Car0linee Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Der ser dere, vi er alle enige om at stian89 finnes. Altså finnes Gud. 8556742[/snapback] For det første er jeg på ingen måte overbevist om at Stian89 finnes, for det andre så er argumentet ditt like logisk som "Pølse finnes, ergo er livet en måltrost". 8556767[/snapback] Til sammen har vi all makt! Ta tiden til hjelp. Tid tider halv tid! Det er vår. Fire års tider. Fire evangelier i NT. Hør som har ører! HØR! Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Er ikke sikker på om han er almektig, men dersom det står i bibelen så er han sikker det. Men det jeg lurer på er om de andre Gudene er like mektige. Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Gud er allmektig ja. Gud sa: Fra jord er du kommet og til jord skal du bli. Se nå den grufulle prisen vi har fått, nå skal vi alle bli til matjord en gang, og ingen slipper unna. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Hvis gud er så jævla flott og allmektig, hvorfor rydder han ikke litt opp i all dritten vi har her på jorda? Lenke til kommentar
noxon Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 http://wiki.ironchariots.org/index.php?tit...potence_paradox Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Gud er allmektig ja. Gud sa: Fra jord er du kommet og til jord skal du bli. Se nå den grufulle prisen vi har fått, nå skal vi alle bli til matjord en gang, og ingen slipper unna. 8598254[/snapback] Ja, men hva gjør han almektig? Jeg vet at han er det, men jeg er ikke sikker på hvorfor. De andre Gudene da? er de almektige? Hvis gud er så jævla flott og allmektig, hvorfor rydder han ikke litt opp i all dritten vi har her på jorda? 8598292[/snapback] Jeg tror at han og de andre bare observerer oss, det er sikkert intressant å se hva vi driver med her nede. Det dere paradoxet der gjelder ikke mine Guder.. Desuten liker han krig.. Du har vel sett hvordan han begynte i GT? Endret 12. mai 2007 av Lauritius Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Så kan vi konkludere med at gud er en sadistisk liten jævel, som får "kicks" ut av å se andre levende skapninger lide. Joda, det høres rimelig ut det. Forresten, @Databamse: Hvordan vet vi at gud sa noe som helst. Er vi sikre på at det ikke bare var en eller annen tulling som skriblet noe om "... fra jord skal du bli ..." i en boka han valgte å kalle "bibelen" for noen tusen år siden? Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Så kan vi konkludere med at gud er en sadistisk liten jævel, som får "kicks" ut av å se andre levende skapninger lide. Joda, det høres rimelig ut det. Ja, de fleste beskriver han sånn, ettersom det er beskrevet i bibelen.. For meg spiller det ingen rolle, men jeg har i allefall noen kunnskaper om han. Men det er jo mange som syntes det er morsomt? Hva ville du gjort dersom du kunne ha observert det som skjedde på jorda, samtidig prata med noen andre om hvordan mennesker ikke klarer å skjønne seg på hvordan ting skal gjøres? Forresten, @Databamse: Hvordan vet vi at gud sa noe som helst. Er vi sikre på at det ikke bare var en eller annen tulling som skriblet noe om "... fra jord skal du bli ..." i en boka han valgte å kalle "bibelen" for noen tusen år siden? Det vi vet er guds ord, det står i bibelen.. dersom du ikke mener noen andre guder da. Nei, var nokk ikke en tulling, da har du ikke sett godt nokk etter. Endret 12. mai 2007 av Lauritius Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Så kan vi konkludere med at gud er en sadistisk liten jævel, som får "kicks" ut av å se andre levende skapninger lide. Joda, det høres rimelig ut det. Ja, de fleste beskriver han sånn, selv er jeg ikke sikker. Men det er jo mange som syntes det er morsomt? Hva ville du gjort dersom du kunne ha observert det som skjedde på jorda, samtidig prata med noen andre om hvordan mennesker ikke klarer å skjønne seg på hvordan ting skal gjøres? Forresten, @Databamse: Hvordan vet vi at gud sa noe som helst. Er vi sikre på at det ikke bare var en eller annen tulling som skriblet noe om "... fra jord skal du bli ..." i en boka han valgte å kalle "bibelen" for noen tusen år siden? 8598552[/snapback] Forde det står i bibelen 8598573[/snapback] Saklig. Personlig tror jeg på teorien om at "bibelen" er et slags eventyr som ble skrevet for lenge, lenge siden. Av en eller annen merkelig grunn har denne "historien", som for så vidt makes no sense at all, blitt promotert opp gjennom historien. I dag sitter vi igjen med en rekke bibelske fanatikere, og på grunnlag av dette skal skoleelever (mennesker generelt), tvinges til å vokse opp i et samfunn hvor man ikke på noen måte kan komme utenfor opplæring (til en viss grad) innen den fiktive historien som er "bibelen". Hvordan i helvete kan menneske tro på at "gud" skapte jorden på 7 dager, at han dannet en oversvømmelse og utryddet alt liv (er jeg helt på viddene), og at han beordret *insert-navn-her* til å drepe sin egen sønn! Til tross for all denne ondskapen, tilber vi fyren uten like! På toppen av dette finnes det absolutt INGEN former for bevis, eller snev av spor som tyder på at en eneste ting som står i bibelen faktisk stemmer, ei har vi noen gang sett tegn til denne såkalte "gud". Hvor mye oppspinn og dritt skal vi finne oss i? Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Saklig. Ja, men seriøst, det er jo ikke så mye anna en kan si? Jeg trenger ikke bevise noe, for jeg misjonerer ikke.. Men du kan jo prøve og motbevise det jeg tror på. Personlig tror jeg på teorien om at "bibelen" er et slags eventyr som ble skrevet for lenge, lenge siden. Av en eller annen merkelig grunn har denne "historien", som for så vidt makes no sense at all, blitt promotert opp gjennom historien. I dag sitter vi igjen med en rekke bibelske fanatikere, og på grunnlag av dette skal skoleelever (mennesker generelt), tvinges til å vokse opp i et samfunn hvor man ikke på noen måte kan komme utenfor opplæring (til en viss grad) innen den fiktive historien som er "bibelen". Det tror ikke jeg.. Men da er vi bare uenige. Du klarer i allefall ikke lage noe så logisk at jeg får problemer med å svare Jeg er en Jødisk-kristen polyteist, som leser bibelen som lignelser der de er det, som gåter der det er det, profetier der det er det.. Og visdoms ord der det er det. Hvordan i helvete kan menneske tro på at "gud" skapte jorden på 7 dager, at han dannet en oversvømmelse og utryddet alt liv (er jeg helt på viddene), og at han beordret *insert-navn-her* til å drepe sin egen sønn! Til tross for all denne ondskapen, tilber vi fyren uten like! På toppen av dette finnes det absolutt INGEN former for bevis, eller snev av spor som tyder på at en eneste ting som står i bibelen faktisk stemmer, ei har vi noen gang sett tegn til denne såkalte "gud". Skapelsen er ikke ferdig enda... Det var en syndeflod, det er ei ligning. Nei han tok selvmord, Jesus er jo gud... Nå har han bevist at han ikke kan dø... Jeg dyrker ham, jeg tilber ikke, men dyrker.. Bevis? Det er ikke et kjempegodt bevis men godt nokk for meg: det er ei bok som ble skrevet og de som skrev, skrev ned det de så... Så er det mange ligninger, ligningene er ikke noe som har hendt.. Men noe lignede, har skjedd.. Hva tenker du på da, det på slutten mener jeg? Hvor mye oppspinn og dritt skal vi finne oss i? Spiller ingen rolle, for vi klarer ikke stoppe det, selv hvor mye vi snakker om det inne her, så kommer det ikke til å skje noe.. Vi har så mange dårlige ledre i verden. Endret 12. mai 2007 av Lauritius Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Er jesus en og samme person som gud? Good to know. Jeg respekterer for så vidt at folk tror på en høyre makt, i dette tilfellet snakker jeg ikke om batman, men gud. Du sier at de som skrev bibelen, "skrev ned det de så". Om dette stemmer, hvorfor er det ingen som tror at harry potter er et faktum, og at trollmenn faktisk finnes? Hvorfor er ikke dette like utbredt som gud, det er da mye mer spennende. Vet ikke helt hva jeg tenker om hele greia egentlig, du nevner jo dette med at ligninger er noe som ikke faktisk har skjedd, men noe lignende. Fair enough. Mye av grunnen til at jeg irriterer meg over religion, er fordi det faktisk tvinges ned i halsen på den delen av befolkningen som velger å tro på vitenskapen, fremfor fiktive personer ala superman, batman, gud, spider-man osv. Spesielt er dette et problem på barne/ungdomskolen. Her blir vi matet med bibelsitater, øvelse i å slå opp i bibelen, finne forskjellige vers osv (når i pokker får vi bruk for det? - Hvis man senere skulle få bruk for det, lær deg å slå opp i boka selv, ikke kast/kjed bort tiden til uskyldige barn). I det hele tatt, jeg tror at hele greia er hoax, men nå er jo bare dette min mening Endret 12. mai 2007 av Stian89 Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Er jesus en og samme person som gud? Good to know. Nja, var ikke helt sikker da jeg skrev forige svaret, men nei han kan ikke ha vert Gud selv ettersom han selv ber til Gud. Jeg tipper at Yeshua ble gjennoplivet, senere blitt tatt med opp av Gud, jeg husker ikke helt hva som skjedde.. Men det står i bibelen? Jeg respekterer for så vidt at folk tror på en høyre makt, i dette tilfellet snakker jeg ikke om batman, men gud. Høyere makt? Hvor i bibelen står det høyere makt? Bruk gjerne bibelens ord, men ikke bland inn katolsk og protestantisk vranglære. Du sier at de som skrev bibelen, "skrev ned det de så". Om dette stemmer, hvorfor er det ingen som tror at harry potter er et faktum, og at trollmenn faktisk finnes? Hvorfor er ikke dette like utbredt som gud, det er da mye mer spennende. Harry potter ble skrevet av en eventyr forfatter.. Mens de som skrev bibelen skrev ned noe som er enda bedre. Jeg er ikke sikker på hva en trollmann er for noe, men jeg tror det er en som er meget god til å lyve. Vet ikke helt hva jeg tenker om hele greia egentlig, du nevner jo dette med at ligninger er noe som ikke faktisk har skjedd, men noe lignende. Fair enough. Nei da har du missforstått meg totalt.. Ligninger er skrevet for at vi skal forstå noe. Mye av grunnen til at jeg irriterer meg over religion, er fordi det faktisk tvinges ned i halsen på den delen av befolkningen som velger å tro på vitenskapen, fremfor fiktive personer ala superman, batman, gud, spider-man osv. Spesielt er dette et problem på barne/ungdomskolen. Her blir vi matet med bibelsitater, øvelse i å slå opp i bibelen, finne forskjellige vers osv (når i pokker får vi bruk for det? - Hvis man senere skulle få bruk for det, lær deg å slå opp i boka selv, ikke kast/kjed bort tiden til uskyldige barn). Vitenskap som er godt dokumentert trenger man som regel ikke tro på.. Endret 12. mai 2007 av Lauritius Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 "Hoax" har ingenting med "rykte" å gjøre. En hoax betyr simpelthen det samme som bedrageri/lureri osv. hoax (n) : anything deliberately intended to deceive or trick (v) : to deceive (someone) with a hoax Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) "Hoax" har ingenting med "rykte" å gjøre. En hoax betyr simpelthen det samme som bedrageri/lureri osv. hoax (n) : anything deliberately intended to deceive or trick (v) : to deceive (someone) with a hoax 8598932[/snapback] Ok, misforsto litt.. men jeg tviler meget sterkt på at Bibelen er laget grunnet Hoax hmm, laget for å lure folk? Det du mener? Eller laget for og bedra folk? Tja det kan være riktig det også, men i såfall bør det stå noe om det der, altså hvordan jødene kan lure folk.. Det jeg sier nå sier jeg forde det var bare meget få som kunne og lese... De var skriftlærde. Men hvor har du der fra egentlig? det må jo være noe som gjør at du har mistanke? Endret 12. mai 2007 av Lauritius Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Du tar egentlig ordet "hoax" litt for ordrett, man må se på det utfra konteksten det står i. Jeg har dannet meg min teori/mistanke om du vil, enkelt og greit fordi at bibelen i mine ører virker helt usannsynlig Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Du tar egentlig ordet "hoax" litt for ordrett, man må se på det utfra konteksten det står i. Jeg har dannet meg min teori/mistanke om du vil, enkelt og greit fordi at bibelen i mine ører virker helt usannsynlig 8599108[/snapback] hmm, kan du forklare teorien din? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Du tar egentlig ordet "hoax" litt for ordrett, man må se på det utfra konteksten det står i. Jeg har dannet meg min teori/mistanke om du vil, enkelt og greit fordi at bibelen i mine ører virker helt usannsynlig 8599108[/snapback] hmm, kan du forklare teorien din? 8599125[/snapback] Nei. Ikke utover det jeg allerede har sagt. På grunnlag av at jeg, som ateist, ikke ser noe poeng i hva bibelen redegjør, men allikevel gjennom flere års skolegang har blitt tvunget til å "studere" den, konkluderer jeg med at bibelen er en fiktiv historie tatt litt for seriøst. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Car0linee Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Ok, hoax.. men det sier meg veldig lite.. uansett, så vil du ikke gi noe forklaring på hvorfor du mener det, bortsett fra at du ikke tror på den.. og det er greit. Mye av grunnen til at jeg irriterer meg over religion, er fordi det faktisk tvinges ned i halsen på den delen av befolkningen som velger å tro på vitenskapen, fremfor fiktive personer ala superman, batman, gud, spider-man osv. Spesielt er dette et problem på barne/ungdomskolen. Her blir vi matet med bibelsitater, øvelse i å slå opp i bibelen, finne forskjellige vers osv (når i pokker får vi bruk for det? - Hvis man senere skulle få bruk for det, lær deg å slå opp i boka selv, ikke kast/kjed bort tiden til uskyldige barn). vitenskapen trenger jeg ikke tro på dersom den er godt stadfestet. De figurene du nevner har ikke noe tilfelles med Gudene i GT... Jeg er enig i at det er et problem angående skolen. Jeg har lært og slå opp i boken selv. Det du sier om skolen og barna er jeg enig i. Endret 12. mai 2007 av Lauritius Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Enhver forelder har rett til og oppdra sitt barn til enhver religon de vil.. grunnen til at barn får kristendomslære på skolen er fordi foreldrene deres vil det! Og det må de få lov til uten at ikke-troende skal grine på nesa av den grunn.. ateister kommer vel ganske sikkert til og oppdra barna sine uten noen form for religon.. og også be om og ta de ut fra kristendomstimen på skolen.. det er hipp som happ... Endret 23. mai 2007 av Melisma Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Enhver forelder har rett til og oppdra sitt barn til enhver religon de vil.. grunnen til at barn får kristendomslære på skolen er fordi foreldrene deres vil det! 8682246[/snapback] Nei. Grunnen til at barn får opplæring i kristendom på skolen, er fordi det et fag, akkurat som et hvilket som helst annt fag. Hvis foreldrene spesifiserer til skolen, at de ikke ønsker at barna deres skal lære om jesus, gud og hele den greia der - kan de bli fritatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå