Lakus Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Yepps, som emnetittelen sier så skal jeg ha meg 3 nye HD'er (S-ATA): Tenkte på størrelser på ca dette. -En til OS/Programmer -160GB? -En til Spill -250GB? -En til Bilder/Video/Musikk -250/opp til 500GB? Lurte på om noen da kan hjelpe meg meg valg av HD'er da, ettersom jeg ikke har ett budsjett på flere tusen til disker så trenger jeg 3 rimelig stille, stabile og pålitelige disker til en grei pris. Noen som kunne hjulpet meg litt på vei? EDIT: Leif Endret 2. mai 2007 av Lakus Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Heisann. Om du trenger 160 GB til OS og Programmer vil jeg si du har en relativt stor mengde med programmer. Samsung er veldig gode og stabile når det gjelder støy, og er heller ikke så værst i pris. Hva med å kjøpe 1 stor harddisk og heller dele denne opp? Tror du vil spare penger på det. (Samt plass, og støy) Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 2. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2007 Om du trenger 160 GB til OS og Programmer vil jeg si du har en relativt stor mengde med programmer. Ja, der ser du Kan ikke mye om HD'er og hvor stor plass man trenger Hvor stor plass mener du jeg vil trenge da? Hva med å kjøpe 1 stor harddisk og heller dele denne opp? Tror du vil spare penger på det. (Samt plass, og støy) Nja, jo, men jeg ville gjerne hatt ihvertfall Bilder, video og musikk på egen disk. Litt kjedelig om den ene disken jeg hadde alt på hadde gått til helvette... Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Om du trenger 160 GB til OS og Programmer vil jeg si du har en relativt stor mengde med programmer. Ja, der ser du Kan ikke mye om HD'er og hvor stor plass man trenger Hvor stor plass mener du jeg vil trenge da? Windows - 20 GB Programmer - 50 GB Spill - 160-200 GB Bilder etc - 250 GB Dette er veldig grovt estimert, da jeg ikke vet hvor mange programmer du har, hvor mange spill o.l Tror du kan klare deg med en disk til "diverse" + OS på 250, og en på 250+ til alt annet. (Bilder, musikk, film o.l) Hva med å kjøpe 1 stor harddisk og heller dele denne opp? Tror du vil spare penger på det. (Samt plass, og støy) Nja, jo, men jeg ville gjerne hatt ihvertfall Bilder, video og musikk på egen disk. Litt kjedelig om den ene disken jeg hadde alt på hadde gått til helvette... 8519038[/snapback] Da kjøper du 2, så har du dem i RAID Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Litt kjedelig om den ene disken jeg hadde alt på hadde gått til helvette... hmm... nå bør du jo ta backup (av viktige data) uansett. Det er %-vis større sjanse for at noe ryker med 3 disker enn med 1 stor. Bruker alltid Western Digital disker (av gammel vane). Størrelsen på diskene må du jo finne ut av sjæl; ved å vite hva som skal inn på dem med en gang og gjette på hva hvor mye ønsker og legge inn i fremtiden (kommende 3 år). Lenke til kommentar
DemoniZer Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Litt kjedelig om den ene disken jeg hadde alt på hadde gått til helvette... hmm... nå bør du jo ta backup (av viktige data) uansett. Det er %-vis større sjanse for at noe ryker med 3 disker enn med 1 stor. Bruker alltid Western Digital disker (av gammel vane). Størrelsen på diskene må du jo finne ut av sjæl; ved å vite hva som skal inn på dem med en gang og gjette på hva hvor mye ønsker og legge inn i fremtiden (kommende 3 år). 8519104[/snapback] Bruker WD-disker av gammel vane selv. Men har i det siste kjøpt noe samsung nettopp på grunn av lite støy. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Jeg har også handla WD disker i 10 år, på gammel vane. Har nå sendt 2 av 4 250GB i retur pga ødelagte sektorer etc (brukt reklamasjon) De siste kjøpene har blitt Samsung pga støy og tilnermet lik pris som WD. Når jeg handler disker er det krone pr gigabyte som avgjør. Tidligere var det 250GB diskene som var vinneren her, men de siste kjøpene har havnet på 500GB disker til under 1000,- pr stk. Ta gjerne et søk i prisguide eller se hva som kommer på tilbud. Størst mulig er selvfølgelig å foretrekke Dermed kan du også utvide senere uten å bruke opp alle kontaktene/plass i kabinett. Av merker/produsenter er WesternDigital og Samsung Spinpoint allerede nevt i denne tråden. Lenke til kommentar
magliarosa Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 Da en 250GB HD koster like mye som HDer av mindre størrelse ville jeg vurdert en 250GB HD som du deler i 2 ... en for programmer og en for spill. I tillegg en HD på 500GB for lagring av diverse. En 250GB HD koster om lag 580,- og en 500GB i underkant av 900,- Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 kjøp deg 3 av disse link her meget fine desker til fin pris.... heller ingen krise om du lager en mappe eller partisjon på OS disken for og ha film og bilder i Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 min system disk er jo på 250GB (153GB free) resten av mine disker er fulle... ser etter noen bra 500GB, Seagate 7200.10 500GB ser bra ut du burde kjøpe Seagate 7200.10 serien så en på 320GB og en på 500GB så den lille er opptildeg,, Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Hei. Jeg ville også gått for Samsungdisker som noen her sier. Vil du absolutt ha 3 stk. så kan du kjøpe 2 av disse til system og spilldisker. Så slenger du på en slik til multimedia. Sånn i praksis kan du fint bruke bare en av diskene på 320Gb til system og spilldisk. Bare partisjonere den med 1/3 til system og 2/3 til spill/program, så har du sikkert god nok plass alikevel. Er ikke så mye penger å spare på å velge en mye mindre disk. De rundt 300Gb gir vel mest plass for pengene nå. Prisen totalt for 3 disker som jeg foreslo er ca. 2300.- Nettulf Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Samsung hvis lavt lydnivå er viktig, WD fra KS eller YS seriene (modellnummer som ender i KS) om ytelsen må være størst mulig. Jeg har 6 stk. samsung selv og de er både raske og svært stille. Pålitelige også. KS og YS modellene fra WD er overlegne alle andre i tester, mens Seagate's .9 og .10 har dårligst ytelse av omtrent all disker på markedet nå. Ikke tenk Seagate før de har hatt tid til å integrere Maxtor's teknikk i sine egne disker, da kan det igjen være håp om gode disker derfra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå