Duqe Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Har tenkt meg en brukt scooter men ikke sikker hvilket merke er anbefalt og hva kmstand er akseptabelt ved bruktkjøp? Takk for all svar. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Jeg vil anbefale for deg som alle andre , Honda SFX . Dette er knallgode scootere som både er sterke og driftsikre ! sider du kan finne brukt på er www.autodb.no og www.finn.no Lenke til kommentar
SumFortyOne Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Jeg vil anbefale for deg som alle andre , Honda SFX . Dette er knallgode scootere som både er sterke og driftsikre ! sider du kan finne brukt på er www.autodb.no og www.finn.no 8520203[/snapback] Hvor lang bør km-avstanden være? Endret 2. mai 2007 av Gjoran91 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 på mopedportalen.com er de også salg=) antall km kommer ann på hvor gammel scooter du skal ha=) 10 000 på 2 år ? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 på mopedportalen.com er de også salg=) antall km kommer ann på hvor gammel scooter du skal ha=) 10 000 på 2 år ? 8520732[/snapback] 10 000 på to år? Det er ganske så mye til moped å være da.. Kan tenke meg at mellom 2000-4000km i året er normalt. Jeg har kjørt 7 400 siden 2005.. Husk på at service burde være gjort ved ca hver 3000 km. Oljeskift og sånn skal utføres på disse akkurat som på moped, samt at det kan være nødvendig med vedlikehold av el-starten. Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Ser at mange av bruktmopedenes eksosanlegg har en rustaktig farge, er dette vanlig eller er det tegn på at det snart må byttes? Bremseskive foran og bak, væskekjølt motor er noe av dette absolutt anbefalt selvom det koster litt mere? Lenke til kommentar
G-A Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Skrivebremser er vell enfordel hvis du vil ha muligheten til å stoppe.. Rusten er vell bare overflaterust, ser at det er en del som har dette, men tror ikke det er noe farlig... Virker som om det er et problem på scootere, ser det er mange som har det, uansett merke. Det er kanskje fordi det kommer fukt mellom "lakken" og potta.. Jeg kjørte 2000 - 2500 på et år(fra begynnelsen på sommerferien), men scooter sjåførere har en tendens til å starte sesongen tidlig og kjøre til skolen ganske ofte, ihvertfall de jeg kjenner En km-stand mellom 5000 og 10 000 på 2 år er ikke unormalt.. Du kan være heldig å møte på en scooter som har en eier som er litt glad i å gå.. Endret 2. mai 2007 av G-A Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Skrivebremser er vell enfordel hvis du vil ha muligheten til å stoppe.. Rusten er vell bare overflaterust, ser at det er en del som har dette, men tror ikke det er noe farlig... Virker som om det er et problem på scootere, ser det er mange som har det, uansett merke. Det er kanskje fordi det kommer fukt mellom "lakken" og potta.. Jeg kjørte 2000 - 2500 på et år(fra begynnelsen på sommerferien), men scooter sjåførere har en tendens til å starte sesongen tidlig og kjøre til skolen ganske ofte, ihvertfall de jeg kjenner En km-stand mellom 5000 og 10 000 på 2 år er ikke unormalt.. Du kan være heldig å møte på en scooter som har en eier som er litt glad i å gå.. 8524009[/snapback] Scootersjåfører starter vel ikke sesongen noe tidligere enn de som kjører moped? Angående rust på eksosanlegget er dette overflaterust. Dette er noe som oppstår nesten med en gang etter at den er ny, og kommer av at eksosanlegget veksler mye mellom å være kaldt og veldig varmt, og all mulig møkk brenner fast og vannet som kommer på det varme anlegget under kjøring gjør bare at det ruster enda mer. Dette kan enkelt pusses ned med en stålbørste, og lakkes på nytt. Da vil det se ut igjen som nytt. Det er stort sett bare de dyrere scooterne som har skivebremser bak. Trommelbremser fungerer helt fint det og, men disse må man passe på å stramme etterhvert (bare å skru noen runder på en mutter!). Det er jo frambremsen man i hovedsak skal bruke mest, siden det er her tyngden ligger når man bremser. Lenke til kommentar
G-A Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Scootersjåfører starter vel ikke sesongen noe tidligere enn de som kjører moped? 8524192[/snapback] Tenkte hovedsaklig på litt større sykler..... 125ccm og oppover.. Jeg skjønner ikke hvorfor ingen av de som lager scootere har tenkt på å gjøre noe med lakken på potta..? det ser jo rett og slett stygt ut med rust over alt på potta.. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Scootersjåfører starter vel ikke sesongen noe tidligere enn de som kjører moped? 8524192[/snapback] Tenkte hovedsaklig på litt større sykler..... 125ccm og oppover.. Jeg skjønner ikke hvorfor ingen av de som lager scootere har tenkt på å gjøre noe med lakken på potta..? det ser jo rett og slett stygt ut med rust over alt på potta.. 8529326[/snapback] Samme om det er 125 ccm da. Jeg har ihvertfall den erfaringa at gutter flest kjører moped, og disse starter så fort det er litt bart på bakken, mens flesteparten av scooterkjørerne er jenter, og disse starter når det begynner å bli varmt.. Og angående rusten så kommer den på eksosanlegget samme hva det er (ikke rustfritt vel å merke ). Fettern min lakkerte eksosanlegget sitt med lakk som er beregnet på det i påsken, og det er allerede begynt å bli stygt igjen, så... Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Du bør sjekke om den starter lett, om den går jevnt etter choken er av og den har blitt varm. Hør etter ulyder. Sjekk etter slark i gaffelene foran. Ang. km-stand kommer det ann på hvor godt den er tatt vare på. Min 03' hadde gått 5200 sist jeg sjekket.. Kjenner også folk som har scootere som har gått 16000. Fettern min lakkerte eksosanlegget sitt med lakk som er beregnet på det i påsken, og det er allerede begynt å bli stygt igjen, så... meget dårlig grunnarbeid/dårlig jobb. Intet mer å si om det. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Fettern min lakkerte eksosanlegget sitt med lakk som er beregnet på det i påsken, og det er allerede begynt å bli stygt igjen, så... meget dårlig grunnarbeid/dårlig jobb. Intet mer å si om det. 8538970[/snapback] Hva veit du om det? Han pussa ned anlegget og fulgte guiden til lakken han brukte, som er beregnet på akkurat det. Så du sier også at når man får de nye, så er det også gjort dårlig arbeid? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Potter er ekstremt vanskelige å unngå rust på. Har lest at på forkromma(/fornikla?) potter så kan man smøre de godt inn med olje, kjøre til dette har trekt inn i metallet og så gjenta et par ganger. Sort lakk på eksospotter skal vistnok være noe av det værste å holde pent. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Har hatt sykkel med sorte potter i mange år. Hvis man børster rent, skikkelig, avfetter, og legger på noen lag, holder det et to- tre år, minst. Men man må bruke lakk som tåler 650". En del av de "eksospottelakkene" er ikke så bra. Da kommer rusten tilbake fortere. Grunnarbeid og avfetting er viktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå