Gå til innhold

Gud er allmektig - eller ikke

Anbefalte innlegg

Ok, here we go.

Gud er allmektig. Betyr det at han kan skape en stein som er større enn han selv kan løfte? (Kall det gjerne et paradoks)

Han tåler ikke synd, ergo er han ikke allmektig.

Allmektigheten er fordelt på tre personligheter: Faderen, Jesus og DHÅ. Altså.. Gud er avhengig av Jesus for å dekke over våre synder for å komme til Himmelen, og han er avhengig av DHÅ for å nå mennesket "personlig" her på jorden.

Hvorfor denne kosmiske "krigen" med Satan når alt en allmektig Gud trenger å si er "Satan, forsvinn", så er det gjort? Hvorfor spille et så sykt spill at han sender skapningene han elsker mer enn noe annet til HELVETE?

OG, hvor ble det av Gud i NT? *Krydrer med en deistisk undertone*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, den kristne gud er en paradoksal gud, og jeg frykter at de fleste som tror på ham erkjenner dette, eller prøver å unngå problemstillingen fullt og helt. Eller så har de en "ja, det er ganske mystisk"-holdning. Som er å unngå problemstillingen.

Jeg har funnet det for godt å skrive en liten epistel om mitt syn på en eventuell gud her.

Lenke til kommentar

I tillegg til den klassiske "kan han skape en stein som er større enn han selv kan løfte?"

Så har vi "kan han lage noe som han ikke kan forutse?" -- og slik eliminerer vi paradokset "fri vilje og gud" i kristendommen; da gud vet hva vi gjør og visste før han ga hver av oss livet.

Lenke til kommentar

Trådstarter:

Gud kan i teorien være allmektig. Gud kan også være god. Men med mindre vi har helt absurde begreper om hva det gode innebærer, er det ingen mulighet for at Gud både er allmektig og god samtidig.

Lenke til kommentar
Trådstarter:

Gud kan i teorien være allmektig. Gud kan også være god. Men med mindre vi har helt absurde begreper om hva det gode innebærer, er det ingen mulighet for at Gud både er allmektig og god samtidig.

8526824[/snapback]

Ikke teoretisk sett - faktisk. Men "troisk" sett kan han det.

Lenke til kommentar

moon_blood: Jeg ser du benytter deg av et ord som i mange tilfeller kan være diffust, og spesielt når dette er i religiøs kontekst. Kan du være snill og definere ordet "allmektig" og gjerne også, hvis mulig, vise at det er nettop denne definisjonen av ordet som blir brukt i bibelske skriverier.

Ellers: Hvis "makt", her, betyr det samme som det betyr i sosiale sammhenger, altså: "evne til å få gjennom sin vilje, også eventuelt på bekostning av andre", så må -all-mektig bety at denne gud har en overordnet makt som er mye større enn alle andres makt, og siden dette er i kontektsuelt til en "gud" så er det naturlig å tro at også denne makten må gjelde atomer og partikler, selv om dette bare er ren gjetning. Aksepterer vi dette forstår vi at hvis guds vilje er å skape en sten som er så stor at han ikke greier å løfte den, så må han kunne klare det. Hvis gudens vilje derretter forandres slik at han plutselig ønsker å kunne løfte stenen, så må det også være slik at han greier å løfte den. Alt avhenger altså av hva hans vilje er.

Lenke til kommentar
Trådstarter:

8526824[/snapback]

Ikke teoretisk sett - faktisk. Men "troisk" sett kan han det.

8528503[/snapback]

Forklar!

Lenke til kommentar
Hvor har du det fra at Gud kan gjøre ting som strider mot logikken?

8550769[/snapback]

Bibelen?

Men de fleste er vel engige om at den ikke skal tolkes helt bokstavelig, om i det hele tatt nødvendig å tolke. Hadde vært intressant med en religionsfri verden. :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om jeg er kristen, men jeg er ganske sikker på at det fantes en fyr som het Jesus en gang

8551810[/snapback]

Det finnes en fyr som heter Jesus akkurat nå. Trenger ikke være religiøs for å tro det.

Gud er ikke allmektig, enkelt og greit fordi han ikke eksisterer. Hvis dette er feil, gi meg et eneste snev av bevis på at han faktisk finnes.

8551830[/snapback]

Går det ikke an å snakke teoretisk? Hvorfor må ethvert tema som omhandler religion bli til den samme debatten? Ja, vi vet, det finnes ingen bevis. Men om det gjorde det, kunne i prinsipp en slik gud finnes? Kunne en gud som kan gjøre ting som ikke er logiske finnes? Selvsagt ikke. Men er det denne guden kristne eller andre tror på?

Lenke til kommentar
Gud er ikke allmektig, enkelt og greit fordi han ikke eksisterer. Hvis dette er feil, gi meg et eneste snev av bevis på at han faktisk finnes.

8551830[/snapback]

You are the evidence...

8553245[/snapback]

Er Stian89 gud?? :ohmy:

8556706[/snapback]

Var du ikke klar over det, enda? Skjerpings. :whistle:

Lenke til kommentar
Der ser dere, vi er alle enige om at stian89 finnes. Altså finnes Gud.

8556742[/snapback]

For det første er jeg på ingen måte overbevist om at Stian89 finnes, for det andre så er argumentet ditt like logisk som "Pølse finnes, ergo er livet en måltrost".

Lenke til kommentar
Men hvis det ikke fantes pølse - ville livet da fortsatt vært en måltrost? Og hva er stian89 hvis han ikke eksisterer?

8557077[/snapback]

Uten pølse, ingen måltrost. Soleklart.

Hvis Stian89 ikke eksisterer er han i alle fall ingen pølse. Før pølse blir funnet, vet man ikke om livet er måltrost.

Og hvis Gud eksisterer så beviser i alle fall denne samtalen gjennom de siste postene at han ikke kan være allmektig og ufeilbarlig, siden det må være noe alvorlig feil med noen som skaper en verden som kan produsere så meningsløse argumenter som "Ingen pølse, ingen måltrost".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...