Gå til innhold

Software RAID5 i XP - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Er blitt lei av disker som ryker nå og ser på mulighetene for å sette alle diskene i RAID5. Siden RAID-kontrollere er såpass dyre letet jeg litt etter muligheten for software raid og fant denne:

http://www.tomshardware.com/2004/11/19/usi..._raid_5_happen/

Ytelse er ikke særlig viktig, det skal være en filserver med 8x250GB-disker. Det viktige er stabilitet. Utifra denne guiden virker det som om en bare kan koble alt av disker rett av en PC og hive inni en annen. Stemmer dette? Kan en bare formatere HDDen som WinXP er lagret på, installere XP på nytt og vips er raid-settet der, helt intakt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Helt som du skisserer stemmer ikke.

Software-RAID kan ikke brukes på systemdisken.

Så lenge du har systemet oppe kan du importere og gyldiggjøre RAID oppsett, hotswappe og kose deg.

Jeg vil likevel anbefale deg å kjøpe nytt hovedkort med hardware-RAID. Slike hovedkort koster fra 500kr, og vil i tillegg til bedre ytelse gi bedre sikkerhet enn software-RAID (støtte for å RAID'e systemdisk).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Man får ikke ordentlig hardwareRAID til 500,-. Dette koster gjerne flere tusen kroner :)

8518869[/snapback]

Det er klart, men et slikt billig-RAID vil uansett være bedre enn et software-RAID :)

Lenke til kommentar

Takk for informasjon om at jeg ikke kan ha sw-raid på systemdisk. Viktig poeng.

Har en s939 PC som jeg tenkte jeg skulle konvertere til filserver - hvilke hovedkort er det jeg kan kjøpe til denne CPUen og minnet som koster rundt 500kr og har minst 8 SATA-porter?

Evt hvilke andre hovedkort er det til rundt 500kr med plass til alle diskene (helst flere) og hvor minne+cpu ikke gjør at prisen passerer så mange tusenlapper?

Lenke til kommentar

noadmin: Hvilken "ekstra" sikkerhet er det du tenker på? Billigkontrollere putter jo all lasten på CPUen, akkurat som programvare RAID. Dør kontrolleren kan du mest sannsynlig bare kaste hele RAIDet med mindre du har en lik kontroller liggende. ProgamvareRAID har ikke den begrensningen at det er knyttet til spesifikk kontroller og er derifor i mine øyne bedre.

Den ekstra ytelsen man får i skikkelige hardware-kontrollere er strengt tatt ikke nødvendig for hjemmeservere. Og dagens CPUer har neppe problemer med å bruke 5-10% av CPUkraften på RAIDarbeid ;)

Blib: Skal det være en ren filserver bør du vurdere å ikke bruke XP, XP er et klientOS, tror du vil hente mer ytelse ved å gå for Linux/Windows server (du har vel det via MSDN), en guide til dette i Windows Server finnes her:

http://www.hwb.no/guide/lagring/raid5_med_...ws_server/26289

(en Linux-versjon av guiden kommer i sommer)

Skal det være på en arbeidsstasjon så sier jeg bare: Glem det. Driver du med noe jobbing på maskinen, og du får f.eks blåskjerm, så må RAIDet sannsynligvis bygges på nytt, og da går timene fort...

Når det gjelder erfaring:

For å ta min egen boks. Jeg har kjørt på Linux og Windows Srv på ~1TB RAID5 på 100Mbit nettverk. Serveren har vært 512MB RAM på en Duron 1800, og flaskehalsen har da vært nettverket. Erfaringsmessig har jeg der erfart at HK-kontrollere suger, da de ikke klarer mye RAID-aktivitet, etter at jeg puttet det over på vanlige IDE-kontrollere ble alt mye mer stabilit.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Takk for input Ueland. Det med BSOD hørtes ikke gøy ut - men jeg taper ikke data på det? Kun tapt tid på reparering...?

Skal titte på Win Server-guiden nå. Klarer sikkert finne frem til MSDN-login igjen dersom jeg leter litt. Linux har jeg ikke nok kunnskaper om til at jeg vil satse alle dataene mine på det :p

Angående maskinvare er jeg dekket. Kjøper en laptop til all vanlig bruk og konverterer dagens hovedmaskin til ren filserver. Athlon X2 4400+ og 1,5GB minne. Bør vurdere Gbit-nettverk tho.

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Gode innspill Ueland,

jeg kan selvsagt ta feil, men her er utdypning av mine tanker:

noadmin: Hvilken "ekstra" sikkerhet er det du tenker på?

Jeg nevnte bedre i den forstand at du får bedre hastighet/throughput med hardware-RAID enn software-RAID.

Billigkontrollere putter jo all lasten på CPUen, akkurat som programvare RAID.

Tja, ettersom dekodingen av RAIDet skjer utenfor operativsystemet (drivernivå) så er det sannsynligvis bedre ytelse/mindre belastning av cpu.

Du står også bedre i tilfelle operativsystemet får fyken - blåskjerm vil blåse SW-RAIDet.

Dør kontrolleren kan du mest sannsynlig bare kaste hele RAIDet med mindre du har en lik kontroller liggende. ProgamvareRAID har ikke den begrensningen at det er knyttet til spesifikk kontroller og er derifor i mine øyne bedre.

Det er vel sannsynligvis mye av de samme rimelige RAIDkontrollerene som er montert i de rimelige hovedkortene - JMicron/Realtek/Intel?

Jeg går ut ifra at chipsetene vil støtte RAIDs laget fra samme chipset, men faren for tapt data kan jo være der. Jeg kjenner ikke til om det er muligheter for å konvertere mellom chipsetene.

Her er link til prisguiden - filtrert på de hovedkort som har 8 SATAporter og RAIDmulighet.

Link

Her er hva jeg fant fra Asus sine sider

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Dual RAID

The NVIDIA nForce 570 SLI™ chipsets incorporate six Serial ATA connectors with high performance RAID functions in RAID 0, 1, 0+1, 5 and JBOD. The JMicron JMB363 controller provides another two Serial ATA connectors for RAID 0, 1, and JBOD functions. This motherboard is the ideal solution to enhance hard disk performance and data back up protection without the cost of add-on cards.

Asus

Altså; JMicron JMB363 chipset med seks SATAporter.

Jeg har hatt dårlige erfaringer med ytelse på SW-RAID, men jeg er kanskje litt forutinntatt i forhold til Microsofts SW-RAID-løsning.

Lenke til kommentar

Flott søk i prisguiden, dessverre koster ingen av hovedkortene i nærheten av 500kr og de er heler ikke s939. Det betyr at jeg i tillegg må ut med peng for ny cpu og minne.

Forresten, Det Dual RAID-greiene, hvor en har to ulike kontrollere med 6+2 HD, kan allikevel alle 8 harddiskene settes i samme RAID? Har nemlig et PCI 4P SATA-kort atm og 4 porter rett på HK..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Flott søk i prisguiden, dessverre koster ingen av hovedkortene i nærheten av 500kr og de er heler ikke s939. Det betyr at jeg i tillegg må ut med peng for ny cpu og minne.

Forresten, Det Dual RAID-greiene, hvor en har to ulike kontrollere med 6+2 HD, kan allikevel alle 8 harddiskene settes i samme RAID? Har nemlig et PCI 4P SATA-kort atm og 4 porter rett på HK..

8522399[/snapback]

Det har du rett i - de som har 4-5 porter koster under 400kr.

Når det er ulike kontrollere så må blir det ulike RAID.

Lenke til kommentar

Og hvis jeg skal ha flere RAID taper jeg flere disker i paritet... Da tror jeg software raid er greieste løsningen. Men du nevnte også at en blåskjerm blåser raidet. Mener du da at jeg mister dataene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Men du nevnte også at en blåskjerm blåser raidet. Mener du da at jeg mister dataene?

8522465[/snapback]

Nei, men at RAIDet må tas ned og opp igjen (i form av at serveren må restartes).

Jeg vet ikke om den vil lage korrupte data, men mest sannsynligvis ikke. I verste fall er det vel bare snakk om rebygging.

Lenke til kommentar

Poenget med RAID5 er at du ikke mister data. Når maskinen dør brått må RAIDet rekonstrueres for å rette eventuelle feil som dukker opp (alle bytes bli XORet), du vil ha tilgang til dataene i mellomtiden men det vil ikke gå like kjapt som ellers.

noadmin: Når det gjelder Windows/Linux så er jeg og av den personlige oppfatningen at Linux er kjappere på RAID. Dog så skal jeg få testet ytelsen i sommer når jeg får skrevet Linux guiden. :)

Lenke til kommentar

Så lenge jeg ikke mister data er det ikke farlig. Serveren skal bare ha en oppetid på gjennomsnittelig 1t/uka (for å overføre nye filer fra laptop eller streame multimedia til en htpc). Sjangsen for å få en BSOD er da ganske liten og selv om det forekommer er det ikke noe alvorlig å måtte rebygge raidet.

Bare så jeg er helt sikker: For software raid er det vel ingen trille om diskene står i samme kontroller?

Lenke til kommentar
Hvis du absolutt må ha alle diskene dine i Raid 5 (3 +1 og kanskje en spare).

Er det ikke en ide å kjøpe en NAS-disk? F.eks en Thecus 4100 har jo plass til 4 disker, som du kan sette opp i Raid 5 slik at du ikke mister data hvis en disk krasjer.

Andre fordeler er forenklet administrasjon, mindre strøm, lettvint å dele i nettverket.

8522864[/snapback]

Og hvor mye koster dette kontra software-raid som er gratis? Administrasjon er da heller ikke vanskelig å gjøre i Windows. Deling er heller ikke et problem i Windows. Mindre strøm er ikke viktig da den ikke skal stå påskrudd 24/7 uansett.

Dessuten, 4 disker er litt lite siden jeg har 250GB-ere. Å miste 1/4 av lagringsplassen er litt drøyt, 1/8 er et mer overkommelig tall :)

Lenke til kommentar
Det aktuelle kabinettet alene koster 4K, jeg vurdete det selv men prisen er alt for stiv.

8524647[/snapback]

Trodde du hadde det komfortabelt med sw-raid jeg. Hvorfor vil du bytte?

8525471[/snapback]

Jeg vurderte ;)

Jeg vurderte ulike alternaltiver, men innså at å ha alt i en filserver er den billigste og greieste løsningen for nå, hvertfall når jeg holder meg til RAID5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...