Gå til innhold

Hvorfor blir noen rusmissbrukere!

Anbefalte innlegg

Det at stoffet er lettvindt å bruke og en veldig enkel flukt fra hverdagen når man har problemer, det har vel ingen ting å si for at enkelte bruker det en god del oftere enn de har godt av, og derfor kan kalles missbrukere? Eller?

8589940[/snapback]

Jeg vil si det er mye lettere å åpne en pils enn å evt. rulle seg en joint, og det er dermed like lett å flykte fra hverdagen. Man kan ikke røyke hvor som helst heller.

8590190[/snapback]

man flykter ikke fra hverdagen med 1 pils.

det er lettere å rulle en joint enn å drikke 10 pils

8590203[/snapback]

Den ene pilsen åpner den andre. Jeg tror ikke ArmenMinAU mente at én pils til dagen er noe stort problem. Poenget var vel at det er lett å sette seg til å drikke.

Det er vel en smule desperat å prøve å innbille folk at det å ruse seg på alkohol ikke er mer slitsomt enn å ruse seg på cannabis.

Jeg finner ikke forsøk på dette. Ja, alkohol er slitsomt - men det er dagen derpå. Det er da ikke ukjent at nordmenn drikker som svin til tross for dette. Jeg er også enig med ArmenMinAU i at det er litt irriterende (men mest får det meg til å humre) at du er kjapp på å understreke hvor "latterlige" vi er ved hjelp av smileyer, enda innleggene dine fremdeles er lett gjennomskuelige feiltolkninger av hva som faktisk blir sagt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Åja og bakrusen er jo det sunneste en menneskekropp kan oppleve. Spying og evt. dundrende hodepine er en flott start på dagen, for å ikke nevne den positive måten det påvirker kroppen både fysisk og psykisk.

Skal ikke mye til for å drikke litt senere på kvelden når bakrusen er over. Mange gjør dette og det skal ikke mye mer til før du vil og må fortsette å drikke. Javel så alkohol er slitsomt og cannabis er ikke?

8592670[/snapback]

Er ikke bakrus og dundrende hodepine slitsomt? Du må være en av få mennesker som ikke synes det. :lol:

Det var ikke det som ble sagt! Er du vanskelig med vilje? Jeg tror nok Armen(..) falt litt av i dette tilfellet, men hvorfor må du feiltolke alt som blir sagt for å kunne latterliggjøre argumentasjonen?

Alkohol og andre dempende stoffer bruker man til å flykte fra virkeligheten. Psykoaktive stoffer som cannabis fungerer derimot dårlig til dette, siden de forsterker det du allerede føler og setter igang et jævla tankekjør. Hvis du da ikke har det bra med deg selv så får du det ikke bedre av å røyke cannabis.

Alkohol er også et psykoaktivt stoff, og det også "forsterker det du allerede føler." Forøvrig ville jeg lagt til at cannabis stort sett framkaller positive følelser (man blir glad og mat, musikk o.l. blir bedre). Det kan fremkalle frykt eller liknende dersom man ikke vet hva som foregår (uerfaren), og det kan også alkohol. Aldri grått over dass på grøftefylla? Jeg har brukt cannabis når jeg ikke har hatt det særlig greit, og det har vært fint. Men vi snakker ikke om traumatiske opplevelser heller. Rusmidler bør selvsagt (uansett) ikke brukes til flukt.

Lenke til kommentar
Hva er det egentlig vi diskuterer her og hva har dette med tema å gjøre?

8592670[/snapback]

Glemmer fort? Tegn på hasj misbruk ;)

Jeg skal gi deg et godt råd som du ikke vil komme til å angre på. Så når du er 70 år gammel og ser barnebarna dine leke uti hagen din, bak det gjeldsfrie huset ditt med 4 soverom og 2 dasser, kan du tenke tilbake til den dagen i dag.. Den 12.05.2007...

"Ja, han Twingy på Diskusjon.no ja, jeg husker han ga meg et godt råd, og det var å slutte med hasj, og se hvor godt det har endt med meg! Om jeg hadde fortsatt og røyke på, så hadde jeg sitti aleine i en hybel i kjelleren til noen og puffa på bongen min"

Tror du ikke det er sant? Det tror jeg, for hvem normal jente er det som vil leve med en som røyker hasj hele tiden? En gang må det bare stoppe. Og om du finner en jente som også røyker, så værsågod med vanskapte barn og ubetalte reginger og gjeld.

:thumbup:

Lenke til kommentar

8592670[/snapback]

Jeg skal gi deg et godt råd som du ikke vil komme til å angre på. Så når du er 70 år gammel og ser barnebarna dine leke uti hagen din, bak det gjeldsfrie huset ditt med 4 soverom og 2 dasser, kan du tenke tilbake til den dagen i dag.. Den 12.05.2007...

"Ja, han Twingy på Diskusjon.no ja, jeg husker han ga meg et godt råd, og det var å slutte med hasj, og se hvor godt det har endt med meg! Om jeg hadde fortsatt og røyke på, så hadde jeg sitti aleine i en hybel i kjelleren til noen og puffa på bongen min"

Tror du ikke det er sant? Det tror jeg, for hvem normal jente er det som vil leve med en som røyker hasj hele tiden? En gang må det bare stoppe. Og om du finner en jente som også røyker, så værsågod med vanskapte barn og ubetalte reginger og gjeld.

8595263[/snapback]

Hva har dette med hukommelse å gjøre? Jeg kan bare scrolle opp og se alt som har blitt skrevet.

Jeg har så vidt prøvd cannabis noen ganger. La oss heller si at det er enkelte kvelder med overdreven drikking av alkohol som har skyld, hvis det i det hele tatt er noe å pirke på angående hukommelsen min. Det har foresten også skyld eller delvis skyld i over 50% av alle slagsmål, voldtekter, ran, drap, uønsket sex og annet. Desverre er det ikke cannabis, et rusmiddel som gjør deg rolig og glad, som godtas av det norske samfunnet, men heller et av de farligste rusmidlene som finnes. Nei, er man rolig og glad kastes man rett i kasjotten, man mister alle venner og familie, samt jobb og sin plass i samfunnet.

For et år siden dyrka jeg et cannabisfrø med en kamerat, og til den dag idag husker fortsatt de fleste det. De fleste tenker ikke på det når jeg er rundt dem, men nevner jeg ordet "hasj" e.l., er det stor sannsynlighet for at jeg blir kalt "narkis" eller "dophue" av en bekjent. Dette er den samme fyren som har drukket annenhver helg siden videregående og banket opp folk som røyker cannabis og kalt dem "narkiser" og annet piss, når han selv er drita full.

Dersom en jente aksepterer at jeg røyker cannabis en gang i blandt, eller kanskje til og med røyker sammen med jeg, så vil jeg si at hun er en flott og åpen jente. Kanskje en jente som er villig til å se ting fra en annen side?

Ta en titt på bildene fra Marihuanamarsjen 2007. Det er mange jenter og normale mennesker der.

www.normal.no

Lenke til kommentar

8592670[/snapback]

8595263[/snapback]

Du snakker som om alle er missbrukere, selv om de bare tar en joint innemellom...

Og jeg kjenner såpass mange som røyker nå og da, De er vellykkede folk, med familier, unger hus, bil, hytte osv...

Lenke til kommentar
Tror du ikke det er sant? Det tror jeg, for hvem normal jente er det som vil leve med en som røyker hasj hele tiden?

8595263[/snapback]

Det er nok ganske mange. I hvertfall om om vi skal tro amerikanske filmer.

Det finnes bedre argumenter enn dette.

Lenke til kommentar
Hvorfor blir noen rusmissbrukere? Har sosialiseringen noe med rusmissbruk å gjøre? og finnes det noen teorier på hvorfor folk blir rusmissbrukere?

8519715[/snapback]

De fleste som vokser opp i dag, er godt opplyste fra skoleverket når det kommer til rusmidler og skadevirkningene dette medfører. Derfor kan en ikke skylde på lite kunnskap, slik en kunne for noen tiår tilbake.

Jeg tror sterkt på at det er to hovedfaktorer som spiller inn: 1. ungdommen ønsker å tilhøre en gruppe som de vil identifisere seg med. 2. foreldrene har for liten innflytelse og problemer med grensesetting gjennom oppveksten.

Det er mange rusmisbrukere som kommer i fra såkalte normale familier med opplyste foreldre, selv kjenner jeg til en del. Likevel mener jeg at det er ballasten en har med seg fra bardommen og respekten og kontakten med foreldrene, som til syvende og sist avgjør om en ugdom velger å bryte norsk lov og å gjøre noe såpass farlig, eller ikke.

Jeg har selv to barn, en som har passert den verste alderen og en jente som er snart 15, altså midt i en periode der mangt skal prøves og flere vanskelige valg skal taes. Vi bor i Tromsø og her florerer det av stoff, lett tilgjengelig for ungdommen.

Begge barna mine har sterke holdninger når det kommer til nytelsesmidler, og dette mener jeg kommer i fra en sterk holdningskampanje som jeg har drevet med fra de var små. Det er ikke slik at jeg har manet og manet, men i passende tilfeller har vi snakket mye om det å ta fornuftige valg for seg selv i framtiden, og hva som ikke er det. En annen ting som har vært viktig å fokusere på, er at det faktisk ikke er lov i norge å verken røyke vanlig røyk eller drikke alkohol før en er fylt 18 år. Hasj er ikke lov i det hele tatt, derfor holder en seg unna det.

Følgene ved å bryte loven bør en ikke ta lett på, plutselig blir en tatt uansett forholdsregler og disse konsekvensene er en unødvendig og tøff påkjenning som kan skape hinder for framtiden. Det å bli tatt virker så fjernt, men det er utrolig hvilket nettverk som befinner seg i politietaten og plutselig står de i stuen. Verden raser sammen og konsekvenser en aldri kunne forestille seg, rauser innover en og blir skremmende virkelige. Det er så sårende enkelt å bare la være.

Nå sier noen at: du vet ikke hva de gjør bak ryggen min og selv med sterke holdninger kan barna finne på å prøve. Vel, til det kan jeg bare si at joda, det kan godt være. Men, jeg tror på at respekten de har til meg, til seg selv og til norsk lov er såpass stor at de med en god porsjon sunn fornuft, lar være. Min sønn på snart 19 har aldri vært snytt, rett og slett fordi han ikke liker smaken av alkohol. Han har det kanskje mest morsomt på festene.

Hvorfor skal det liksom være så kult å gjøre noe som først og fremst er farlig for kroppen, ikke med en gang, men snikende over lang tid? En skal unne seg å ha det godt i livet, men å si at livet blir kjedelig bare fordi en ikke får pøse på med giftige kjemikalier inn i et ganske skjørt organ, vitner om mangel på fantasi. Det er så ufattelig mye hærlig å gjøre med kroppen som ikke er farlig, men like godt. Det blir dobbelt så godt fordi i stede for å slite med dårlig samvittighet, å måtte gjemme seg for å nyte og å måtte sette virkeligheten til siden, kan en nyte i frihet.

Lenke til kommentar
Det gjør meg vondt å høre det.

8596261[/snapback]

at det er forskjell på bruk og missbruk?

8596399[/snapback]

Nei, han synes det er synd at hasjrøykere får lov til å være suksessrike.

De fleste som vokser opp i dag, er godt opplyste fra skoleverket når det kommer til rusmidler og skadevirkningene dette medfører.

:lol: Hell no.

En annen ting som har vært viktig å fokusere på, er at det faktisk ikke er lov i norge å verken røyke vanlig røyk eller drikke alkohol før en er fylt 18 år.

Du har lov å både drikke og røyke før du er 18, men du har ikke lov å kjøpe og ingen har lov å lange for deg.

Lenke til kommentar
Det gjør meg vondt å høre det.

8596261[/snapback]

at det er forskjell på bruk og missbruk?

8596399[/snapback]

At det i en familie skal foregå røyking av hasj foran barn og i det heletatt ellers. Det er ingen normal familie.

Og som jeg leste et sted her... "Om vi skal tro amerikanske filmer...."

Det du stort sett ser der er jo ungdom som er festglade på party. Å røyke hasj der er noe annet enn i hjemmet når man er voksen. Der du og familien din bor. Det er helt uakseptabelt.

Det kommer aldri til å bli lovlig å røyke hasj. Hadde alkohol vært noe nytt, så hadde de ikke legalisert det heller. Ikke det at hasj er noe nytt, men det har aldri vært normalt på den måten som alkohol.

Armenminausytlittmer: "Hasj røykere kan ikke få lov til å leve et suksessfult liv blablabla 'påvirketavhasjteorien'..." - Det har jeg ikke sagt noe om. Men karriere er en side av livet som ikke er så viktig som den andre siden.. Det er i familie og barn de ekte verdiene i livet ligger! Suksee og karriere er en ting som kommer godt med. Men hva skal du med det når du ikke har den ekte verdien?

Lenke til kommentar
De fleste som vokser opp i dag, er godt opplyste fra skoleverket når det kommer til rusmidler og skadevirkningene dette medfører. Derfor kan en ikke skylde på lite kunnskap, slik en kunne for noen tiår tilbake.

8600053[/snapback]

Du sier mye som jeg liker, men dette liker jeg absolutt ikke.

Det var vel på u-skolen, vi fikk besøk av en politimann i klassa.

Han skulle fortelle om dop.

Jeg husker ikke ordrett hva han sa, men han stilte cannabis like høyt som heroin da det gjalt skadevirkninger. Han sa vel også, kanskje ikke ordrett, men at man ble avhengig av sterkere stoffer når man prøvde hasj.

Ikke veit jeg om denne politimannen ikke visste bedre, eller om han ble betalt for å komme å stå foran klassa og ljuge oss opp i trynet.

Det han sier blir heller ikke så veldig troverdig, da jeg senere finner ut at mye av det han sa var bullshit, og at man ikke blir avhengig av heroin, etter en joint med cannabis.

Jeg har fremdeles til gode å bli avhengig av sterkere stoffer, i følge han hadde jeg vert tung narkoman for lenge siden, noe som jeg langt ifra er.

Hvordan skal jeg da vite hva politiet, eller andre folk/lærere sier er sant?

Lenke til kommentar

Blir man ikke avhengig av hasj? Neivell...

Når jeg slutta med det tullet hadde jeg røyka i ett halvt år i strekk, omtrent hver dag og noen ganger opptil flere ganger om dagen. Plutselig sa det klikk inni huet mitt og alt ble annerledes. Jeg så på verden helt annerledes enn det jeg gjorde før. Du aner ikke hvor jævlig jeg hadde det mentalt!

Jeg ble redd og slutta på dagen.. De første 2-3 ukene fikk jeg ikke sove før klokka var rundt 7-8 på morran og jeg lå hele nattan og kaldsvetta. Når jeg først fikk sove hadde jeg mareritt så det halve kunne være nok. Jeg drømte så sinnsykt mye sjuke greier. Noia for å være på skolen, noia for å snakke med folk! Det er faen ikke bra. Jeg skvatt til bare noen tok på meg.

Jeg kan bare si dere en ting. De fleste artiklene om hasj som ligger ute på nettet er skrevet av folk som røyker selv og som prøver å skryte det her så sinnsykt opp i været og siden de elsker hasj så driter de i å nevne baksidene. Det er jo faktiskt ikke forsket så mye på det, så selvom dere har LEST noe dritt på nettet er det ikke dermed sagt at det er sant.

Lær dere å tenke selv. Noen ganger er det bare ens egne erfaringer som man kan lære av.

Det er ikke noen framtid i det å sitte å røyke hasj, være sløv ellers og ikke engang klare å følge med på det kameratene dine snakker om. På mitt verste kunne jeg stå sammen med masse kamerater og snakke og le og ha det rått. Men midt i samtalen, så glemte jeg hva i helvette de snakka om, eller hva jeg hadde tenkt til å fortelle.

På skolen også var det sånn... Når jeg så på film også, og midt i filmen glemte jeg ofte hva den handlet om.

Man kan si jeg var mest psykisk avhengig siden jeg lot det gå så langt, men på slutten skjønte jeg også at det hadde påvirket meg fysisk.

Endret av Twingy
Lenke til kommentar

Vell, litt selvkritikk bør du ha.

Når du røyker i et halvt år i strekk uten pause og legger skylda på rusmiddelet selv når du opplever noe negativt er bare tåpelig... :)

Og dette gjelder alle rusmidler...

Og hva informasjon du har funnet som skryter hasj opp i skyene er feilaktig informasjon.

Men det betyr ikke at all informasjon som sier noe positivt om hasj er feil pga du har opplevd negative virkninger pga et misbruk.

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
...

8604936[/snapback]

Beklager men fysisk avhengighet av cannabis er aldri bevist.

Men i mine øyne ser det heller ut til at du har missbrukt det, og det er synd.

Jeg kjenner meg igjen i litt av det du sier, jeg hadde en periode da jeg røyka fryktelig mye, og bestemte meg for å ta en pause, da det begynte å gå alvorlig utover økonomien.

Da jeg først startet med pausa, hadde jeg store problemer med å sovne, maten smakte ikke godt osv... og noe av det du hadde, bare i milde former.

Det var fordi jeg da hadde blitt vandt med å ruse meg hele tiden. Når jeg la meg var jeg hver kveld ruset, og sovnet pga rusen. Maten smaker mye bedre når du er ruset osv...

Jeghadde det omtrent motsatt av slik jeg hadde det mens jeg var skakk.

Når du gjør det til en vane, og over en lang periode vil det bli "vanlig" for deg å være ruset, og det kan da bli hardt å venne tilbake til "virkeligheten".

Lenke til kommentar
Vell, litt selvkritikk bør du ha.

Når du røyker i et halvt år i strekk uten pause og legger skylda på rusmiddelet selv når du opplever noe negativt er bare tåpelig...  :)

8605027[/snapback]

Det jeg prøver å si er at det fukker opp hodet ditt. Lite eller mye spiller ingen rolle. Det eneste man vil, er å være normal. Være som før. Men det kan man ikke for gjort er gjort.

Dette er hvertfall en 7 år siden nå, og jeg føler meg frisk og opplagt nå selvfølgelig. Men jeg ødela store deler av min tid da. Gikk vel ca. 2 år før jeg følte at jeg var "frisk".

Hasj er rett og slett deilig, det er ikke å nekte for det... bare lukta gjør så jeg får gåsehud på ryggen, og det gjør det enda også. Men jeg har brent meg.

Hadde det vært heroin jeg misbrukte hadde jeg vært død. Eller om jeg hadde misbrukt amfetamin så ville jeg vel vært tvangsinnlagt på en psykiatrisk avdeling. Så sånn sett er jo hasj det mest "sunne".

Endret av Twingy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...