Melisma Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Enhver forelder har rett til og oppdra sitt barn til enhver religon de vil.. grunnen til at barn får kristendomslære på skolen er fordi foreldrene deres vil det! 8682246[/snapback] Nei. Grunnen til at barn får opplæring i kristendom på skolen, er fordi det et fag, akkurat som et hvilket som helst annt fag. Hvis foreldrene spesifiserer til skolen, at de ikke ønsker at barna deres skal lære om jesus, gud og hele den greia der - kan de bli fritatt. 8682271[/snapback] ja, selvsagt er det ett fag.. om kristendomslære.. og som du sier så har foreldrene mulighet til og frita barna deres fra dette faget.. og gjør de ikke det, så betyr jo det samme som og godta det, og dette vet jo foreldrene..! vi sier det samme, bare med forskjellige ord.. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Enhver forelder har rett til og oppdra sitt barn til enhver religon de vil.. grunnen til at barn får kristendomslære på skolen er fordi foreldrene deres vil det! 8682246[/snapback] Nei. Grunnen til at barn får opplæring i kristendom på skolen, er fordi det et fag, akkurat som et hvilket som helst annt fag. Hvis foreldrene spesifiserer til skolen, at de ikke ønsker at barna deres skal lære om jesus, gud og hele den greia der - kan de bli fritatt. 8682271[/snapback] I dette tilfellet så kan foreldrene foreta et helt selvstendig valg, og skolen må respektere det. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Ang. det med at gud er/er ikke allmektig: Alternativ 1: Gud fins Alternativ 2: Gud fins ikke 50% - 50% sjanse. Kan det være en mellomting? Kan det være at gud fins men ikke fins? Ja, vil jeg si: Fordi mange mennesker ser på "eksistere" som i å eksistere "i en menneskekropp", og det er én form for eksistens. HVIS gud eksisterer, så er gud alle omgivelsene, for omgivelsene er hans tanker, og hans tanker er hans personlighet/guddommelighet. Hvis han skapte mann og kvinne for at dem skal ha samliv, ja greit, da er det en side av hans manifest. Hvis han gav alle spedbarn, en mor som man kan trøste seg ved og som man får mat og omsorg, ja fint det, da er dette også et manifest av gud. Hvis gud gav alle barn en far, for å gi oppdragelse og lære det å takle livet som en mann, fint det, da er dette et manifest fra gud. Gud skapte havet med alle fisker i, og fisk er mat. Gud skapte himmelen, uendelig stor. Se for deg at himmelen stoppet like utenfor atmosfæren, eller ca rundt der hvor månen ligger, at det var et stort "tak" rundt hele jorden og universet endte der, ville ikke du følt deg litt innestengt da? Jo vi ville jo det, derfor er det helt nødvendig med et uendelig univers, FORDI, vi trenger det territoriumet for å føle oss frie. Jeg føler meg ihvertfall fri når jeg ser på en mørk stjernehimmel som ikke ender noenplass, da får jeg en ekstrem frihetsfølelse. Ok, så da ville gud at vi skulle føle oss frie, HVIS det var han som skapte dette da, da er dette også et manifest fra gud... Her kommer det interessante: Hvis gud ville at vi skulle føle oss frie, så kommer han aldri til å vise seg for oss noengang, det ville gi oss mindreverdighetskomplekser og bare forstyrrelser i vår frie natur. Men så var det det om gud virkelig fins da.. He-He! Endret 24. mai 2007 av Databamse Lenke til kommentar
noxon Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 50% sjanse? Så du vil si at det er 50% sjanse for at jeg står bak deg rett nå? Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 50% sjanse? Så du vil si at det er 50% sjanse for at jeg står bak deg rett nå? 8691770[/snapback] Du kan ikke sammenligne guds eksistens med din posisjon i verden, du har langt flere alternativer i motsetning til det førstnevnte. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 50% - 50% sjanse. Tja. Hvis man analyserer det man har av bevis og vitenskap, ender man (nesten helt sikkert) opp med at det er mer sannsynlig at han ikke finnes. Richard Dawkins bruker et helt kapittel i The God Delusion på å forklare hvorfor sannsynligheten for/mot Gud ikke er 50-50. Kan det være at gud fins men ikke fins? Ja, vil jeg si: Resultatet av resonnementet ditt her er jo at gud, slik du (ikke) definerer ham, er fullstendig irrelevant for mennesket. Vi kan dermed ikke stole på dogmer, tekster eller tradisjoner, og kan kalle hva vi vil for "gud". derfor er det helt nødvendig med et uendelig univers, FORDI, vi trenger det territoriumet for å føle oss frie. Hehe. Godt poeng. Hvis gud ville at vi skulle føle oss frie, så kommer han aldri til å vise seg for oss noengang, det ville gi oss mindreverdighetskomplekser og bare forstyrrelser i vår frie natur. Sannsynligvis. Men så var det det om gud virkelig fins da..8691711[/snapback] Dersom resten av resonnementet ditt er rett, kommer vi aldri til å få vite det, og det kommer heller ikke til å ha noe å si om vi vet det eller ikke. Lenke til kommentar
KrageV Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Jeg må si at prosjektet "Jorden" til den kristne Gud har gått ganske dårlig. Det ble ferdigstilt på 6 dager, og det foreligger ingen dokumentasjon om planlegging eller testing til grunn før lansering. Dette er å be om problemer og problemer har vi fått. Etter lansering har vi opplevd syndefloder, epidemier, verdenskriger og Fabio. Bare 1/6 av verdens befolkning tror på skaperen, mens resten ikke tror eller tror på andre guder eller objekter. I tillegg opplever Gud en reduksjon i folk som tror på han. Hadde dette vært en prosjektoppgave i skapelse, ville nok Gud fått strykkarakter... Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Jeg må si at prosjektet "Jorden" til den kristne Gud har gått ganske dårlig. Det ble ferdigstilt på 6 dager, og det foreligger ingen dokumentasjon om planlegging eller testing til grunn før lansering. Dette er å be om problemer og problemer har vi fått. Etter lansering har vi opplevd syndefloder, epidemier, verdenskriger og Fabio. Bare 1/6 av verdens befolkning tror på skaperen, mens resten ikke tror eller tror på andre guder eller objekter. I tillegg opplever Gud en reduksjon i folk som tror på han. Hadde dette vært en prosjektoppgave i skapelse, ville nok Gud fått strykkarakter... 8691915[/snapback] Hvem har sagt at jroden ikke var beta versjon da? :!: Fra spøk til fakta: Vi kan faktisk ikke sitte her og evaluere elendigheten opp IMOT gud og hans evner, for bibelen skriver jo selv at gud faktisk ER en kaotisk gud som elsker krig, som elsker å forfølge, som elsker å slakte ned fiender. Det er jo dette som du ikke tar stilling til her. Det var gud som druknet hele verden under Noah. Det var gud som sendte gresshopperne som ødela all jorda og frukten som var i den. Så vi kan jo på en måte gi gud æren for skapelsen av kaotiske tilstander. SELV JESUS klarte ikke å dy seg i ødeleggelsens lyst da han var på jorda, idet han sa til fikentreet at det skulle dø, visne og aldri mere bære frukt, og sånn ble det, treet ble ødelagt. Skaperen er også en ødelegger. Bibelen hevder også følgende: "Herren slår og herren leger med samme hånd" Endret 24. mai 2007 av Databamse Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Jeg må si at prosjektet "Jorden" til den kristne Gud har gått ganske dårlig. Det ble ferdigstilt på 6 dager, og det foreligger ingen dokumentasjon om planlegging eller testing til grunn før lansering. Dette er å be om problemer og problemer har vi fått. 8691915[/snapback] Som en komiker en gang sa: "I would be betting that if God exsists, he got to be a man, cause no woman could fuck up this world like he did." Jeg er enig. Gud og menn er til tider irrasjonelle når det kommer til lederskapsevner. Gud har virkelig driti på draget når det kommer til jorden. Nå kommer sikkert Melisma og ramser opp alt det vakre og skjønne i verden, men det er mye mer lidelse, enn skjønnhet på denne gudsforlatte, blåe dingsen vi lever på Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 det kommer helt ann på øyet som ser det.. ser du ett halvtomt glass eller ett halvfullt... Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 det kommer helt ann på øyet som ser det.. ser du ett halvtomt glass eller ett halvfullt... 8695402[/snapback] Helt klart begge deler. Det er jo likt, men jeg skjønner ikke hva dette har med det som skjer på jorden. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 det kommer helt ann på øyet som ser det.. ser du ett halvtomt glass eller ett halvfullt... 8695402[/snapback] Helt klart begge deler. Det er jo likt, men jeg skjønner ikke hva dette har med det som skjer på jorden. 8695478[/snapback] mente at om man bare fokuserer på det vonde som skjer, så er glasset ditt halvtomt,, men ser du det gode som finnes og skjer her på jorden så er glasset ditt halvfullt.. ser du det positive eller negative i ting .. var det jeg mente Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 mente at om man bare fokuserer på det vonde som skjer, så er glasset ditt halvtomt,, men ser du det gode som finnes og skjer her på jorden så er glasset ditt halvfullt.. ser du det positive eller negative i ting .. var det jeg mente 8695788[/snapback] Jeg prøver å se det positive, jeg gjør virkelig det, og i Norge er det vanskelig å se det negative, noe som igjen gir deg det inntrykket av alt er fint og vakkert. Men største parten av verden har det værken fint eller vakkert. De har det vondt og lever konstant i frykt og lidelse. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Jeg prøver å se det positive, jeg gjør virkelig det, og i Norge er det vanskelig å se det negative, noe som igjen gir deg det inntrykket av alt er fint og vakkert. Men største parten av verden har det værken fint eller vakkert. De har det vondt og lever konstant i frykt og lidelse. 8696027[/snapback] denne frykten og lidelsen du snakker om her er for det meste menneskeskapt,, menneske ble født med fri vilje, dessverre er det mange som må lide for at noen sinnsyke folk misbruker sin fri vilje for å skade andre men jeg legger ikke ansvaret over på Gud for dette... Lenke til kommentar
V_B Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hmm, dette er jo ett klassisk diskusjons emne. Men som en ellers lite kristen person så tror jeg ikke man kan spørre om Gud er allmektig. Relegion og bibel/koran osv er noe man tolker forskjellig fra person til person, man kan ikke ta sitater fra bibelen som argumenter fordi de forskjellige tro-samfunnene velger ut deler av bibelen som de tror på og følger fordi de mener det er riktig. Det finnes sikkert visse felles syn på Gud, men Gud er en person som man skal føle en viss trygghet til og dermed danner man seg ett eget bilde av personen, slik man vil at Gud skal være/se ut. Det er kanskje helt på jordet det jeg sier, men det er hvertfall slik jeg ser det.. Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 denne frykten og lidelsen du snakker om her er for det meste menneskeskapt,, menneske ble født med fri vilje, dessverre er det mange som må lide for at noen sinnsyke folk misbruker sin fri vilje for å skade andre men jeg legger ikke ansvaret over på Gud for dette... 8696323[/snapback] Da kan du heller ikke legge ansvaret for lidelsen på meg når jeg kidnapper en pedofiliforbryter og en unge, og låser disse inne i samme rom. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Da kan du heller ikke legge ansvaret for lidelsen på meg når jeg kidnapper en pedofiliforbryter og en unge, og låser disse inne i samme rom. 8696431[/snapback] alle blir skapt med fri vilje... Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) ja, selvsagt er det ett fag.. om kristendomslære.. og som du sier så har foreldrene mulighet til og frita barna deres fra dette faget.. og gjør de ikke det, så betyr jo det samme som og godta det, og dette vet jo foreldrene..! vi sier det samme, bare med forskjellige ord.. 8682323[/snapback] Synes du det er rettferdig at foreldre må *be* skolen om mer rettferdig behandling av sin kultur, samtidig som barna til oss ikke-kristne mister undervisningstimer hvor man i teorien kunne hatt et skikkelig etikk og filosofi fag -- eller for oss vitenskapelig-anlagte ateister, mer naturfag? Fornærmelsen er tredelt: 1: Vi må *be* om å bli respektert; respekt er ikke noe vi får, det er noe vi må kjøpe av skolen. Enten ved telefon, et håndskrevet notat, eller ved oppmøte. 2: Vi *kan* måtte godta undervisningen; skolen kan nekte oss fritak. 3: Barna våre mister undervisning som vi har betalt for i like stor grad som alle andre. Endret 25. mai 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Hvordan kan gud skape noen med fri vilje? Gud vet likevel hva folk gjør -- og siden alle er skapt av gud velger gud hvem som skapes og hva disse kommer til å gjøre -- siden gud vet hva vi gjør før vi blir født; eller så kan han ikke ha en plan for oss. Uansett må man konkludere: A) at gud har en plan og at vi ikke har fri vilje. eller B) at vi har fri vilje men at gud ikke har noen plan. A) innebærer at gud ikke er noen gud. B) innebærer at gud ikke er noen gud. Det tar meg for øvrig mindre enn ett minutt å finne ut eksakt hva man kunne gjort for å skape en bedre verden enn den gud skapte. Endret 25. mai 2007 av Andre1983 Lenke til kommentar
Patience Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg: Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's. Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. (Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå