Gå til innhold

Ny stepping, lavere effektforbruk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Artig :) Lavere TDP er alltid bra, uansett hvordan du snur å vender på det :)

-Stigma

8522007[/snapback]

Lavere TDP er selvsagt bra! :) Blir bare irritert over at hw.no konsekvent kaller TDP for "maks effektforbruk" (og spesielt når det er et intel-produkt de omtaler, siden det definitivt er feil da Intel's "maks effekt" ligger 10-20% høyere enn TDP). Hadde vært fint om hw.no fra nå av bare kaller TDP for TDP. Og så kan de ha på et servlet-filter eller lignende som erstatter ordet TDP i all tekst med linken til en artikkel som kan forklare hva TDP faktisk er.

alternativt ha en popup-forklaring når man drar musa over aktuelt ord.

de bør uansett slutte å kalle TDP for "maks effektforbruk"!

[Edit: Der, nå er morgenens utblåsning over, og jeg kan ta en kopp kaffe og fortsette med arbeidet :) ]

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
[Edit: Der, nå er morgenens utblåsning over, og jeg kan ta en kopp kaffe og fortsette med arbeidet :) ]

8525720[/snapback]

Men det du sier er både riktig og viktig. Er mange begreper å forholde seg til - og dersom man på et sted som HW bruker de feil, blir det full forvirring.

Det samme gjelder begreper inne HTPC-verden, da en sticky på dette forumet definerer begreper annerledes enn det man ellers finner.

Lenke til kommentar
Artig :) Lavere TDP er alltid bra, uansett hvordan du snur å vender på det :)

-Stigma

8522007[/snapback]

Lavere TDP er selvsagt bra! :) Blir bare irritert over at hw.no konsekvent kaller TDP for "maks effektforbruk" (og spesielt når det er et intel-produkt de omtaler, siden det definitivt er feil da Intel's "maks effekt" ligger 10-20% høyere enn TDP). Hadde vært fint om hw.no fra nå av bare kaller TDP for TDP. Og så kan de ha på et servlet-filter eller lignende som erstatter ordet TDP i all tekst med linken til en artikkel som kan forklare hva TDP faktisk er.

alternativt ha en popup-forklaring når man drar musa over aktuelt ord.

de bør uansett slutte å kalle TDP for "maks effektforbruk"!

8525720[/snapback]

Post-it på skjermen, "full skjerpings på TDP" Her må drastiske tiltak iverksettes.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
AMD har bare vært en skrytehals, men å kommer med noe konkret...

Jeg er ikke pro intel, og kjøpe gjerne en AMD cpu, hvis det skulle lønne seg..

Retrospetivt har AMD alltid vært en hakk under Intels utvikling.

Jeg husker AMD stortider med disse ####+ nummeret..

Tilgjengjeld banket Intel, AMD, i alleform for tallknusing, coding, decoding osv.. Alle! Unntatt spill...  :whistle:

Til og med websidene deres er laget for å "terge intel"....

Herlighet.. for et lavmål...

8520132[/snapback]

Tjaa http://www23.tomshardware.com/cpu_2005.htm...t=74&model2=212

Etter min mening absolutt konkret.

Bare for ikke å bli beskyldt for noe jeg ikke er ,3 av 5 pcer her i huset er Intel.

Lenke til kommentar
Artig at hver gang det er en Intel nyhet så MÅ AMD nevnes, AMD har ikke klart å vise noe skikkelig på over 2år nå.

8519314[/snapback]

Vel, siden du ber om det så må jeg jo nevne at AMD absolutt har vist noe skikkelig de to siste årene. For å ta de to siste årene bokstavelig:

2005 05: Konge på haugen (Athlon64 4000+)

2005 06: Konge på haugen (Athlon64 4000+)

2005 07: Konge på haugen (Athlon64 X2 4800+) Verdens første dobbeltkjerneprosessor

2005 08: Konge på haugen (Athlon64 X2 4800+)

2005 09: Konge på haugen (Athlon64 X2 4800+)

2005 10: Konge på haugen (Athlon64 X2 4800+)

2005 11: Konge på haugen (Athlon64 X2 4800+)

2005 12: Konge på haugen (Athlon64 X2 4800+)

2006 01: Konge på haugen (Athlon64 X2 FX-60)

2006 02: Konge på haugen (Athlon64 X2 FX-60)

2006 03: Konge på haugen (Athlon64 X2 FX-60)

2006 04: Konge på haugen (Athlon64 X2 FX-60)

2006 05: Konge på haugen (Athlon64 X2 FX-62)

2006 06: Konge på haugen (Athlon64 X2 FX-62)

2006 07: Mye for pengene (X2 3800+)

2006 08: Mye for pengene (flere modeller) Massive priskutt

2006 09: Mye for pengene (flere modeller)

2006 10: Mye for pengene (flere modeller)

2006 11: Mye for pengene (flere modeller) Massive priskutt

2006 12: Mye for pengene (flere modeller)

2007 01: Mye for pengene (flere modeller)

2007 02: Mye for pengene (flere modeller) Massive priskutt

2007 03: Mye for pengene (flere modeller)

2007 04: Mye for pengene (flere modeller) Massive priskutt

2007 05: Mye for pengene (flere modeller)

(Med forbehold om feil og mangler)

Med andre ord tror jeg du henger deg litt for mye opp i ytelsetronen og tilfeldigvis har glemt 15 måneder av de siste 2 årene.

Ellers så ser jeg ikke noen grunn til å la vær å nevne at AMD har kraftig skyts å krige tilbake med om relativt kort tid.

8520079[/snapback]

Joda fint at du har trekt dine beslutninger simen1 men du har glemt en helt enkel og simpel ting. Intel cd2 yter bedre per MHz, og når du kan kjør deres billigest cpu'er på 3.0GHz for 1000kr så snur alt seg. Må ikke glemme folk så ikke sitter på stock og har kunskap og insikt til å se hvorfor intel c2d er et bedre kjøp for et nytt system.

Å fortelle en overklokker å gå for en AMD idag når du skal bygge et nytt system er ikke det beste valget for å si det sånt. Uansett om det er snakk om et billigt så muligt system eller high end.

Og nei er ikke enig om at AMD ikke har vist noe på 2år, snarer tvert imot :) Berre synd at de taper så frykteligt no. (Driter i AMD vs Intel, vil berre ha konkuranse så jeg kan få lågere priser) Vi får se hva de hoster opp, blir det samme fiaskoet så AMDATI sin R600 frykter jeg for AMDATI sin fremtid.

Skal ikke begynne hvor elendigt tenkt hele AM2 platformen var. Var første spikeren i kisten for AMD sin del.

Endret av Synxz
Lenke til kommentar

Synxz: Det var bare et tilsvar på Rakib sin påstand om at ikke AMD hadde levert noe skikkelig på 2 år. Noe jeg skrev tydelig var feil. Greit nok at Intel har vist mye bra de siste 9 månedene, men det betyr ikke at AMD ikke har vist noe skikkelig de siste 2 årene, eller de siste 9 månedene for den saks skyld.

Når det gjelder overklokking så er det en ørliten andel av PCkjøpere som overklokker. Å si at en C2D til 1000 kr yter knallbra i forhold til AMDs tilbud er ikke sant for andre enn denne ørlille andelen. Selv for denne ørlille andelen er det ikke så enkelt som du sier å klokke de rett opp på 3,0GHz. Mange stopper før de kommer så langt, men selvfølgelig, de som er heldige og klarer det og lengre skriver gjerne mer om det på forumet enn de som ikke klarer det. Dvs. at det man leser på forumet er en overrepresentasjon av "solskinnshistorier".

Lenke til kommentar
Synxz: Det var bare et tilsvar på Rakib sin påstand om at ikke AMD hadde levert noe skikkelig på 2 år. Noe jeg skrev tydelig var feil. Greit nok at Intel har vist mye bra de siste 9 månedene, men det betyr ikke at AMD ikke har vist noe skikkelig de siste 2 årene, eller de siste 9 månedene for den saks skyld.

Når det gjelder overklokking så er det en ørliten andel av PCkjøpere som overklokker. Å si at en C2D til 1000 kr yter knallbra i forhold til AMDs tilbud er ikke sant for andre enn denne ørlille andelen. Selv for denne ørlille andelen er det ikke så enkelt som du sier å klokke de rett opp på 3,0GHz. Mange stopper før de kommer så langt, men selvfølgelig, de som er heldige og klarer det og lengre skriver gjerne mer om det på forumet enn de som ikke klarer det. Dvs. at det man leser på forumet er en overrepresentasjon av "solskinnshistorier".

8534686[/snapback]

Er ikke enig med det du kaller "solskin" historie, hvis du ser bort i fra HW sine brukere og deres manglende kunskap hvor de poster at de ikke får øver 2.4ghz på en E6300 engang pga feil instillenger og dårlig gjenomtenkt løsning på komponent utvalg. Sjekk på mer seriøse sider og mindre på hva HW.no brukere skriver.

Enno ikke sitt en eneste E6300 så ikke klarte 3.0GHz (her snakker vi om alle batch typene per dags dato, sjekk med www.google.com hvis du tviler)

Du skal ikke glemme overklokkerne berre fordi vi utgjør en liten del, er mangen så høre hva du sier pga du har vore her lenge og posta din del. Men skal du først prøve å lære andre så må du prøve å få med deg alle mulige vinkler rundt et tema og ikke bli opphengt i kun et synspunkt. (Som jeg ser det så det hva cpu bør en anbefale en "fersk" pc bygger uten kunskap til å øverklokke.)

Er ikke sånne at jeg hadde anbefalt en core2 til alle heller hvis han ikke hadde tatt i en pc før. Men klarer du å bygge din egen pc så klare du å øverklokk hvis du setter deg ned og tar deg tid til å forstå fremgangs måten og hvordan ting høre sammen i det store bildet.

Har aldri sagt AMD ikke har vist noe skikkelig de siste 2 årene, eller de siste 9 månedene.

Er ikke ute å angripe deg personligt men fremheve at for "mindre tallet" av oss så klokker så er ikke AMD det rette valget. Har selv sittet på AMD socket 754 2800+ blo klokka og var kjempe fornøyd med den "pre C2D".

Samtidigt så ser jeg ditt synspunkt angåendes selvbygd pc så skal kjøres på stock og hvorfor en så utroligt låg priset X2 er et godt altarnativ, er ikke sånt at jeg er en mindre intelligent kar så ikke klare å se andre sitt synspunkt men håper at du kan se min og. :)

Lenke til kommentar
Du skal ikke glemme overklokkerne berre fordi vi utgjør en liten del, er mangen så høre hva du sier pga du har vore her lenge og posta din del. Men skal du først prøve å lære andre så må du prøve å få med deg alle mulige vinkler rundt et tema og ikke bli opphengt i kun et synspunkt. (Som jeg ser det så det hva cpu bør en anbefale en "fersk" pc bygger uten kunskap til å øverklokke.)

<...>

Har aldri sagt AMD ikke har vist noe skikkelig de siste 2 årene, eller de siste 9 månedene.

8538208[/snapback]

Ikke du, men Rakib sa det tidlig i tråden. Opplistingen av hvilke skikkelige ting AMD hadde kommet med de siste årene var bare et motsvar på det.

Jeg har ikke glemt overklokkerne, men det var ikke poenget mitt å oppsummere alle mulige vinklinger av fordeler og ulemper med alle produkter AMD og intel har kommet med de siste to årene. Poenget var bare å tilbakevise påstanden til Rakib, altså å fortelle hvilke skikkelige ting AMD hadde kommet med de siste to årene. Det utelukker jo ikke at Intel også har kommet med skikkelige ting i samme periode, særlig for overklokkere de siste 9 månedene.

Lenke til kommentar
Helt enig Simen1.AMD har mange modeller av X2 som måler seg greit med mange av Intels C2D uklokket.

Hvor mange av de hundretusener pcer som er plassert rundt om i de tusen hjem,er klokket tro? 5-10% ?

8534739[/snapback]

De fleste eg kjenner er det eg her vil kalle "normale" PC-brukere. Av de 25-30 PCene de har er det bare min som er klokket. Alle eg kjenner som har litt interresse for det veit at eg klokker PCen min, og får mye bedre ytelse for pengene enn andre får. Men eg veit ikkje om noen av de som har klokket PCen sin, og det tror eg er ganske normalt.

Alderern spenner fra 18-19 til 45.

Prosenten overklokkede PCer av de PCen som finnes i Norge er neppe over 1%. At omtrent alle i enkelte miljøer gjør det etter at en i vennekretsen har mast hull i ørene om overklokking er ikkje representativt :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...