hund, begge uten tenner, inne i hagen min. Plutselig gir jeg tennene tilbake, og skylder på disse hvis det skulle forekommer lidelse. Ta å gi opp det religiøse pjattet ditt, heller, og forhold deg til virkeligheten slik den nå er. 8697409[/snapback] Her må man jo skille mellom mennesker og dyr da.. vi har jo evne til å føre tankeganger som dyrene ikke har.. de lever på instinkt, men vi lever på følelser og tanker og også instinkt mange ganger vi også, men blir ikke helt det samme allikevel.. vi er den dominerende rasen, og vi har evne til å drepe alle og enhver på denne jorda med atombomber etc... Vi er alle like mye verdt og vår eksistens avhenger av menneskers kjærlighet og omtenksomhet til omverdenen ,,, hadde vi vært som dyra og "den sterkeste overlever" så hadde ikke jeg vært i live i dag væffall!! vi er nok ikke brikker i Gud`s puslespill som Han leker med, men Han`s barn i håp om at vi skal leve godt sammen og ta i bruk de gode følelsene istedet for de vonde, lære av våre feil og gjøre det bedre neste gang... Jeg kan dessverre ikke gi opp pjattet mitt, æ kajn ittj lev uten det sjø` Lenke til kommentar
andir Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Her må man jo skille mellom mennesker og dyr da.. vi har jo evne til å føre tankeganger som dyrene ikke har.. de lever på instinkt, men vi lever på følelser og tanker og også instinkt mange ganger vi også, men blir ikke helt det samme allikevel.. vi er den dominerende rasen, og vi har evne til å drepe alle og enhver på denne jorda med atombomber etc... Vi er alle like mye verdt og vår eksistens avhenger av menneskers kjærlighet og omtenksomhet til omverdenen ,,, hadde vi vært som dyra og "den sterkeste overlever" så hadde ikke jeg vært i live i dag væffall!! 8699267[/snapback] Så ingen andre enn mennesker har følelser? Vi er ikke annet enn primater som har utviklet en mer avansert hjerne enn våre apevenner. Spørsmål: har andre dyr en sjel, eller er det bare mennesker som har det? Den sterkeste overlever er en feiltolking av survival of the fittest. På norsk er det rettere å si at den som er mest tilpasningsdyktig overlever. Vi er bare dyr, vi óg. Bonoboer, også kalt dvergsjimpanser, er en interessant art. Anbefaler at du ser på dette korte foredraget om dem: Apes that write, start fire and play Pac-Man. Endret 25. mai 2007 av andir Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Melisma: Du unngikk å svare direkte på spørsmålet. Du kommer ikke utenom at guden din er ansvarlig for all den lidelse som finner sted mellom artene eller på kryss av dem. Dette vesen er det Melisma tilber. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Så ingen andre enn mennesker har følelser? Vi er ikke annet enn primater som har utviklet en mer avansert hjerne enn våre apevenner. Spørsmål: har andre dyr en sjel, eller er det bare mennesker som har det? Den sterkeste overlever er en feiltolking av survival of the fittest. På norsk er det rettere å si at den som er mest tilpasningsdyktig overlever. Vi er bare dyr, vi óg. Bonoboer, også kalt dvergsjimpanser, er en interessant art. Anbefaler at du ser på dette korte foredraget om dem: Apes that write, start fire and play Pac-Man. 8699430[/snapback] alstå dere skjønner vel hva jeg mener? vi er jo følsomme i forhold til dyrene.. eller har du noen gang fått en hund til å grine? og det med den sterkeste overlever er jo ett faktum i dyreriket.. det jeg mener er jo at vi mennesker har kapasitet til å gjøre hva som helst omtrent, det har jo ikke dyrene.. ergo vi er den sterkeste rasen da,, den dominerende.. og opptil oss å ta vare på verden rundt oss.. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Melisma: Du unngikk å svare direkte på spørsmålet. Du kommer ikke utenom at guden din er ansvarlig for all den lidelse som finner sted mellom artene eller på kryss av dem. Dette vesen er det Melisma tilber. 8699483[/snapback] mente jeg svart på spm ditt i innlegget mitt, men kort fortalt så ja, de lidelsene som blir påført andre mennesker er misbruk av vår frie vilje.. går ikke ann å skylde på Gud for at jeg starter en krig eller slår ihjel ett annet menneske da... håper jeg svarte godt nok nå, men hvis ikke så har du nødt til å gi meg det inn med teskje tro jeg Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Jeg har gitt deg et par analogier som forklarer det. Jeg lurer forresten på om du mener at dyr har fri vilje eller ikke også? Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Jeg har gitt deg et par analogier som forklarer det. Jeg lurer forresten på om du mener at dyr har fri vilje eller ikke også? 8699623[/snapback] vel, jeg mener at jeg har svart så godt jeg kan ihvertfall.. Og når det gjelder dyrenes frie vilje så er jeg litt usikker.. de handler på insktinkt.. en løve får ikke dårlig samvittighet hver gang den dreper en dyreunge og spiser den,, men vi deriomot hadde blitt traumatisert om vi hadde drept ett barn.. så dyrene handler på instinkt, vi handler mere på følelser.. Endret 25. mai 2007 av Melisma Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Og når det gjelder dyrenes frie vilje så er jeg litt usikker.. de handler på insktinkt.. en løve får ikke dårlig samvittighet hver gang den dreper en dureunge og spiser den,, men vi deriomot hadde blitt traumatisert om vi hadde drept ett barn.. så dyrene handler på instinkt, vi handler mere på følelser.. 8699666[/snapback] Du skylder på fri vilje for å begrunne hvorfor enkelte gjør vondt mot andre, og at det derfor ikke er guds skyld. Hvis du så mener at dyr ikke har fri vilje, så kan du ikke skylde på fri vilje for å begrunne lidelsene som forekommer mellom dyr som dreper hverandre osv. Det må derfor være guds skyld at lidelse forekommer mellom dyr. Men så lurer jeg også på hvem som er skyldig i lidelse når en person låser en pedofil (som er stappet inn i en kropp som har et sterkt ønske om å ha "samleie" med barn) og et barn inn i et avgrenset område? 1)Er det den som låser dem inne? La oss si at det er rikelig med mat og underholdning, og ingenting som skal gi nødvendig smerte foruten at de vil lure på hvordan de skal komme seg ut. 2)Er det den pedofile som voldtar ungen? Jeg er sikker på at pedofile ikke bare velger helt av seg selv med sin frie vilje at de ønsker å være annerledes majoriteten, og bli sett på som urene eklinger. Men at dette er noe deres kropp tvinger dem til. Den kropp som gud har stappet dem inn i. 3) Er det Gud som er ansvarlig? Gud har riktignok gitt menneskene fri vilje, og dette mener du fritar han fra ansvar. -Men- gud har riktignok også stappet mennesker på en planet, hvor de nødvendigvis vil komme i kamp med andre mennesker, fordi gud har stappet disse menneskene inn i en kropp som gir brukeren ett sterkt ønske om makt, kjønnsdrift, osv. Ikke bare det, men på planeten er det heller ikke ubegrenset med resurser slik at for å overleve er man nødt til å tilpasse seg verden hele tiden, og kjempe mot andre, for å overleve. Nå får du forsøke å svare helt ærlig, Melisma. Lenke til kommentar
andir Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Spørsmål til Melisma, som du ikke svarte på: Tror du at andre organismer har en sjel, eller er det bare mennesker som har det? Bare lurer. Endret 25. mai 2007 av andir Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Spørsmål til Melisma, som du ikke svarte på: Tror du at andre organismer har en sjel, eller er det bare mennesker som har det? Bare lurer. 8699900[/snapback] jeg tror nok at alle levende organismer har en sjel ja Lenke til kommentar
wan Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Mennesket har overutviklede evner (forståelse og selvinnsikt) i forhold til de omstendighetene det lever under og kke passer inn i naturen. Menneskets streben etter rettferdighet og mening kan ikke oppnås, og derfor har menneskeheten behov som naturen ikke kan oppfylle. Dette er dessverre mye for kontroversielt for folk flest. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Det kommer an på hva du definerer som naturen. Lenke til kommentar
wan Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Det kommer an på hva du definerer som naturen. 8700662[/snapback] Livet/verden; det vi har og det vi er. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 I såfall kommer disse behovene til å bli fylt. Lenke til kommentar
wan Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) I såfall kommer disse behovene til å bli fylt. 8700733[/snapback] Religion, all den uunngåelige elendigheten, det absurde liv; som flere mener aldri skulle vært. Vi er en utdøende art, men faktisk er vi preget av vilje til liv. Hva legger du i behov og at disse blir oppfylt? Endret 25. mai 2007 av wan Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Du skylder på fri vilje for å begrunne hvorfor enkelte gjør vondt mot andre, og at det derfor ikke er guds skyld. Hvis du så mener at dyr ikke har fri vilje, så kan du ikke skylde på fri vilje for å begrunne lidelsene som forekommer mellom dyr som dreper hverandre osv. Det må derfor være guds skyld at lidelse forekommer mellom dyr. 8699837[/snapback] dyr har vel fri vilje de også! men det er bare det at den frie viljen handler liksom om "skal jeg spise buffalo eller hjortedyr idag?" og våres er liksom "skal jeg stjele den bilen eller skal jeg la vær?" så om du skjønner forskjellen da,, kan ikke sammeligne dyr og mennesker,, 2 forskjellige raser med forskjellige livssituasjoner.. Men så lurer jeg også på hvem som er skyldig i lidelse når en person låser en pedofil (som er stappet inn i en kropp som har et sterkt ønske om å ha "samleie" med barn) og et barn inn i et avgrenset område? 1)Er det den som låser dem inne? La oss si at det er rikelig med mat og underholdning, og ingenting som skal gi nødvendig smerte foruten at de vil lure på hvordan de skal komme seg ut. 8699837[/snapback] ett hvert menneske som har litt fornuft i hodet, ville aldri gjøre dette,, men om den personen ikke vet at det er en pedofil så kan jo ikke dette menneske skyldes for å ha låst dem inne i ett rom sammen.. 2)Er det den pedofile som voldtar ungen? Jeg er sikker på at pedofile ikke bare velger helt av seg selv med sin frie vilje at de ønsker å være annerledes majoriteten, og bli sett på som urene eklinger. Men at dette er noe deres kropp tvinger dem til. Den kropp som gud har stappet dem inn i.8699837[/snapback] det er ingen tvil om at pedofile er syke mennesker som antageligvis har gjennomgått mye fælt her i livet.. merk deg at denne smerten som er påført den pedofile, igjen er påført av andre mennesker og omgivelsene opp igjennom oppveksten.. tror ikke man blir født pedofil, eller hva tror du om dette? 3) Er det Gud som er ansvarlig? Gud har riktignok gitt menneskene fri vilje, og dette mener du fritar han fra ansvar. -Men- gud har riktignok også stappet mennesker på en planet, hvor de nødvendigvis vil komme i kamp med andre mennesker, fordi gud har stappet disse menneskene inn i en kropp som gir brukeren ett sterkt ønske om makt, kjønnsdrift, osv. Ikke bare det, men på planeten er det heller ikke ubegrenset med resurser slik at for å overleve er man nødt til å tilpasse seg verden hele tiden, og kjempe mot andre, for å overleve. Nå får du forsøke å svare helt ærlig, Melisma. 8699837[/snapback] igjen så retter jeg oppmerksomheten til "fri vilje"... Gud har plassert oss på denne planeten, og der slutter Han`s "kontroll" over hva som skal skje på en måte.. hvorfor skal vi komme i kamp? er det for menneskers manglende toleranse? vilje til å hevde seg over de man syns er svake? dette er menneskers måte og leve på, krig, hat, misunnelse, sorg er IKKE Gud`s vilje.. det er nå min mening.. Ps. jeg forsøker så godt jeg kan å svare på spm deres, men jeg representerer kun meg selv og ikke andre.. disse svarene jeg gir er basert på det JEG tror,, ikke "døm" andre troende pga hva lille meg svarer.. Edit: skriveleif Endret 25. mai 2007 av Melisma Lenke til kommentar
noxon Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 50% sjanse? Så du vil si at det er 50% sjanse for at jeg står bak deg rett nå? 8691770[/snapback] Du kan ikke sammenligne guds eksistens med din posisjon i verden, du har langt flere alternativer i motsetning til det førstnevnte. 8691780[/snapback] Strengt tatt så har jeg bare to alternativer. Enten er jeg bak deg, eller så er jeg ikke. Spørsmålet er derfor, er det 50% sjanse for at jeg er bak deg, eller er det ikke? Om du svarer at det ikke er det, så er det fordi du legger inn flere elementer i bakgrunnen for å vurdere sannsynligheten for at jeg ikke er det - og det var nettopp poenget mitt. Om du begynner å legge inn flere elementer i vurderingen for guds eksistens så KAN du ikke komme til den konklusjon at sjansen for at gud eksisterer = 50%. Og det var poenget mitt med spørsmålet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå