Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Om fritak fra skolefag...

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid slitt med mattefaget og da jeg gikk ut av grunnkurs var det bare så vidt jeg besto... Jeg har nå et friår p.g.a at jeg ikke kom inn på skolen hvor jeg helst ville gå. Fikk dårlige karakterer i de fleste fag. Strevde med konsentrasjonen o.s.v. Men til høsten er det på an igjen og jeg vet det vil bli et krevende skoleår...

Det som er verst for mitt vedkommende er at vi skal ha matte igjen. Jeg vet det vil bli et helvete, da jeg har strevd meg gjennom jævelskapen år etter år uten videre fremgang... Tatt i betraktning at jeg også har slitt en del med flere av de andre fagene vet jeg ikke hvorvidt jeg vil komme meg gjennom det kommende skoleåret eller ikke... Har tenkt på det med fritak fra mattetimene. Skjønner ikke hvorfor jeg absolutt må ha et fag jeg ikke under noen omstendighet makter... Etter det jeg har lest om dyskalkuli har jeg funnet ut at det er så og si umulig å gjøre noe med problemet. Jeg er ganske sikker på at jeg har det og det vil i så fall uansett utelukke en haug med jobbmuligheter for meg. Jeg har ikke tenkt å få meg en jobb der matte er spesielt viktig, så jeg ville helst unngå å ha dette faget om det var mulig... Har jeg grunn nok til å slippe faget, selv om jeg ikke har fått påvist dyskalkulien enda? Eller bør jeg helst ha testa meg før jeg kan gå gjennom med noe slik? Kanskje dumme spørsmål, men...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk du noen karakter i matte? For da skal det gå fint å søke om fritak :)

Men det jeg vil anbefale (selv om jeg er alt for lat til å følge mine egne råd) - er å ta mattefaget på nytt. Du har jo vært gjennom dette stoffet en gang før, så da har du ideelle forrhold for å gjøre det bedre i år :thumbup:

Hvis du gidder da :p

Endret av Nets
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at du får fritak selv om du har dyskalkuli; om man har dysleksi må man enda ha norsk og engelsk.

Det eneste jeg kan tenke meg at du får er utvidet tid på prøver. Evt. tilrettelagt undervisning.

EDIT: Jeg er ikke sikker på noen måte, så du bør snakke med en som har bedre greie på det. I tillegg kan jeg garantere at dersom det er snakk om fritak har du ikke sjangs uten å ha vist dokumentasjon for det.

Endret av LarsEL
Lenke til kommentar

Jeg sto såvidt med toer i matte etter grunnkurs. Jeg ser ikke vitsen med ekstraundervisning, da det aldri har fungert for meg... Jeg kan lære meg et regnestykke utenat etter gjentatte gangers øving, men jeg forstår aldri logikken og neste dag kan det være fullstendig glemt... På grunnkurs fikk jeg kun gjort et-to regnestykke®, som oftest mindre i løpet av en mattetime. Som regel var det læreren som egentlig gjorde dem for meg... Jeg fikk ekstraundervisning på ungdomsskolen, grunnkurs og deler av barneskolen, men det har bare aldri vært til hjelp. Tviler på at det vil gå noe bedre til neste år, skal jeg være ærlig... Utifra det jeg har erfart virker det som om jeg aldri vil være i stand til å kunne lære matte...

Dere har sikkert rett i at å få diagnosen ville gjort ting lettere. Jeg håper jeg vil få muligheten til å teste meg om ikke så alt for lenge og at det kan resultere i fritak fra det helvetes faget!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...