[LOST]Snik Skrevet 31. januar 2002 Del Skrevet 31. januar 2002 Eg vil påstå at ferdig-PC ikkje utelukkande er dritt. Sjølv vil eg nok bygge på eiga hand, men det er fordi eg vil ha det feitaste, og at ting skal fungere optimalt. Men, min gamle far som kjøpte ein Evercom(RIP) PII400 med noname HK og eit lusent ATI-skjermkort(+printar+skjerm++) i november 1998 har til dags dato ikkje hatt noko problem med PC'en. Den har aldri krasja, til tross for at den er i dagleg bruk og går på Win98. Det er kva du får ved å kjøpe ferdig testa og oppsatt PC. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 31. januar 2002 Del Skrevet 31. januar 2002 Uansett hva PC'en skal brukes til, hadde jeg satsa på å bygge selv... Budsjett-PC: Bygge selv. Få bra, billige komponenter som FUNKER! Makt-PC: Bygge selv. Få alt bra! ...osv... Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 31. januar 2002 Del Skrevet 31. januar 2002 Som servicetekniker hos en av Norges landsdekkende elektrokjeder, mener jeg at det største problemet med ferdig-PCene idag (med tanke på stabilitet) er at stømforsyningen ofte ikke er dimensjonert for alle nåværende og framtidige komponenter som sitter/skal settes inn i PC-en. Hadde inne en HP Pavilion som til tider var meget ustabil, ville ikke slå seg av, osv. Kunden hadde installert en ekstra harddisk på 80GB, FireWire-kort, 256MB RAM og et nytt skjermkort (GF2MX). Fra før satt det DVD & CD-brenner, 40GB HD, 1GHz P3, 256MB RAM, intergrert ProSavage4 skjermkort og nettverkskort. Sjekket sprømforsyningen, og den var på..? Usle 120W!!! Hadde store problemer med å overbevise kunden med at denne PC-en ikke var laget for å installere mange ekstra komponenter. Og på toppen av det hele var PSUen av MicroATX-type, som er vanskelig å få tak i, særlig de over 250W! Har liknende problemer med noen av de nye Fujitsu-Siemens PCene med Athlon XP/Athlon/Duron-CPUer. Etter min mening er dette en helt feil måte å spare penger på for PC-produsentene. PSUen er jo tross alt PCens "hjerte", man kan nesten sammenligne dette med Vestens største folkesykdom - nemlig hjerteproblemer..! Lenke til kommentar
blackice Skrevet 31. januar 2002 Del Skrevet 31. januar 2002 Quote: EviLEddiE skrev (2002-01-31 14:29):Som servicetekniker hos en av Norges landsdekkende elektrokjeder, mener jeg at det største problemet med ferdig-PCene idag (med tanke på stabilitet) er at stømforsyningen ofte ikke er dimensjonert for alle nåværende og framtidige komponenter som sitter/skal settes inn i PC-en.Hadde inne en HP Pavilion som til tider var meget ustabil, ville ikke slå seg av, osv. Kunden hadde installert en ekstra harddisk på 80GB, FireWire-kort, 256MB RAM og et nytt skjermkort (GF2MX). Fra før satt det DVD & CD-brenner, 40GB HD, 1GHz P3, 256MB RAM, intergrert ProSavage4 skjermkort og nettverkskort.Sjekket sprømforsyningen, og den var på..?Usle 120W!!!Hadde store problemer med å overbevise kunden med at denne PC-en ikke var laget for å installere mange ekstra komponenter. Og på toppen av det hele var PSUen av MicroATX-type, som er vanskelig å få tak i, særlig de over 250W!Har liknende problemer med noen av de nye Fujitsu-Siemens PCene med Athlon XP/Athlon/Duron-CPUer.Etter min mening er dette en helt feil måte å spare penger på for PC-produsentene. PSUen er jo tross alt PCens "hjerte", man kan nesten sammenligne dette med Vestens største folkesykdom - nemlig hjerteproblemer..! Ja det er jo et kjent problem det at pc produsenter kutter ned på psu for å spare penger. Det er jo alle de billige psuene som gjør at en stakkar stikker fingrene borti kabinettet og får støt... Det gjør min bror med en ferdig montert psu i aopen 08kabinett :smile: Ler nesten hver gang, men å fortelle han hva som er gæli har jeg ikke tenkt til siden han vet alt om data(!) :smile: Så han burde være glup nok til å finne ut det selv... Lenke til kommentar
N*E*R*D Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 Pakke pcr er fulle av billige NOnAME KOMPONENTER GJØR DET SELV PC ER GENIALT velge masse best i test komponenter Lenke til kommentar
ZAN Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 Ja til 100% "hjemmebrennning , ehe Hjemmemekking mente jeg :smile: Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 Jeg har egentlig ikke noen dårlige erfaringer med ferdig-PC, selv om jeg skal bygge en selv nå... Sitter med en Dell nå, og hvis vi ser bort fra den er litt dyrere, så er dette en ypperlig maskin for en familie, nybegynner eller en med litt for mye penger. Fordelene er jo der. Min maskin er blant annet satt sammen av kvalitetkomponenter. (Intel, Nec, Kingston, Nvidia) Det eneste jeg kan sette fingeren på er at hovedkortet er ribbet for alt mulig. Dog så er "alt mulig" som regel bortkastet. I tillegg så kommer vi ikke bort fra spesial BIOS, som du kan gjøre svært lite i. Men det er ingen problem og laste ned en original BIOS. Ellers er det utstyrt med 6 PCI, dobble minne plasser osv. Når det gjelder drivere, så bruker jeg og laste de ned fra nett som alle andre. Ingen komponeter er ukurante på noen måte. Software som følger med var ikke innstalert, bortsett fra Windows. Skulle jeg ha kjøpt all softwaren, så har jeg måttet ut med 5-6 tusen. Allerede nå begynner pengene du sparte på å bygge selv, bli svært få... Så kan vi jo ikke komme bort fra garantien. Fikk jeg feil det første året, så kom det service-tekniker på døra, og fikser PC'en mens jeg står og ser på. Ellers så er det vanlig 3 års garanti. Bygger du selv og for feil, så må du selv finne feilen, demontere, og sende det i posten, å vente i ukevis. Jeg kan ringe å f-eks si at jeg tror(!) skjermen oppfører seg litt rart, og en bil kommer med ny skjerm på døra, og jeg leverer den gamle fra meg. Tiden jeg er uten skjermen som bare virker "rart" er nede i 5 minutter, i stedet for en måned... Tiden du evt. er fri for PC, blir som regel kraftig redusert med ferdig-PC. I tillegg så har man en ok og gratis support.(Norsk sådan) Ellers så har vi det mer åpenbare. En ferdig-PC er ferdig. Den er satt sammen av utprøvde deler som overhodet ikke har noen mystiske konflikter, og alt er montert. Bygger du selv så må du selv lete etter deler på nett, og håpe de går i lag alle sammen. Man kan selvfølgelig spørre om hjelp her og der. Men det er ikke sikkert du finner en 100% identisk maskinoppsett, og som du deretter kan spørre eieren om han er fornøyd. Så har vi selve monteringsjobben, det er ikke rare greiene, men må jo gjøres. Det går fort en dag før alt er oppe å kjøre. Men nå er det nok :wink: Nå skal jeg bygge selv! Bruker litt deler fra DELL-maskina, og kjøper resten. Programvare har jeg også i massevis. Sparer vel ca 10000, mest pga jeg bruker mye fra før. Konklusjonen er at hvis du ikke har software selv, eller ikke har lyst å mekke selv, og har lyst på noe som virker når du setter i kontakten, så kjøper du ganske enkelt ferdig-PC. Men velg de med omhu! Oppdatering: jeg glemte å si at kabinettet kanskje ikke er toppkvalitet, men det er meget enkelt å åpne. En finger-skru! Uten noen form for plomberinger eller annen drit. [ Denne Melding var redigert av: Arctic på 2002-02-01 22:06 ] Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 Dell er da litt spesielle når det gjelder ferdig-PC'er... Et unntak, liksom... Men generelt er ferdig-PC'er litt kjipe å ha med å gjøre... Dessuten er det ikke alltid man vil ha med masse programvare... Ferdig-PC'er egentlig bare for lamere, familie-fedre med "wannabe-a-smart-guy"-peil... Og sånt. Spis en kake. Ta livet med ro. Og neste gang du føler for å skaffe deg en PC, bygg en selv. Eller la andre mekke den... Dette er forresten min post #300... Lenke til kommentar
Tullingen Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 jeg foretrekker å bygge selv, siden da har jeg full kontroll over hva som stappes i, hvor det stappes i og ikke minst at det stappes skikkelig i =) men det tar jo litt tid å oppbygge såpass med kunnskaper om å bygge en pc helt fra bunnen av, så til newbies så er det å anbefale å kjøpe en pc som f.ex. komplett eller noen andre leverandører (eller for den sakt skyld naboen din om han har kunnskapene som trengs) setter sammen for deg og deretter lære seg hvordan og hvorfor en pc fungerer. slik var det veffal med meg. kjøpte min første PC med PSdata som jeg valgte ut hardwaren og PSdata satte sammen og sendte til meg. så gikk det vel ..2-4måneder og jeg klarte ikke å la være å åpne kabinettet for å se =D så nå er jeg en hjemmeb®ygger. ;P Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 Pakke PCene har jo vanligvis et særdeles dårlig hovedkort, gjerne med 3-4 PCI-spor. RAM'en kan heller ikke være spesielt god, ettersom det kun blir oppgitt størrelse på RAM'en - ikke hastighet og type. Lydkortene _kan_ være greie. Enkelte PC-er blir levert med SB Live! kort. Kabinettet er ofte et micro-tower - om ikke alltid, men sjelden big-tower. Brenner og DVD er noname. Crappy vifter som ikke er noe særlig å skryte av. Skjermkortet er gjerne et S3, GF2 MX eller Voodoo. Sjelden GF3, som kun blir solgt med Dell(?) De blir levert med Win ME. :smile: :razz: Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 1. februar 2002 Del Skrevet 1. februar 2002 De tre foregående maskinene min har vært såkalte "ferdig pakker". De to første fungerte utmerket, men den siste en såkalt shitpaq(p3 600, 128 mb ram, riva tnt 2ultra) var en h****** dritt maskin. Den nye maskinen satte jeg sammen ved hjelp av pc-skredderen til komplett(som forøvrig er genial!). Maskinen har fungert knirke fritt siden jeg fikk den. Betalte 20000kr for den i september, så det skulle vel bare mangle!! Bygger min første pc selv nå, den kommer til koste meg cirka 3000kroner, som ikke er særlig dyrt!! Den består av følgende komponenter: Amd Duron 900 mhz Asus a7v-e hoved kort 256 mb ram 52 x cd rom asus geforce 256 deluxe tasiol CPU vifte Creative 128 pci Aopen Midi tower Og noen skikkelig bra høytalere til 88 kroner De kommmer til banke dritten ut av mitt dtt 3500 fra Creative. Gleder meg til å herje med denne maskinen;-). Lenke til kommentar
trulseth Skrevet 2. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2002 Wow, imponerende at så mange har svart på innlegget mitt. Det viser at dette er et felt som virkelig interesserer/engasjerer folket. :smile: Men jeg har bare et par ting å si til de som begynte å snakke om arbeidstimer: -selvom jeg hadde kjøpt meg en pakke-pc ville jeg "mekket" på den (med mindre det var et garanti segl som ikke kunne brytes på den). -jeg synes det er morsomt å "mekke" på pc-er. -jeg har IKKE lest noen reviewer/bruksanvisninger for å sette sammen pc-en min. jeg gikk frem etter prøv og feil/dette kan ikke ryke metoden (selvom jeg kanskje var litt dumdristig) men så har jeg også VELDIG billige komponenter (cpu,hovedkort). -det tar ikke lang tid å velge ut gode komponenter hvis du har et par datainteresserte venner (+at du ser på ukens tilbud på komplett :smile:) -Dessuten er det verdt et par ekstra arbeidstimer for å få en velvirkende PC. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 Den beste PC'en jeg har hatt var jo forresten en sånn ferdig-PC... En Hyundai (Intel 486SX 25MHz osv), som senere fikk et SoundBlaster16Vibra, en 2x Creative CD-Rom, 16MB RAM (totalt 19, da), og en 503MB harddisk (To disker på tilsammen 706MB)... Min andre PC var vel forsåvidt også en ferdig-PC. En 10MHz-286... Hardcore greier fra Acer... Min tredje var en sak fra Brick... Også ferdig-PC-ting... 100MHz-Pentium med 80MB RAM... Men etter det... Vel, selvbygd er velbygd. Og litt off-topic: Selv om jeg har AMD-CPU nå, og har bestilt en ny en i går, så betyr ikke det at jeg hater Intel. Jeg foretrekker virkelig Intel framfor Cyrix... :razz: Lenke til kommentar
trulseth Skrevet 2. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2002 Quote: Og litt off-topic: Selv om jeg har AMD-CPU nå, og har bestilt en ny en i går, så betyr ikke det at jeg hater Intel. Jeg foretrekker virkelig Intel framfor Cyrix... :razz: Ikke mobb, jeg gjentar, IKKE MOBB Cyrix min første pc var en cyrix, og den funket flott til det meste (unntatt 3D++) Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 Quote: On 2002-02-02 05:18, |Viper skrev:Men jeg har bare et par ting å si til de som begynte å snakke om arbeidstimer:-selvom jeg hadde kjøpt meg en pakke-pc ville jeg "mekket" på den (med mindre det var et garanti segl som ikke kunne brytes på den).-jeg synes det er morsomt å "mekke" på pc-er.-jeg har IKKE lest noen reviewer/bruksanvisninger for å sette sammen pc-en min. jeg gikk frem etter prøv og feil/dette kan ikke ryke metoden (selvom jeg kanskje var litt dumdristig) men så har jeg også VELDIG billige komponenter (cpu,hovedkort).-Dessuten er det verdt et par ekstra arbeidstimer for å få en velvirkende PC. Men dette gjelder DEG DEG DEG. IBM, Compaq, Packard Bell har på ingen måte deg som målgruppe. De henvender seg til dem som ikke vil røre kabinettet med unntak av når dem slår på maskina og når de bytter CD. De henvender seg til dem som synes at jo mindre kassa er jo bedre er det. Før folk gjør seg opp en mening om merkePCer er bra/dårlig bør man ta en vurdering av hva som er målgruppen. Nå blir Oasen bibelsenter kritisert for å være et dårlig tilbud til satanister(uten sammenligning forøvrig). Skal denne diskusjonen være noe nyttig så må den gå på om merkePCer er gode valg for tante Olga. Quote: -det tar ikke lang tid å velge ut gode komponenter hvis du har et par datainteresserte venner (+at du ser på ukens tilbud på komplett :smile:) Det tar litt tid for først må du lære deg alt selv for å finne ut om de "dataintersserte vennene" dine faktisk kan noe. Hver gang VG skriver at du skal ta med nabo gutten når du skal kjøpe PC fortviler jeg. En av de vanligste feilene folk gjør når dem skal kjøpe PC er å spørre en CS spillende fjortis om råd. Lenke til kommentar
henriksern Skrevet 2. februar 2002 Del Skrevet 2. februar 2002 faktisk så ervar fujitsusiemens pesen min ganske bra med asus hovedkort og greier.. jeg kjøpte kyro 2 epox 8kha og amd athlon 1500+ så den er nok ikke så veldig annerledes en andre hjemmebygde peser Lenke til kommentar
Thargoth Skrevet 6. februar 2002 Del Skrevet 6. februar 2002 Dette er kansje litt "off topic", men er noe i samme gata. Hva er det som får folk til å være så iherdig gla i å kjøpe på komplett, psdata osv, og ikke en "lokal" data-butikk. Mulig jeg er litt inhabil her, siden jeg kjenner innehaveren dær jeg bruker å handle i nye og ne. Snakker nå ikke om hvis man skal ha EN ny disk eller ET nytt skjermkort, men mer eller mindre hele pc'er. Kjøpte rett før jul en XP1700, HK, minne og 2 disker (til raid). Dette kosta meg omtrendt 9000kr. 20-25% mer enn det ville kosta på komplett (eller andre), men hos dem må man i tilleg betale en del porto. Utgjør nokk ikke 20%, men det man har igjen med å handle hos den lokale forhandlern er service. Av en eller annen grunn så klikka HK'et i forige uke(torsdag kveld). Ringe han, forklarte hva som hadde sjedd og han sa med en gang:"Ringer med en gang levrandør, og ber dem sende opp et nytt, så kommer du i på mandag så får du det nye, og jeg får ditt". Ble mandag, ringe han når jeg var på skolen... "kortet er kommet, bare å komme". Dro hjem å stappa i nye kortet. Oppdaga da at RAM'en var føkka også. Ringte han så på nytt "bare å komme så bytta vi brikke". Er det det man kaller service? På komplett eller whoever så hadde vel dette tatt en mnd eller.no. Sende HK ned, dem tester, sende HK opp. Sende minnebrikke ned, dem tester, sende brikke opp. Dette tar sin tid... Å betale 1000kr mer for service synes jeg faktisk er verdt det. I alle fall når det er såppas dyre ting det er snakk om... Ble vel masse "small-talk" her, men er vel noen som gidder å lese stilen jeg har skrevet her... -Sunnmøring som faktisk brukte mer penger enn han hadde behov for- Lenke til kommentar
blackice Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Må si meg enig i det siste som står i denne treaden, det er kjekt å kjøpe fra en lokal databutikk! Da kan man bare stikke bortom så ordner alt seg nesten med en gang, men det er ikke alle steder det er det så da må man finne en god nettbutikk :smile: Har funnet min, den heter it-data, har ikke noen bra nettside, men jeg sender en mail, de svarer med en gang å svarer på om de kan skaffe produktet, samt at de oppgir en pris, alt jeg har kjøpt der har alltid vært billigere en komplett og multicom :smile: Raske til å levere varer selv om de må bestille inn fra levrandør føre jeg får det, så opplever jeg at de er raskere en alle andre databutikker jeg har prøvd, å det er ikke få... Retursaker har jeg ikke havnet borti enda, men det er samme personen jeg prater med vær gang og han husker meg :smile: Så han klarer nok å fikse returer veldig raskt også :smile: Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 Quote: On 2002-02-07 00:45, Thargoth skrev:Dette er kansje litt "off topic", men er noe i samme gata. Hva er det som får folk til å være så iherdig gla i å kjøpe på komplett, psdata osv, og ikke en "lokal" data-butikk. Mulig jeg er litt inhabil her, siden jeg kjenner innehaveren dær jeg bruker å handle i nye og ne. Vel nå får jeg god behandlig av PS Data. Jeg møter dem riktignok ikke personlig, men de svarer hyggelig. Vi har 4 PC sjapper i krsand(hvorav 2 av dem er Elkjøp og Expert). Ingen av disse sjappene har noe særlig til service og ingen av dem har kompetanse nok til å gi meg råd. PS Data kan jeg bare sende en mail og så sjekker de alle smådetaljene rundt ett produkt hvis jeg lurer på noe. Så har vi utvalg. Websjapper har som regel betydelig bedre utvalg enn analoge butikker. Særlig de jeg har tilgang til. Når jeg altså får bedre service, større utvalg og 20% billigere varer(vil tippe det er mer i mitt tilfelle ca 30%) så venter jeg gjerne de 2 dagene PS Data bruker på å sende meg alle delene. PS Data og returer er heller ikke noe problem. Nå åpner det snart en ny PC butikk her i Kr.sand og jeg skal nok se hvordan den er, men jeg tviler på at den kan gi meg det jeg forlanger av en butikk. Jeg er kjempefornøyd med PS Data og kan bare ikke se hvorfor jeg ikke skal handle hos dem. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 7. februar 2002 Del Skrevet 7. februar 2002 På webshops handler du generelt ikke med mennesker, sånn at man unngår inkompetente idioter som babler bullshit... De er sleipe, de selgerne... Har sett engang en dude stå & prate om OpenGL til ei dame på rundt førti år... (JR Dataline.) Akk, det var morsomt... Hun hadde med seg sin sønn, og jeg trur ikke han heller skjønte noe særlig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå