Gå til innhold

- Iphone er dyr og sær

Anbefalte innlegg

Man kan si mye om Ballmer, men han har gitt Microsoft en nytt ansikt. Stor i kjeften og mange provoserende uttalelser. Om det er så posetivt i det lange løp vet jeg ikke, men han er orginal. Han er en fargeklatt som morer meg litt. Han er en ganske annen type enn Gates som er mere laid back.

Iphone kommer til å selge som pokker. Jeg tror ikke det er en god mobil, men det er dette med statusen. Ipod er status, og Iphone smittes av den statusen. Det skal apple ha. De klarer å selge en mp3 spiller som ikke er noe serlig bra og drar med seg flere produkt på den suksessen (jeg hadde selv ipod nano 4 gb i et halvt år så jeg har prøvd den og Itunes). Apple tv er også en. Ubrukelig om man ikke hacker den men jeg skal banne ræva mi på at den selger som faen når den kommer igang.

Minner meg om sånne world games dette. Folk blir styrtrike på å selge ingenting pga markedsføring. Jeg tror også at standar uttrykket Ipod killer virker mot sin hensikt. Fokuset blir like mye satt på Ipod som på produktet og kontoene til Apple fylles. Vi har også fått sett Iphone killer i fete typer, et halvt år før den kommer ut i Norge. Apple har her klart å få aviser/tv/internett til å drive en gratis reklame som må være en drøm for dem.

Hvordan vi har fått denne situasjonen er sikkert en komplisert sak, men det er ingen tvil om Apple er vinneren her, og all honnør til Apple her.

Jeg liker ikke Apple (big suprise). Jeg tviler på at Iphone er noe for meg selv om jeg ikke har noe betenkeligheter med å bruke 10-15 000 på mobil telefon hvert år. Dette er hovedsakling av to grunner. Mobiler uten qwerty tastatur er uintresange for meg, og Itunes helvete kommer sikkert til å slå kloa i Iphone også. Skal lese testene og hva folk sier når den kommer men jeg er redd det blir et Ipod produkt. Statusen er ikke så viktig for meg.

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skrev en lang post om mine inntrykk av iPhone et annet sted etter å ha sett gjennom hele keynote saken til Steve. Poster den her også, siden den er svært relevant.

iPhone mangler masse teknologi som er vanlig i dag. Den henger etter på en del områder. Den er et svært lukket og proporitært system, når resten av markedet beveger seg mer og mer i retning av open source. De fleste systemer er svært enkle å utvikle på, og enda bedre blir det etterhvert som linux kommer på banen. iPhone derimot kan man ikke utvikle på i det hele tatt, man kan bare kjøre programmene Apple sier at man kan.

Så. Det iPhone faktisk gjør er å revolusjonere selve brukergrensesnittet på telefoner. Det skal de har. Brukergrensesnittmessig virker denne telefonen helt fantastisk, og vi kommer helt sikkert til å se mer av dette i fremtiden. Men dette er og blir en "cool" telefon med høy "flash" faktor, uten å ha særlig mye å komme med når det gjelder teknologi. Som jeg har sagt mange ganger, dette er noe for de som vil ha noe som ser kult ut, har en høy "wow" faktor, men det er ikke noe for de som faktisk trenger et verktøy.

Jeg gjorde meg litt notater mens jeg så på filmene, og her er de:

Til å begynne med lirer Steve Jobs av seg masse piss:

iPod didn't just change the way we listen to music, it changed the whole industry

Det er tull, og det vet de selv også. Apple snappet opp noe som var godt i gang, brukte masse PR for å gjøre det mer populært, og brukte sin markedsmakt for å prøve å skvise de orgniale aktørene ut av markedet.

Deretter tar jeg påstand for påstand:

breakthrough internet communication device

med bare edge og wifi?

Han sammenligner iPhone med smartphone, og sier at den er så mye "smartere". iPhone kan jo ikke sammenlignes med en smartphone. Den har ikke samme mulighetene. iPhone er faktisk mye "dummere" enn en smartphone. Det at iPhone er enklere å bruke er nok helt sant, men å si at den er smartere enn en smartphone er pur bullshit.

software thats 5 years ahead of any phone on the marked
braketrough software its 5 years ahead of anything on any phone
Det er bare tull. Brukergrensesnittet ligger et par år forann, men ikke programvaren. Mesteparten av programvaren ligger likt med det som finnes, noe ligger ørlittegrann forann.

reenvended the phone
Igjen bullshit. De har absolutt ikke på noen som helst måte gjenoppfunnet telefonen. Det de har gjort er å ta brukergrensesnittet et skritt lenger. Man kan muligens under tvil kalle dette å gjenoppfinne telefoners brukergrensesnitt, men ikke å gjenoppfinne telefonen.

