Gå til innhold

Software RAID5 i XP - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Jeg kan refere til min egen tråd for en tid tilbake, der Ueland også var aktiv svarer samt vi hadde en diskusjon rundt flere typer RAID.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=646287&hl=

Jeg tror kanskje JBOD (Just a Bunch Of Disks) kan være lurt for deg. Jeg skal iallefall prøve det ut. :)

8525723[/snapback]

JBOD er en stilig løsning, men jeg er ikke bare ute etter en måte å slå sammen disker på. Jeg er også veldig interessert i å øke sikkerheten rundt dataene slik at om en disk ryker er ikke innholdet tapt for alltid.

Ser forresten at Ueland ikke anbefaler mer enn 6-7 disker i raid i den tråden. Litt uenig der, tviler på at det går ann å miste mer enn 1 disk i løpet av en 24-timers periode (Hele PCen skrus av når en feil disk blir oppdaget. Disken blir skrudd av og sendt i retur til webshop. Får ny, monterer, skrur på PC og kjører reparasjon som tar noen timer.)

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAID5 dør ikke før den mister 2 disker, mister du en disk er det bare å skifte den døde disken. i JBOD mister du alt på den aktuelle disken den dagen den dør.

Grunnen til at jeg ikke anbefaler for mange disker i RAID5 er feilraten, kjøper du X disker på en gang er det en viss fare for at en annen og dør samtidig med en annen. Jo færre disker jo mindre risiko. Når et RAID rekonstrueres er det mye diskaktivitet inne i bildet, og du kan på den måten oppdage nye diskproblemer.

Det var i forbindelse med rekonstruksjon jeg merket at HK-kontrolleren ikke taklet jobben, Windows rapporterte at det var dårlige sektorer på en disk og stoppet dermed rekonstruksjonen. Det var forøvrig bare fjas, når jeg fikk vekk et par disker fra HK-kontrolleren var plutselig alt fint og flott igjen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...