Gå til innhold

Gud er allmektig - eller ikke

Anbefalte innlegg

Saken er vel den at barn blir prakka på Gud da de er unge og ikke vet bedre, og tror dermed på "Gud" uten å stille spørsmål eller tenke rasjonelt.

Mens andre, som ikke blir prakka på denne troen, klarer seg fint uten og lever i den vissthet om at de ikke er desperate etter noe svar på livets mysterier, for vitenskapen vil finne svarene. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan gjør det han til en egoistisk allmektig drittsekk? Hvis han kan lage en sten som ikke han kan løfte, også løfter han den, er han er drittsekk?

Har ingenting med om han kan lage en stein han ikke kan løfte eller ikke, men heller det paradoks at han er almektig og samtidig begår feile han angrer på på tross av hans almektighet.

Da er han i tillegg ignorant.

"dersom jeg skaper mennesket med fri vilje går det med stor sansynlighet til helvete......jeg gjør det alikavel"

Lenke til kommentar

Når man med årene lærer seg endel om hvordan kroppen fungerer, så kan man begynne å lure på om det er intelligent design bak det.

Jeg er veldig mye inne på kosthold, helse, kropp og hvordan ting fungerer, og jeg må si at jeg er veldig fascinert og undrende.

F.eks hvordan kroppen er laget i henhold til når vi har lite mat, hvordan hormonene styrer dette, er helt sykt fantastisk. Jeg er sikker på at leger også har en liten baktanke om intelligent design, så mye som dem må vite om kroppen, men jeg tror dem hysjer om dette også.

Men faktumet er at det blir bare spekulasjoner. Ingen vet og ingen kommer til å få vite om Gud fins og er allmektig.

Lenke til kommentar
Når man med årene lærer seg endel om hvordan kroppen fungerer, så kan man begynne å lure på om det er intelligent design bak det.

8930436[/snapback]

… men hvor intelligent er en designer som kjører kloakken gjennom fornøyelsesparken?

8931581[/snapback]

Hvorvidt designet på dette er intelligent eller ikke, får du finne ut av selv.

Jeg har aldri hørt noen i min krets (eller andre i verden) komme med klager på akkurat dette designet, det ser ut til å funke.

Lenke til kommentar
Alle analogier du måtte komme med som innbefatter mennesker kan ikke ansees som standar for hvordan gud handler.

8928277[/snapback]

Gud skapte oss i Hans bilde, la oss si at vår foreldrefølelse er lik hans. Hva ville du gjort?

8930104[/snapback]

Jeg er et "ufulkoment" menneske, du kan ikke forvente at jeg skal handle som den almektige skaperen av universet som kjedet seg i sin ungdom.

Jeg har allerede en sønn og han har sittet innelåst på et rom siden han var nyfødt :roll:

Go figure!

Lenke til kommentar
Jeg har aldri hørt noen i min krets (eller andre i verden) komme med klager på akkurat dette designet, det ser ut til å funke.

8932021[/snapback]

Jeg skjønner tanken din, men det jeg egentlig svarer på her er tanken om at det er en 'perfekt' designer som står bak menneskekroppen. Det er mange ting som kunne vært mye bedre, tross alt det som er bra.

Lenke til kommentar

8932021[/snapback]

Jeg skjønner tanken din, men det jeg egentlig svarer på her er tanken om at det er en 'perfekt' designer som står bak menneskekroppen. Det er mange ting som kunne vært mye bedre, tross alt det som er bra.

8932887[/snapback]

La oss si at menneskekroppen (hypotetisk) har ti deler/komplekser som utgjør hele menneskekroppen. La oss kalle det a-j (alfabetisk).

Hvis du klarer å bevise at, (aha) punkt c er virkelig intelligent design, er du da enig med meg at da er også a-b og d-j også intelligent design selv om det virker annerledes? For alle punktene er jo enhetlig.

Så spørsmålet mitt her da, er hvorfor skal du lete på de vanskeligste punktene av hele komplekset? :)

Lenke til kommentar
Så spørsmålet mitt her da, er hvorfor skal du lete på de vanskeligste punktene av hele komplekset?  :)

8933414[/snapback]

Jeah, geddit. :)

Jeg tror ikke du argumenterer for at menneskekroppen ikke kunne vært så avansert om den ikke var skapt av en gud. Jeg forstår det sånn at du er fascinert over hvor avansert den faktisk er – og der er jeg fullstendig enig med deg. Hadde jeg trodd at du argumenterte for at en gud (eller gode, gamle Jahve) måtte ha skapt oss, ville jeg pekt på noe sånt som det. Hvorfor har vi blindtarm? Hvorfor har vi så svak rygg at så voldsomt mange får problemer med den i løpet av livet? Hvorfor har vi bihuler som tettes med jevne mellomrom? Hvorfor får vi dårligere syn i løpet av livet? Hvorfor får vi så ofte kreft? Hvorfor liker vi sukker så godt? Osv.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at du er villig til å lete og argumentere IMOT de vanskeligste punktene du klarer å finne. Det er som å lete etter søppel på en kirkegård.

Skal man finne søppel går man til søppeldynga. Jeg ser for meg at du står på en kirkegård og graver med spade i søken etter en nydelig brukt sykkel. Det blir så tåpelig å i det hele tatt bruke energi på det.

:whistle:

Ingen klarer å bevise guds eksistens, så jeg legger likevel gjerne diskusjonen død.

Det vi derimot KAN finne ut av, er sannsynlighet for at A er større enn B.

Lenke til kommentar
Skal man finne søppel går man til søppeldynga. Jeg ser for meg at du står på en kirkegård og graver med spade i søken etter en nydelig brukt sykkel. Det blir så tåpelig å i det hele tatt bruke energi på det.

Hehe. Det var strengt tatt ikke mange kalorier jeg brukte på de to-tre postene jeg skrev.

8933979[/snapback]

Joda, det er vel strengt tatt det beste vi kan få til. Men da kreves det at vi kan klare å definere både A og B …

Hva mener du er mest sannsynlig?

Lenke til kommentar

Hehe. Det var strengt tatt ikke mange kalorier jeg brukte på de to-tre postene jeg skrev.

8933979[/snapback]

Joda, det er vel strengt tatt det beste vi kan få til. Men da kreves det at vi kan klare å definere både A og B …

Hva mener du er mest sannsynlig?

8935318[/snapback]

A er ihvertfall før B :!:

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...