Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Corsa uten sidekollisjonsputer

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt en ny Opel Corsa, og fikk her om dagen beskjed om at bilen var kommet. Men selvfølgelig: dette er en av bilene som er uten sidekollisjonsputer, pga. en feil bestillingskode (les på VG.no). Hva bør jeg gjøre?

1. Ta bilen å få 25000,- kr i rabatt

2. Vente på ny bil med kollisjonsputer (tar minst 8 uker)

3. Droppe hele kjøpet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble alternativ 2... forhandleren anbefalte dette, han mente at alternativ 1 ikke var så bra da jeg måtte regne med å tape de 25000 kronene når jeg skal selge bilen igjen. Så da er det bare å vente (fikk ikke noe kompensasjon for ventetiden heller... :( )

Lenke til kommentar
Det ble alternativ 2... forhandleren anbefalte dette, han mente at alternativ 1 ikke var så bra da jeg måtte regne med å tape de 25000 kronene når jeg skal selge bilen igjen. Så da er det bare å vente (fikk ikke noe kompensasjon for ventetiden heller...  :( )

8525989[/snapback]

Det med å tape de 25000,. ved senere salg, hadde jeg også sagt hvis jeg var den selgeren.

Det er vel klart de ikke har lyst til å gi deg kr 25.000,- !!

Hvem pokker er det som ser etter bruktbil, og pruter 10-tusenvis pga av manglende sideairbags...

Lenke til kommentar

Jeg hadde tatt pengene (du får da en billig bil!) og holdt kjeft om noen år når bilen skal selges. Sannsynligvis vil aldri selgeren spørre om det heller.

Litt synd hvis man krasjer sideveis da og en airbag her ville ment forskjell mellom liv og død :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg hadde tatt pengene (du får da en billig bil!) og holdt kjeft om noen år når bilen skal selges. Sannsynligvis vil aldri selgeren spørre om det heller.

Litt synd hvis man krasjer sideveis da og en airbag her ville ment forskjell mellom liv og død  :hmm:

8553412[/snapback]

ogdet ville vel vært å brut den loven som sier at selger har opplysningsplikt?(ja vet at det også er spørreplikt for kjøper) siden dette er såpass spesielt kan man ikke forvente at kjøper vet om det og spør deg om det når du selger. vis du da ikke informerer og bilen krasjer og disse ikke utløses, kan selgeren bli erstatningsansvarlig

Lenke til kommentar

Litt synd hvis man krasjer sideveis da og en airbag her ville ment forskjell mellom liv og død  :hmm:

8553412[/snapback]

ogdet ville vel vært å brut den loven som sier at selger har opplysningsplikt?(ja vet at det også er spørreplikt for kjøper) siden dette er såpass spesielt kan man ikke forvente at kjøper vet om det og spør deg om det når du selger. vis du da ikke informerer og bilen krasjer og disse ikke utløses, kan selgeren bli erstatningsansvarlig

8554025[/snapback]

Nå har det vel aldri vært noen opplysningsplikt i Norge for hva slags utstyr en bil IKKE har.

Her på berget skryter vi heller av hva bilen har...

Lenke til kommentar

8553412[/snapback]

8554025[/snapback]

Nå har det vel aldri vært noen opplysningsplikt i Norge for hva slags utstyr en bil IKKE har.

Her på berget skryter vi heller av hva bilen har...

8555700[/snapback]

vis en modell ble standard levert med sideairbag mens den du har ikke ble det så er det misvisende av deg som selger å ikke nevne det til mulige kjøpere.

men jeg forstår jo vis du er uærlig og ikke bryr deg om andre at dette er en god løsning

og bare sleng på med kverulleringer her eventuelt vis meg et skikkelig argument for hvorfor du har rett. men les loven først;)

Lenke til kommentar

Så lenge bilen er å få kjøpt UTEN sidekollisjonsputer, så er ikke selger forpliktet til å opplyse at hans bil ikke har slike puter. Men om en evetuell kjøper spør om tilsvarende, så må selvfølgelig selger svare ærlig på spørsmålet.

Hvilken lov er det forresten du vil jeg skal lese??

Lenke til kommentar
Så lenge bilen er å få kjøpt UTEN sidekollisjonsputer, så er ikke selger forpliktet til å opplyse at hans bil ikke har slike puter. Men om en evetuell kjøper spør om tilsvarende, så må selvfølgelig selger svare ærlig på spørsmålet.

8556511[/snapback]

gjett en gang hvilken lov det er snakk om :!: det er loven om kjøp og salg av bil mellom privatpersoner ;)

det er noe der om opplysningsplikt, hvis jeg husker riktig så kaller de det informasjonsplikt mot spørreplikt, selger har plikt til å informere om feil, mangler og lignende. på samme måte så har en kjøper spørreplikt på selvfølgelige spørsmål men man kan ikke forvente at kjøper har inngående kunnskap om bil. heller ikke spesifikt bilen du har å selge.

skal også sies at jeg går utifra at når det med en feil ikke ble installert disse airbagene så betyr ikke det nødvendigvis at merkene som sier at det er side airbag er fjernet.

Lenke til kommentar
skal også sies at jeg går utifra at når det med en feil ikke ble installert disse airbagene så betyr ikke det nødvendigvis at merkene som sier at det er side airbag er fjernet.

8556748[/snapback]

Det er neppe noen merker da svjv ble disse bilene ved en feil ble bestillt uten sideairbag av importøren.

Lenke til kommentar

8556748[/snapback]

Det er neppe noen merker da svjv ble disse bilene ved en feil ble bestillt uten sideairbag av importøren.

8558111[/snapback]

da har jeg bomma litt her jeg trodde de var fabrikken som glemte å installere dem.

jeg ruller rundt å gir meg :!:

Lenke til kommentar

8556511[/snapback]

gjett en gang hvilken lov det er snakk om :!: det er loven om kjøp og salg av bil mellom privatpersoner ;)

det er noe der om opplysningsplikt, hvis jeg husker riktig så kaller de det informasjonsplikt mot spørreplikt, selger har plikt til å informere om feil, mangler og lignende. på samme måte så har en kjøper spørreplikt på selvfølgelige spørsmål men man kan ikke forvente at kjøper har inngående kunnskap om bil. heller ikke spesifikt bilen du har å selge.

8556748[/snapback]

Det er vel for pokker ingen lov som heter: "lov om kjøp og salg av bil mellom privatpersoner".

Men kanskje du mener KJØPSLOVEN av 1988?? For det er den som regulerer slike handler, samt den avtalen selger og kjøper måtte ha ingått.

Lenke til kommentar

8556511[/snapback]

8556748[/snapback]

Det er vel for pokker ingen lov som heter: "lov om kjøp og salg av bil mellom privatpersoner".

Men kanskje du mener KJØPSLOVEN av 1988?? For det er den som regulerer slike handler, samt den avtalen selger og kjøper måtte ha ingått.

8561499[/snapback]

stemmer :thumbup: *applaus*

Lenke til kommentar

8556511[/snapback]

8556748[/snapback]

8561499[/snapback]

stemmer :thumbup: *applaus*

8562351[/snapback]

Jeg forstår ikke hva en applaus har her å gjøre, siden den loven ikke sier at man som bilselger plikter å opplyse om utstyr bilen ikke ble solgt med....

Lenke til kommentar

Du er da vel ikke pliktig som selger å opplyse alle feil og mangler ved en bil... Det er dessuten ikke noe feil med bilen, det er enkelt og greit en corsa uten sidekollisjonsputer.

Jeg tror ærlig talt ikke at corsaen vil være verdt 25000 mindre ved salg om 5-10 år.

Lenke til kommentar
Du er da vel ikke pliktig som selger å opplyse alle feil og mangler ved en bil... Det er dessuten ikke noe feil med bilen, det er enkelt og greit en corsa uten sidekollisjonsputer.

Jeg tror ærlig talt ikke at corsaen vil være verdt 25000 mindre ved salg om 5-10 år.

8574909[/snapback]

Tror du den blir verdt mer enn 25000 om 5 år da ? :!:

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...