marsipankake Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Viser til denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=758847 æ, ø og å blir vist (og tildels lagret) som: æ, ø og Ã¥ Har fått hint om at problemet er at jeg ikke lagrer filene som ISO-8859-1. Noen som vet hvordan jeg justerer ubuntu linux slik at nye filer blir opprettet/(lagret) som ISO-8859-1? Jeg vet ikke helt hva jeg snakker om her, men jeg tenker at det må gjøres en default-endring av filsystemene? Hvordan ser man om en fil er lagret som UTF-8 eller ISO-8859-1? Tusen takk for den hjelp jeg kan få. Lenke til kommentar
comicz Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Hold deg til UTF-8/unicode overalt, så er du safe og fremtidsrettet. ISO-8859-1 er på vei ut i alle tilfelle. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Uff. Jeg har medfølelse med deg. Norsk tegnsett er et h.... rett og slett. Jeg hadde et lite prosjekt på gang nå i det siste. Først lagde jeg sidene, og strevde noe ekstremt med å få til norsk tegnsett. Fikk det til til slutt. Så la jeg noe av informasjonen i en database, og da gjennomstod problemet. Så da var det bare å begynne å prøve å feile på ny. Fikk til det også. Prater du her om websider? I tilfelle er vell veien å gå å si i fra i header og html hvilket tegnsett som brukes. Ellers vil man vel i enkelte editeringsprogrammer kunne endre tegnsett fra menyen et sted før man lagrer. Så lagde jeg 2 rss feeds. En på norsk og en på engelsk. Ingen av dem likte tegnsettet jeg brukte. Alt ble bare tull. Fikk til den engelske ganske lett, og til slutt etter masse prøving å feiling den norske. Men jeg skjønner enda ikke hva jeg gjorde med den norske. Sidene og databasen skal jeg klare å reprodusere det jeg gjorde, men rss feeden bare plutselig funket etter at jeg hadde prøvd 1000 ting, og for meg så virker det ikke som om jeg noe spesielt akkurat da den funket. Uansett. For å lagre Edit: Grr... Halve posten min ble borte? Nuvell... Kort oppsummert. Er det en webside du skal vise tror jeg det er en mye bedre ide å sette korrekt tegnsett i header samt html enn å endre tegnsettet. Ellers kan en velge tegnsett fra menyen i en del editorer. Endret 2. mai 2007 av cyclo Lenke til kommentar
marsipankake Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Jeg endret default tegnsetting i tekstredigeringsprogrammet fra UTF-8 til ISO-8859-1. Forstår fremdeles ikke hvordan "usynelig" tegnsetting lagret i filen klarer å overkjøre headeren. Endret 2. mai 2007 av marsipankake Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Forstår rett og slett ikke at vanlige simple tekst-filer lagres som UTF-8 eller ISO-8859-1. Dette kan umuig stemme. 8519902[/snapback] Når du skriver ø, æ og å må jo nødvendigvis filene lagres i et format som faktisk støtter disse tegnene. UTF-8 er jo i grunn det rette valget. Når du sier localhost miljøet. Hva tenker du på da? Når du åpner filene i en editor? Eller når du cat-er filene, eller hva? Lenke til kommentar
marsipankake Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Sorry, nå redigerte jeg litt på siste innlegg. Hva jeg mener med localhost miljøet? Jeg kjører Apache-server lokalt på PCen. Bruker XAMPP som gir meg et finfint brukermijø. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå