Christian86 Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) Sitter med noen rare spørsmål foran meg nå; Hvilke elementer inngår i en kasualmodell (årsaksmodell) Her skrev jeg - En bruker gjerne uavhengige og avhengige variable, hypoteser og regresjonsanalyse. Her ser en ofte etter om det er reliabelt og valid. Hvilke tre kriterier må være oppfylt for å være sikker på årsakssammenheng jeg gjetter; - årsak må komme før effeketen Eksempel; spiseforstyrrelser vedlikeholdes av følgende faktorer; utløsende, vedlikholdende og disponerende men de to andre er jeg usikker på? Jeg antar at det stilles krav om sammenheng mellom de uavhengige og avhengige variable. Et annet problem er; Kvaliativ analyse av; meningsinnhold beretningsanalyse diskursjonsanalyse og konversjonsanalyse fant ikke mye på google om dette heller. edit; Jeg ser på de siste at dette kan være en analyse av gramatikken, ordlegging etc, men jeg står enda litt fast i den overførte betydelsen for metode. Siste er datainspeksjon av årsaksmodellen emirisk, hva gjør en da? Endret 2. mai 2007 av Christian86 Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 7. mai 2007 Del Skrevet 7. mai 2007 He he. Tok et analysekurs for et par år siden med akkurat samme problemstillingene. Hadde det ikke vært for at jeg sletta alt fra "minnet" mitt (det er nok RAM jeg har ja) så skulle jeg hjulpet deg. Rodde i land en "B" i alle fall... Hadde en drittsvær bok som het "Quasi-Experimentation" om faget som aldri ble lest. Hvis jeg husker det skal jeg tipse deg om en annen bra bok på emnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå