Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

trenger hjelp til kjøp av bilstereo

Gjest medlem-128014

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-128014

hei. noen som kan komme med forslag til kjøp av bilstereo til 10.000 -> 15.000 kr?

trenger cdspiller, forsterker, kraftig sub, høytalere foran og bak, forsterker, kondis, ledninger osv. med andre ord: alt.

hører forresten på techno og country...

Endret av medlem-128014
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei. noen som kan komme med forslag til kjøp av bilstereo til 10.000 -> 15.000 kr?

trenger en god cdspiller også inkludert i prisen..

8518872[/snapback]

anbefaler å se på merker som hertz, ground zero, focal.

sjekk http://www.iceaudio.no og http://www.elutstyr.no

når det gjelder spiller kan du se på alpine, eller kenwood.

prisfordeling anbefalier jeg slik 8000-10 000,- på cd/dvd spiller og resten på frontsett.

Endret av onkeljan
Lenke til kommentar

8518872[/snapback]

prisfordeling anbefalier jeg slik 8000-10 000,- på cd/dvd spiller og resten på frontsett.

8519571[/snapback]

Sikker på at du ikke surrer nå?

8 til 10 lapper bare på headunit når han har såppas "lite" budsjett? Nei vettu hva...

cd-spiller til 3-4 lapper av merker som er anerkjente. Pioneer, Alpine, JVC og Panasonic går an.

Videre vil jeg anbefale et skikkelig høyttalersett foran, så stort som du får plass til. Forsterker til dette settet er heller ikke å forakte.

Hva slags musikk hører du på?

Lenke til kommentar

8518872[/snapback]

8519571[/snapback]

Sikker på at du ikke surrer nå?

8 til 10 lapper bare på headunit når han har såppas "lite" budsjett? Nei vettu hva...

cd-spiller til 3-4 lapper av merker som er anerkjente. Pioneer, Alpine, JVC og Panasonic går an.

Videre vil jeg anbefale et skikkelig høyttalersett foran, så stort som du får plass til. Forsterker til dette settet er heller ikke å forakte.

Hva slags musikk hører du på?

8519634[/snapback]

kjøper man spiller til 8-10k, trenger man ikke bruke penger på forsterker, såfremt man ikke skal ha sub.

dette har ofte en liten ytelsesøkning.

hvis han skal ha sub er det selvfølgelig noe annet. man trenger ikke sub for å få god lyd.

Lenke til kommentar

Hm, nå er ikke jeg en som vet masse om bilstereo. Men jeg tror dette utsagnet er galt.

Jo dyrere en spiller er, dess mer ekstra instillinger og slikt har den. Men å si at den gir ut mer watt enn hva en billigere gjør... En forsterker internt i en spiller kan aldri konkurere med en ren forsterker. Bare se på kabelstørelsene til spillern, og sikringene..

Endret av Defus
Lenke til kommentar
Hm, nå er ikke jeg en som vet masse om bilstereo. Men jeg tror dette utsagnet er galt.

Jo dyrere en spiller er, dess mer ekstra instillinger og slikt har den. Men å si at den gir ut mer watt enn hva en billigere gjør... En forsterker internt i en spiller kan aldri konkurere med en ren forsterker. Bare se på kabelstørelsene til spillern, og sikringene..

8522101[/snapback]

innstillinger er for pioneer og blaupunkt, kraft er for kvalitet. De færreste spillerne har noe særlig over 100 watt, men det er forskjell på hva de klarer å levere i ytelse.

de fleste høyttalere kan drives bra nok med en spiller, men det er klart en forsterker er å foretrekke.

cd spiller er bilstereoens viktigste ingrediens, og frontsettet er dens nest viktigste.

Lenke til kommentar

Tja.. en kjede blir som kjent aldri sterkere enn det svakeste leddet. Men høyttalerne er uansett den delen av et anlegg som utgjør den største forskjellen lydmessig. Og forsterkerdelen i en spiller blir som regel ikke mye kraftigere selv om man legger ned ekstra penger. Det er ikke der produsentene legger de ekstra kronene, det er på funksjons- og lydkvalitetssiden.

Når man får helt ok forsterkere helt ned i 2-3.000 ser jeg overhodet ingen grunn til å droppe forsterkeren med mindre man skal spare til et virkelig bra anlegg.

Lenke til kommentar

veldig enig med han over her :D

innstillinger er for pioneer og blaupunkt, kraft er for kvalitet

det var jo også en påstand. alle som driver seriøst med stereo(ikke at jeg er en av dem) vet at innstillinger er utrolig viktig.

men for å svare tråd starter:

10000-15000 betyr 15000:D

spiller 3500-5000 da bør du få en fet nok spiller. pass på at den har minst tre signalutganger. helst en egen dedikert til sub. da har du egne signalkabler til front, bak og subb. se også etter høyest mulig spenning på linjeutgangene, da høyere spenning her vil gi forsterkerene "mindre å forsterke" og de vil spille bedre og med mer "headroom" (eller ekstra strøm i reserve, om du vil)

frontsett: 2000-2500 gå for ett komponent sett, med midtbass, diskant og delefilter. vil anbefalle Focal Hertz Morel Soundstream

bak. 1500 kanskje? coaxialhøytalere fungerer fint bak, men styr unna 6x9. de fleste jeg har hørt spiller litt pistrete på høye frekvenser hvis de får full range. og de dypeste tonene skal subben ta seg av, så det trenger du ikke i hattehylla også.

forsterkere: en fire kanaler og en monoblokk.. eltek har bra forsterkere til en grei pris. har selv BF4501 og Bf0804 og er godt fornøyd. det blir 5000. får sikkert avslag hvis du velger å kjøpe litt kabler og div annet. bare å spørre i hvertfall.

vet at soundmagus x1500 eller hva den heter går for en latterlig billig penge på komplett.no. den leverer faktisk det den lover, men det går litt på bekostning av lydkvaliteten.

subb 2000-3000 hvis du ikke er ett bass hue da..

hvem sub du bør velge, kommer litt ann på hva du liker.

synes du det er kult at hele gata hører at du kommer, bør du velge en spl subb, og helst så stor som mulig.. og porta eller båndpasskasse

liker du derimot å høre bassen slik den egentlig skal være, kan du velge en subb som er mer SQ vennlig og de helst i en lukka kasse.

har selv 2 stk dynabel DY9410 i lukka kasser og er storfornøyd med dem. kanskje ikke de mest utprega sq subbene men de spiller pent lukka.

kanskje invistere i en pakke m1 vibroplast fra installbay.no... kan skrive under på at fungerer :D

blir alltid litt over budsjett når man driver med steroe, og dette ble vel intet untak.. du må jo ha litt mdf og div koblinger, kabler, sikringer. blir fort ett par lapper det også, men det koster å være kar...

Lenke til kommentar

onkeljan, ikke for å være slem men hvor har du lært alt dette sølet hen?

Var og en jeg diskuterte med som mente at om man satt en kondensator på cd-spilleren så var det nok til å drive ALT av høyttalere til bil... nuvel!

Lenke til kommentar

Skulle likt å se ham drive en Earthquake Magma med spilleren :w00t:

EDIT: et godt tips for å ikke havne over budsjettet er å begynne med å sjekke dynamo og batteri, kjøpe og montere kabler, sikringer, demping osv. Da finner man fort ut hvor mye det går til denslags.

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Var og en jeg diskuterte med som mente at om man satt en kondensator på cd-spilleren så var det nok til å drive ALT av høyttalere til bil... nuvel!

8524577[/snapback]

men jeg har vel aldri påstått dette med kondensatoren?

Jeg prøver bare å få folk til ikke å bruke for mye penger på merker som utelukkende går for mest mulig dilldall, og minst mulig lyd. Da det faktisk er merker som bruker pengene på god og kraftig lyd.

Pioneer spillere under 10 000 har en slik tendens, med "fancy smancy" skjerm hvor delfiner svømmer rundt, og masse annet meningsløst tull.

Pioneer lager selvfølgelig blandt de beste spillerne når man kommer opp i 20-30-40 000,- men i budsjettklassen er det ofte lite å samle på...

Jeg prøvde bare å poengtere dette.

Lenke til kommentar

8524577[/snapback]

men jeg har vel aldri påstått dette med kondensatoren?

Jeg prøver bare å få folk til ikke å bruke for mye penger på merker som utelukkende går for mest mulig dilldall, og minst mulig lyd. Da det faktisk er merker som bruker pengene på god og kraftig lyd.

Pioneer spillere under 10 000 har en slik tendens, med "fancy smancy" skjerm hvor delfiner svømmer rundt, og masse annet meningsløst tull.

Pioneer lager selvfølgelig blandt de beste spillerne når man kommer opp i 20-30-40 000,- men i budsjettklassen er det ofte lite å samle på...

Jeg prøvde bare å poengtere dette.

8525832[/snapback]

Hva slags bakgrunn har du for disse utsagnene? Pioneer sin P88RS er en meget glimrende spiller UTEN delfiner og annet fjas... tidskomp, EQ, delefilter OG god lyd! Den koster vel mellom 5-6000 et sted mener jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...