Gå til innhold

Gud er allmektig - eller ikke

Anbefalte innlegg

23 minutter i helvete

Dette er selfølgelig en skremmsels propaganda (trur jeg da :p)

men det med at du sier at det ikke går ann å ha evig pine. Er vell ingen som akkuratt vet det (selv om det er lite sannsynelig). er noe vitenskapen aldri får bevist. Selvom det er liten sannsynelig het for at et helvete fins.

men vi burde kansje disskutere det her :p

8893382[/snapback]

Når du snakker om evig pine, så snakker vi om helvete. Og hvis vi snakker om helvete, så vil jeg bare si at, vi vet alle hva pine er, hva smerte er, hva motgang er. Bibelens fremleggelse av helvete har én hensikt, å skremme. Hvorfor? Fordi dem spiller på den store evigheten. MEN, hvis du hadde evnen til å se kortsiktig, slik vi gjør i dette livet, så har vi løst hele gåten med helvete, for hvis vi kan lære oss å se kortsiktig, så kan vi klare å håndtere den smerten som skjer i de tidsrommene som vi ser for oss i bulker gjennom hele evigheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anse helvete som innehavende en magisk kraft som kan gjøre den verst tenkelige pine til virkelighet for evig. Når vi snakker om overnaturlige fenomener, Databasmse, så kan vi ikke være så trangsynte at vi plukker på slike småting. Det er tross alt det overnaturlige vi snakker om. Mer relevant er det å spørre hvorfor i all verden vi skal suspendere vår mistro og tro på noe slikt uten noen form for bevis. Virkeligheten er ikke en fantasyroman, så det er ingen grunn til å anta at slikt finnes i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Anse helvete som innehavende en magisk kraft som kan gjøre den verst tenkelige pine til virkelighet for evig. Når vi snakker om overnaturlige fenomener, Databasmse, så kan vi ikke være så trangsynte at vi plukker på slike småting. Det er tross alt det overnaturlige vi snakker om. Mer relevant er det å spørre hvorfor i all verden vi skal suspendere vår mistro og tro på noe slikt uten noen form for bevis. Virkeligheten er ikke en fantasyroman, så det er ingen grunn til å anta at slikt finnes i virkeligheten.

8893690[/snapback]

Hvis vi diskuterer med ateister, så stemmer det, men vi diskuterer med kristne her, da er det nødvendig å sette seg inn i det dem har for hånden.

Lenke til kommentar
Når du snakker om evig pine, så snakker vi om helvete. Og hvis vi snakker om helvete, så vil jeg bare si at, vi vet alle hva pine er, hva smerte er, hva motgang er. Bibelens fremleggelse av helvete har én hensikt, å skremme. Hvorfor? Fordi dem spiller på den store evigheten. MEN, hvis du hadde evnen til å se kortsiktig, slik vi gjør i dette livet, så har vi løst hele gåten med helvete, for hvis vi kan lære oss å se kortsiktig, så kan vi klare å håndtere den smerten som skjer i de tidsrommene som vi ser for oss i bulker gjennom hele evigheten.

8893667[/snapback]

Jeg vil gjøre det enklere.

Hvis vi først avvikler troen på udødelighet, avvikler vi også frykten for helvete. Dermed blir det ikke nødvendig å finpusse og endre på oppfatningen av den. Dessuten slipper vi det forferdelige, at deler av slektene lever ut sine evige liv i full glede, mens jeg, og enkelte andre mottar evig tortur i helvete.

:blush:

Endret av wan
Lenke til kommentar

8893667[/snapback]

Jeg vil gjøre det enklere.

Hvis vi først avvikler troen på udødelighet, avvikler vi også frykten for helvete. Dermed blir det ikke nødvendig å finpusse og endre på oppfatningen av den. Dessuten slipper vi det forferdelige, at deler av slektene lever ut sine evige liv i full glede, mens jeg, og enkelte andre mottar evig tortur i helvete.

:blush:

8894171[/snapback]

Vi har på en måte allerede et evig liv, for selve døden ER jo ubevissthet og selve dødsøyeblikket er ikke noe man selv kan oppleve, så opplevelsene man har sålenge man lever og til man eventuelt skulle bli født på nytt (hvis det skjer) er lineær, uten pauser.

FORRESTEN: Til Kristne: Helt seriøst, hvordan ville folk forklart dette i f.eks jesu-tid? Når vitenskapen ikke er der, så må dem i det minste "prøve" å forstå hva som feiler denne personen, og hvis dem som sagt ikke har vitenskapen rundt svulster, så ville dem kanskje forklart det med at djevelen har inntatt personen? Men, kristne: Hvordan vil dere forklare dette uten å bruke vitenskapen som forklaring?

post-104690-1182244473_thumb.jpg

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Hvis gud var allmektig og at han elsket oss, spør jeg, hvorfor skaper han noe som dette? Jeg bare spør, dette er sånne typiske ting som danner grunnlaget for min tvil på gud. Noen kristne som kan forsvare dette?

8889968[/snapback]

Dere "ateister", dere "ateister"... Glemmer dere at Satan har råderett over jorda? At vi må selv velge veien til Gud, men vi må kjempe for det.

Et problem på jorda er at vi legger skylda for alt ondt på Gud.

8890586[/snapback]

Hvis du tillegger han ansvaret for alt GODT så har han vel samtidig ansvaret for alt ondt! Å mene noe annet er helt irrasjonelt siden det påstås at Gud er allmektig eller for å være nøyaktig: " har all makt i himmel og på jord".

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne vite om hvilken gud som er allmektig, for jeg har ikke hørt om noen allmektig gud!

8895612[/snapback]

Ingen Gud er allmektig, ganske enkelt for at det ikke finnes noen Gud. Kristendommens Gud påberoper seg å være allmektig.

1. Mosebok 17

1. Da Abram var 99 år, viste Herren seg for ham og sa:

«Jeg er Gud Den Allmektige.

Lev for mitt åsyn,

vær hel i din ferd!

1. Mosebok 35

11 Så sa Gud til ham:

«Jeg er Gud Den Allmektige.

Vær fruktbar og bli tallrik!

Et folk, ja, mange folkeslag

skal stamme fra deg,

og konger skal ha sitt opphav i deg.

Dette er kun 2 av de kanskje 100 stedene i Bibelen hvor Gud påstås å være allmektig. Selvsagt er dette bare oppspinn, men når jeg diskuterer med kristne så velger jeg å diskutere ut i fra deres ståsted fremfor å nekte på at Gud finnes i enhver sammenheng. Det er spennende å diskutere hvilke resultat det medfører hvis Bibelens historier er sanne og Gud faktisk eksisterer, hvilket han/hun ikke gjør.

Siden du ikke har fått med deg at kristendommens Gud påstås å være allmektig og selv også påstår å være allmektig, så kan du ikke ha fulgt med i timen.

Lenke til kommentar

Du kan ikke trekke konklusjonen av at dersom ingen guder er allmektig, finnes det ingen guder!

I bibelen kan du lese om en angrende gud flere steder. Er man allmektig, da angrer man ikke. Den bibelske guden er ikke allmektig. Det burde være svaret på denne debatten.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Du kan ikke trekke konklusjonen av at dersom ingen guder er allmektig, finnes det ingen guder!

I bibelen kan du lese om en angrende gud flere steder. Er man allmektig, da angrer man ikke. Den bibelske guden er ikke allmektig. Det burde være svaret på denne debatten.

8895861[/snapback]

Gjør du deg dum eller er du dum? Gud sier jo selv at han er allmektig ... Hvis Gud ikke er allmektig, lyver og dummer seg ut, da er han ikke stort bedre enn oss og vi kan derfor utelukke å tilbe ham som noe særlig. Satan er å foretrekke i så måte, han er i alle fall ærlig om sine hensikter.

Den Bibelske Guden påstås å være allmektig, hvis dette viser seg å være usant så finnes han ikke siden han da ikke oppfyller kravene som står i Bibelen som er skrevet etter inspirasjon fra ham.

Jeg trekker ikke konklusjonen om at det ikke finnes guder fordi ingen av dem er allmektig, jeg trekker konklusjonen om at det ikke finnes noen Gud siden det ikke er noen logisk grunn til noen Gud. Gud løser ingen problemer. Gud lager flere problemer enn han løser.

Lenke til kommentar

Ja, jeg gjør meg dum slik at du kan le av meg. Hva faen tror du? Dette forumet er til for å filosofere.

På hvilken måte kan du si at alle religioners guder skaper flere problemer enn de løser? Den bibelske gud sier han er allmektig, ja, samtidig så fortelles det om at han angrer. Begge deler kan ikke være riktig. Men vil paven si at bibelen inneholder feil?

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Paven er leder for en gjeng folk som tror han har en ufeilbarlig visdom han kan slå av og på når han går mellom vanlige uttalelser og ex cathedra uttalelser. Det burde vel si nok om den saken.

8896090[/snapback]

Paven er øverste leder for den absolutte majoriteten av kristne. Når man diskuterer generelt om kristendommen er det ikke så relevant å vite hva et sært sektmedlem har å si.

Lenke til kommentar
Ja, jeg gjør meg dum slik at du kan le av meg. Hva faen tror du? Dette forumet er til for å filosofere.

På hvilken måte kan du si at alle religioners guder skaper flere problemer enn de løser? Den bibelske gud sier han er allmektig, ja, samtidig så fortelles det om at han angrer. Begge deler kan ikke være riktig. Men vil paven si at bibelen inneholder feil?

8896047[/snapback]

En god kristen eller paven vil selvsagt ikke innrømme at Bibelen inneholder feil. Bibelen er jo guds ord or kan derfor ikke inneholde feil. Nettopp det at Gud angrer og gjør feil motbeviser jo hans eksistens, ganske enkelt fordi han påberoper seg å være allmektig og ufeilbarlig i det ene øyeblikket men dummer seg ut i det andre. Bibelen motbeviser den guden som den prøver å hevde at eksisterer.

Jeg kjenner ikke til en eneste gud som løser noen problemer. Alle guder jeg har hørt om skaper flere problemer enn den klarer å løse. Det i seg selv motbeviser ikke deres eksistens, men det gjør at jeg ikke føler noe behov for å tilbe den aktuelle guden som eventuelt måtte eksistere.

Akkurat på samme måte som at jeg ikke tiljubler idiotiske politikere som lover å gjøre både det ene og det andre, men ikke holder noen av lovnadene.

Lenke til kommentar

8896047[/snapback]

En god kristen eller paven vil selvsagt ikke innrømme at Bibelen inneholder feil. Bibelen er jo guds ord or kan derfor ikke inneholde feil. Nettopp det at Gud angrer og gjør feil motbeviser jo hans eksistens, ganske enkelt fordi han påberoper seg å være allmektig og ufeilbarlig i det ene øyeblikket men dummer seg ut i det andre. Bibelen motbeviser den guden som den prøver å hevde at eksisterer.

Jeg kjenner ikke til en eneste gud som løser noen problemer. Alle guder jeg har hørt om skaper flere problemer enn den klarer å løse. Det i seg selv motbeviser ikke deres eksistens, men det gjør at jeg ikke føler noe behov for å tilbe den aktuelle guden som eventuelt måtte eksistere.

Akkurat på samme måte som at jeg ikke tiljubler idiotiske politikere som lover å gjøre både det ene og det andre, men ikke holder noen av lovnadene.

8902200[/snapback]

Du har et idiotisk vridd bilde av en "god" kristen. En god kristen er ikke nødvendigvis en som lever til døden etter Bibelen! Man må ikke være èn konservativ kristen fundamentalist for å leve godt med Gud.

Og hvorfor skulle ikke Gud kunne angre? Jeg mener at evnen til å angre gjør han enda mer hellig enn det en "ufeilbar" gud ville vært. Selv om man er allmektig og ufeilbar, så kan man fortsatt angre på sine egne valg. Og jeg ler av at dere sier " i teorien så kan ikke Gud gjøre det " Hvis Gud er allmektig så kan han gjøre ALT! Drit i menneskelige paradokser, drit i menneskelig logikk og teorier. Hvis Gud eksisterer så er han også Allmektig!

Og nå kommer nok dere til å fint klippe ut " drit i menneskelig logikk og teorier " og komme med et massivt angrep angående uvitenhet og at kristendommen er farlig osv. Men jeg gir egentlig faen, fordi allmektighet i seg selv er et paradoks - et paradoks man bare kan bryte hvis man var Gud.

Lenke til kommentar
Hvor har du det fra at Gud kan gjøre ting som strider mot logikken? Hvilken gud er det snakk om?

8550769[/snapback]

Gud kan gjøre hva faen han vil, han kan gjøre ALT som strider mot logikken. Han kan gjøre absolutt alt! Du kan ikke legge begrensninger på han! Dette er forresten også DIN logikk. Gud vet absolutt ALT, å si at mennesket vet nok til å hevde at Gud bryter logiske mønstre er idiotisk.

Lenke til kommentar

Får vel sitere litt fra der Mr. Latskap profeterte.

Hvis Gud er allmektig så kan han gjøre ALT!

Drit i menneskelige paradokser, drit i menneskelig logikk og teorier.

Hvis Gud eksisterer så er han også Allmektig!

Hva gjør det gud til dersom han kan gjøre alt på tross av logikk og paradokser?

Jo en egoistisk almektig drittsekk.

Det skremmer i allefal meg at folk vil tro på og følge noe sånt.

Lenke til kommentar
Får vel sitere litt fra der Mr. Latskap profeterte.
Hvis Gud er allmektig så kan han gjøre ALT!

Drit i menneskelige paradokser, drit i menneskelig logikk og teorier.

Hvis Gud eksisterer så er han også Allmektig!

Hva gjør det gud til dersom han kan gjøre alt på tross av logikk og paradokser?

Jo en egoistisk almektig drittsekk.

Det skremmer i allefal meg at folk vil tro på og følge noe sånt.

8923044[/snapback]

Hvordan gjør det han til en egoistisk allmektig drittsekk? Hvis han kan lage en sten som ikke han kan løfte, også løfter han den, er han er drittsekk?

Og hvis han vinner i lotto, men velger å takke nei til pengene ( noe som strider i mot all logikk ) er det egoistisk?

Lenke til kommentar
Gud vet absolutt ALT, å si at mennesket vet nok til å hevde at Gud bryter logiske mønstre er idiotisk.

8922957[/snapback]

Problemet er jo at vi mennesker ikke vet mer enn det vi gjør, og det er dette vi må ta utgangspunkt i når vi lever og velger overbevisning. Derfor kommer vi til forskjellig konklusjon når vi velger – ingen vet nøyaktig de samme tingene, og ingen har nøyaktig den samme bakgrunnen. Og det er et paradoks at Gud vet alt – for hvordan kan vi da ha fri vilje (altså evnen til å ta uforutsette valg etter eget ønske)?

Dersom man definerer Guds eksistens til noe så vagt som "noe vi ikke kan fatte", kan vi jo like gjerne la være å tenke på spørsmålet i det hele tatt. Dersom Guds eksistens ikke kan forstås av mennesker, er vi like langt uansett hva vi gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...