Gå til innhold

Hvorfor blir noen rusmissbrukere!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Manglende arbeid kanskje? De arbeidsløse gjør ikke noe produktivt og meningsfylt og søker til alkoholen som trøst for problemene. Kanskje det er en sammenheng mellom høy arbeidsløshet og alkoholmissbruk i Russland.

Lenke til kommentar

Tror ikke mange blir alkoholikere eller rusmisbrukere i Norge fordi de er arbeidsløse. Det er svært mange som prøver narkotika. Og for en del av dem er det ikke mange gangene som skal til for at man begynner å utvikle en avhengighet. Fellesnevner for de fleste misbrukerne er at de har problemer i livet. Det kan være alt ifra mangel på arbeid, til for mye arbeid, til personlige problemer, eller familiære, ekteskapsbrudd, tapet av et familiemedlem eller venn osv.

Misbrukere er på ingen måte noen homogen gruppe. I USA er de fleste misbrukerne nå visstnok såkalte "Soccermoms" som går på speed og greier...

Lenke til kommentar

Få se...

Av alle rusmisbrukere jeg kjenner...

Så kommer én fra barnehjem, én gikk ikke på skole videre etter ungdomsskolen, én hadde fattige foreldre, én er tyrkisk/svensk med rulleblad (med tyrkisk utseende og svensk språk og sin tyrkiske familie i Sverige).

Det er rusmisbrukerene jeg kjenner -- og såvidt jeg kan forstå så er alle uten en skikkelig utdannelse og alle mangler grunnleggende allmennkunnskaper om samfunnet vi lever i og hvordan samfunnet fungerer.

De vet kun hva de har krav på av trygd; de aner ikke hvordan de søker jobb, og tjener penger på salg av hasj.

Dette er de fire rusmisbrukerene jeg kjenner og har gått på byen sammen med over en kortere periode.

(Hun ene het Miriam og var sinnsykt søt. Derfor var jeg med. 3 av dem var etniske nordmenn og den siste tyrkisk med muslimsk far.)

(Kan også nevne at de drakk for mye og røykte mye rart annet enn hasj og tobakk; Marihuana, og minst en av dem drev med tyngre stoffer...)

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Grunnene er sammensatte, men genetikk har en vesentlig virkning. Noen er rett og slett mer disponerte for å bli misbrukere. Det har å gjøre med hvordan rusen oppleves av den enkelte, og hvordan man opplever det å slutte å bruke et rusmiddel.

Ytre faktorer spiller selvsagt inn også, men da er det vel heller snakk om hvorfor folk blir rusbrukere. Svært mange bruker rusmidler, men ikke alle misbruker.

Lenke til kommentar

Tror det kan være mange ting som kan være grunnen, ettersom hvor du bor, og hvordan foreldrene dine er, vennegjeng, osv...

Men alle startet med cannabis, og deretter fått kontakter inne i det "kriminelle" miljøet.

Så jeg vil skylde litt på forbudet, men det er også mange andre ting som er med på å bestemme om du kan bli det eller ikke...

Lenke til kommentar
Startet med cannabis, eller startet med alkohol og tobakk?

Eller startet de med morsmelk?

Det å si at alle startet med Cannabis som sitt første ulovlige rusmiddel er uansett helt feil.

8530724[/snapback]

Det jeg mente var at Cannabis er inngangsportalen til sterkere stoffer, pga forbudet. og den regla der...

Hadde alkohol vert ulovlig, hadde det vert samme regla der.

Så jeg skylder ikke på cannabis, eller andre rusmidler, men en stor del av skylda skal forbudet ha.

Lenke til kommentar

Det er bare en hovedgrunn...

Rus er godt og gøy.

Narkotika er dødsgøy, og skikkelig kult.

Det som skiller misbrukere fra vanlige folk er sammensatt og komplisert.

Folk liker å prøve nye ting ... rusmidler er en av dem ... noen blir hekta på dette som alt annet (klatring, fallskjermhopping, frimerkesamling, wow etc).

Jeg tror at det er en større del av de som er opplyste (høy utdannelse) klarer å styre seg, fordi de ser bedre hvordan dette er ødeleggende. Men selv velstående, smarte og intelligente personer kan også bli hekta.

Men de som søker høy utdannelse gjør det kanskje for å komme opp og frem i verden, og rusmiddler er da ikke noe positivt for dette....

Hmm ... kan man da si at de som er lavt utdannede, kanskje gir litt mer F i ting, for de streber ikke etter noe og derfor ikke har noe å tape på å "ha det litt gøy".

Kanskje hverdagen er skikkelig kjedelig, A4, meningsløs, uten mål og mening ... da blir kanskje rus den eneste som er gøy å drive med. Husk at mange aktiviteter ikke er noe gøy å delta på alene, uten venner, eller koster mye penger, eller mye tiltak.

... noen tanker bare

Lenke til kommentar

Miljø spiller en stor faktor, og ikke minst press- De fleste jeg vet om som driver med dop har vokst opp i et hjem der foreldrene er såkalte "pilleknaskere" eller personer som rett og slett har havnet i feil miljø.

Så finnes det de som prøvde første gang for å bare prøve, eller fordi det var "kult". Og det er faktisk noen som prøver for å være kule. Men så går det ut av kontroll.

Lenke til kommentar
Det jeg mente var at Cannabis er inngangsportalen til sterkere stoffer, pga forbudet. og den regla der...

Så jeg skylder ikke på cannabis, eller andre rusmidler, men en stor del av skylda skal forbudet ha.

8530964[/snapback]

Cannabis er sjelden til aldri "inngangsportalen" til rusmiddelbruk. Selv om cannabisbruk på grunn av forbudet ofte leder ungdom (spesielt) til miljøer der andre stoff brukes, må inngangsportalen til rusmiddelbruk plasseres tidligere på den løpebanen.

Lenke til kommentar

8530964[/snapback]

Cannabis er sjelden til aldri "inngangsportalen" til rusmiddelbruk. Selv om cannabisbruk på grunn av forbudet ofte leder ungdom (spesielt) til miljøer der andre stoff brukes, må inngangsportalen til rusmiddelbruk plasseres tidligere på den løpebanen.

8549270[/snapback]

det har jeg ikke sagt heller.

Jeg sier at forbudet, er skyld i store deler av rusmissbruket.

Og det er forskjell på rusmiddelbruk, og missbruk av rusmidler ;)

Lenke til kommentar

8530964[/snapback]

8549270[/snapback]

Jo, du sa at cannabis er inngangsportalen (på grunn av forbudet). ;) Jeg bare pirker.

Lenke til kommentar

8530964[/snapback]

8549270[/snapback]

Jo, du sa at cannabis er inngangsportalen (på grunn av forbudet). ;) Jeg bare pirker.

8560503[/snapback]

jævla pirker :p

okey, du har rett...

Kom nok litt feil ut av meg i starten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...