Free pushmail via imap
Not impressed. Jeg har dette allerede

widgets på telefonen
Not impressed. Jeg har dette allerede

google maps
Dette får man jo også på telefoner i dag, selv om det er beta. Selvsagt gir ikke google enerett på noe slikt til Apple.

google search
Det har jeg allerede på telefonen, og det fungerer glimrende.

yahoo search
Det har jeg allerede integrert på telefonen (alle typer), og det fungerer glimrende. I tillegg har jeg Live search integrert, noe Apple aldri kommer til å ha.

multitasking
Alle disse multitasking eksemplene har jeg da allerede. Ingen stor wow effekt.

voicemail you don't through all the messages, just click on the one you want to hear
Har jeg allerede i dag.

threaded sms
Har jeg muligheten for å installere, men det er ikke interessert.

we filed 200+ patents. "Applause"
Hva kan man si annet enn *grøss*

full rich html email
Dette er noe nytt. Men det spørs hvor nyttig det er. Er jeg på wlan så har jeg som regel uansett pc med tilgang til mail. Pushmail får jeg jo på telefonen, så om det er noe rikt format jeg vil se drar jeg bare opp pc etter å ha lest på telefonen. Dog kunne dette vært aktualt via 3G (oi den har jo ikke 3G) evt. EDGE, men kostnadene blir altfor store pga datatrafikk.

Okey. Så konlusjonen er at det eneste iPhone kan tilby meg som jeg ikke allerede har i dag er:

- Et sinnsykt bra brukergrensesnitt

- Full rich email

- En veldig bra mp3 spiller

Det iPhone ikke har som jeg har i dag:

- 3G

- Mulighet for å kjøre og utvikle egne applikasjoner. Dette gir mulighet for flåtestyring, msn, irc, enkel office bruk, og egentlig hva som helst, det er bare fantasien som setter grenser.

- Mulighet for open source programvare

- Høyoppløselig kamera

- Utskiftbart batteri

Ut fra dette ser jeg absolutt ikke noe behov for en iPhone. Ulempene veier mye tyngre enn fordelene, og jeg inngår ikke et kompromiss. Så lenge telefonen min er et verktøy vil iPhone aldri kunne erstatte den. Hadde jeg derimot ville ha noe som jeg kunne "briefe" med på byen, kunne den kanskje vært noe.

Lenke til kommentar

Well it's their loss, not mine ;-) Men seriøst så har det vell ikke noe særlig å si hvem eller hvor mange kjøper iPhone. iPhone vil uansett kun klare å karre til seg en liten del av markedet, og vil ikke utkonkurere noen som helst slik de har gjort på enkelte andre områder.

Personlig tror jeg vi vil se en "boom" av iPhones nå helt i starten, men etterhvert vil i årene fremover vil iPhone bli en telefon for de svært motebevisste.

Lenke til kommentar
Den er et svært lukket og proporitært system, når resten av markedet beveger seg mer og mer i retning av open source. De fleste systemer er svært enkle å utvikle på, og enda bedre blir det etterhvert som linux kommer på banen. iPhone derimot kan man ikke utvikle på i det hele tatt, man kan bare kjøre programmene Apple sier at man kan.

Mac OS X er faktisk utvikla utifrå Linux/Unix og brukar for eksempel X11 og masse andre ting Linux har, så litt feil å sei at alle veljar Linux utanom Apple.

Men det var ikkje det eg ville sei.

MacBook, iMac og Mac Pro blei hacka til å kjøre Windows/Linux og no har Apple offisiell støtte for det.

Apple TV blei hacka til å kjøre normal Mac OS X og Apple har lagt inn null sperrer for å forhindre hacking av boksen

Så det er 100% sikkert iPhone vil bli hacka på eit eller anna vis, og det stor kjangs det da blir mogleg å kjøre tredjepart's program :thumbup: .

Lenke til kommentar

Så hvorfor gir de da ikke muligheten til det fra dag 1? Om iPhone blir "hacka på ett eller annet vis" til å kunne kjøre 3dje parts programmer er i grunn totalt uinteresant så fremt den ikke støtter det out of the box.

Lenke til kommentar

Alt jeg gidder å skrive nå er 'reality distortion field'. Er du en ting jobs kan så er det å pakke inn en presentasjon på en måte som kunne fått tørt brød til å virke som ett herremåltid. Har en video her ett sted fra hans next dager. Driver å legger ut om hvor stilig og nytt alt mulig er. Treff dem hardt, treff dem kjapt, ikke gi dem tid til å tenke.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...