Gå til innhold

Hvorfor blir noen rusmissbrukere!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har du seriøst røyket hasj? Du virker helt uerfaren.

8613374[/snapback]

På hvilken måte? :roll:

Jeg har misbrukt hasj.. Og nå er jeg HELT imot det, så kanskje jeg overdriver på de negative tingene osv.

Endret av Twingy
Lenke til kommentar
"Den biffen her var diiiigg azzzz... hihihihiihihihih..... hihi... hihihihiih... tru ganjamaaaan.. yeah... biff biff biff.. hihihi"

Hasj er for ungdom som ikke har forstått bedre.

Hold dere unna alt du blir rusa på. Og om du drikker alkohol, så ta det rolig!

Rusmisbrukere blir til, rett og slett fordi rus er DIGG. Det er ikke vanskligere enn det og det trengs ikke over 5 sider med diskusjon for å komme fram til det akkuratt.

8613235[/snapback]

Hovedsaklig så er vel det et veldig viktig poeng.

Cannabis er langt ifra det værste.

man begynner kanskje å prøve andre ting (div piller f eks.), føler at man har kontroll, og man kan slutte akkurat når man vil, men så lenge man har kontroll så går det bra, helt til du plutselig sitter der, og ikke greier slutte.

Lenke til kommentar
Twingy: Du forteller hvor skadelig og farlig hasj er, men du har også misbrukt det. Hadde jeg drukket hver dag i et halvt år hadde nok jeg også hatt noen problemer. Alt med måte.

8613721[/snapback]

Ja, helt enig i det. Men er lett å tro at ting ikke er skadelig. Men det fant jo jeg fort ut at det var.

Armenmin: Tror du meg hvis jeg sier at jeg røyka ekte white widow.. Homegrown i tillegg.. Hjemme i klesskapet, hah :!:

En liten bud fra den planta i pipa og et stort puff og du slo nesten hjernen ut av øra på deg når kicket kom ;)

JEje... Livet var digg når du satt i godstolen og hadde den weeden, pizza og godteri med Sashamon på anlegget. Er ikke rart jeg ble misbruker. Så er like greit og bare holde seg unna det fra starten av.

Endret av Twingy
Lenke til kommentar
De fleste som vokser opp i dag, er godt opplyste fra skoleverket når det kommer til rusmidler og skadevirkningene dette medfører. Derfor kan en ikke skylde på lite kunnskap, slik en kunne for noen tiår tilbake.

8600053[/snapback]

Du sier mye som jeg liker, men dette liker jeg absolutt ikke.

Det var vel på u-skolen, vi fikk besøk av en politimann i klassa.

Han skulle fortelle om dop.

Jeg husker ikke ordrett hva han sa, men han stilte cannabis like høyt som heroin da det gjalt skadevirkninger. Han sa vel også, kanskje ikke ordrett, men at man ble avhengig av sterkere stoffer når man prøvde hasj.

Ikke veit jeg om denne politimannen ikke visste bedre, eller om han ble betalt for å komme å stå foran klassa og ljuge oss opp i trynet.

Det han sier blir heller ikke så veldig troverdig, da jeg senere finner ut at mye av det han sa var bullshit, og at man ikke blir avhengig av heroin, etter en joint med cannabis.

Jeg har fremdeles til gode å bli avhengig av sterkere stoffer, i følge han hadde jeg vert tung narkoman for lenge siden, noe som jeg langt ifra er.

Hvordan skal jeg da vite hva politiet, eller andre folk/lærere sier er sant?

8604728[/snapback]

Jeg vet ikke når dette var snakk om, hvilket år. Men, uansett bør en offentlig person som skal komme til ungdom og snakke om uansett emne, ha sjekket sine fakta godt og vite hva de snakker om. Det er mindre smart å undervurdere unge menneskers vitebegjærlighet og ikke minst, evnen til å finne ut av sannheter selv. Spesielt i dagens samfunn hvor det er utrolig enkelt å finne hva som helst på nett.

Det er helt klart at en ikke blir avhengig av heroin etter en joint med cannabis, som du sier. Det som har vært mye snakk om, er at den behagelige rusen som stoffet gir samtidig som det føles enkelt å ha selvkontroll i forbindelse med avhengighet, leder det ofte til å ønske en forsterkning av den behagelige følelsen. I et miljø der cannabis nytes, er det ofte lettere tilgang til sterke stoffer. Når barriæren for stoff allerede er liten, skal det ikke mye til for at det føles helt ok å bevege seg videre i nytelseshirakiet.

Jeg fant på folkehelseinstituttet sine nettsider, fakta om cannabis og en skulle tro de er til å stole på:) Her står alt en trenger å vite om hva stoffet består av, skadevirkninger og avhengighetsgrad.

Here goes:

Fakta om Cannabis

Lenke til kommentar
"Den biffen her var diiiigg azzzz... hihihihiihihihih..... hihi... hihihihiih... tru ganjamaaaan.. yeah... biff biff biff.. hihihi"

Ble du slik da du fikk "rus fra små kickere"? heldiggris...

Det går faktisk an å røyke en passe stor mengde uten nødvendigvis å holde seg innenfor det man tror er normen! Flirestadiet og kakemonsteraktig oppførsel er ikke de første stadiene av cannabispåvirkning.

Lenke til kommentar

Ble du slik da du fikk "rus fra små kickere"? heldiggris...

Det går faktisk an å røyke en passe stor mengde uten nødvendigvis å holde seg innenfor det man tror er normen! Flirestadiet og kakemonsteraktig oppførsel er ikke de første stadiene av cannabispåvirkning.

8615275[/snapback]

Nei, selvfølgelig ikke og ja, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Here goes:

Fakta om Cannabis

8614460[/snapback]

Den var faktisk ganske god, den. Fakta er i orden, også i referanser til mer kontroversielle antakelser om stoffet, såvidt jeg kunne se. De har ikke tatt på seg oppgaven med å tolke eller konkludere på bakgrunn av informasjonen, og det gjør linken ganske brukbar som nøytral kilde. Bokmerk gjerne den. (edit2: I debatt med et aktivt norcan-medlem, må du også gjerne oppgi mitt godkjentstempel...)

edit: Én ting er muligens gått litt utgått på dato, og det angår THC-innhold i marihuanaen. Det meste jeg får tak i som er dyrket hjemme i norge (jeg vil faktisk tro at det meste av marihuanaen dyrkes hjemme her til lands), ligger på rundt 15-20%, i alle fall som annonsert av en nettbutikk jeg kikket på.

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar
Here goes:

Fakta om Cannabis

8614460[/snapback]

Cannabis anses å være mindre avhengighetsskapende enn andre rusmidler som heroin og kokain. Avhengigheten kan imidlertid oppleves som sterk.

Cannabis er ikke bevist fysisk avhengighetskapende. Men psykisk, det er derfor den kan virke sterk for noen, og mild for noen.

Men ellers så er jeg fornøyd med artikkelen, var noe annet jeg mente jeg så, men var kanskje et annet sted :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rusmisbruk finnes alle steder og hos alle samfunnslag, men kan selvsagt akkumleres visse steder. Det er påvist mange grunner til rusmisbruk, viktige elementer er lav debutalder, bakgrunn, biologisk disponibel, miljø, kultur, arbeidspress, personlige problemer, dårlige ungdomstilbud, dårlig oppfølging fra foreldre/skole, lett tilgang til alkohol, lave priser på alkohol, religionstilhørighet, skoleprestasjoner, kunnskap om rus og russkader og rusproblemer, medias fokusering på positive helseeffekter,........

Ikke noe lett å avvikle rusavhengighet i samfunnet, må angripe flere steder.

Lenke til kommentar
...kunnskapsnivå på foreldre/skole og for så vidt politi, bøter/fengsel som gjør livet vanskeligere for småbrukere, lite troverdig informasjon fra statlige organ om rusmiddelbruk...

edit: http://www.norwaylive.no/?mainpage=7&conte...000000000002175 ;)

8719861[/snapback]

Enten så er kunnskapsnivået hos lærere lavt, eller så har de betalt for å ljuge til oss.

Det samme med politifolk, som kommer på skolebesøk, og sier at du blir avhengig av heroin hvis du prøver cannabis.

Lenke til kommentar
Enten så er kunnskapsnivået hos lærere lavt, eller så har de betalt for å ljuge til oss.

Mja... Jeg leste et sted om noen som spurte Stortingspolitikere noen få spørsmål om cannabis. Ett av spørsmålene var hvor masse cannabis man kunne besitte uten å bli straffet for det. En av representantene gjettet på noen kilo. ;) Jeg satser på lavt kunnskapsnivå, jeg.

Lenke til kommentar

Makan til kverulering fra JBlack er lenge siden jeg har sett... Diskutere for uenighetens skyld, eller? Når ble sammenligning mellom to rusmidler meningsløst? Hvis alle for- og motargumenter, helst helseargumenter, tilsier at det ene er mindre farlig å bruke enn det andre, vil ikke dette være en nyttig sammenligning? Jeg håper ikke du trekker dine slutninger om rusbruk på bakgrunn av løse antakelser?

Twingy, du ber alkoholbrukere om å ta det rolig, men alle om å holde seg unna noe de blir rusa på. Ser du motsigelsen? Det hadde sett bedre ut om du ba alle gjøre veloverveide valg og ta det rolig, uansett hvilket stoff det var snakk om. Men jeg er helt enig med deg når du sier at total avholdenhet er bedre enn å misbruke, hvis dette er alternativene! Ikke misforstå.

Forskningsdata om hvem som blir rusmisbrukere er lagt fram av blant andre Hans Olav Fekjær. I boka Rus (2004), side 81, kan vi se hvilke risikofaktorer som ser ut til å spille inn hos rusmisbrukere: (dette er bakgrunnsdata for stoffmisbrukere i behandling)

Lærings-/atferdsproblemer i skolen 70 %

En eller begge foreldre alkoholproblemer 53 %

Foreldre skilt 46 %

Ikke vokst opp hos foreldre 33 %

Vært under barnevernet 29 %

Seksuelt misbrukt i familien 11 %

Seksuelt misbrukt utenfor familien 22 %

Mobbeoffer 38 %

Gjennomsnittsalder første arrestasjon 15,9 år

Av risikofaktorene kan vi lett tenke oss hvilke faktorer som kanskje beskytter mot rusmisbruk.

Undersøkelser viser oftest at tunge stoffmisbrukere har hatt store problemer allerede før de ble narkomane. Mange av dem er skolens tapere, mobbeofre eller barnepsykiatriens kjenninger. De fleste kriminelle narkomane har vært arrestert for kriminalitet før de ble narkomane. (side 81)

I denne boka sies det forøvrig at flertallet aldri engang prøver ulovlige rusmidler, og at andelen av de som prøver er enormt mye større enn den gruppen som ender opp med problematisk bruk.

Vær så god å kritisere disse forskningsfunn, men det er tross alt bedre enn bare personlige anekdoter og kjappe slutninger. Det finnes vel også mer forskning å vise til, regner jeg med?

Endret av sokkrygeren
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Antallet øker ! Det som er mest skremmende er at antallet tunge narkomane blir større og større.

Selv jobber jeg i akutt psykiatrien i Oslo og ser en del narkomane og rusutløste psykoser, paranoia og andre ulumskheter alle grader av rus kan gjøre med ett menneske. Være det alkohol, amfetamin, thc, ghb og alt annet med tre bokstaver.

Jeg tror grunnen til at noen blir narkomane er fordi de blir satt på utsiden av samfunnet og da er det vanskelig å komme inn igjen. Ingen vil ansette dem, selv ser de ingen grunn til å forandre sine vaner for de blir uansett ikke akseptert av samfunnet generellt. Som outsidere har de sine egene regler og holdninger, måte å snakke på og på en måte ett samfunn utenfor det samfunn vi lever i.

Veien dit er ikke lang og eksprementering med hva som man ser som ufarlige rusmidler som miks av piller og alkohol... noe som er lett tilgjenglig i de fleste hjem for la oss si en nysjerrig 14 ++ åring. Grunnen til at noen er nysjerrig på å prøve tror jeg er fordi det virker lokkende når man ikke har noe annet å finne på. De er kanskje ikek medlem i noe som slags fritidsaktiviteter, lite med jevnaldrende venner, foreldre som ikke følger med, eller rett og slett kjeder livet av seg og vil prøve noe de har hørt om eller sett glorifisert i en film.

Altså rusmiddlet må være tilgjenglig og man må være villig til å prøve det. Videre mener jeg at narkomani eller at man utvikler det er fordi man ikke har satt seg noen personlige holdninger, eller gjort seg opp en mening, til om man vil eller ikke. Da er det altså en 50/50 sjangse at man prøver det om man blir tilbudt det i en lokkende sammenheng. De fleste som faller for fristelsen er unge mennesker som ikke ser langt frem i tid eller konsekvensene av hva de gjør. Det er derfor viktig å gjøre seg opp en mening om hva man mener er riktig og galt for seg selv før man kommer i en situasjon der man burde ha gjort seg opp en mening. Altså lage en grense. Det gjelder egentlig alt i livet.

Jo flere personlige "grenser" du trår over jo lettere er det å bryte den neste og sånn går det fra en sigg til en fylle kule > til fyll hver helg > til fyll og litt røykings på nach > til en linje koka > litt speed > en knips for å komme opp på fredagens fest > noen piller for å komme ned på søndagen > en pils på mandags morgen for å roe nerva > ringer å sier man er syk > mister jobben > fester litt mer > osv osv... ikke nødvendig vis den rekkefølgen. Om ingen tar tak i deg eller du tar tak i deg selv, så havner du kanskje i en venne gjeng der det er akseptabelt og holde på sånn og ingen grenser er satt. En gjeng der fritidsinterresen er rus.. og hvem bryr seg egentlig... Jo, ingen andre en deg selv, og bryr ikke du deg heller så går tiden... og så er du der da... Utenfor samfunnet - en narkoman.

Endret av Cri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...